Meni vähä maku lasten joulupuukeräykseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meni

Vieras
Oon siihen aina osallistunut kun oon aatellu että lahjat menee lapsille joille oikeesti ei oo vanhemmilla varaa ostaa lahjoja. Viime jouluna sit kaveri kertoi et heidän lapset oli saanu lahjat ko. keräyksen kautta. Juu, asuvat 200 neliön talossa, pihassa 2 autoa, lapsilla merkkikuteita kaapit täynnä ja leluja yks huoneellinen. Ja isovanhemmat ym ostaa hillittömästi joululahjoja. 30 pakettia lasta kohti oli ollu jonaki jouluna "kun mun äiti ei malta olla ostelematta".

mä luulin et ne lahjat menee oikeesti köyhille lapsille jotka oikeesti ilahtuu siitä lahjasta. En mä halua ostaa lapselle joka ei välttämättä ees muista mitä sielä paketissa oli...

joo, tuttu tunne, ite köyhempänä antaa vähistään, ja muka-köyhät ne kerää.. muka-köyhä vois ajatella niitä jotka säästää kesän lapsilisistä 20e kerrallaan että saa lapsille talveksi jalkineet ja puvut, ja se 20 vähennettynä normaalista ruokarahasta on paljon!

No täällä ainakin neuvola ja sossu antaa nimiä joille olisi tarvetta, josko sitten jokin taho on ajatellut ettei heillä ole varaa. Mutta minä ainakin kieltäytyisin jos tarjottaisiinkin ja sanoisin että vie sellaseen taloon jossa niitä tarvitaan.

No kaverisi perhee lienee ollut sitten lastensuojelun asiakas, jos tuloista huolimatta saavat sieltä paketit. Tai sitten se talo ja autot on kovalla lainalla hankittuja ja talous kaatunut..

no tainnu kaveris puhua palturia...kyllä ne lahjat menee sossun ja kirkondiakonian asiakkaille, jotka ei rahassa ui.

No tää mun kaverin perhe oli kyseisen joulun tienoilla sossun asiakkaana, ilmeisesti siksi ne saivat ne lahjat. Mutta kun pappa ja mamma betalar kyseisen perheen elämisen ja lasten merkkikuteet, kun vanhemmilla ei oo varaa ostaa vaikka haluavat et lapset kulkee merkkikuteissa. Mä en tiedä enää osallistunko tänä vuonna. Kun ei oo varmuutta saako lahjan oikeesti köyhä vai joku joka oikeestaan ei oo ollenkaa köyhä. Mäkin ostin pari vuotta sitte yhteen joulupuukeräyspakettiin lassietecin toppahaalarin pienelle tyttöselle ja nyt oon miettiny että tulikohan sitä lahjan saajan käytettyä kun ei paketissa ollukkaa reimateccia...

Mä pahastuin kanssa kun luin tuota toista jouluketjua. Valitetaan kuinka on köyhä joulu ja lapset saa "vain" 200 eurolla lahjoja + ilmaiset ruuat. Sitten ollaan ottamassa joulupuusta lisää lahjoja. Itselläni on laittaa koko jouluun 100e, ei enempää. Yhden lahjan olin ajatellut laittaa tänä vuonna tuohon keräykseen, mutta en todellakaan laita, jos se menee lapselle joka saa paljon enemmän lahjoja kuin mulla on edes omalleni laittaa! Olisin toivonut lahjansaajan olevan oikeasti köyhästä perheestä, jossa lapsi ei ilman apuja saisi kuin esim. yhden pienen lahjan.

[QUOTE="mä";22374577]Mä pahastuin kanssa kun luin tuota toista jouluketjua. Valitetaan kuinka on köyhä joulu ja lapset saa "vain" 200 eurolla lahjoja + ilmaiset ruuat. Sitten ollaan ottamassa joulupuusta lisää lahjoja. Itselläni on laittaa koko jouluun 100e, ei enempää. Yhden lahjan olin ajatellut laittaa tänä vuonna tuohon keräykseen, mutta en todellakaan laita, jos se menee lapselle joka saa paljon enemmän lahjoja kuin mulla on edes omalleni laittaa! Olisin toivonut lahjansaajan olevan oikeasti köyhästä perheestä, jossa lapsi ei ilman apuja saisi kuin esim. yhden pienen lahjan.[/QUOTE]

samoin pahastuin ko. aloituksesta. mäkin haluaisin antaa lahjan lapselle joka oikeesti ilahtuis siitä lahjasta, perheeseen, jossa oikeesti on tarve lahjalle. en mä halua et mun lahja menee muksulle, joka saa sen lisäksi 29 muuta pakettia eikä välttämättä ees muista mitä kaikkea on saanu.

Itse olin viime jouluna samassa tilanteessa kun sosiaalitoimiston ihminen tyrkytti lahjaa, että tämä on teidän lapsille. Yritin kieltäytyä vaikka miten, ja omasta mielestä me ei tarvita tätä. Ja lopulta täti tokaisi että ei hänellä ole ketään kenelle tätä enää voi antaa. Muut on jo jaettu perheisiin. Olin todella nolo, ja väänsin ja käänsin lahjaa ees takaisin. Niin kaikki lahjat ei mene köyhille, osa menee perheisiin jossa on henkisiä vaikeuksia. Ostettiin lopulta joulupuu keräykseen viisi lahjaa lievittäekseen syyllisyyttä. Edelleenkin se hiiri minkä sitten lopulta saatiin häiritsee kun sen näen. Aina perheet ei siis ole maailman köyhimpiä, vaikkei mitään me ollakkaan.

Joo mäkään en enää osallistu tuohon joulupuukeräykseen, koska en tosiaan voi tietää meneekö ne lahjat niitä oikeasti tarvitseville. Me ollaan lastensuojelun asiakkaita, mutta ollaan ihan vakituisessa työssä, ja tullaan kyllä hyvin toimen, eli emme saa mitään tukia. Toissa vuonna sitten meidän perhetyöntekijä alkoi höyrytä lapsille jostain joululahjoista, ja siinä vaiheessa kun se oli meille ne tuonut, tajusin vasta kysellä mistä ovat peräisin. Ja just tuolta joulupuukeräyksestähän ne oli. Sanoin kyllä sitten oman kantani asiaan ja käskin vähän miettiä ketkä niitä tosissaan tarvitsee. Tuli tosi paha mieli, ja meni usko tuohonkin auttamiseen.

Me ei olla varsinaisesti saatu koskaan joululahjaksi mitään noista keräysjutuista, mutta joulun jälkeen kaverin anoppi (sossutäti) lykkäsi meille kaksi joulusta jäänyttä keräyslahjapakettia mulle kun meillä on lapsia. Eli kaipa niitä lahjoituksia tulee reilusti kun ylikin jää.

[QUOTE="vieras";22374690]Sossun asiakas on siis varakas?

Jos esim. ap:n tuttavien vanhemmat maksavat kaiken miksi he joutuvat sossun asiakkaiksi, ei se nyt niin hauskaa ole.[/QUOTE]

No heidän omat tulot on niin pienet että saavat toimeentulotukea. Kaverin vanhemmat maksavat niiden kuluja tosi paljon, ja lasten vaatteita. Kaveri ite kertoi mulle että ei heillä omilla tuloilla olis varaa siihen elintasoon mikä heillä on.

Sossun asiakkaana ne siis on siks kun ei sossu huomioi kaverin vanhempien avustamista vaan pelkästään kaverin perheen omat tulot, jotka on alle toimeentulorajan. Eli periaatteessa he on köyhiä mutta kuitenkaan käytännössä eivät.