Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan! Hiljaista näköjään täällä on pidellyt, kiva MaMaLi kun tulit kertomaan kuulumisia. Onneksi tuo teidän taloprojekti on nyt saanut jonkinmoisen päätöksen. Uskon, että on ollut tosi rankkaa. Toivon mukaan löydätte nyt hyvän ja ennen kaikkea kivan pysyvän kodin ilman ylimääräistä stressiä! Noista näppylöistä en oikein osaa sanoa. Lienee jo selvinnyt teille mistä on kyse? Kuulosti hauskalle tuo, että poika osaa jo tavallaan ennakoida, mitä tuleman pitää jos menee kiellettyyn paikkaan ;).

Mulla on ilouutisia! Jos kaikki menee hyvin, meidän pojasta tulee isoveli ensi kesäkuun loppupuolella :). Ollaan ihan älyttömän onnellisia asiasta ja erittäin onnekkaita, ei tarvinnut mennä uudelleen hoitoihin. Kunhan nyt sitten vaan pysyy matkassa tämä pieni ihmistaimi loppuun asti. Kesävauvaa tässä siis odotellaan jännittynein mielin! Mielenkiintoista verrata tätä raskautta edelliseen - nyt on ilmassa mm. kuvotusta, mitä ei pojun kanssa ollut juurikaan yhtään. Alkuraskauden ultra varmaan varataan lähiaikoina, en malta odotella sinne 12. viikolle asti.

Muuten arki meillä sujuu samaan malliin, paitsi että yöt ovat onneksi menossa parempaan suuntaan. Viime yökin meni niin, että poju meni nukkumaan klo. 21 ja heräsi ekan kerran vasta klo. 5. Siitä sitten maitohörpyn turvin nukkuikin kahdeksaan asti. Oli ihan juhlaa kun sai nukkua monta tuntia putkeen itsekin, varsinkin nyt kun alkuraskauden väsymys nostelee päätään.

Mutta näin tämä syksy jatkuu meillä, mukavissa merkeissä siis. Hyvää loppusyksyä marraskuisille!

barbalala ja -pörrö

Onnea Barbalala! Ihania uutisia! Meilläkin on haaveissa, mutta en tiedä tohtiiko vielä..:)

Ja MaMalilla on kyllä ollut rankkaa, mutta onneksi alkaa helpottaa kun saatte asian päätökseen.

Meidän poika myös on oppinut mitä ei tarkoittaa ja päätä puistellen hokee eitä, kun on menossa kiellettyihin paikkoihin. Sitten kun minä tai isi sanotaan 'ei' niin lähtee ryömimään hirmuisella vauhdilla, jotta ehtisi perille ennenkuin tullaan nostamaan pois :D Meillä on nyt otettu muutamia konttauspätkiä, mutta kun kiirus tulee syöksytään ryömien eteenpäin. Puuta vasten noussaan joka paikkaan ja välillä ollaan niin hurjia, että päästetään kädet irti :D

Aloitimme tänään muskarin ja olipahan hauskaa! Poikaa jänskätti ihan mahottomasti ja väsykin oli, mutta kivaa näytti olevan. Soitettiin rumpuja, triangelia ja marakasseja ja näki kuinka poika nautiskeli. Ja oli ihanaa nähdä muitakin lapsia :)

Meillä on tullut muutamia sanoja, äiti, ankka, kirja, ei muun muassa. Mutta meillä poika tekee yleensä niin, että kun oppii uuden asian, tekee sitä pari kertaa ja se jää ikään kuin hautomaan vähäksi aikaa. Näin oli kääntymisen, ryömimisen, konttaamisen ja nyt myös puhumisen kanssa. Tulee vissiin niin paljon uusia opeteltavia asioita, että 'tärkeimmät' käydään ensin läpi :) ja muihin palataan sitten myöhemmin.

