MIELESTÄNI lapsia itsenäistetään liian varhain..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellamaaria harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu ja allekirjoitan myös pullamössönuoret.

Kai se sit on sitä et pieniltä lapsilta vaaditaan liikaa ja kun pitäis alkaa vaatia jotain oikeesti, niin se lopetetaan :) Ehkä huonoin yhtälö ikinä :D

Mä peesaan myös.
Pienet ekaluokkalaiset ovat pitkiä päiviä/iltoja yksin kotona. Kyllähän se lapsi pärjää kun on pakko, ei ole muuta vaihtoehtoa. Tai olisi, mutta vanhemmat eivät anna muita mahdollisuuksia. Lastenlaulut jäävät unholaan, askartelut, lautapelit jne. Tilalle tulleet tietokoneet, pelikonsolit, kännykät, mp3-soittimet yms. korvaa ne.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Ehkä osittain voi olla kyse siitäkin, että suorituskeskeisyys muilta elämänsaroilta tulee koko ajan enemmän ja enemmän myös henkilökohtaiseen elämään. Lapset ei tavallaan ole omia yksilöitään, vaan jatke sille aikuisen suorituskyvylle. Silloin oleellisempaa on se, että mitä lapsi osaa kuin se, että mikä hänen tasonsa on.

Toisaalta se saattaa mennä jopa hieman ristiriitaisesti. Vanhempi saattaa olla ahdistunut maailman kilpailu- ja suorituskeskeisyydestä, ja ajattelee että suojelee lastaan "antamalla" hänelle valmiuden suoriutua siitä voittajana. Tulee kuitenkin aiheuttaneeksi sen, että lapsi valjastetaan suorituskeskeisyyteen liittyvälle jatkuvalle taitoarvioinnille jo alusta lähtien.

tää on niin totta! Jo vauvoja vertaillaan että kuka osaa mitäkin ja kääntyykö, käveleekö ja syökö itse? Ja eihän nyt ainakaan tuttia syö? Tuntuu, että jo tuon mun 1,5v lapsen pitäs monen mielestä jo puhua lauseita, juosta, tehdä pottaan ja nukahtaa ilman tuttia. Sehän on melkein vauva vielä:)

Ja tiedän erään erään perheen, jossa ollaan niin vastaan ettei alle 3-vuotiasta SAA viedä hoitoon. Mutta nyt kun omat lapset ovat isompia (6, 8, ja 10-vuotiaat) niin nyt he pärjäävät yksin kotona. Mitäpä väliä niillä enää on, ne on jo niin isoja että pärjäävät. :/

Yhteistyössä