Meidän koira puri, eikä syyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tervetuloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No voi hellan lettas onko äiti pikku hani mussuggaa oikein koira puLLLut? Opettakaa niille kakaroille etteivät mene lääppimään vieraisiin pöytiin. Kyllä saa koira minun puolesta näykkästäkin tuossa tilanteessa. Itse en tosin koiraa jätä kaupan pihalle, ei sitä tiedä kuka sen varastaa. Et kai antanut yhteystietojasi sille jota koira näykkäsi? Itse en ainakaan ole antanut.

ei ollut minkäänlaista tarvetta antaa. Johan siinä ihmiset näki mikä tilanne oli.

eli yksi rakki varaa itselleen koko parkin, koska eihän kukaan muu voi mennä sitten sinne enää viemään koiraansa. kun se yksi rakki puree jos näkee ihmisen niinlähellä että voi purra. tuostahan pitäisi tehdä maksullinen jos noin vaan yksi mahtuu siihen.

No ei? Se hihna pistetään lyhyelle ja niissä parkeissa missä on pelkät koukut on aina paljon väliä (tai pitäisi olla!), eihän niitä koiria voi vierekkäin jättää niin että toistensa kimppuun pääsevät. Haloo sullekkin.

kytkemätön koira ja kytketty koira on eriasia. Jos esim meitä vastaan tulee irti oleva koira ja minun koira sattuu tappamaan tämän koiran niin vika ei ole minun. Jos puolestaan minun koira on irti ja tappaa jonkun niin silloin olen minä joka vastaan.

Lyödäänkö sökö pöytään vai käytätkö jokeria? Eise aivan noin taida mennä. Laissa ei itseasiassa ole mitään mainintaa koiran kiinnipidosta, on vain termi että koiran tulee olla hallittavissa.

Saanko sanoa yhden näkökulman, eli sen että kaikkien lasten kotona ei ole sitä omaa koiraa. Esim. meillä sitä ei ole. Meil tosin on niin pienet lapset etteivät ilman aikuista liiku ulkona, mutta ovat luonnostaan kiinnostuneita eläimistä.

En päästä niitä vieraan enkä tutummankaan koiran lähelle, enkä usko et uskaltaisivat koskea. Mut elämässä on niin paljon ohjeita ja komentoja mitä tallaisille pienille (1v ja 3v) päivittäin annat/ohjeistat, että kannattaa muistaa myös niin se vanhempien ku koiranomistajienkin vastuu.

Myös se on ihan huomioitavaa et porukassa tyhmyystiivistyy..

Koiran omistajan velvollisuus on pitää koira kytkettynä. Minä noudatin lakia. Vanhempien vastuu on pitää lapset kurissa eikä lapsia saa jättää itsekseen kauppojen ulkopuolelle. Varsinkaan noin pieniä.Vanhemmat vastaavat itse jos lapsi tekee väärin. Silloin on opetettava että noin ei saa tehdä. Meidän koira on sentään koulutettu, näyttelyissä palkittu, kaverikoiratestin läpäissyt, päiväkotilasten lemmikki.

Voi että saa taas nauraa koirien typeryydelle. Ja sitten niitä muka viisaiksi sanotaan? En ihan tajua. Naurettavaa että koira luulee että joku lapsi tulee varastaan kassin.

Itseäni kyrsii nämä mammat joiden mielestä hullu piski on vähintäänkin vietävä piikille jos se uskaltaa murahtaa kun heidän pirjo-petteri mussunsa hyökkää kädet ojossa koiraa kohti. Meillä ainakin on lapsille opetettu, ettei vieraita koiria mennä silittämään ilman lupaa ja luvan saatua koiraa tervehditään asiallisesti, ja samaa suosittelen muille. Opettakaa lapsillenne miten eläimiä tulee lähestyä tai jättäkää sitten lähestymättä, minun mielestäni on naurettavaa odottaa, että ominainen käytös on saatava kitkettyä pois eläimeltä, että vieras kakara saa kaupan edessä hyökätä retuuttamaan mielin määrin koiraa, joka ei ehkä ole tottunut lapsiin. Jos ette saa lapsianne ymmärtämään että koira on eläin joka voi säikähtäessään puolustautua hyökkäämällä eikä vieraaseen koiraan ole koskemista, on aivan oma vikanne jos lapsi menee silittämään kiinni olevaa, vierasta koiraa ja se puree.