Meille tuli myös kahdeksas hammas, se kiukutti pari päivää ja yötä. Nyt myös yönukutukset sujuu minultakin yhtä hyvin kuin isiltä, mutta päikkäreille mentäessä minulle vielä kiukutellaan entiseen malliin. Pari yötä meillä on mennyt yhdellä herätyksellä ja tuntuu aivan uskomattomalta luksukselta :)

Mitä teillä syödään? Mulla on aina ruuanlaiton kanssa tosi huono mielikuvitus ja nyt vielä tuntuu, että kun poikakin alkaa enemmän syömään meidän kanssa samoja ruokia niin sitä ruuan laittoa pitää vielä enemmän suunnitella esimerkiksi suolan ja mausteiden takia. Itse en tosin ole koskaan ollut kova käyttämään suolaa, mutta mies, joka meillä on parempi kokki, käyttää suolaa. Olen yrittänyt sanoa, että voihan sitä omaan annokseen lisätä jälkeenpäin, jos maistuu suolattomalle. Olen tehnyt jauhelihakeittoa, perunoita parsaa ja jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa, porkkanapihvejä, lohikiusausta, kanaa ja riisiä yms. ja silloin kun ei lanttu leikkaa tai on kiireinen päivä turvaudutaan valmissoseruokiin. Antakaahan jotain helppojen ruokien vinkkejä! Meillä ei oikein luonnistu pitempiaikanen kokkaus kun olen kahdestaan pojan kanssa, kun heti ollaan lahkeessa kiinni :D

Onnea barbalala!!! Ihanaa :D

Ja MaMaLi, meidänkin pojalla on niitä samoja näppyjä, varsinkin suun alla. Oon ite ajatellut että ne on jotenkin tullut tutista kun ovat tasan tarkkaan tutin alle jäävällä alueella eikä missään muualla. Ehkä nämä kylmemmät ilmat tekee sen että ulkona nukkuessa tutti suussa sitten iho ärsyyntyy. Tai en tiedä, en ainakaan muuta keksi. Mutta jos saat asiasta jonkun muun diagnoosin niin tulethan kertomaan mullekin!

Tuulen poikanen, yhtä huono mielikuvitus on mullakin ruokien suhteen. Meillä tosin poika syö vielä vain hänelle tehtyjä ruokia, mutta esikoisesta muistan kuinka hankala oli keksiä mitä ruokia hän voisi syödä. Pikkuhiljaa sitten vaan aloin kokeilla antaa kaikkea mitä mekin söimme, ja hyvin ne upposi. Suolaa emme juurikaan käytä, mutta pippureita ym mausteita senkin edestä, aluksi sitten lisäiltiin niitä lautasella enemmän omiin ruokiimme kun teimme mauttomampaa. Mutta pikkuhiljaa lisättiin niitäkin ja nyt 2,5-vuotias syö jo ihan kaikkea.

Mutta nyt pojat nukkuu joten lähden viettämään iltaa miehen seuraan. Syksyn jatkoa!
Rouva H + poitsu melkein 11kk

Ai niin noista näpyistä oli puhetta.. Meillä oli kans yhteen väliin suun ympärillä aivan kuin pieniä finnejä. Itse ajattelin niiden tulevan siitä, kun poika kävi niihin aikoihin maistelemassa eteisessä kenkiä. Ajattelin, että jos suun ympärys reagoi siihen likaan. Taispa olla pojalla samoihin aikoihin hampaidenteko operaatio menossa ja kuolaa valui myös. Mutta noita näppyjä oli aika vähän aikaa ja lähtivät itsestään pois.
En tiedä kyllä, mutta itse yhdistin näpyt meillä noihin asioihin..

Tuulen POikanen ja poikanen 11kk ja risat

itse lainasin kirjastosta muutaman kotiruokaa lapselle / vauvalle kirjan ja siellä on ollut hyviä, helppoja ja nopeita ohjeita. itse tein juuri lihaperusoselaatikon ja maistui neidille todella hyvin.

Heippa pitkästä aikaa!

