mies haluaa että laitettaisiin poika päiväkotiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Ja sai ihan varmasti yhtä paljon huomiota ja hellyyttä kuin vastasyntynyt? Älä valehtele.

Sai. Ihan oikeasti. Minä tietoisesti annoin esikoiselle huomiota siinä missä vauvallekin, mies ja isovanhemmat antoi esikoiselle jopa ekstrahuomiota ja vauva jäi vähemmälle. Eikä se ollut edes vaikeaa.
Tottakai esikoinen joutui vauvan syntymän jälkeen jakamaan äidin vauvan kanssa, mutta hellyyttä ja huomiota riitti kyllä kahdelle lapselle oikein hyvin.
Aika outo ajatusmaailma, että vauvan syntyessä äidillä ei enää olisi esikoiselle aikaa. Onhan sillä.

auts, ootko katellut miten teilläpäin järjestetään kerhoja? Täällä on mahdollista pikkuisen alle 2-vuotiaiden päästä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa kaupungin järjestämään leikkitoimintaan, joka kestää 1,5-2 tuntia kerrallaan

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
musta olis vaan ihana pitää poika mun kanssa kotona ja käydä kerhoissa jne... vielä silloinkin kun vauva syntyy... enkä aio mitenkää jyrätä miehen sanomisia koska sillä on myös oikeu spättää .. tai yhdessä jutellaan ja tehdään yksi mielinen päätös

Yksimielinen juu, kunhan se on täsmälleen sun mielesi mukainen.

just äsken juttelin miehen kaa puhelimessa ja sanoin että voihan sitä kokeilla ´ja katsoa miltä tuntuu.. sovittiin että illalla jutellaan asiasta

Juu ei mitään kokeilujuttuja ainakaan toisen lapsen syntymän yhteydessä. Täysin varmaa on, että jokaisella lapsella menee ainakin pari viikkoa hoidossa oloon tottumiseen ja sinä aikana tulee itkua sun muuta, eroahdistusta. Tietenkin, jos huomaatte, että homma ei toimi, lapsen voi aina ottaa pois hoidosta, mutta lupaan, että et parin ensimmäisen viikon aikana tule olemaan ainakaan sitä mieltä, että lapsen hoitoon laittaminen on hyvä juttu...

mä en laittais parivuotiasta vielä hoitoon jos kerran äiti ja pienempi sisarus kotona. Ei sen ikäinen vielä mitään ohjattua toimintaa tarvi ja jos siltä tuntuu niin perhekerhot ym. on keksitty. Minä kehtaan myöntää että meillä minä päättäisin tuollaisen asian jos kerta olen se vanhempi joka lasten kanssa kotona on. Vasten tahtoani en lasta hoitoon veisi. Enkä ole edes mikään fanaatikko asian suhteen vaikka siltä ehkä vaikuttaakin... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Älkää nyt ihmeessä laittako. Kyllä niissä laitoksissa ehtii myöhemminkin olla.Ei kai se mies ihan ehdoton ole tuossa asiassa ?

ei ihan ehdoton, mutta kuitneki haluaa asiasta keskustella

Älä turhaan pode huona omatuntoa. Suurin osa lapsista tässä maassa menee kokopäiväiseen hoitoon äidin vanhempainloman loputtua. Eli alle 1-vuotiaina. Ennen mentiin hoitoon vieläkin nuorempina ja ihan täysipäisiä suurin osa meistä on.
Muutama tunti viikossa virikehoidossa ei ole mielestäni odellakaan mikään huono juttu eikä vähennä rakkauttasi lapseen. suurin osa täällä päivällä netteilevistä äideistä on kotiäitejä (kuten minäkin) ja se voi vaikuttaa mielipiteisiin.
Tiedät varmasti palstan yleisen ilmapiirin joka koskee mm. päiväkotia/kotihoitoa/virikehoitoa. Jos ketjussa ei ole vielä vedottu tutkimuksiin ja suosituksiin niin pian nekin vedetään mukaan. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hanuri:
mä en laittais parivuotiasta vielä hoitoon jos kerran äiti ja pienempi sisarus kotona. Ei sen ikäinen vielä mitään ohjattua toimintaa tarvi ja jos siltä tuntuu niin perhekerhot ym. on keksitty. Minä kehtaan myöntää että meillä minä päättäisin tuollaisen asian jos kerta olen se vanhempi joka lasten kanssa kotona on. Vasten tahtoani en lasta hoitoon veisi. Enkä ole edes mikään fanaatikko asian suhteen vaikka siltä ehkä vaikuttaakin... :D

Sama täällä. Minä olen/olin kotona lasten kanssa, joten minä olin se natsi joka viime kädessä asiasta päätti. Mies ei kyllä edes vaatinut että mun olisi pitänyt laittaa juuri 2 v täyttänyt esikoinen hoitoon kun vauva syntyi, eli ei tarvinnut vääntää kättä tästä asiasta. Perhekerhossa käytiin, ja puistotädillä, se riitti oikein hyvin kaksivuotiaan "omiksi menoiksi".