Tietenkään ei lapsi saisi mennä vieraan koiran luo, mutta vika on silti sussa. Ei se ole lapsen syy, lapset ovat sellaisia. Jos sun koiras ei sitä kestä, älä jätä koiraa kaupan eteen. Eri asia olisi jos koira olisi sun omassa pihassa johon vieras tulisi koiraa silittämään. Julkisella paikalla sun tulee vastata koirastasi.

Oma koirani on purrut kaupan edessä ollessaan kahdeksanvuotiasta tyttöä niin että rystyseen tuli kulmahampaan painauma, mutta ei haavaa. Tytön äiti oli antanut luvan silittää 'koska koira näytti niin kiltiltä' (punaruskea, 'hymyilevänaamainen' luppakorvainen nappisilmä). Koirani oli kuulemma ensin haukkunut ja mennyt aivan nurkkaan istumaan mutta äidin mielestä haukku oli ollut ystävällistä. Sitten se oli 'ilman syytä' purrut kun tyttö oli taputtanut sen päätä. :(
Koirani oli kytketty Jumbon 'alaoville', pyörä'häkin' taakse mahdollisimman piiloon, hihnassa oli varaa korkeintaan 30 cm. ja ihmisten kulkuväylälle matkaa yli neljä metriä, reilusti.
Tämä valveutunut sankariäiti sitten huusi minulle suu vaahdossa että oikeudessa nähdään. Pahoittelin tilannetta ja pyysin lapseltakin anteeksi sanoen pahoittelevasti että ei vieraita koiria kannata silittää kun ne voi säikkyä vaikka lapsia. Tähän äiti huusi ettei minun pidä alkaa 'vittuilemaan' hänen jo muutenkin pelästyneelle lapselleen. Otin koirani irti ja lähdin kotia kohti pahoilla mielin. Mielestäni on ihan selvä juttu ettei vieraita koiria silitellä.

Lyödäänkö sökö pöytään vai käytätkö jokeria? Eise aivan noin taida mennä. Laissa ei itseasiassa ole mitään mainintaa koiran kiinnipidosta, on vain termi että koiran tulee olla hallittavissa.

kyllä muuten koirakuri pykälässä on kohta että koira tulee pitää kytkettynä tai koiran tulee olla niin hallittavissa että se tulee heti käskystä luokse. Koirakuri pykälän voi tarkistaa www.kennelliitto.fi/koiranpito

Kyllä kaukaasian paimenkoiraa lähestyvän luulisi olevan itsesuojelun tynkästä edes vähän.

No niin, tulihan se selville, pelkkä provo.
KUKAAN EI JÄTÄ KAUKKARIA KAUPAN ULKOPUOLELLE. Kaukkari ei ole kauppareissukoira.
---

Mutta vaikka oliskin ollut totta... aloituksessa ei kerrotu koiran kokoa, lapsen ikää eikä sitä, että puriko oikeasti pahasti, vai jäikö edes jälki. Ihan tosissaanko ensimäisten vastaajien mielestä, koira menee piikille jos se puree, kun ei edes kerrottu miten puri? Näykkäsi? Aloituksessa ei tätä sanottu ja jo ootte piikille laittamassa. Jäikö edes jälkeä? Koiria olen kuullut syytettävän jopa raatelusta, vaikka ihmisessä ei ole naarmun naarmua.

Mistä omistajaa syytettäisiin, jos ei mitään todistusainestoa jää? Ja miksi koiran pitäisi silloin mennä piikille?