Kohta meillä kaikilla tehdäänkin sitten ensimmäisiä synttärikakkuja näille pikkuisillemme! Ajattelin tehdä myös vauvakakun jonka täytän hedelmäsoseilla ettei tulisi sokeria liiaksi :) Meillä on muutama päivä kävelty n.10 askeleen sarjoja ja noustaan seisomaan ilman tukea. Sanoja tulee sillon tällön kun apinoi kaikkea mahdollista ja hampaat pitää saada harjata itse sekä tietty syödä omalla lusikalla. Itse sitten yritän siinä sivussa sujauttaa ruokaa SUUHUNKIN. Hirveä sotku on päällä kokoajan, minäkin käytän essua kun syödään :D Ihan hauskaahan se on...useinmiten.

Yöt ovat olleet viimeisen kuukauden aikana melkoisen hyviä, mutta nyt tulee hampaita (niitä vasta 2 alhaalla) niin vähän on levotonta. Kävelemään oppiminen myös taitaa ahdistaa kun esim. tänä aamuna ei kelvannut kuin syli. Yhdet päiväunet nukutaan, mutta joskus saattaa nukahtaa koiralenkillä 15min neljän aikaan. Nukkumaan menee illalla klo 20 ja herää klo 07-07:30.

hmm...meillä ei ole vielä suunnitteilla uutta raskautta, mutta ONNEA ONNEA ONNEA odotukseen ja yrityksiin :) Ehkäpä olen unohtanut vuoden päästä kaiken sen valvomisen ja yöimetyksen että sitten sitä toista suunnittelemaan kenties...mutta vannomatta paras!

Meidän päiväohjelmaan kuuluu aamupäivällä puistoilua/muskari/vauvatreffit. Iltapäivällä menemme lenkille koirien kanssa niin että poju on minulla kantorepussa. Siinä ukkeli muuten viihtyy todella hyvin jos on äiti/hammas/väsy/tms-ahdistus. Laitan pojan selkäpuolelle niin voin tehdä hommia samalla kun ihmettelen pojan kanssa kaikkea mitä hän osoittaa.

Kyllä vauva-aika on totaalisen ohi kun tuo kävelyharjoittelu on tullut mukaan kuvioon - taaperohan tuo nykyisin on. Mutta nyt pienelle levolle ennenkun ukko herää!

Terv helmipelmi ja poju 11kk 2vk

Moikka!

Meillä on ollut kone, tai pikemminkin laturi mäsänä, ja en ole jaksanut näppäillä pidempiä viestejä kännykällä, lueskelemassa olen kyllä käynyt kuten ennenkin..
Vau, mitä uutisia, ONNEA barbalala! Ihan mieletöntä! Rauhallista ja mukavaa odotusta teille. Toivottavasti täältä tullaan pian perässä, nyt se on virallista - kakkonen olkoot tervetullut koska vaan. Näinköhän me ollaan pimahdettu.

Tää on kyllä ihan uskomaton vaihe, kun vauvat kehittyy niin nopeasti, oppii koko ajan jotain uutta. Meillä ei vielä ihan kävellä, mutta taaperiokärryllä k¨pötellään pitkin kyliä, välillä yritetään päästää irti, mutta seuraukset onkin sitten sen mukaiset. Sanoja on tullut joitakin, mutta lähinnä toistaen ("kakka", "koira" (?), "kissa", ja nyt viimeksi "tyttö") Maito vaikuttaisi olevan "mammmammaa". Mutta tosta nyt sitten, voihan se olla että se puhuu ranskaa ja mä vaan hölmö kuvittelen.

