Meidän Perhe-lehden jutusta, kun lapsella ei sukupuolta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mä ymmärsin, että idea on siinä, että lapsi nimenomaan SAA olla sellainen kuin haluaa takertumatta sukupuoliroolien asettamiin ahtaisiin rajoituksiin.
Saa pitää helmiä kaulassaan tai mennä päristellä autoa leikkien...ihan miten vain.

Mun lapset on saaneet, ja saavat olla sellaisia kun haluavat. Vaatteita/hiuksia/leluja tms. en ole heiltä rajoittanut, mutta miksi sitä sukupuolta ei muille saisi kertoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä ymmärsin, että idea on siinä, että lapsi nimenomaan SAA olla sellainen kuin haluaa takertumatta sukupuoliroolien asettamiin ahtaisiin rajoituksiin.
Saa pitää helmiä kaulassaan tai mennä päristellä autoa leikkien...ihan miten vain.

Mun lapset on saaneet, ja saavat olla sellaisia kun haluavat. Vaatteita/hiuksia/leluja tms. en ole heiltä rajoittanut, mutta miksi sitä sukupuolta ei muille saisi kertoa?

Mä en tiedä, sä et tiedä..mut ne tietää. Se riittää mulle.

Tosin jos mun on pakko jotain arvata niin mä arvaisin, että ne on ottaneet käyttöön extremet keinot koska ovat todenneet, että sukupuoliroolit puskevat kuitenkin käytänteihin heti kun he ovat tiedon lapsen sukupuolesta eteenpäin vihjaisseet. Että lapsi ei voi olla oma persoonansa ilman sosiaalista sukupuolta jos biologinen sukupuoli tiedetään.

Muuta extremeähän heillä ei kai varsinaisesti tyylissään ollut..?

Tosin jos mun on pakko jotain arvata niin mä arvaisin, että ne on ottaneet käyttöön extremet keinot koska ovat todenneet, että sukupuoliroolit puskevat kuitenkin käytänteihin heti kun he ovat tiedon lapsen sukupuolesta eteenpäin vihjaisseet. Että lapsi ei voi olla oma persoonansa ilman sosiaalista sukupuolta jos biologinen sukupuoli tiedetään.

Siis muuten ne kasvatti lapsiaan aika pitkälti samalla tavalla, kuin minä annan omien rikkaruohojeni kukoistaa :)

Mahtaakohan ne kertoa lapselleen, että kumpaa sukupuolta hän on? Ja onko se niin paha , olla selkeesti tyttö tai poika? Niitäkin voi olla niin monella eri tavalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Siis muuten ne kasvatti lapsiaan aika pitkälti samalla tavalla, kuin minä annan omien rikkaruohojeni kukoistaa :)

Mahtaakohan ne kertoa lapselleen, että kumpaa sukupuolta hän on? Ja onko se niin paha , olla selkeesti tyttö tai poika? Niitäkin voi olla niin monella eri tavalla?

No jaa, ehkä se asia selviää kertomattakin. :whistle:

Juttua en ole lukenut, mutta mielestäni lapsi on liian arvokas tollaiseen pelleilyyn! Lapselle pitäisi antaa keikki elämän eväät ja tukea lapsen kehitystä, ajatella lapsen parasta. Kovin itsekkäiltä vaikuttavat vanhemmat, kun haluavat laittaa lapsensa noin sukupuolettomaan rooliin.

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Äh,turha sinulle on yrittää selittää.
Et tajua kuitenkaan,vaikka miten yrittäisi.
Jospa otat joskus selvää,niin et ole niin hukassa noiden luulojesi kanssa:)

Ehkä sun kannattaisi ottaa joskus selvää ennenkuin vedät omia luulojasi toisen ymmärtämisestä.

Oliko liian vaikea kysymys? Ehkä aloit itsekin miettimään, mikä järki siinä on...?

Mitä pahaa on kertoa _LAPSELLE_ sen olevan poika/tyttö? Ei kai lapsi sitä sukupuoli ajatusta (eli tytöt leikkii nukeilla, pojat traktoreilla) itselleen ota, jos siitä ei puhuta. Mutta miksi ei kerrota, että on tyttö ja naapurin on poika. Miksi sitä salataan? Voihan sen kertoa siinä samalla kun kertoo kädestäkin. Mitä pahaa siinä on?