Ketä syytätte jos lapsi kaatuu pyörällä koska ajoi liian lujaa? Jäi auton alle kun ajoi pyörällään päin punaisia? Väitättekö että esim kouluikäisellä ei olisi mitään vastuuta tekemisistään?
Hysteria ei anna teistä kovin fiksua kuvaa. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja koiriin tulee jokaikinen ihminen törmäämään elämänsä aikana - kannattaisi opettaa jokaiselle lapselle, ettei niihin saa koskea ILMAN LUPAA. Vain yksi opetus mutta ihan yhtä tärkeä, kuin katso molempiin suuntiin ennenkuin menet tien yli.

Yleensä mikään taho ei kyllä pakota laittamaan purevaakaan koiraa piikille. Ei tuollaisen takia kukaan määrää koiraa piikille.
Onneksi ei lainsäätäjä - tai poliisit- ole yhtä vieraantunut luonnosta kuin lajinomainen palstamamma. Polliisit tekevät töitäkin isojen koirien kanssa, joten se hysteria tai piikin vaatiminen kun "koira puri" mutta jälkeä ei ole - ei tavalliseen konstaapeliin ihan noin vaan uppoa.

[QUOTE="piku";22441296]Ja missähän Suomessa saa viedä koiran kauppaan sisälle, perkeleen idiootti. Pitää vissiin jatkossa hommata dogsitter vahtimaan koiraa kaupan eteen..[/QUOTE]

ja se koira on ihan välttämätöntä ottaa mukaan kauppareissulle? Oma koira on 8 v eikä vielä kertaakaan ole tullut tilannetta, että olisi pitänyt jättää sitä yksinään yhtään minnekään kaupan eteen odottelemaan.

[QUOTE="Tessu";22442195]Sitten se oli 'ilman syytä' purrut kun tyttö oli taputtanut sen päätä. :(
.[/QUOTE]

hieno homma. se on muuten todella kumma juttu, miten saan selittää jokaiselle meillä käyvälle lapselle, että koiraa EI KOSKAAN taputeta päästä. Ei yhtäkään, ei ikinä, varsinkaan vierasta. Kun ei ole kotona ymmärretty opettaa. Oma lapsi on tiennyt varmaan jo 2-vuotiaasta mitkä ovat koiran kannalta "sallittuja" rapsutus- ja taputuspaikkoja ja miten koiria lähestytään. Tärkeää yleissivistystä.

No niin, tulihan se selville, pelkkä provo.
KUKAAN EI JÄTÄ KAUKKARIA KAUPAN ULKOPUOLELLE. Kaukkari ei ole kauppareissukoira.
---

Mutta vaikka oliskin ollut totta... aloituksessa ei kerrotu koiran kokoa, lapsen ikää eikä sitä, että puriko oikeasti pahasti, vai jäikö edes jälki. Ihan tosissaanko ensimäisten vastaajien mielestä, koira menee piikille jos se puree, kun ei edes kerrottu miten puri? Näykkäsi? Aloituksessa ei tätä sanottu ja jo ootte piikille laittamassa. Jäikö edes jälkeä? Koiria olen kuullut syytettävän jopa raatelusta, vaikka ihmisessä ei ole naarmun naarmua.

Mistä omistajaa syytettäisiin, jos ei mitään todistusainestoa jää? Ja miksi koiran pitäisi silloin mennä piikille?

Ketä syytätte jos lapsi kaatuu pyörällä koska ajoi liian lujaa? Jäi auton alle kun ajoi pyörällään päin punaisia? Väitättekö että esim kouluikäisellä ei olisi mitään vastuuta tekemisistään?
Hysteria ei anna teistä kovin fiksua kuvaa. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja koiriin tulee jokaikinen ihminen törmäämään elämänsä aikana - kannattaisi opettaa jokaiselle lapselle, ettei niihin saa koskea ILMAN LUPAA. Vain yksi opetus mutta ihan yhtä tärkeä, kuin katso molempiin suuntiin ennenkuin menet tien yli.