Syömisistä: meillä syödään edelleen kasvisruokia, katsotaan miten jatkossa, mutta nyt siis näin. Eli erilaisia vihanneksia, juureksia, yhdistettynä erilaisiin viljatuotteisiin, papuihin tai tofuun. Plus maidot ja puurot ja hedelmät. Eilen syötiin quinoa-kesäkurpitsa-tofu-sörsseliä, ja hyväâ oli. Sitä ennen kokeiltiin ekaa kertaa linssejä (punaisia), ja hyvin maistui, soseena perunan, porkkanan ja sipulin kanssa. Pasta on myös suosiossa, eritoten porkkanan ja kesäkurpitsan kanssa. Tofu-tomaatti-basilikakastikkeella menettelee myös. Maitotuotteita en ole vielä saanut oikein maistumaan, en viitsi tuputtaakaan kun toinen vaan irvistelee. Menipäs kulinaariseksi..
Tässä hommassa on kuitenkin tosi hyvä puoli se, että saadaan jo pikkuhiljaa syötyä samoja juttuja koko perhe, mitä nyt viime hetkellä yksille maustetaan ja toisille muussataan erikseen.
Kun nyt päästiin keittiön puolelle, niin kerrohan, Helmi, tuosta vauvakakusta. Mitä siihen tarkalleen tulee? Ideoita vastaanotetaan muiltakin, mutta yksinkertaisin ohjeistuksin please, olen tosi poropeukalo kokkaamisessa ja varsinkin leipomisessa.

Annatteko kaikki jo leipää vauvoillenne? Tai esim. omenanpaloja? Meillä tyttö haluaa koko ajan maistaa kaikkea, mutta usein menee kakomiseksi, ja mä kammoan niitä tilanteita yli kaiken. Meillä siis vasta aloitellaan sormiruokailua, vaikka hampaitakin on "jo" 8. Miten pääsis tästä tukehtumisfobiasta?

Niin ja me ollaan kanssa alettu käydä yhdessä taaperoryhmässä kerran viikossa. Se on tosi hauskaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Ihan päinvastoin mun kaikkia ennakkoluuloja. Ainoa vaan, että sinne pitää ajaa ...70km, ja vaihtaa maatakin. No mitäpä sitä ei tekis, tosiaan, heh.

Hauskaa viikonloppua kaikille ja tosi kiva kun ketjuun on tullut taas eloa!

t. Sacha ja tyttö 11kk ja 1pv

Heippa! Sachalle ja siipalle paljon onnea yritykseen ja toivotaan pikaista tärppiä! Näinköhan ollaan juu pimahdettu, heh ;)...

Täällä olo on hyvä, kuvotus on poissa kuvioista ja suhteellisen oireetonta, eli samalla linjalla jatkuu kuin pojustakin. Varhaisultra häämöttää parin viikon päässä, sitä siis odotellessa :).

Kyllä meidän pojalle on annettu leipää ja hedelmiä, kurkkua, juustoa jne. pureskeltaviksi. Alussa oli tietty sitä kakomista, mutta meni ohi aika pian ja nyt napostellaan jo ihan hyvin kaikkea pientä. Kyllähän se aluksi vähän tuntui inhottavalle, jos jokin pala ei ihan kunnolla uponnut ja tuli sitä yskimistä, mutta tottumiskysymys tämäkin, kyllä pikkuinen oppii aika pian kuinka pitää syödä niitä isompiakin paloja. Tietysti otin ns. vaikean palan suusta pois, jos siltä vaikutti. Rohkeasti vaan kokeilemaan sorminaposteltavia! Voithan sacha kokeilla aluksi maustamattomia maissinaksuja, ne ovat helposti suussa sulavia ja hyviä pureskeltavia. Meillä aloitettiin niillä kesällä ja upposivat kyllä hyvin, siitä sitten leipään jne.

Mutta kohtahan on jo 1-v synttärit maidän kaikkien marraskuisilla :). Ajatella ollaan jo 1-vuotiaita, hurjaa! Etukäteisonnittelut alkukuisille ja kohta saadaan jo odotella jouluakin, näin se aika menee.

Mutta nyt meni jaaritteluksi :). Hyvää jatkoa kaikille!

barbalala ja -pörrö + pikku-papu

Mitäs täällä on tapahtunut.. aika kolkko ulkoasu, tällasekskohan tän on tarkotus jäädä?

