Masennus vai mistä on kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MartinF
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo, miksi välit omiin vanhempiin on noin poikki, on minulle arvoitus. Jotain todella rankkaa erimielisyyttä on äitinsä kanssa, mutta että noinkin huono tilanne, sitä en ymmärrä. Samalla paikkakunnalla kuitenkin ollaan ja itsestä tuntuu julmalta, että nuorimmainen ei ole koskaan tavannut toista mummoa ja vaaria. Itse jos joutuisi pitämään vastaavaa vihaa omiin vanhempiin tuntuisi aivan mahdottomalta. Vaatii varmasti suunnatonta määrä synkkää energiaa. Se, että heijastuuko se parisuhteeseemme, sitä en osaa sanoa, mutta luuln niin.

olet ollut, 8 vuotta vaimosi kanssa, etkä vieläkään tiedä, miksi hän ei ole puheväleissä äitinsä kanssa?
Eikä lapsenne, 4v, ole tavannut äidinäitiään kertaakaan vaikka asuvat samalla paikkakunnalla?

Mistä te oikein puhutte keskenänne, sinun eksälehmästä ja sinun elatusmaksuista???
Ei ole todellakaan järjen hiventä jutuissasi hyvä Martin.

Olisiko jo kohta lastensuojeluilmoituksen paikka?
Sääliksi käy 4veetä, pikkuinen on varmaan jo nyt aikuisempi ja viisaampi, kuin mitä sinä ja lapsen äiti tulette ikinä olemaan.

Huoh on kyllä aika oikeassa, että nykyisin keskustelu pyörii pitkälti minun elatusmaksujen maksamisessa. Minulle tämä kirjoittelu ja palautteen saaminen on saattanut elämää tasapainoon ja tuntuu ainakin itsestä paljon paremmalta.

Tuo vanhemmuussuhde vaimon ja vanhempien välillä on niin kipeä paikka, että siitä ei voi puhua. Suhteemme alussa kaikki oli suht kunnossa, mutta sitten tapahtui jotain, jonka myötä välit katkesivat (ennen lapsemme syntymää). Sitä ennen kyläilimme puolin ja toisin ja huomasin että tytär-äiti -suhde on välillä vääntämistä, mutta ei mitenkään erityisen vaikeaa. Koitin välirikon jälkeen ottaa sovittelijan roolia ja puhua molempien osapuolien kanssa, mutta se loppui vaimon ehdottomaan vastarintaan. Kaikki yhteydenotot, käsittääkseni anteeksipyynnöt, kirjeet jne vaimoni repii lukematta ja heittää samantien menemään. Ja lapsemme ei tosiaankaan ole koskaan tavannut mummoansa. Olen joskus miettinyt, että veisin tapaamaan, mutta en koe oikeaksi puuhastella vaimon selän takana tuollaista, toisaalta omatunto, velvollisuus ja järki sanoo, että niin pitäisi tehdä.

Mielelläni käsittelisin asioita samassa huoneessa, mutta tänäänkin näyttää puhumattomuus jatkuvan. Itse olen jostain syystä tilan kanssa ihan ok ja ajatuksella antaa olla. Laitetaan lasten kanssa ruokaa ja katsotaan, josko nyt maistuisi. Vaimollani on kerran viikossa sellainen harrastus (onneksi), jonka kokee tosi tärkeäksi ja sanoo siitä nauttavansa ja suon sen mielelläni hänelle.

Poikani lähtee huomenna äidilleen ja koitan huomenna saada asioista keskusteltua tai aukaistua solmua jollain tapaa. Pahimmassa tapauksessa vaihtoehdoksi, että menee juttelemaan nyt asioistaan jonnekin tai sitten lähden kasailemaan omaa elämää uudelleen järjestykseen.

joo ainahan se on helpompi juosta karkuun ja jättää ikävät asiat taakseen, kuin edellyttää puolisoltaan aikuisen ihmisen käytöstä.

Jos se vaikka saisi herätyksen aikaan, että on joko tai tilanne. On tätä solmua nyt koitettu oikoa, mutta jos siihen ei pääse käsiksi, niin ei se katselemallakkaan varmaan avaudu. Kuuntelen kyllä, mitä ratkaisuja olisi tarjolla, että saa puolison käyttäytymään aikuisen lailla.

Viimeksi muokattu:
paljon on niitä miehiä, jotka ymmärtävät ja ymmärtävät rouvan sekaista maailmaa. Se onkin erittäin vaikea kysymys, että koska ymmärtäminen pitäisi lopettaa; mustelmiinko vai alituisiin riitoihin vai sairastutaanko vain ja menetetään elämä.

Tänään nostettiin kissaa pöydälle ja kerroin, että nyt asioille täytyy tehdä jotain. Eniten kuulemma aiheuttaa kestämätöntä oloa tuo elatus- /tapaamisasiat. Aina, jos tulee pienikin tuota lentokentältä hakua vastaavaksi miellyttävä asia, aiheuttaa se kestämättömän olon ja tunteen, että näinkö tämä tulee aina jatkumaan. Ja lisäksi, että minun kanssa räjähtää pää ja ahdistaa. Kysyin, olisiko mahdollista, että olisi sairastunut masennukseen, mutta töissä on hänen mukaansa kuitenkin iloista ja mukavaa.

