Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka!

Pikainen moikka täältäkin, ekaa kertaa käväisen tän uudistuksen jälkeen. Toivottavasti viesti tulee perille kuitenkin tavalliseen tapaan.

Aion ottaa rokotuksen molemmille pojille, saatiin aika maanantaiksi. Toistaiseksi otetaan vain sikapiikki, kausi-influenssaa katotaan sitten myöhemmin. Muutaman tutun lapsi on rokotettu ja kuumetta on tullut, mutta mennyt päivässä. Katotaan miten meille käy. Olin aika varma jo muutenkin että se otetaan, mutta sen torniolaistytön kohtalo sai mut päättämään lopullisesti. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos pojille kävisi huonosti, ja mulla olisi ollut mahdollisuus se estää.

Synttärit lähestyy juu, samalla kaavalla menee meillä varmaan kuin teillä muillakin, eli mummut ja kummit ja serkut tulee. Ehkä sitten rääppiäisiin kutsutaan naapuruston väkeä lapsineen. Tarjottavia en ole vielä miettinyt, mutta aika peruskakku varmaan tulee. Harkitsin sellasta kakkukuvaa (esim. bakeandpartyn sivuilla) mutta en ole vielä tilannut. Esikoisen synttäreillä tein erityisesti lasta ajatellen kakun eli laitoin terveellistä täytettä jne, eikä hän sitä juuri maistanutkaan, kunhan sotki käsillään. Ja aikuiset ei sitten niin tykännyt. Eli nyt ajattelin tehdä aika lailla normaaliin tapaan, saa sitten synttärisankari vähän sokeria juhlan kunniaksi jos kakku sattuu kelpaamaan. Luultavasti menee vaan sotkemiseksi niinkuin meillä ruokailut nykyään muutenkin. Herralla olisi kova hinku syödä itse, oma lusikka pitää olla koko ajan ja sillä yrittää sohia suuhunsa joskus jopa onnistuen. Mutta siivoamista riittää ;)

Taaperokärryllä ja tukia pitkin mennään jo kovaa, saas nähdä irtoaako kunnon kävely ennen synttäriä, vielä olisi 2 viikkoa aikaa...

Nyt lopettelen tältä erää, pysykäähän terveinä ja hyviä synttäreitä alkukuisille!!

Heippa vaan! Aika karut on nää uudet sivut, mutta näillä nyt mennään.

Rokotuksesta edelleen: eli mulla on ens viikolla eka äitiysneuvolakäynti ja otan rokotteen, jos sitä mulle silloin tarjotaan. Tosi vaikea päätös tämä oli, mutta luotan nyt kuitenkin asiantuntijoiden mielipiteisiin asiasta. Toivottavasti on oikea päätös. Ainakin kovasti vakuutellaan, että rokote ei aihuta sikiövaurioita. Luota nyt sitten tähän, muuta en maallikkona oikein voi tehdä ja jos sen possunuhan saisi niin se on sitten pahempi sikiölle. Pojallekin rokotteen otamme, täällä rokotetaan terveet yli 6kk lapset alkaen 16. päivä kuluvaa kuuta. Tähänkin päätökseen vaikutta aika voimakkaasti tuon 8v terveen tytön äkillinen sairastuminen ja kuolema. Aivan kamala tilanne.

Poju kiipeilee nykyään joka paikkaan ja on muutenkin koko ajan liikkeessä. Kävely ei enää ole kaukana, on jo ottanut vahingossa neljä askelta ja pelästyi suoritustaan ;). Kovasti seisoskellaan ilman tukea, joten kunnon kävely ei varmaan ole kovin kaukana.

Olimme varhaisultrassa ja siellä meidän ihana pikku-papumme oli hyvässä paikassa sydän hurjasti pomppien :). Oli se vaan taas ihan ihmeellistä, olo on tosi onnellinen! Ainakin toistaiseksi kaikki on niin hyvin kuin pitääkin olla tässä vaiheessa. 8. raskausviikko on siis meillä menossa.

Synttäreitä siis odotellaan ja kohta mennään 1v-kuvaankin! Hyvää huomista isänpäivää kaikille!

barbalala ja -pörrö + pikku-papu

Hei

Me kävimme 1-vuotiskuvassa vähän etuajassa viime viikolla. Ja kävi niin, että se oli päivä jolloin poika koko päivän maiskutti alahuulella ylähuulta. Nyt sitten jänskättää minkälaiset kuvat sieltä saatiin ;)
Meillä noustaan vasta polvilleen. Seisominen autettuna on vielä melkoista balleriina-touhua, varpaillaan.

t. MaMaLi

Hauskaa isänpäivää kaikille! Tulin vaan nopeasti ilmoittamaan, että liityn Barbalalan seuraan ensi kesän odottajiin. Tein äsken isänpäivän kunniaksi raskaustestin ja selkeä plussa pamahti.

vau mitä uutisia, onnea Sacha ja Tuulia :D Mahtavia uutisia näin isänpäivänä!