Ei meillä Barbalala vielä varsinaista yrittämällä yritystä ole, mutta jos on tullakseen niin tulkoot. Tässä kuussa vois tosin olla aika hyvätkin mahdollisuudet, katellaan ens viikosta.. Kiitos onnentoivotuksista!
Toisaalta mä en kyllä nyt yhtään haluais joutua pohtimaan sikainfluenssarokotuksia, siis jos tulisin nyt raskaaksi. Mitä olet, Barbalala, päättänyt sen suhteen? Entä muut, lasten ja itsenne suhteen?

Meillä täälläpäin ei ole saatavilla noita maissinaksuja, tai ainakaan en ole koskaan nähnyt. Mutta kyllä nyt alkaa jo mennä esim banaani, avokado ym pehmeä pieninä palasina. Joskus jopa se leipä. Soseet jätän aika rakeisiksi, ja keitettyjä vihanneksia ja tofua jne annan palasina. Ne on vaan noi kovat, jotka pelottaa. Omena tuntuu yhä ihan toivottomalta...

Tosiaan, 1-vuotissyndet. Minkälaisia kemuja olette jârkkäilemässä? Meillä tod näk pienimuotoisesti lähisuvun kanssa, ja sit parin vauva- ja taaperokaveirn kanssa erikseen jot

No niin tiesinhän mä, ettei tää voi kerralla onnistua. Eli siis jotain pientä tiedossa synttäreiden osalta meillä. Mutta tosiaan, kaipaisin vinkkejä tarjoamisiin! Googletin "1-vuotissynttärikakki" ja sieltä tuli vaan sellasia mestariluomuksia, etten vois kuvitella kuuna päivänä edes piirtäväni sellasia. Eli oisko kellään jotain ihan yksinkertasta ja helppoa kakkureseptiä, sellasta, jota itse sankarikin vois sitten syödä?

Eiih. Siis "1-vuotissynttärikakkU". Nyt nukkulaan.

Sacha, oletko päärynää kokeillut? se on sellaista semipehmeää/kovaa joka on kuitenkin aika vaaratonta. ja meillä omenaa syötetään niin että saa itse puraista mutta me pidetään kiinni ja sormea silleen että ei saa kuin tosi pieniä paloja, puree siis meidän sormea jos yrittää liian isoa ottaa..pikkuhiljaa sitä on mentävä, mullakin hirveä pelko että tukehtuu mutta pakko niitä on jotenkin opettaa..meillä onneksi sylkee itse heti pois jos on liian iso ja kun sanoo että sylje pois niin sylkee silloinkin :)

Viimeksi muokattu:
Sacha, oletko päärynää kokeillut? se on sellaista semipehmeää/kovaa joka on kuitenkin aika vaaratonta. ja meillä omenaa syötetään niin että saa itse puraista mutta me pidetään kiinni ja sormea silleen että ei saa kuin tosi pieniä paloja, puree siis meidän sormea jos yrittää liian isoa ottaa..pikkuhiljaa sitä on mentävä, mullakin hirveä pelko että tukehtuu mutta pakko niitä on jotenkin opettaa..meillä onneksi sylkee itse heti pois jos on liian iso ja kun sanoo että sylje pois niin sylkee silloinkin :)

Hyvä idea, Sadee, täytyykin kokeilla. Olen siis laittanut soseisiin jo monta kertaa, mutta ei ole tullut mieleen antaa sellaisenaan.

Viimeksi muokattu:
Juu. Ihan pyllystähän tää possunuha on ja etenkin sen rokotteen miettiminen - ottaakko vai eikö? Juttelin neuvolaterkan kanssa asiasta ja hän sanoi, että mietitään asiaa varhaisultran jälkeen, jos kaikki silloin ok. Itse ajattelin, että olisin odotellut ekan kolmanneksen jälkeistä aikaa, mutta sitten oltaisiin jo joulukuun puolella ja tauti jyllää tod. näk. pahimmillaan. Eli mietitään vielä asiaa tarkkaan. Pojalle ajattelin sen rokotteen ottaa näillä näkymin, mutta sekin rokotus olisi vasta marraskuun lopulla, joten voi olla jo myöhäistä ottaa se. Inha tilanne kaiken kaikkiaan, en todellakaan haluaisi laittaa poikaa ja itseäni/kasvavaa pikku-papua koekaniiniksi tämmöiseen, kun rokotteen vaikutuksista ei ole kokemusta. Vaikka kuinka vakuutellaan, että on turvallinen ja ei ole todettu mitään erityistä aiheuttavan, silti ilmassa on niin monta kysymysmerkkiä, että pistää miettimään...