Sovittiin, että hän kertoo päivän, milloin töiden puolesta olisi mahdollista päästä puhumaan noita asioita jonnekin ja minä koitan sellaisen tahon sille päivälle järjestää, olkoon sitten vaikka kuinka maksullinen. Onko kenelläkään kokemusta, mihin yhdessä kannattaisi mennä vai kannattaisiko vaimon yksin mennä ensin setvimään omaa tilannettaan? Itsestäni vaan tuntuu, että tuollaiset tuntitaksalla urakoivat tahot antavat mielellään ympäripyöreitä lausuntoja siihen asti, kunnes maksettu aika loppuu.

Kuulehan Martti. Jos et saa räväkämpää tekstiä aikaiseksi, tää alkaa olee täsä. Liian itseään toistavaa, liian alentuvaa ja lauserakenteet liian yksinkertaisia.

Saattaa olla lauseet yksinkertaisia, kun yöllä siivoilee tytön oksennustaudin jälkiä ja päivällä sitten muutaman asiakaskäynnin ja siinä sivussa parisuhdeasiaa. Sekin varmasti draaman kaarta heikentää, kun aiemmin tuli tuolla suollettua parin vuoden kohokohdat muutamaan kirjoitukseen ja nyt sitten ei ihan niin paljon tapahdu muutamassa päivässä kuin jossain salkkareissa. Mutta eiköhän tässä vielä jotain ole luvassa, vahva aavistus on.

Saattaa olla lauseet yksinkertaisia, kun yöllä siivoilee tytön oksennustaudin jälkiä ja päivällä sitten muutaman asiakaskäynnin ja siinä sivussa parisuhdeasiaa. Sekin varmasti draaman kaarta heikentää, kun aiemmin tuli tuolla suollettua parin vuoden kohokohdat muutamaan kirjoitukseen ja nyt sitten ei ihan niin paljon tapahdu muutamassa päivässä kuin jossain salkkareissa. Mutta eiköhän tässä vielä jotain ole luvassa, vahva aavistus on.

Kuten jo tässä ketjussa aiemmin kerroin perheneuvontaan on vaikea päästä. Jonot ovat pitkät ja siitä uutisoitiin tällä viikolla.

En usko, että ap. saat enempää apua itsellesi tältä palstalta.
Koeta nyt vain kestää ja pysyä rauhallisena. Ihmisellä on erilaisia vaiheita.
Vaimollasi on näköjään vaikeuksia käsitellä ihmisisuhteita. Kun sukset ovat äidin kanssa ristissä niin sitten sama juttu muidenkin suhteiden kanssa.

Hän on selvästi mustasukkainen ex-vaimollesi ja entisen liittosi lapsille.
Tuollaisia negatiivisia tunteita pitää osata käsitellä. Jos ei siihen kykene kannattaa elää yksin.

Minusta ei ikinä olisi ollut uusioperheelliseksi. Nostan hattua jotka siihen kelkkaan ovat lähteneet.

Hyvää viikonvaihdetta. Vaikutat erittäin mukavalta mieheltä. Kävipä elämässä miten tahansa aina pärjäät.

Viimeksi muokattu:
"Hyvää viikonvaihdetta. Vaikutat erittäin mukavalta mieheltä. Kävipä elämässä miten tahansa aina pärjäät.[/QUOTE]"
Lainasin edelliseltä kirjoittajalta muutaman lauseen, joista olen samaa mieltä.
Mietin vielä tuota vaimosi ikää ja niitä mahdollisia vaihdevuosien aiheuttamia negatiivisia juttuja. Ei ne ole välttämättä vain epäsäännölliset vuodot, hikoilu jne..
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että kun oireet alkoivat ne pikkuhiljaa henkisesti veivät jonnekkin inhottavaan, ärsyttävään, outoon, itselle täysin kontrolloimattomaan ja hallittavaan tilaan eikä sitä huomannut/ymmärtänyt itse.
Kun hormonihoito aloitettiin, niin muistan kuinka olotila koheni muutamassa päivässä. Jaksoi paremmin, ärtymys muuttui suvaitsevaisuudeksi, seisoi jälleen omilla jaloillaan, aurinko paistoi ja se "musta järkyttävä ulkopuolinen tunnistamaton negatiivinen möykky" = ei se todellinen minä muuttui minuksi ja hyväksymiseksi.
Jos kuitenkin kysymys on...

Sekin varmasti draaman kaarta heikentää, kun aiemmin tuli tuolla suollettua parin vuoden kohokohdat muutamaan kirjoitukseen ja nyt sitten ei ihan niin paljon tapahdu muutamassa päivässä kuin jossain salkkareissa. Mutta eiköhän tässä vielä jotain ole luvassa, vahva aavistus on.

Nooh, en ole lukenut sun aiempia "draamoja".

Sen verran kuitenkin autan, että olen itse lopettanut seurustelun äitini kanssa jo vuosia sitten. Oikeastaan lopulta terapeutin suosituksesta. Ei kannata hakata päätään seinään, jos joka kerta tilanteesta joutuu poistumaan surullisena ja loukattuna. Lasteni annan tavata isovanhempiaan tietenkin; heillä on ihan oma pää ja saavat muodostaa omat mielipiteensä. Koska heidän ja isovnahempien välillä on sukupolven välinen kuilu eikä isoäitinsä ole heidän äitinsä, on heillä helpompaa, vaikka yksi lapsistani on tehnyt myös sen valinnan, ettei riittävästi loukattuna enää ole isoäitinsä kanssa missään tekemisissä. Tyttäreni lukiopsykologian pohjalta on tullut siihen tulokseen, että isoäitinsä on narsisti. Mutta hän sietää sitä ja kykenee laittamaan sen jutut omaan lokeroon eikä loukkaannu niistä.

Rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat sekä valmistujaiset on tilaisuuksia, joihin vanhempani on aina kutsuttu mukaan. Minä en heidän kanssaan silloinkaan seurustele ja he osaavat käyttäytyä sen muutaman tunnin, joten ei häriritse minuakaan.

Nykyinen miesystäväni oli alussa sitä mieltä, että tässä jutussa on jotain outoa, mutta tarpeeksi monta kertaa asiasta keskusteltuamme on tullut siihen tulokseen, että tilanne on ok. Olen sanonut hänelle, että saa mennä tutustumaan vanhempiini, mikäli haluaa. Vielä ei ole mennyt, mutta oletan, että se päivä tulee...

Ei kaikki ole niin dramaattista eikä asioista tarvi tekemällä tehdä sen hankalampia kuin ne on.

Viimeksi muokattu:
Nooh, en ole lukenut sun aiempia "draamoja".

Sen verran kuitenkin autan, että olen itse lopettanut seurustelun äitini kanssa jo vuosia sitten. Oikeastaan lopulta terapeutin suosituksesta. Ei kannata hakata päätään seinään, jos joka kerta tilanteesta joutuu poistumaan surullisena ja loukattuna. Lasteni annan tavata isovanhempiaan tietenkin; heillä on ihan oma pää ja saavat muodostaa omat mielipiteensä. Koska heidän ja isovnahempien välillä on sukupolven välinen kuilu eikä isoäitinsä ole heidän äitinsä, on heillä helpompaa, vaikka yksi lapsistani on tehnyt myös sen valinnan, ettei riittävästi loukattuna enää ole isoäitinsä kanssa missään tekemisissä. Tyttäreni lukiopsykologian pohjalta on tullut siihen tulokseen, että isoäitinsä on narsisti. Mutta hän sietää sitä ja kykenee laittamaan sen jutut omaan lokeroon eikä loukkaannu niistä.

Rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat sekä valmistujaiset on tilaisuuksia, joihin vanhempani on aina kutsuttu mukaan. Minä en heidän kanssaan silloinkaan seurustele ja he osaavat käyttäytyä sen muutaman tunnin, joten ei häriritse minuakaan.

Nykyinen miesystäväni oli alussa sitä mieltä, että tässä jutussa on jotain outoa, mutta tarpeeksi monta kertaa asiasta keskusteltuamme on tullut siihen tulokseen, että tilanne on ok. Olen sanonut hänelle, että saa mennä tutustumaan vanhempiini, mikäli haluaa. Vielä ei ole mennyt, mutta oletan, että se päivä tulee...

Ei kaikki ole niin dramaattista eikä asioista tarvi tekemällä tehdä sen hankalampia kuin ne on.

Joo, mene sitten katsomaan äitiäsi, kun olet kasvanut aikuiseksi, ei siinä sen kummempaa. Toisaalta ei yhtään yllättänyt. Miesystäväsi ihmetteli ihan aiheesta, äitisi lapsi oot.

Viimeksi muokattu:
Jotain samaa varmaan meilläkin kuin wiltsujohannalla, mutta sillä erotuksella, että välit on totaalisen poikki. Varmasti paljolti sitä, että isoäiti haluaa puuttua moneen asiaan ja tehdä ne omalla tavallaan ja siitä sitten kun tilanteet lähtee kärjistymään, niin tässä lopputulos. Itsellänikin on ollut välit vuositolkulla huonot toiseen vanhempaan ja väittäisin paljon vakavampien juttujen takia, mutta asiat on puhuttu ja selvitelty ja tilanne oikein ok. Siksi tuntuu käsittämättömältä, että omassa mittakaavassani pienemmältä tuntuvat jutut ajaa tilanteen tuollaiseksi. Ainakin sellaiseen tulokseen olen tullut, että äiti-tytär -suhde on aina monimutkainen.

Sä tunnut, Martti, roikkuvan tossa sun vaimon äitijutussa kuin hukkuva oljenkorressa. Kun mikään muu selitys nyt ei tuota tulosta vaimosi käytöksen suhteen, haet selitystä vaimosi äitisuhteesta.

Pakko todeta nyt sillee melko ykskantaan: Hanki elämä!

Aikaa on kulunut ja nyt kaipaisin mielipiteitä, onko valitsemani tie oikea.

Elämä on mennyt tasapainoillessa ja aloitimme parisuhdeterapian, jossa on käsitelty näitä vaikeita asioita. Suurin ongelmamme vaimoni mielestä on elatusapuni, jota maksan pojalleni vajaa 300€ kuussa, poika siis 17v. Tätä elatusavun suuruutta koeponnistettiin oikeudessakin (oli ennen n. 340€) ja se saatiin sovittua tuolle tasolle. Ottaen huomioon, että poikani on erikoiskoulussa ja harrastaa monia asioita, mielestäni summa on suhteellisen kohtuullinen, mutta vaimoni mielestä ylisuuri ja että kukaan ei maksa tuollaista summaa lapsestaan. Hänen mielestä maksan exälleni luksuselämästä ja vielä vapaaehtoisesti.

Muutama sattunut tapaus on ollut mielestäni aika erikoinen ja on ainakin minulla synnyttänyt ajatuksia, että olenko itsekään enää terve, mitä mieltä sitten joku ulkopuolinen on:

Ostin työni puolesta itselleni uuden puhelimen ja annoin vanhan pojalleni. Vaimoni sai tästä järjettömän raivokohtauksen, koska hänen mielestä elatusavun pitäisi kattaa nuo asiat ja "sen lehmän = exäni" pitäisi ostaa nuo puhelimet pojalle, koska elatusavun pitää kattaa kaikki. Itse taas ajattelen, että tottakai haluan suoda pojalleni jotain sellaista, josta tiedän että se tykkää ja ei muuten varmasti saisi.