Mulla ei mitään uutta sitten edellisen viestin, kunhan tulin kurkkimaan. Tai no sen verran, että meillä poitsu EHKÄ sanoi isänpäivän kunniaksi ekan kerran 'iti' niin että selkeästi tarkoitti isäänsä. 'Äittä' meillä tulee jo ihan hienosti, mutta tää nyt ekan kerran.

Toivottavasti teillä on ollut mukavat isänpäivät, mä onnistuin ainakin tekemään älyttömän hyvää kakkua. Sitä lähden tästä kohta tuhoamaan loppuun kunhan saan vielä ton esikoisen nukahtamaan :)

Sacha ja Tuulia, onnea molemmille!! Meillä on ollut muutama huonompi yö tässä, joten ei edes uskalla vielä ajatella pitempää yövalvomista. Mutta aina kun helpottaa niin huomaa, että toisesta vauvasta tulee haaveiltua. Kertoilkaa kuulumisia myös meille, vaikka saatattekin osallistua uusiin vauvakuukausirinkeihin. (mikä sana..) Ja pidetään Marrasmammat eloisana, myös pienet uutiset on kiva kuulla ja jakaa.
Me kävimme tänä aamuna ottamassa sika..rokotteen. Nyt katselen onko mitään sivuoireita.
MaMaLi

Moi kaikille, ja kiitos onnitteluista! Toivottavasti kaikki menee hyvin, tosi alussahan tää vasta on. En usko, että alan kauheasti vaihdella keskustelurinkejä. Tulee sen verran satunnaisesti jo nytkin kirjoiteltua. Nyt mäkin sitten pääsen pähkäilemään noitten sikapiikkien kanssa. Tosin mulla täällä ei vielä ihan just nyt ajankohtasta. Täällä rokotetaan raskaanaolevat vaan sillä adjuvantittomalla, ja se on kait vasta tulossa tai just tullut markkinoille, ja siks toisekseen täällä rokotetaan raskaanaolevat vasta 2/3 raskaudesta alkaen,eli ei vielä ekalla kolmanneksella. Tuntuu kyllä vähän hölmöltä ottaa se sitten vasta joskus helmikuussa (?), kun eiks sen epidemian pitäis joskus mennä ohikin?! No katotaan sitten. Musta muutenkin tuntuu, että mâ elän puoliksi kahdessa ihan eri maailmassa ton koko sikainfluenssan tiimoilta, kun lukee suomalaisia medioita ja sitten täkäläisiä: ihan kuin toisella puolella Eurooppaa olisi suurinpiirtein rutto valloillaan, täällä siitä ei juurikaan kohista, ja aika harva on ottamassa mitään rokotetta. Mulle toi paniikki leviäa tänne melkeinpä ainoastaan hs.fi:n kautta.. Ärsyttävää. Mutta mukavaa viikonalkua kaikille kuitenkin

HEHEE, ihan mahtavaa, ONNEA paljon Tuulialle ja sachalle plussauutisista! Peukut sitten vaan pystyyn, että kaikki menee hyvin :)!

Sain piikin eilen ja ei tullut mitään sivuoireita, ainoastaan on pistoskohta vähän kipeänä. Osasin tätä vähän odottaakin, koska ei mulla ole koskaan muutenkaan tullut mistään rokotuksista sen kummempia jomotuksia, lämmön nousuja tms. Ei harmita yhtään enää tää rokote-asia, neuvolatätikin oli tyytyväinen kun piikin otin. Kyselin myös muiden odottajien rokotusinnokkuutta, niin kuulemma lähes kaikki on sen ottaneet ihan alkumetreilläkin. Vakuuttelli vielä, että tässä rokotteessa ei edes ole mitään sellaisia ainesosia, jotka voisi aiheuttaa sikiövaurioita tms. Kukin tietysti tekee omat ratkaisunsa asian suhteen. Huomenna haetaan rokote myös pojalle, täällä aikataulut aikaistuneet sen osalta. Hyvä näin!

Mutta onnee vielä kerran iloisista uutisista :)! Kukahan seuraavaksi ilmoittelee uudesta tulokkaasta ;)??? Ai niin ja np-ultrakin on meille jo varattuna, rv 11+1 sinne sitten mennään :), eli ihan joulukuun alussa, jee!

Vointeja kaikille ja koittakaa pysyä terveinä!

Hei mammat!