Mutta pikainen kommentti tähän rokotus-asiaan. Tulkaahan muutkin marraskuiset kertomaan kuulumisia ja kommentoimaan mm. tähän asiaan :).

Apua! Mitä täällä on tapahtunu?? Osaakohan tätä edes käyttää...
Voi että hihittelin täällä ääneen tuolle 1-vuotissynttäriKAKILLE :D :D

No mutta siitä kakusta, itse ajattelin tehdä normi täytekakun, jonka täytän sitten lasten hedelmä/marjasoseilla ja kostutan sokerittomalla mehulla. Taikinaanhan tulee kyllä sokeria, mutta ajattelin, että eiköhän se nyt 1-v synttäreiden kunniaksi mene.

Tarjolle ajattelin vauvoille antaa maissinaksuja (oletteko nähneet, että niitä on myös mansikalla 'höystettynä'. Eli maissinaksuja, joissa on mukana mansikan makua?? Itse kylässä törmäsin niihin ja poika tykkäsi!) Lapsille voisi tehdä myös hedelmäsalaattia ja tarjoilla vaikka rusinoita (kai rusinoita saa syödä? eihän niissä ole mitään erikoista). Meille tulee siis vaan ihan muutama lapsi ja he ovat yhtä pieniä, joten syövät samoja tarjottavia kuin poikamme. Aikuisille tarjolle myös ehkä kuivakakkua ja mokkapaloja tms. Meilläkin synttäreitä juhlitaan vaan isovanhempien, kummien, sekä lähimpien ystävien kesken.

Meillä poika siis syö pääosin samaa ruokaa kuin mekin, suolattomana tai erittäin vähäsuolaisena versiona. Jos teemme jotain, jota ei voi pojalle tarjota, turvaudumme purkkiruokiin. Ruoka on suhteellisen karkeaa jo, katon kuitenkin etteivät palat ole liian suuria. Leipää meillä on jo kauan syöty sillälailla, että olemme antaneet valmiita murusia pöydälle, josta poika napsii niitä suuhunsa. Pehmeitä leipiä, tai jos ruisleipää, muruset ovat extrapieniä.

Maissinaksuja poika osaa jo itse syödä todella taitavasti ja nehän suorastaan sulavat suuhun, että niihin on aika hankala tukehtuakaan. Mutta koska itsekin pelkään tukehtumista, aloitimme maissinaksujen syönnin myös muruista.

Kerran meille kävi niin, että poika sai kun saikin haukattua liian ison palan banaanista, vaikka yritin olla varovainen (oli toinen kerta, kun tarjosin banaania haukattavaksi) ja yritti nielaista sen purematta. Voi luoja kuulkaa mammat, kuinka ihminen voi säikähtää! Ei siinä selkään takomiset ja pääalaspäin asennot auttaneet, vaan jouduin sormella kaivamaan sen ulos. Onneksi sain, eikä mennyt syvemmälle. Mieheni oli töissä ja olin
yksin kotona ja vaistomaisesti vaan toimin, mutta pahensi kyllä vaan tukehtumisen pelkoani.

Mitähän te olette muuta puhuneet.....