Koko ajan olet toitottanut luulevasi.
Vaikea kysymys?Ei,mutta vastaus on näköjään sinulle liian vaikea tajuttavaksi.

:D :D Näytti olevan vaikea kysymys, kun et toisellakaan kerralla siihen osannut vastata. :D

No sallitaan se sulle anteeksi. Ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu. :p

Jos sulla järkeä olisi päässä niin voisit kirjoituksestani päätellä jotain,mutta minkäs teet kun kaikille ei tosiaan sitä älliä jaeta;)
Vastaukset on ollut sun silmies alla koko ajan,mutta sulla ei riitä ymmärrys niitä tajuamaan.Syytön se minä siihen olen

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
En oo lukenu vielä koko juttua, mut ihan tajutonta :o Olin jo ihan ihmeissäni ku pari vuotta sitten oli kans kai samantyylinen juttu vauvalehdessä, et ei oo tätejä/setiä/tyttöjä/poikia vaan ihmisiä.
Mut siis joo, kadulla sitten varmaan huudellaan, kato tolla menee Kettu. Voi hyvää päivää!

Ei tuossa jutussa väitetty että kettu tarkoittaisi ihmistä.
se oli tuon äidin lempinimi,ja lapsi kutsuu äitiään siis ketuksi.

Jännä tapa teillä,kun kadulla huutelette että katso tuolla menee täti/setä/ihminen!

Niin no en ollut lukenut koko juttua, mut nyt olen. Ja tuolla lähinnä tarkotin sitä et kyllä mä sanon lapselleni et tolla menee Mikon äiti/isä ja tässä Ruu-tapauksessa pitäs ilmeisesti sanoo et tolla menee Ruun kettu, koska välttämättä lapsi ei tiedä jonkun lapsen äidin/isän nimeä.
Kuitenkaan en ymmärrä tätä sukupuolettomuutta, mitenkäs hiukset leikataan sitten.. Eikös lyhyt tukka oo poikamainen ja pitkä tyttömäinen. Minusta lapsen ei anneta kasvaa siihen mihinkä hän haluaa vaan häiritään hänen kehitystään tytöksi/pojaksi kasvamisessa, jos ei kerrota kumpi hän sukupuoleltaan on. Ja voin vain kuvitella sitä koulukiusaamisen määrää jo pelkästä lapsen nimestäkin.

Jos sä tiedät sen nimen kettu,niin osaat varmaan kutsua myös ihan oikealla nimellä.Jos et niin sano vaikka äidiksi/isäksi/vanhemmaksi.Mitä hiton väliä sillä on millä sä niitä ihmisiä kutsut.

Vedetään nyt sitten vielä lapsen nimikin tuohon mukaan.Ruu onkin ainoa nimi mistä kiusataan.Ja nimi ainoa asia mistä jotku lapset keksii kiusata?
Kumman vika se sitten on kiusatun vai kiusaajan.

Ihan kaikkea en lukenut. Täällä moni sanoo että jos on tyttö ni kasvatetaan eri tavalla kuin poika. Ja päinvastoin. Että sukupuoli pitäs kertoa mutta sitte tytön kanssa tyttöjen juttujen tekeminen olis jotenkin paha ja poikien kanssakaan ei saisi touhuta vain poikien juttuja. Miksi se sitten on niin paha? Tarkoitan että tottakai kumpikin sukupuoli saa leikkiä toisen leikkejä ja "toisen sukupuolen leluilla" jos niin haluaa, mut miksi kaikki varsinaisesti toiselle tarkoitettu olisi niin paha? En tiedä ymmärsikö kukaan, vaikea selittää.

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
Juttua en ole lukenut, mutta mielestäni lapsi on liian arvokas tollaiseen pelleilyyn! Lapselle pitäisi antaa keikki elämän eväät ja tukea lapsen kehitystä, ajatella lapsen parasta. Kovin itsekkäiltä vaikuttavat vanhemmat, kun haluavat laittaa lapsensa noin sukupuolettomaan rooliin.