Kysyisinpä taas teitä kokemuksia. Miten teillä tällä hetkellä toimitaan yösyöttöjen kanssa? Ja jos olette moiset lopettaneet niin miten se onnistui? Ja mitäs maitoa juotte?

Meillähän on menty korvikemaidolla lähes koko ajan. Ja pojan syöminen on muuten hyvää, mutta kaikki vähän karkeampi on työn takana. Oksennuksia tulee enemmän säännön mukaan kuin poikkeuksina. Toisaalta hampaita on vieläkin vasta kaksi ja kolmatta vähän näkyy.

Meillä yöllä tuossa yhden, kahden välillä tulee ihan itkua niin kauan, että maitopullo otetaan esiin. Illalla on syöty puuroa, niin ettei jaksa enempää, joskus banaania päälle ja iltamaito. Mutta silti aamuun ei tällä jaksa. Pari yötä meni niin, että maitoa tarvitsi vasta tuossa viiden seutuvilla. Omaan huoneeseen siirtyi viime viikolla. Tämä ei toisaalta vaikuttanut öihin mitenkään.
Näitä asioita tässä olen pähkäillyt muutaman päivän ja olisi kiva kuulla miten teillä.

terkuin, MaMaLi

Meillä syötiin kahesti yössä ehkä n. 10kk ikäiseksi asti. Sitten aloin tarjoamaan toisella syötöllä vettä ja kun tyytyi siihen ihan yhtä hyvin, jäi silloin toinen syöttö pois. Pian huomasin, että myös se viimeinen yösyöttö oli lähinnä tapa ja poika nukahti lähes heti kun rinnalle pääsi. Kun tuli 11kk täyteen, päätin kokeilla tarjota ensin vettä ja jos siihen tyytyy niin hyvä. Ja tyytyihän se. Kahden yön jälkeen huomasin, että yösyötöt jäivät pois ilman itkuja. Nykyään vettäkään ei tarvitse ottaa ellei ole oikeasti jano.

Meillä ei koskaan huolittu korviketta, joten kun yösyöttöjen kautta imetys jäi kokonaan pois, siirryttiin hapanmaito tuotteisiin ja nykyään juodaan oikeaa maitoa. Ruuat meillä syödään pääsääntöisesti kaikki samoja ruokia. JOskus, kun on ollut menoa tms. saataan lämmittää purkista.

Niin joo, ja iltapuuro meillä syödään ihan tavalliset puurot (kaura/riisi/ruis..) yksi sellainen mikroannos ja siihen lisäksi yleensä hedelmäsosetta tai banaania tai muuta makua antavaa. Poika syö koko annoksen ja jaksaa sillä aamuun asti.
Aamupuuro syödään tunnin sisällä heräämisestä. Ensin tehdään aamupesut ja vaipanvaihdot ym. ja sitten aletaan puuron laittoon.

Tuulen Poikanen ja Poikanen 1v!

Moi! Meillä on vieläkin ollut noita yösyömisiä, tai paremminkin "lohtutankkauksia". Vesi ei ole vielä kelvannut siihen, joten korvikkeella on menty.

Yöt menee siis jotakuikin näin nykyään: Ilta n. klo. 20 iso annos puuroa kera jonkin marja tai hedelmäsoseen ja päälle maitoa. Nukkumaan n. klo. 21. Poika herää n. klo. 4-5 ja haluaa maitohörpyn tai sitten nukkuu ilman sitä aamu 7 asti. Nyt on tosin mennyt nelisen yötä niin, että nukkuu iltapuuron ja maidon turvin klo. 21-07, eli ihan hyvin mun mielestä on mennyt. Omassa huoneessa on nukkunut n. 9kk ikäisestä asti. En ole mitään unikouluja yrittänyt, kun näyttäisi menevän parempaan suuntaan nämä yöt ihan itsekseenkin, vaikka sitäkin vaihtoehtoa olen joskus miettinyt. Minusta tämä tapa sopii nyt tällä hetkellä meidän pojalle ja uskon, että kohta nuo maitohörpyt aamuyöstä jää ihan itsekseen pois.

Huh, kun väsyttää... pikku torkuille taidan mennä kun pojukin on nukkumassa päiväunia. Oottekon muuten siiryneet jo yksiin päiväuniin? Meillä on ns. siirtymävaihe menossa, joskus pärjää yksillä, toisinaan tarvitsee kahdet päiväunet.

Huomenna meidän "pörrö" täyttää sitten 1-vuotta :)! Hommattiin synttärilahjaksi pieni sininen potkuauto, sellainen jota voi sitten käyttää ulkonakin joskus. Saapa nähdä, hiffaako poika miten sen kanssa pääsee eteenpäin ;).

barbala ja -pörrö + pikku-papu

Moi!