Toisella kertaa poikani oli meillä ja kertoi, että heillä on koulussa luistelua pari kertaa. Edellisenä vuonna hänen luistimet oli hävinneet koulun lokerosta ja kysyi, voinko lainata hänelle omiani, joita en ole kymmeneen vuoteen yhtään kertaa käyttänyt? Tottakai lupasin sillä seurauksella, että kun vaimoni tästä kuuli, hän sai taas silmittömän kohtauksen siitä, että "sen lehmän" pitää ostaa uudet luistimet eikä minun missään nimessä pidä lainata omiani, jotka "jäävät sille tielleen".

Näitä käsiteltiin terapiassa ja varovainen kannanotto terapeutilta oli, että nämä ovat kuitenkin viime kädessä omia päätöksiäni, joissa pitää ajatella lapsenkin etua ja että eivät varsinaisesti vaimolleni kuulu, kuten en minäkään puutu hänen ja hänen exänsä välisiin elatusasioihin.

Varsinaisen kamelin selän katkaisi sitten seuraava tapaus. Aikanaan vuosia sitten, kun erosin exästäni ja saimme tuolloisen asunnon myytyä, laitoimme 3000€ sulkutilille minun ja exäni käyttöoikeudella (autokoulua ja opiskeluja ja mahdollista asuntoa varten) ja toinen 3000€ poikani käyttötilille. Nyt sitten koitti se päivä, että poikani meni autokouluun ja exäni otti yhteyttä (ensimmäisen kerran ainakin vuoteen) ja pyysi, että maksamme tuon autokoulumaksun yhdessä sulkutililtä.

Asia oli mielestäni ok ja ilmoitin vaimollenikin. Hän oli taas sitä mieltä, että maksu pitää maksaa ehdottomasti sulkutililtä, koska "se lehmä" on kuitenkin tyhjentänyt poikani käyttötilin. Exäni taas ei halunnut, että pojan käyttötiliä ei käytettäisi (kysyin, paljonko siellä on rahaa ja kertoi, että n. 2000€, joista 1000€ oli käytetty esim. koulun matkojen rahoitukseen). Ajattelin sitten, että ihan sama, koska siihen raha alunperin varattiin ja maksoimme tuon autokoulun sitten sulkutilitä. Samalla lopetimme aikanaan yhdessä perustetun asuntotilin, josta vaimoni oli muutamaan kertaan huomauttanut, että minulla on näköjään intressi pitää yhteistä tiliä exäni kanssa.

Muutaman päivän päästä tuli sitten pankista kirje kotiini exäni ja omani nimellä, jossa oli ilmoitus tilin lopettamisesta. Vaimoni kysyi kirjeestä ja kerroin, että häntä hiertänyt tili on lopetettu ja että autokoulumaksut on maksettu.

Tämä oli liikaa ja hän meni suorastaan pois tolaltaan, kun kuuli, että autokoulu olikin maksettu sulkutililtä, haukkui kaikin mahdollisin sanankääntein, ilmoitti, että minun pitää takautuvasti maksaa vuokraa, koska käytän kotiamme työntekooni ja koska minulla on kerran varaa maksaa noita autokouluja, niin maksan tästä lähtien sitten korotettua vuokraa kaikesta myös kotiin.

Pyysin rauhallisesti häntä kirjoittamaan sitten vaikka velkakirjan (talomme on vaimon omistuksessa), jossa kirjallisesti vahvistetaan, mitä olen hänelle "velkaa", useita kymmeniä tuhansia euroja kuulemma kuitenkin. Pyysin allekirjoittamaan velkakirjan, mutta tämän jälkeen hän repi sen kokonaan.

Ilmoitin sitten, että tämä ei käy minulle ja että kysymys on nyt jostain ihan muusta. Sain totutusti "mennä helvettiin ja kerätä kamat maaliskuun loppuun". Keräsin välttämättömimmät tavarat ja lähdin keräämään ajatuksia. Sillä tiellä olen edelleen, sillä erotuksella, että olen järjestellyt itselleni asuntoa ja siitä pitäisi tehdä päätös tällä viikolla.

Sen verran vaimoni on ilmoittanut, että lähteminen oli oma päätös ja että saan ruveta maksamaan omasta 5-vuotiaastamme ainakin 600€ elatusta kuukaudessa, kun kerran on varaa lehmällekin maksaa.

Vaimoni työn luonteen takia, olen ollut kotona päivällä tekemässä omia töitäni ja hakenut tyttöä hoidosta ja muutenkin olen hoitanut kotivelvoitteet, kuten ennenkin. Muuten olen viettänyt yöt poissa kotoa milloin kenenkin luona. Koitin kysellä syytä, miksi näitä ei voida sovitella, niin ehdottomuus johtuu siitä, että minuun ei voi luottaa ja että teen vaan hänen selkänsä takia asioita ja että hänen on mahdotonta ajatella elämää minun kanssa "vaikka olisi halunnut loppuelämänsä kanssani elää".