Niin että ihmisten pitää tietää onko lapsella pimppi vai pippeli?
Miksi ihmeessä?

Huh mikä juttu.

Vaikka en psykologian maisteri olekaan niin lyhyilläkin psykan opinnoilla harmittaa lapsen tuleva. Pahimmat freudilaisuudet voidaan unohtaa, mutta kyllä on erittäin mielenkiintoista nähdä, miten hämmentynyt nuori tästäkin lapsesta kasvaa...

Vaikka joku väittikin jo vastaan, niin kyllä tässä nostetaan sukupuoli korokkeelle eli sahataan itseä niskaan. Jos lapsen muu elämä on kohtuu samanlaista verrattuna muihin ja ainoa erikoisasia ovat sukupuolen piilottaminen (ei-korostaminen) niin lapsi rupeaa väistämättä miettimään sukupuolijuttuja paljon, miksi meillä käsitellään asiat erilaisina, enkö ole kuten muut (tyttö/poika), onko tämä siis meillä kielletty puheenaihe - ja väittäisin ihan näin kirkkain silmin, että seksuaalisuuden kanssa voi tulla ongelmia.

EDIT. Enkä lainkaan ymmärrä, miksi kaikkea ihmiselle luonnollista pitää tieten tahtoen lähteä muuttamaan ja kieltämään.

Äh,turha sinulle on yrittää selittää.
Et tajua kuitenkaan,vaikka miten yrittäisi.
Jospa otat joskus selvää,niin et ole niin hukassa noiden luulojesi kanssa:)

Ehkä sun kannattaisi ottaa joskus selvää ennenkuin vedät omia luulojasi toisen ymmärtämisestä.

Oliko liian vaikea kysymys? Ehkä aloit itsekin miettimään, mikä järki siinä on...?

Mitä pahaa on kertoa _LAPSELLE_ sen olevan poika/tyttö? Ei kai lapsi sitä sukupuoli ajatusta (eli tytöt leikkii nukeilla, pojat traktoreilla) itselleen ota, jos siitä ei puhuta. Mutta miksi ei kerrota, että on tyttö ja naapurin on poika. Miksi sitä salataan? Voihan sen kertoa siinä samalla kun kertoo kädestäkin. Mitä pahaa siinä on?

Koko ajan olet toitottanut luulevasi.
Vaikea kysymys?Ei,mutta vastaus on näköjään sinulle liian vaikea tajuttavaksi.

:D :D Näytti olevan vaikea kysymys, kun et toisellakaan kerralla siihen osannut vastata. :D

No sallitaan se sulle anteeksi. Ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu. :p

Jos sulla järkeä olisi päässä niin voisit kirjoituksestani päätellä jotain,mutta minkäs teet kun kaikille ei tosiaan sitä älliä jaeta;)
Vastaukset on ollut sun silmies alla koko ajan,mutta sulla ei riitä ymmärrys niitä tajuamaan.Syytön se minä siihen olen

Niin, Minna on asiasta kertonut ja samoin jotkut muut. Mutta sun ajatuksiahan ei kukaan muu voi tietää kuin sinä ja jos et niitä tuo itse ilmi, niin sitähän ei voi edes kukaan tietää.

Mutta toki voit verhota vaikean kysymyksen tuollainkin. Kertaakaan siihen et ole vastannut, mutta toki ymmärrän sen, että liian vaikeissa kysymyksissä kannattaa vähintäänkin itselleen yrittää verhota asia tuollain kuten nyt teet. Onhan se vaikea itselleen sanoa, että on kuin pullosta tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ihmisillä on eri sukupuolia =) Sen sijaan, että niitä vähätellään ja piilotellaan, voisi tehdä töitä sen eteen, että jokainen saa löytää itse oman sukupuoli-identiteettinsä. On olemassa miehiä ja naisia ja harvoissa tapauksissa intersukupuolisia. Vaikka naisilla on tiettyjä tendenssejä ja miehillä toisia, on maailmassa tilaa myös erilaisuudelle.

Sukupuolia ei tarvitse korostaa, mutta mun mielestä voi vahingoittaa lapsen psyykettä jos mennään noin pitkälle fyysistä sukupuolta piilotellakseen.