Käytiin hakemassa tänään tytölle sikainfluenssapiikki. Uskomatonta, meidän terveyskeskuksessa ei ollut yhtään jonoa! Kerrankin näin :) Itsellehän otin piikin jo viikko sitten.

Me ollaan siirrytty yksiin päiväuniin jotain pari viikkoa sitten. Meni illat ihan hulinaksi kun tyttö otti kahdet unet. Nyt jää nätisti nukkumaan kahdeksan aikoihin. Ja meillä tyttö on nukkunut heti ristiäisten jälkeen täydet yöunet, joten en juurikaan ole joutunut yöllä heräämään. Muutaman kerran on tässä vuoden sisään herännyt painajaisuniin tms.

Neuvolaa odotellessa, joulukuun alussa on aika. Meen tosin varhaisultraan perjantaina.

Mukavaa viikkoa

Tuulia ja tyttö 1 v 3 pv

Hee,

Ompas ihanaa kuulla vauvauutisia ja kuulumisianne muutenkin. Meidän poju täytti vuoden 13.11 ja meillä oli kovat kemut - syötiin porukalla täytekakkua ja kummit/mummit jne. mukana. Oli ikimuistoinen päivä!

Meillä on nukuttu nyt yöt ilman yöitkuja noin kuukauden ajan (yösyömingit lopetettiin huhtikuulla), mutta lohtua kaipasi vielä kuukausi sitten yöaikaan 1-2 kertaa. Nyt siis nukkuu omassa huoneessaan klo 20:30- 08:15 (aika tarkalleen nuo ajat pitävät paikkaansa - tarkka ukkeli). Päivällä pienimies nukkuu yhdet päiväunet noin klo 12:30- 14:30 aikaan. KÄymme puistossa aamupäivisin ja kerhossa 1 viikossa. Poika oppi kävelemään 11kk ikäisenä ja nyt siis mennä viipottaa kun mikäkin taapero.. Sanoja on muutamia: "äittä", "ottaa", "ankka", "Koo" = koira, "pii-pi" = hiiri, "le-pä" = leipä...tässä muutamia esimerkkejä. Hampaita on tällä hetkellä kolme. Eilen puhkesi ensimmäinen yläetuhammas :(=) Olen kovin onnellinen että meidän elämässä on nyt näikin tasainen vaihe! Niin en oikein osaa sanoa miten tämä unirytmi on muotoutunut, minusta se meni aika itsestään - toki meillä on selkeä päivärutiini leikkimisineen, ruokailuineen, unineen ja ulkoiluineen...voisikohan se auttaa unirytmiin...

Poika sai possurokotteen 13.11 (synttärilahjaksi :) Ei tullu mitään onneksi. Otimme samalla kausi-piikin.

Olen minäkin jo vähän kuumeillut vauvaa, mutta ei taida tuo isukki vielä valmis moiseen uuteen koitokseen. Nyt esikoinen on niin hyvin saatu jaloilleen ja yönsä nukkuu...ehkä sitä voisi nauttia tästäkin hetkisen...mutta kuumetta on ilmoilla :)

Oikeen ihanaa joulunodotuksen ensiaskeleita :)

helmipelmi ja ukkeli 1v

Moikka!

Kesken meni uusi raskaus, tänään kävin ultrassa asian toteamassa :(. Vuoto alkoi jo keskiviikkona joten asia oli tiedossa etukäteen.
Pitää nyt iloita tuosta pikkulikasta :) ja miettiä tätä sisarusasiaa uudelleen ensi vuonna.

Mukavaa viikonloppua kaikille

Tuulia ja tyttö 1 v 1 vko

Voi ei Tuulia, voimia! Ehkäpä tämän lapsukaisen ei ollut tarkoitus ihan vielä tulla.

Voi mammat, nyt minun täytyy itsekkäästi volista teille. Kun en muutakaan voi ja tuntuu, ettei enää jaksa. Meillä oli n. 3-4 pvää, että päikkärit meni kuin taikaiskusta kohilleen. ILman itkuja nukahdettiin täsmälleen samoihin aikoihin joka pvä ja yöt nukuttiin heräämättä illasta aamuun.

Juuri kun ehdin nauttia, että tämä on nyt juuri sellaista helppoa aikaa, josta saa vaan nautiskella, eikä tarvi väsymyksen sietorajoilla mennä koko ajan, NAPS, ja taas ollaan entisellään. Päikkäreille mennään kauhean huudon kanssa, parvekkeelle ei millään. Sänkyyn meno on yhtä huutoa, syliin rauhoittuu, mutta kun sänkyyn laskee, havahtuu ja kauhea huuto päälle. Joinakin päivinä nukkuu sitten vaan ne yhdet päikyt, mutta selkeästi niillä ei jaksa, kun yöt menee ihan hulinaksi.