Huomenna olisi taas perheterapiaa, mutta tuntuu turhalta lähteä puimaan asioita, kun toisella on aivan ehdoton kanta asioihin. Nähtävästi on parasta jatkaa omillani ja aloittaa - taas kerran - kaikki alusta, mutta harmittaa suunnattomasti nuorimmaisen 5v puolesta ja oikeastaan kaiken puolesta. Onko tässä peiliin katsomisen paikka ja olenko tosiaan tuollainen paska, kuin annetaan ymmärtää? Käsittäisin enemmän tätäkin asiaa, jos esim. tämä autokoulu olisi pitänyt maksaa nyt meidän rahoista, mutta kun nekin rahat oli varattu jo etukäteen vuosia sitten, eikä ollut pois meiltä missään suhteessa. Toisaalta tuntuu siltä, että tämä kaikki ei voi mitenkään johtua vaan ja ainoastaan näistä elatusasioista. Eipä muutenkaan ole suuria suunnitelmia tehtynä, mutta jostain pitää sitten aloittaa.

Aikaa on kulunut ja nyt kaipaisin mielipiteitä, onko valitsemani tie oikea.

Elämä on mennyt tasapainoillessa ja aloitimme parisuhdeterapian, jossa on käsitelty näitä vaikeita asioita. Suurin ongelmamme vaimoni mielestä on elatusapuni, jota maksan pojalleni vajaa 300€ kuussa, poika siis 17v. Tätä elatusavun suuruutta koeponnistettiin oikeudessakin (oli ennen n. 340€) ja se saatiin sovittua tuolle tasolle. Ottaen huomioon, että poikani on erikoiskoulussa ja harrastaa monia asioita, mielestäni summa on suhteellisen kohtuullinen, mutta vaimoni mielestä ylisuuri ja että kukaan ei maksa tuollaista summaa lapsestaan. Hänen mielestä maksan exälleni luksuselämästä ja vielä vapaaehtoisesti.

Muutama sattunut tapaus on ollut mielestäni aika erikoinen ja on ainakin minulla synnyttänyt ajatuksia, että olenko itsekään enää terve, mitä mieltä sitten joku ulkopuolinen on:

Ostin työni puolesta itselleni uuden puhelimen ja annoin vanhan pojalleni. Vaimoni sai tästä järjettömän raivokohtauksen, koska hänen mielestä elatusavun pitäisi kattaa nuo asiat ja "sen lehmän = exäni" pitäisi ostaa nuo puhelimet pojalle, koska elatusavun pitää kattaa kaikki. Itse taas ajattelen, että tottakai haluan suoda pojalleni jotain sellaista, josta tiedän että se tykkää ja ei muuten varmasti saisi.

Toisella kertaa poikani oli meillä ja kertoi, että heillä on koulussa luistelua pari kertaa. Edellisenä vuonna hänen luistimet oli hävinneet koulun lokerosta ja kysyi, voinko lainata hänelle omiani, joita en ole kymmeneen vuoteen yhtään kertaa käyttänyt? Tottakai lupasin sillä seurauksella, että kun vaimoni tästä kuuli, hän sai taas silmittömän kohtauksen siitä, että "sen lehmän" pitää ostaa uudet luistimet eikä minun missään nimessä pidä lainata omiani, jotka "jäävät sille tielleen".

Näitä käsiteltiin terapiassa ja varovainen kannanotto terapeutilta oli, että nämä ovat kuitenkin viime kädessä omia päätöksiäni, joissa pitää ajatella lapsenkin etua ja että eivät varsinaisesti vaimolleni kuulu, kuten en minäkään puutu hänen ja hänen exänsä välisiin elatusasioihin.

Varsinaisen kamelin selän katkaisi sitten seuraava tapaus. Aikanaan vuosia sitten, kun erosin exästäni ja saimme tuolloisen asunnon myytyä, laitoimme 3000€ sulkutilille minun ja exäni käyttöoikeudella (autokoulua ja opiskeluja ja mahdollista asuntoa varten) ja toinen 3000€ poikani käyttötilille. Nyt sitten koitti se päivä, että poikani meni autokouluun ja exäni otti yhteyttä (ensimmäisen kerran ainakin vuoteen) ja pyysi, että maksamme tuon autokoulumaksun yhdessä sulkutililtä.

Asia oli mielestäni ok ja ilmoitin vaimollenikin. Hän oli taas sitä mieltä, että maksu pitää maksaa ehdottomasti sulkutililtä, koska "se lehmä" on kuitenkin tyhjentänyt poikani käyttötilin. Exäni taas ei halunnut, että pojan käyttötiliä ei käytettäisi (kysyin, paljonko siellä on rahaa ja kertoi, että n. 2000€, joista 1000€ oli käytetty esim. koulun matkojen rahoitukseen). Ajattelin sitten, että ihan sama, koska siihen raha alunperin varattiin ja maksoimme tuon autokoulun sitten sulkutilitä. Samalla lopetimme aikanaan yhdessä perustetun asuntotilin, josta vaimoni oli muutamaan kertaan huomauttanut, että minulla on näköjään intressi pitää yhteistä tiliä exäni kanssa.

Muutaman päivän päästä tuli sitten pankista kirje kotiini exäni ja omani nimellä, jossa oli ilmoitus tilin lopettamisesta. Vaimoni kysyi kirjeestä ja kerroin, että häntä hiertänyt tili on lopetettu ja että autokoulumaksut on maksettu.

Tämä oli liikaa ja hän meni suorastaan pois tolaltaan, kun kuuli, että autokoulu olikin maksettu sulkutililtä, haukkui kaikin mahdollisin sanankääntein, ilmoitti, että minun pitää takautuvasti maksaa vuokraa, koska käytän kotiamme työntekooni ja koska minulla on kerran varaa maksaa noita autokouluja, niin maksan tästä lähtien sitten korotettua vuokraa kaikesta myös kotiin.