No mutta enpä ole muistanut mainita, että meillä on jätetty yösyönnit pois!! Juuri kun tuli 11kk täyteen, poika tyytyi pelkkään veteen. Hyvinä öinä herään vaan kerran, mutta huonojakin öitä on vielä. Silloin ähistään ja äkistään, eikä mikään ole hyvä. Ei sylissä, ei sängyssä eikä oikein mikään. Iltanukutukset ovat asettuneet aloilleen ja päikkärinukutuksetkin ovat jo parempaan päin. Meillä oikeastaan uniaika loksahti kohilleen kun kelloa siirrettiin.

Minä salaa haaveilen toisesta lapsesta, aina välillä. Toisaalta pelottaa, että kuinka jaksaisin... Mieheni tekee vuorotyötä ja pääosin lapsen ja kodin hoito on minun harteillani. Pojallamme oli pienenä suht vaikea koliikki ja muutenkin yöt ovat olleet levottomia oikeastaan ihan viimeaikoihin asti. Vaikka viimeinen vuosi on ollut elämässämme parasta aikaa ja päivääkään en vaihtaisi pois, on se myös ollut aika rankkaa. Olen pohtinut, että jaksanko sitä heti perään. Toisaalta tuntuu, että jos pitkiin öihin ei ehdi tottuakaan välissä, niin ei tunnu niin rankalta ;) Ja toisaalta myös haluaisin lapset pienellä ikäerolla..

Onpas täällä hiljaista... No, jatkampa sitten tätä itsekseen porisemista..

Sitä piti tulla kysymän, että miten olette päättäneen sikainfluenssarokotteen ottamisen kanssa? Me ei vielä tiedetä, todella vaikea asia..

Niin, ja meillä on nukuttu pari yötä kellon ympäri heräämättä! Vielä kun itsekin oppisin nukkumaan, niin olisi hyvä :D

Tuulen Poikanen

Moi!

Tulin vaan pikaisesti kommentoimaan sikainfluenssaan: Me otetaan rokotus, ilman muuta. Ainoa mikä harmittaa, että sitä ei saada neuvolakäynnin yhteydessä (ensi viikon ma), vaan rokotukset alkaa vasta 16.11. Joutuu siis pariin otteeseen käymään terveyskeskuksessa. Ahdistaa, siellähän ne kaikki pöpöt varsinkin tarttuu.

1-v synttäreitä suunnitellaan. Pienet juhlat, vaan kummit ja isovanhemmat.

Mukavaa iltaa

Tuulia ja tyttö lähes 1-v

Hei

Meillä oli pitkästä aikaan yö, jolloin ei herätty kertaakaan!!! Muutama yö meni jo tunnin herätyksillä. Kyllä tämä niin vaihtelee. Mutta nyt äiti on pirteä! Poikahan on yleensä aina :D

Rokotuksista. Me aiomme myös ottaa sen heti kun mahdollista. Tänään olisi meidän suunnalla ensimmäinen rokotuspäivä, mutta olemme reissussa. Eli heti ensi viikolla. Jos marrasmammoilla on kokemuksia esim. jälkivaikutuksista niin käykää kertomassa. Minulla äitini otti rokotuksen tällä viikolla ja käsi oli tosi kipeänä sen jälkeen.

Muuten arki alkaa taas. Muuttomme on ohi ja asumme uudessa kodissa. Eli ensimmäinen muutto oli viimeisillään raskaana, ja nyt sitten alle 1-v. kanssa. Käy ihan sporttailusta.

Jatkamme seisomisharjoituksia (nyt noustaan polvilleen itse - ja kaikkea vastaan) ja suunnittelemme yhä karkeamman ruoan syöntiä. Eilen kävi niin, että ensimmäistä kertaa jouduin kaivamaan maissinaksuja kurkusta, kun oksennus tuli, mutta naksut eivät.

Pyrimme myös välttämään suuria väkijoukkoja tällä hetkellä tuon tautiuhan takia. Huolestuttaa totta kai, mutta pitää yrittää olla liikoja miettimättä.

Hyvää tulevaa isänpäivää kaikille marras-perheille. Ja eka synttäreitä, kun niitä tässä jo "poksahtelee"
MaMaLi

Yhteistyössä