Yöt muuttuivat samassa rauhattomiksi. Pari tuntia nukkuu rauhallisesti ja sitten joko iltayöstä tai aamuyöstä alkaa heräilyt ja itkeskelyt. Vieressä nukkuisi sitten kyllä, mutta itse en saa sitten nukuttua yhtään. Pelkään, että mies litistää lapsen ja kun itse olen huonossa asennossa, selkäni menee tajuttoman kipeäksi.

En tiedä mitä tehdä. Kun neuvolassa olen puhunut asiasta aikaisemmin monta kertaa (meillähän on aina ollut tämä nukkuminen tosi levotonta) ja aina vaan sanotaan, että on normaalia. Viime aikoina en ole siellä edes jaksanut ottaa asiaa puheeksi. Korvat on tarkistettu vasta ja niissä ei ollut mitään. Väsy alkaa olla valtava, pinna tiukalla ja sitten kun oli nuo muutama yö, että olisi saanut nukkua kun lapsikin nukkui hyvin, niin ei saanutkaan unta. Odotti vaan, että kohta se herää.

Lapseni on minulle kaikki kaikessa, tässä ei ole mistään sellaisesta kyse. Olen vaan niin väsynyt ja kaupan päälle on koko ajan huono omatunto siitä, etten kykene sen takia olemaan lapselleni tarpeeksi hyvä äiti enkä myöskään miehelleni hyvä vaimo.

Tuulen Poikanen

Tuulia: Lämmin halaus ja samaa ajattelen, aika ei ollut nyt.

TuulenPoikanen: Minä myös välillä mietin, että onko jotain tehty väärin jne. kun tulee takapakkia. Mutta vauvat ovat myös erilaisia. Meillä on menty päikkäreille tässä jo pitkään ihan sievästi ja nukahdettu itsestään. Yöunille meno on ollut takkuisempaa. ja tässä juuri tunti väännettiin päikkäreitä, kun väsytti muttei nukuttanut. Eli se siitä helppoudesta.

Meillä esim. autossa tulee kova kiukku ja itku, jos kahdestaan ajetaan. Ei nukahda kuten niin moni muu vauva. Tässä viikko sitten ajeltiin pitempi reissu ja itkua oli niin, että kotona sitten ilta oksenneltiin. Mutta koko ajan opitaan.

Minä en todellakaan tiedä, mutta mikä toimi meillä, mutta eri tapoja on kokeiltu: nyt päikkäreille mennään kun poika alkaa kitistä ja uniriepua raahata mukana - ja tämä tapahtuu vielä pari kertaa päivässä, vaikka yritän katsastella josko yhteen päikkäriin siirtyisimme. Sänkyyn laitan, juodaan maito, sanotaan hyvää yötä (oli sitten yö tai päivä) ja siihen nukahtaa (suureksi osaksi aikaa). En olisi uskonut joku aika siten. Nukutin nim. viereen, koska se oli myös itselle helpompaa. Jos itkee niin annan itkeä, PAITSI jos mennään ylikierroksille kuten tuon pakollisen automatkan aikana.

Nyt me harjoitellaan yösyötön lopettamista. Sekin on totuttu tapa, jota emme olleet aiemmin edes huomanneet pohtia. Saa nähdä miten kauan menee.
Väsymys on täälläkin ollut vuoden kaverina, mutta aina kun saa paremmat unet, niin ymmärtää, että kyllä tämä joskus päättyy.
Ja suurimmalta osalta: kyllä me olemme niin paljon vuoden aikana oppineet että huh ja hei. Ja lapset voivat hyvin.
MaMaLi ja Poju -ensi viikolla vuoden

Tuulia: Voi ei, sanat ei riitä :( Virtuaalinen halaus sinne missä ikinä oletkin!!!

Tuntuupa hölmöltä tässä alkaa omiaan turisemaan mutta teen niin kuitenkin kun sitä varten tänne tulin. Meillä on tänään juhlittu 1-vuotiasta pikkumiestä sukulaisten ja kummien voimin (10 aikuista ja 6 lasta paikalla, aika touhua siis). Hyvin meni kaikki, päivänsankari sai maistaa kakkua ja meni kyllä niin nopsasti että taisi maistua. Rankka päivä vaan oli, alkoi tossa seitsemän aikaan nuokkua isoisän sylissä kun niin pisti väsyksi. Nyt nukkuu tuolla sängyssään, isoveljen kun vielä saisi nukahtamaan niin pääsisi kakunjämien kimppuun :)