Pyysin rauhallisesti häntä kirjoittamaan sitten vaikka velkakirjan (talomme on vaimon omistuksessa), jossa kirjallisesti vahvistetaan, mitä olen hänelle "velkaa", useita kymmeniä tuhansia euroja kuulemma kuitenkin. Pyysin allekirjoittamaan velkakirjan, mutta tämän jälkeen hän repi sen kokonaan.

Ilmoitin sitten, että tämä ei käy minulle ja että kysymys on nyt jostain ihan muusta. Sain totutusti "mennä helvettiin ja kerätä kamat maaliskuun loppuun". Keräsin välttämättömimmät tavarat ja lähdin keräämään ajatuksia. Sillä tiellä olen edelleen, sillä erotuksella, että olen järjestellyt itselleni asuntoa ja siitä pitäisi tehdä päätös tällä viikolla.

Sen verran vaimoni on ilmoittanut, että lähteminen oli oma päätös ja että saan ruveta maksamaan omasta 5-vuotiaastamme ainakin 600€ elatusta kuukaudessa, kun kerran on varaa lehmällekin maksaa.

Vaimoni työn luonteen takia, olen ollut kotona päivällä tekemässä omia töitäni ja hakenut tyttöä hoidosta ja muutenkin olen hoitanut kotivelvoitteet, kuten ennenkin. Muuten olen viettänyt yöt poissa kotoa milloin kenenkin luona. Koitin kysellä syytä, miksi näitä ei voida sovitella, niin ehdottomuus johtuu siitä, että minuun ei voi luottaa ja että teen vaan hänen selkänsä takia asioita ja että hänen on mahdotonta ajatella elämää minun kanssa "vaikka olisi halunnut loppuelämänsä kanssani elää".

Huomenna olisi taas perheterapiaa, mutta tuntuu turhalta lähteä puimaan asioita, kun toisella on aivan ehdoton kanta asioihin. Nähtävästi on parasta jatkaa omillani ja aloittaa - taas kerran - kaikki alusta, mutta harmittaa suunnattomasti nuorimmaisen 5v puolesta ja oikeastaan kaiken puolesta. Onko tässä peiliin katsomisen paikka ja olenko tosiaan tuollainen paska, kuin annetaan ymmärtää? Käsittäisin enemmän tätäkin asiaa, jos esim. tämä autokoulu olisi pitänyt maksaa nyt meidän rahoista, mutta kun nekin rahat oli varattu jo etukäteen vuosia sitten, eikä ollut pois meiltä missään suhteessa. Toisaalta tuntuu siltä, että tämä kaikki ei voi mitenkään johtua vaan ja ainoastaan näistä elatusasioista. Eipä muutenkaan ole suuria suunnitelmia tehtynä, mutta jostain pitää sitten aloittaa.

Oletpa Martin joutunut vaikeaan rakoon. Jos yhteistä lasta ei teillä olisi, olisit varmaan lähtenyt aikoja sitten. Vaimosi tuntuu olevan todella pahasti raivoisan mustasukkainen kaikesta, mikä koskee entistä elämääsi. Hän syyttää ja syyllistää kohtuuttomasti. Kysymys on siitä, että vaimosi "pää on vinossa", kuten meidän perheessämme tuollaista käyttäytymistä nimitetään. Valitettavasti pää ei oikene, vaikka sinä miten yrittäisit.

Ero ei merkitse lapsistaan eroamista, onneksi sinä toimit niin kuin hyvä ja tervepäinen vanhempi toimii. Maksamiset ja antamiset ovat oikeutettuja, ne todellakaan eivät kuulu nykyiselle vaimollesi yhtään. Jokainen vanhempi, jolla on lapseensa normaali suhde, toimii noin kuin sinä. KIITOS siitä, että teet niin.

Elämässä ei kaikki mene aina hyvin, vaikka itse miten yrittää. Kahden ihmisen suhteessa molempien pitäisi yrittää, jotta tulosta voisi syntyä. Vaimosi on lukittautunut oman mielensä myrkkyihin, eikä todellakaan halua nähdä niissä mitään vikaa. Jos sinä aiheutat hänelle sen pahan olon kuten hän sanoo, se ei ole totta. Syynä on joko hänen esille tullut luonteenpiirteensä vahva halu hallita ja määräillä (olisiko syynä myös hänen ja vanhempiensa välillä) tai sitten jokin muu, ehkä mielenterveyteenkin vaikuttava asia. Joistakin naisista tulee petoja vaihdevuosien lähestyessä. Olet toiminut uskomattoman kärsivällisesti.

On varmasti hyvä, jotta otat etäisyyttä ja järjestelet asioita omillasi. Kunhan sinulla on asunto, asiat lähtevät rullaamaan parempaan suuntaan. Vaimosi vaatimukset ovat meikäläisen näkövinkkelistä uskomattomia ja kohtuuttomia. Ei kukaan voi eikä saa pomppia pahansuovan ja sairaalloisen ihmisen oikkujen mukaan. Anteeksi, että sanon noin, mutta sellaiselta hänen käytöksensä kuulostaa. Oletko muuten koskaan saanut jutella hänen exänsä kanssa? Ehkä kannattaisi.

Uskon, että sinun kannattaa lähteä tuosta suhteesta kokonaan irti omaan elämään ja järjestää lapsenhoitoasiatkin tulevaisuudessa omassa, siistissä kodissasi. Se olisi varmaan vapauttavan rauhallista, teillä ei voi olla nyt sellainen ilmapiiri, jossa lapsen on terveellistä kasvaa.