Yleensä mikään taho ei kyllä pakota laittamaan purevaakaan koiraa piikille. Ei tuollaisen takia kukaan määrää koiraa piikille.
Onneksi ei lainsäätäjä - tai poliisit- ole yhtä vieraantunut luonnosta kuin lajinomainen palstamamma. Polliisit tekevät töitäkin isojen koirien kanssa, joten se hysteria tai piikin vaatiminen kun "koira puri" mutta jälkeä ei ole - ei tavalliseen konstaapeliin ihan noin vaan uppoa.

ei jälkeä, hihasta kiinni otti. tyttö kuusi vuotta, koira täyttää neljä.

mulla oli joskus sekarotuinen iso koira, joka ei tehnyt pahaa kärpäsellekkään. jätin sen kaupan ulkopuolelle , kesken ostosten teon alkoi kuulumaan kovaa haukuntaa ja minulle tuli kova kiire ulos. kun pääsin sinne näin kuinka kaksi juoppoa yritti päästä silittämään koiraani, joka vastusti yritystä kovasti.. huusin kaupan ovelta koiralleni käskyn takaisin istumaan ja olemaan hiljaa. ja nostin juopoulle metelin että alkaka laputtaa! koirani ei ollut aikaisemmin ikinä ollut juopuneiden kanssa tekemisissä ja uskon että tämä heidän viinähaju pelotti koiraani, joka oli kytkettynä.
viereisessä baarissa oli syystä tai toisesta juuri poliisit käymässä, jotka olivat myös havahtuneet koirani haukkumiseen. tulivat ja ottivat juopot kyytiinsä, sanoivat minulle että hieno koira sinulla ja lähtivät. tuon jälkeen en uskaltanut enää koiraa kiinni mihinkään jättää...

[QUOTE="vieraana";22440639]Mä sit taas katoin yks päivä, kun odotin autossa, että joku oli jättänyt koiransa siihen ja joku poika kiusasi sitä koiraa siinä, ISÄ VIERESSÄ! Minä en tykkää koirista, mutta en mä silti ikupäivänä antaisi mun mukuloiden käyttäytyä noin!

Eli josko olisi oma koira, en jättäisi mihinkään kaupan ulkopuolelle kiinni :([/QUOTE]

Mä olisin varmana potkassu sitä isää jos olisin nähnyt. ja mieli olis lyödä sitä poikaakin, mutta lasta en lyö, lyön niitä idioottivanhempia.

Mitä sovittavaa tuossa nyt oli? Tytön vanhemmat eivät tytöstä välittäny ja päästivät tällaista tapahtumaan voi voi, heidän asia. Miksi sun piti jotain sopia? Kun et ole tehnyt mitään. Jos koira on asianmukaisesti kiinni, ei omistajalle seuraa siitä mitään jos ohikulkija on lähestynyt koiraa ilman että ollut ns.siinä tiellä. Lain mukaan. Kasvattakaa niitä lapsianne niin saa koiraparatkin rauhan niiltä hirviöiltä.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta aloittajalla ei ilmeisesti ole lapsia. Jokainen jolla on lapsia varmaan tietää, ettei lapset aina tottele mitä heille on opetettu, varsinkin jos ovat vaikka kaveriporukalla liikkeellä. Samoin kuin kilttikin koira saattaa purra jossain tilanteessa, joka on otollinen sellaiselle.

Ylipäänsä en ymmärrä miksi kauppojen edessä on koirille merkittyjä koukkuja jne. koska yhteenkään koiraan ei voi täysin luottaa eikä varsinkaan koira ole turvassa yksin siellä kaupan edessä, ei edes iso vahva koira.

Vierasta koiraa ei mennä silittämään ilman omistajan lupaa ja läsnäoloa. Pitäis opettaa jo pienestä pitäen, vaikka ei perheessä olis koiraa.

Todella rakentavaa oli välillä tuo keskustelu..aikuiset ihmiset, menkää takas tarhaan kasvamaan=)

Yhteistyössä