Nukkumisista, meillä on yösyötöt jääneet pois tuossa pari kk sitten, vähän meni itkeskelyksi pari yötä mutta kun isä rauhoitti niin meni paremmin, äidille sitten huudettiin enemmän. Samaan syssyyn loppui imetyskin, ja se ehkä helpotti siinä mielessä että kun ei poika koskaan ole pulloa yöllä saanut niin ei sitä osaa pyytääkään, ja kun tissibaari on suljettu niin tyytyy kohtaloonsa. Tämä syöttöjen loppuminen ei suinkaan tarkoita sitä että nukkuisi koko yön, just laskettiin että tän ekan elinvuotensa aikana poika on ehkä 3 yötä nukkunut aamuun asti omassa sängyssään, yleensä joutuu viimeistään 4-5- aikaan ottamaan viereen kun huutaa aivan hysteerisenä. Olen useana yönä päättänyt että nyt yritetään rauhottaa omaan sänkyynsä, mutta vaikka siinä tunninkin olisi vierellä niin ei vaan nukahda kunnolla, vaan havahtuu heti kun lähtee pois ja huuto alkaa taas. Sam juttu jos syliin rauhottaa niin heti havahtuu kun laskee sängylle. Mut viereen ku ottaa niin nukahtaa saman tien, ja nukkuu hienosti aamuun asti.

Päikkäreistä toiset jäi pois edellisviikolla, yhtenä aamupäivänä ei vaan nukahtanut vaikka tavalliseen tapaan laitoin vaunuihin. Pysyi sitten hereillä lounaaseen asti, jonka jälkeen nukkui 2,5 h unet ja niillä jaksoi iltaan. Sama tahti on sitten jatkunut siitä asti, eli aika helpolla meni tämä rytminvaihdos. Poikkeuksena pari päivää tällä viikolla kun oli kuumeessa ja taas korvatulehdus, niin sitten tietty nukuttiin vähän pätkittäin pitkin päivää. Meille tuntuu nuo kaikki räkätaudit osuvan, ja tähän pikkuveljeen sitten aina pahemman kautta :( Onneksi possupiikki taidettiin saada ajoissa, pian on 2 vkoa täynnä eli eiköhän sit voisi jo luottaa ettei tauti enää iske.

Poika ottaa haparoivia ensiaskeleitaan, aivan ihanaa :) Pääasiassa vielä konttaa jos kiire on, mutta kovasti treenailee. Nousee jo hienosti ilman tukea seisomaan ja siitä astelee hetken ja sitten ihmeen hallitusti maahan ja kontilleen. No, joskus käy pikku haavereita, viime viikolla ulkosalla kaatui naamalleen ja nenä sai sen verran vaurioita että yksivuotiskuvausta piti vähän siirtää, mennään sinne ensi viikolla.

Meillä on nyt siirrytty tavalliseen maitoon ja aika pitkälti perheen ruokiin, jos nyt jotain erikoista on ruokalistalla niin sitten annan purkkiruokaa, mut mitään omia vauvanruokia en enää tee. Poju syö jo aika hyvin itse, eli lusikoi ahkerasti (sotkua tosin tulee aika lailla). Lisäksi on nyt oppinut juomaan tavallisesta mukista. Hampaita on kuusi, mutta ihmeen hyvin niillä jo pureksii. Syö ihan normaalia leipää isosta viipaleesta pureksien.

Jaaha, nyt taisi tulla hiljaisuus viereiseen huoneeseen eli tämä väsynyt äiskä kipaisee jääkaapin kautta sohvalle. Hyviä synttäreitä teille joilla ne vielä edessä ja onnea jo merkkipaalun ohittaneille!!

Rouva H ja Yksivuotias Iso Mies

Tulin pikaisesti piipahtamaan. Voi Tuulia! Tosi ikävää, että sulle kävi tällä kertaa näin :(. Jaksamista ja auringonpaistetta jatkoon!!

Tuulen Poikaselle myös jaksuja! Uskon, että väsyttää ja tuntuu tosi turhauttavalle. Voin vaan kuvitella... Meilläkin tullut nyt vähän takapakkia ja yöt ovat olleet taas aikamoista showta, tai oikeastaan illat. Pari iltaa on nyt mennyt niin, että kiltisti menty nukkumaan 8 pintaan, mutta tunnin kuluttua herätty täysin virkeänä ja ei uni tule sitten millään. Vasta 12 maissa nukkuu uudelleen. Huh huh. Nyt täytyy olla sormet ja varpaat ristissä, että tämä ilta ei toista kahta edellistä! Enkä tosiaankaan tiedä, mistä nyt tuulee... Joten Tuulen Poikanen, et varmaankaan sinäkään tee mitään yhtään sen huonommin kuin ennenkään! Yritä uskoa siihen, että tuo tilanne asettuu pikku hiljaa. Lapset on niin erilaisia näiden nukkumisten ym. suhteen, jokainen omanlaisensa ja jokainen myös löytää ihan varmasti sen hyvän rytmin vuorokauteensa! Kärsivälisyyttä tarvitaan enemmän tai vähemmän :). Tsemppiä!!