Ei kannata roikkua väkisellä avioliitossa, jossa kakkien mieli myrkyttyy. Joskus lasten takia kannattaa erota heitä suojellakseen.

Viimeksi muokattu:
Nyt sain sitten vaimoltani viestejä vielä yöllä, jossa sanoi ettei ole missään vaiheessa halunnut lopettaa avioliittoa ja että itse kiukuttelen lähtemällä pois.

Omasta mielestä pöyristyttävin asia ikinä tuli viestissä, jossa vaimoni ilmoitti, että saan tulla kyllä hoitamaan nuorimmaistani, joka rakastaa minua vilpittömästi, "eikä vaan rahan takia, kuin sun toinen kakara".

Lisäksi saan kuulemma avata nuorimmaiselleni myös tilin, jonne laitan yhtä paljon rahaa kuin tuolloin vuosia sitten "olen toiselle lapselleni antanut".

Nämä jutut alkavat oikeasti tuntua jo niin absurdeilta, että en tunnista enää ollenkaan sitä ihmistä, jonka kanssa aikanaan menin naimisiin. Tällä hetkellä tuntuu itsestäni täysin mahdottomalta enää jatkaa elämää missään muodossa tuollasia ajatuksia päässään kantavan ihmisen kanssa,

Nyt sain sitten vaimoltani viestejä vielä yöllä, jossa sanoi ettei ole missään vaiheessa halunnut lopettaa avioliittoa ja että itse kiukuttelen lähtemällä pois.

Omasta mielestä pöyristyttävin asia ikinä tuli viestissä, jossa vaimoni ilmoitti, että saan tulla kyllä hoitamaan nuorimmaistani, joka rakastaa minua vilpittömästi, "eikä vaan rahan takia, kuin sun toinen kakara".

Lisäksi saan kuulemma avata nuorimmaiselleni myös tilin, jonne laitan yhtä paljon rahaa kuin tuolloin vuosia sitten "olen toiselle lapselleni antanut".

Nämä jutut alkavat oikeasti tuntua jo niin absurdeilta, että en tunnista enää ollenkaan sitä ihmistä, jonka kanssa aikanaan menin naimisiin. Tällä hetkellä tuntuu itsestäni täysin mahdottomalta enää jatkaa elämää missään muodossa tuollasia ajatuksia päässään kantavan ihmisen kanssa,

Huomaatko nyt, kuka on kanssasi rahan takia? Valitettavasti.
Yhden kerran elämäni aikana olen törmännyt ihmiseen, joka laskee kaiken rahassa ja ottaa toisesta hyödyn irti viimeiseen tappiin. Ehkä kannattaisi ottaa talteen nuo puhelinviestit, niitä voidaan tarvita vielä, kun alkaa taisto lapsesta. Tuonkaltaiset ihmiset osaavat puhua palturia täysin sujuvasti ja uskottavasti, tappelevat joka asiasta, kun toinen ei tottele joka oikkua.

Toivon, että pystyt olemaan provosoitumatta jatkossakin ja pysyä rauhallisena ja harkitsevana. Sillä tavoin saat vietyä tämänkin ikävän prosessin kunniallisesti läpi ja lapsen kannalta parhaiten. Käy juttelemassa asioista jonkun kanssa, jotta paine sisälläsi ei räjähdä käsiin.

Jotkut meistä eivät koskaan näe omia virheitään ja puutteitaan, mutta näkevät kyllä toisessa kaiken omasta mielestään puutteellisen suurennuslasien läpi. He kieltäytyvät terapioista yms., koska eivät koe ajatustavassaan mitään ongelmaa. He kokevat olevansa oikeassa.

Muista paineissa, jotta tämäkin tilanne on lopultakin vain tilapäistä. Aurinko paistaa vielä, kunhan selkenee.

Viimeksi muokattu:
Eikös nuo avioparin yhteiset tilit tasata jo erossa. En tiedä mutta näin ajattelisin.Kyllä minuakin ihmetyttäisi jos ukolla olisi eksän kanssa yhteisiä tilejä käyttöoikeuksineen.Joihonkin voi avata vaikka luotollisen limiitin.

Olihan lopetetulla tilillä kokonaiset 42 Euroa varojakin. Silloin vuosia sitten helpotus siitä, että asunnon sai ylipäätänsä myytyä oli sen verran suuri, että ei käynyt mielessäkään, että sinne jäi jäljelle vielä tili, jolta lainaa aikanaan hoidettiin. Tuolloisen eron jälkeen ei suuremmin huvittanut olla sitten exän kanssa tekemisissäkään, kun tästä tilistä tuli joku vuosittainen tiliote. Tilin lopettaminen vaan sitten jäi, mutta tulipahan nyt sitten tehtyä. Vaimoni on kyllä ollut hyvin tietoinen tilistä ja olen tiliotteetkin hänelle näyttänyt, että mitään salattavaa ei ole ollut.

Taas on aikaa kulunut ja jotenkin asiat jäsentyvät paremmin mielessä, kun niistä kirjoittaa.