Mä olen äärettömän harvoin sun kanssa samaa mieltä, mutta tällä kertaa täytyy sanoa että puhut täyttä asiaa.

Ja mitä tulee tuohon alkuperäiseen juttuun, niin en ymmärrä minäkään tuollaista sukupuolettomuutta.
Miksei tyttö saisi olla tyttö ja poika rehellisesti poika?
Onhan niitä leikkausmahdollisuuksia sitten jos joku ei kropassaan viihdy.

Sukupuoli-identiteetti on tärkeä lapsen kehityksen kannalta. Sitä ei tosiaankaan tarvitse korostamalla korostaa ja tekemällä tehdä esim. tytöstä ns. prinsessaa, mutta tuo koko sukupuolen kieltäminen ja siitä puhumisenkin kieltäminen on ihan hullua.

Sama vastaus tähän, ku toiseeki aiheeseen liittyvään ketjuun.

Aika hassuuhan toi on, ettei lapsen sukupuolt kerrota, mut jokainen toimii tavallaan. Ei meilkään mitään perinteist jaotteluu oo, vaan kaikki värit, lelut, leikit, luonteenpiirteet, hiusten pituudet, harrastukset jne. on sekä poikien et tyttöjen. Em. huolimat 1v7kk ikänen tietää olevansa poika ja, et pojil on pippeli ja tytöil pimppi. Ei oo käyny mieleskään olla kertomat lapsen sukupuolt.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
mut olihan se lapsen isäki teiniaikana aina meikannu ja ollu vaan tyttöjen kaa. ehkä se sen takii haluu tehä lapsestaanki jonku ihme friikin

Jos friikille on helpompaa kun lapsikin on friikki? :D Ei tarvitse käsitellä niitä juttuja mitkä tulisi omassakin päässä pinnalle, jos lapsi olisikin jostain kumman syystä täysin perustavis..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Minua kiinnostaisi tietää, mitä tuolle tenavalle kuuluu esim 15 tai 20 vuoden kuluttua.. Onko identiteetti millaisessa kondiksessa jne.mikäli vanhemmat jatkavat tuota pitkäänkin..

Niinpä....

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ihmisillä on eri sukupuolia =) Sen sijaan, että niitä vähätellään ja piilotellaan, voisi tehdä töitä sen eteen, että jokainen saa löytää itse oman sukupuoli-identiteettinsä. On olemassa miehiä ja naisia ja harvoissa tapauksissa intersukupuolisia. Vaikka naisilla on tiettyjä tendenssejä ja miehillä toisia, on maailmassa tilaa myös erilaisuudelle.

Sukupuolia ei tarvitse korostaa, mutta mun mielestä voi vahingoittaa lapsen psyykettä jos mennään noin pitkälle fyysistä sukupuolta piilotellakseen.

Mä olen äärettömän harvoin sun kanssa samaa mieltä, mutta tällä kertaa täytyy sanoa että puhut täyttä asiaa.

Mäkin olen kyllä samaa mieltä ninan kanssa.

Nää vissiin ajattelee tasa-arvoisuuden tarkoittavan sitä, että miesten ja naisten pitäis olla samanlaisia.

Ehkä mä oon vanhanaikainen, mutta mun mielestä miehen pitää olla mies ja naisen nainen! Väkisin ei tietenkään pitäis pyrkiä esim siihe, että pojat leikkii autoille jne. Saa pukeutua miten tykkää, luulenpa että kuitenki kasvatuksessa kannattais ottaa huomioon yhteiskunnan normit (vain tytöt pitää hametta, tai pojat ei meikkaa). Kun vaan molempia kohdeltais yhtä kunnioittavasti, teki niitten valintojen kans loppupeleissä miten vaan haluaa. Korostetaan sitä, että erilaisuuksistaan huolimatta kaikki ihmiset on yhtä arvokkaita.

Ja luulen myös että ilmaisin erittäin huonosti itseni just. Tais unohtua iteltäki jo että mitä oikeastaan tarkoitin.. *pitäs vissii mennä nukkuun*

Yhteistyössä