Täälläkin oli eilen synttärijuhlat, vaikka vuosia täytettiin jo viime tiistaina. Kakkua myös maistettiin ja oli hyvää! Niin ja pullaa kans ;). Mukavaa oli kaikilla ja poika sai kivoja lahjoja!

Nyt pitää mennä taas!

Moi kaikille.

Nyt luulen, että harvemmin tulen käymään täällä tulevaisuudessakin, kun en vaan kestä tätä uutta muotoilua palstalla. Lueskelen kuulumisianne kun ehdin, mutta ei kyllä Ellit enää houkuta :/

Onnea raskauksista ja pahoittelut Tuulialle. Itse en vielä ajattelekaan asiaa, nyt on niin ihana ja hyvä vaihe, että haluan nauttia tästä. En ollenkaan jaksaisi sitä kaikkea nyt... Lapsi on NIIN IHANASSA iässä. Meillä tänäänkin vanhemmat heräsivät lasta aikaisemmin :) Yösyömiset loppuivat silloin jo puuron aloituksen aikana, puolivuotiaana, ja aamusyönnitkin (6,7 aikaan) kolmisen kuukautta sitten. Seuraava steppi on tutista luopuminen. Ja pottailun aloitus.

Meillä kävellään reippaasti, tosin ei niin varmasti koko ajan, että vaikka kaupassa päästäisin kävelemään (saattaa haluta kontata lattioilla, yök).

Onnea vauvahaaveisiin ja muutenkin!

Malvia

Käytiin 1-vuotisneuvola ja oli taas uusi paikka tutustua. Meillä tämä oli jo kolmas näissä muuttokuvioissa, mutta vaikutti kivalta neuvolantädiltä ja -paikalta. Painossa oltiin himpun alle 10 kg ja pituutta oli 78 cm. Meille varattiin aika fysioterapeutille, kun seisominen on vielä hakusessa ja meinaa lähteä varvastamaan. Itse en ole huolissani, mutta toki käydään kuuntelemassa vinkkejä.

TuulenPoikanen, oletteko saaneet unia helpottumaan? Meillä on myös toiset päikkärit jäämässä pois. Toisaalta eka päikkärit ovat tosi varhain ja sitten väsyttää mutta ei nukuta tuossa myöhäisiltapäivän aikana. Eli päikkäreille nukahtaa helpolla, yöunia joskus haetaan pitempään.

Mitäpä muuta. Synttärit pidettiin ja kutsuttiin sukulaisia. Oli oikein mukavaa ja päivänsankari nautti. Vaikka on tottunut olemaan yleensä minun kanssa kahden, niin isompi väkijoukko oli oikein mieluinen. Luulenpa että joulupukilta ei leluja pyydetä. Nyt on uusia leluja isompi määrä.

Öisin heräilee jonkin verran. Meillä on varasänky lattialla pojan pinnasängyn vieressä, ja jos kovin menee tyynnyttelyksi, niin toinen nukkuu siinä. Mutta kovasti opetellaan omassa huoneessa nukkumista.

Sellaista näinä päivinä. Kuulumisia on kiva kuulla, ja älkää nyt murehtiko uudesta layoutista. Kaikkeen tottuu.

MaMaLi ja 1-vuotias poika (muistatteko vuosi sitten, mihin aika on mennyt)

Hei,

Täällä meikäläistä öklöttää ja väsyttää ja pyörryttää niin ettei tahdo jaksaa alkuunkaan. Olen käynyt lukemassa mutten ole saanut kirjoitettua itse. Älä Malvia tän ulkoasun takia sentään kokonaan luovuta. Vaikka joo, onhan tää jotenkin tosi alkeellisen oloinen.

Meilläkin synttärit tuli ja meni, vähän stressaavaa meille vanhemmille koota toisilleen tuntemattomia sukulaisia ja vauvakavereita saman katon alle, mutta ihan ookoo se meni ja sankari oli tyytyväinen etenkin saatuaan maistaa kakkua. Niin ja kâvelemäänkin oppi siinä samasssa hälinässsä, aika uskomaton juttu!