Olen joutunut lähtemään kodistani ja saanut järjestettyä asunnon ja uuden paikan töilleni. Sain sattuman kautta kivan vuokra-asunnon, jossa on tilaa 5-vuotiaalle ja vanhemmalle pojallenikin. Töillekin sain uuden paikan muutaman sadan metrin päähän nykyiseltä asunnoltani. Vanhaan kotiini on matkaa reilu 20 km, mutta en pitänyt tätä ongelmana, koska muilta osin asiat järjestyivät paremmin kuin hyvin. Vaimoni taas haukkui valintani kokonaan, koska olen nyt kaukana ja nuorimmaisen kanssa oleminen kuulemma kärsii. Vaimon töiden takia käytännössä hoidetaan asioita siten, että ajan melkein joka päivä erikseen hakemaan tytön hoidosta entisen kodin läheltä ja odottelen vanhassa kodissani nuorimmaisen kanssa niin kauan, että vaimoni tulee töistä ja sitten ajelen taas takaisin uuteen kotiini. Vaimoni toivoo, että olisin vanhassa kodissa kuten ennenkin, mutta menisin kuitenkin sitten aina uuteen kotiini välillä – ja missään tapauksessa hän ei halua erota.

Alkuun järjestely toimi jotenkin, mutta itse koin olemisen vanhassa kodissa tosi ikävänä, kun kaikki tavarat ja paikat oli siivottu "jäljiltäni" ja tuntui kuin olisi vieras omassa kodissa. Lisäksi itse olemisesta siellä tuli itselleni varsin ristiriitainen olo, koska joka kerta sieltä lähteminen tuntui ja tuntuu todella pahalta.

Joka tapauksessa näin mentiin aina toukokuun puoleen väliin, mutta sitten itseäni alkoi vaivata tosi paljon se, että välillä olen tarpeen ja välillä ei. Yhtenä päivänä sain vaimoltani viestin, että tekisin muuttoilmoitukset ja muut käytännön asiat heti kuntoon, kun en asu enää siellä ja että kun olen kerran valinnut poikani ja exäni oman perheeni sijaan. Seuraavana päivänä hän sitten soittaa ja pyytää laittamaan yhdessä ruokaa ja seksiäkin tekisi mieli.

Menin kuitenkin käymään ja tässä kohtaa tuli rajat vastaan ja kerroin, miten minusta tällainen juupas/eipäs –peli aina vaimoni mielen mukaan tuntuu ristiriitaiselta ja pahalta. Tästä hän sitten loukkaantui ja tilanne päättyi siihen, että hän pyysi häipymään ja 5-vuotias taas roikkuu jalassa ja sanoo että älä isi lähde. Siinä kohtaa tuntui, että lähtee järki päästä.

Tämän jälkeen hän ei sittemmin ole juuri puhunut kuin pakolliset asiat saati pyytänyt minua käymään. Toki noiden tytön hoitojärjestelyjen takia joudun siellä käymään muutaman kerran aina viikossa.

Tänään olin seuraamassa tytön harrastusjuttuja ja sen jälkeen tyttö pyysi, että isi tulisi kotiin. Vaimonikin oli sitä mieltä, että voisin tulla ja menin siellä käymään. Siellä hän sitten alkoi itkeskellä ja kysyin, mikä painaa mieltä. Ensin ei mikään, mutta sitten kertoi, että hän ei jaksa tällaista tilannetta, kun en halua perheeni eteen tehdä mitään ja että asenteeni johtaa väkisellä eroon. Sanoin, että olen tehnyt juuri kun hän on halunnut ja en tiedä, mitä voisin enempää tehdä. Sitten kuulin olevani suuri kusettaja ja selän takana touhuaja, johon ei voi enää luottaa ja että ei halua sellaisen ihmisen kanssa elää. Lisäksi exäni kuulemma vie kaikki rahani ja maksan pojalleni kaikkea turhaa, vaikka exän kuuluisi ne kaikki maksaa. Kysyin, mitä olen sellaista sitten maksanut, johon ei osannut vastata, koska sellaisia asioita ei ole, mutta “joka tapauksessa tulevaisuudessa se lehmä kusettaa joka tapauksessa kaikki rahat ja se ei ikinä tule lopppumaan”. Sanoi myös vievänsä avioeropaperit heti ensi viikolla postiin. Illalla tuli vielä viesti, että laittaa eropaperit huomenna postiin.

Itse en jaksa hämmästyä muuta kuin sitä pahan olon määrää, mikä hänellä täytyy olla sisällään. Itseäni harmittaa ja vaivaa, oman tytön selviäminen ja hyvinvointi tällaisessa tilanteessa. Pelkään niin pahoin, että siitä tulee kiistakapula kaikissa asioissa. Sen sijaan poikani on luonani nyt varsin paljon ja pitää paljon siitä, että voi kulkea ja mennä kuin huvittaa ja täyttäähän hän kesällä 18.

Sinällänsä ihmetyttää tuo, että nimenomaan raha on syy kaikkeen. Nyt näiden järjestelyjen takia jo yksi kuukausi maksaa enemmän kuin pojan kulut koko vuodessa ovat omalta osalta olleet. Toisaalta tuskinpa tuo koko ongelman ydinkään edes on. Itse toivoisin mielenrauhaa itselle siitä, että kun olen mielestäni toiminut kuitenkin aina ajatellen perheen ja lasten etua, niin en silloin mielestäni ole myöskään väärin toiminut.

Päivä kerrallaan mennään eteenpäin, mutta helppoa se ei ole, koska asiat eivät ole omissa käsissä ja väistämättä ajattelee sitä, että olisiko pitänyt tehdä jotain toisin. Toisaalta, paljon tulee pohdittua myös sitä, että varmasti jokin syy tai vika olisi aina löytynyt, riippumatta miten asioita olisi tehnyt. Epäreilulta elämä tuntuu, mutta eteenpäin täytyy koittaa mennä.