Yksivuotislääkärissä onnetonta ei saatu mitattua ja hädin tuskin punnittua kun kampesi raivolla vastaan. Siinä olin minä, mies ja lääkäri tyttöä pitelemässä kiinni, mutta koko ajan sen vartalo kiertyi sellaiselle korkkiruuville, ettei saanut mitää arvaustakaan että paljonkohan olisi pituutta neidillä. Veikkaisin jotain 74-75 suunnille, kaks kuukautta sitten oli 72. Painoa oli jotain 9 kilon kieppeillä, en nyt muista tarkkaan. Aika pikkuinen siis.

Toivottavasti Tuulen Poikasella on tosiaan yöt sujuneet paremmissa merkeissä. Kai nää on niitä vaiheita joita tulee ja menee. Varsinkin tässä iässä kaikki kehitysetapit tuntuvat menevän suoraan uniin, ja vaikuttavan sitten tuollaisena levottomuutena. Meillä on nukkumiset taas vaihteeksi rauhottuneet, välissä oli sellanen parin viikon levoton jakso että heräili, kerran pari kauheeseen huutoon ja sit myöskään iltaisin ei olis millään mennyt sänkyynsä ja varsinkaan mennyt makuuasentoon. Mun tekniikka oli, että istuin vaan ihan hiljaa sen pinniksen vieressä, mitään sanomatta, ehkä pidin kättä tai vähän silitin, kunnes se sitten rauhottu.. ja kun se ei enää jaksanut nököttää pystyssä, nukahti valvomisen tylsyyteen. Tosi koomista, kun se kirjaimellisesti tipahti aina polvi-istunnasta suoraan nenälleen tuhisemaan. Mutta jos mä erehdyin sille puhelemaan, laulamaan tms, kahta kauemmin kesti. Eli periaatteena oli että palvelut ja viihdytykset pois, kun tajuaa että valvominen on tylsää, niin alkaa sitten unikin tulla. Kyllä meillä meni useampikin yö niin että isä nukkui loppujen lopuksi siinä vieressä patjalla kun ei jaksanut ravata eestaas, mutta nyt se on taas jotakuinkin ennallaan ja nukkuu hienosti heräämättä aamuun asti, eikä juurikaan enää pane vastaan nukkumaanmenoa. Mikä onni, en tiedä miten jaksaisin tässä tilassa jos vielä pitäisi valvoakin.. Tänäänkin sain nukuttua yhdeksään, tosi luksusta, ja silti koko päivän tuntui siltä, että silmissä väsymyksestä sumenee. Siis ihan tajuton väsymys.

Mut nyt tää menee, hauskaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Moikka! Terveisiä 1-v neuvolasta, jossa oltiin n. viikko sitten: hyvin on meidän Poju kasvanut. Pituus 81cm ja painoa 13kg 240g. Muutenkin kaikki kuulot ym. ok, hemoglob. kuulemma tosi hyvä, 127 ja 129. Pari piikkiäkin taas laitettiin (se yhdistelmärokote ja pneumokokki), voi pientä! Reippaasti oli poju ja taaskaan ei tullut rokotteista mitään sivuoireita, hyvä niin.

Nyt on vissiin muutakin flunssaa liikkeellä kuin tuota possunuhaa (kuten aina syksyllä/alkutalvesta), kun poju on taas flunssassa. Korvissa ei oo mitään ja ei kuumetta, joten tavisflunssa päällänsä. On vaan kurjaa, kun nenä tuhistaa ja räkä juoksee. Eiköhän tämä taas tästä parane :). Yöt siis olleet tavallista levottomampia tukkoisen nenän takia, mutta viime yö meni jo ihan kohtalaisesti.

Hyviä uutisia vielä np-ultrasta, jossa olimme tänään. Eli meidän ihana pikku-papu on kasvanut hyvin, niskaturvotusta ei nimeksikään ja kaikki muutenkin viikkoihin nähden ok :)! Kyllä tässä saa niin onnellinen olla tästä elämäntilanteesta, suloinen poika taapertaa kädet ojossa syliin (on siis oppinut kävelemään viime viikolla) ja masussa kasvaa vauva :).

Hyvää joulukuun jatkoa kaikille viime vuoden marraskuisille ja tosiaan, minne se vuosi oikein hurahti ;)?? Mutta on sitä niin paljon tässä ajassa tapahtunutkin ja ehtinyt itsekin pojan ohella kasvaa. Hienoa aikaa!

barbalala ja -pörrö sekä pikku-papu rv 11+1

Ai niin ja sachalle tsemppiä raskaus-väsymyksen kanssa!! Kyllä se sit ohi menee pikkuhiljaa, vaikka nyt tuntuukin varmsti siltä, että on ihan puol kuollut. Jaksuja :)!

Yhteistyössä