Enkä ole kotihoitofanaatikko minäkään: menihän mun oma esikoisenikin virikehoitoon kun 3 v ikä lähestyi, ja kuopus meni hoitoon 1 v 8 kk iässä kun aloitin kurssin (ja jatkoi siellä kurssin jälkeenkin kun sai diagnoosin viivästyneestä puheenkehityksestä, ja päivähoidosta tuli tukitoimenpide missä poika sai kielijumppaa, hänelle viitotaan, jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
No onhans se kivaa olla pakollinen paha, jolta vaaditaan paljon sitten kun vauva syntyy. Vauva on ihailtu, pieni ja suloinen, uhmakas parivuotias ei niinkään. Lapsi tarvitsee erityishuomiota, jotakin "omaa". Tuo hoito voisi olla sellainen juttu.

No, jos äidin asenne on tuo että esikoinen on pakollinen paha, niin ehkä lapsella tosiaan on kivempaa olla hoidossa :o
Mun kaksivuotiaani ei ollut pakollinen paha, vaan rakas lapsi, kun meille syntyi vauva. Uhmakas aika ajoin, mutta se on vaan normaalia. Eikä vaadittu liikoja häneltäkään, ja myös hän oli ihana ja suloinen, eikä pelkästään vauva.
Hoitoon hän meni lähes kolmevuotiaana.

Ja sai ihan varmasti yhtä paljon huomiota ja hellyyttä kuin vastasyntynyt? Älä valehtele.

Miksi ei saisi? :o

Meilä esikoinen oli 1v3kk kun kuopus syntyi ja kyllä häntä varmasti huomioitiin ihan yhtälailla kuin vauvaakin. Meillä on sitten ilmeisen fiksuja ystäviä ja tuttuja kun hekin vauvaa katsomaan tullessaan muistivat aina huomioida esikoisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Älä turhaan pode huona omatuntoa. Suurin osa lapsista tässä maassa menee kokopäiväiseen hoitoon äidin vanhempainloman loputtua. Eli alle 1-vuotiaina. Ennen mentiin hoitoon vieläkin nuorempina ja ihan täysipäisiä suurin osa meistä on.

Onko se muka noin...eikös suurin osa äideistä ole hoitovapaalla edes jonkin aikaa?

No onhans se kivaa olla pakollinen paha, jolta vaaditaan paljon sitten kun vauva syntyy. Vauva on ihailtu, pieni ja suloinen, uhmakas parivuotias ei niinkään. Lapsi tarvitsee erityishuomiota, jotakin "omaa". Tuo hoito voisi olla sellainen juttu.
Onhan se ajatttelumalli tuokin -tosin kertoo kirjoittajasta paljon. Omalla asenteellaan vanhemmat vaikuttavat siihen millaiseksi lapsi oman asemansa perheessä kokee.. Voipa se pieni lapsi kokea hoitoon laittamisen niinkin että hänet sysätään pois kun tulee uusi lapsi ja hän ei enään olekaan tärkeä... Ei hoitajan antama huomio ja huolenpito koskaan korvaa vanhempien antamaa..

Onko se muka noin...eikös suurin osa äideistä ole hoitovapaalla edes jonkin aikaa?

Kyllä suurin osa lapsista menee päivähoitoon ollessaan alle 1-vuotiaita.

Niin, itse tunnen tasan yhden perheen, jossa lapsi meni vanhempainvapaan päätyttyä hoitoon ja silloinkin perhetutulle pph:lle

Mihin perustat väitteesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Mihin perustat väitteesi?

Googlettamalla löytyy tilastoja.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Onhan se ajatttelumalli tuokin -tosin kertoo kirjoittajasta paljon. Omalla asenteellaan vanhemmat vaikuttavat siihen millaiseksi lapsi oman asemansa perheessä kokee.. Voipa se pieni lapsi kokea hoitoon laittamisen niinkin että hänet sysätään pois kun tulee uusi lapsi ja hän ei enään olekaan tärkeä... Ei hoitajan antama huomio ja huolenpito koskaan korvaa vanhempien antamaa..

Mitä helvettiä sinäkin luulet minusta tietäväsi?! Pää kiinni, idiootti!

Eikä tässä ole kyse nyt mistään 24/7 -hoitopaikasta, vaan muutamasta tunnista pari kertaa viikossa. Älkää olko niin pirun hysteerisiä, mammat. Te ette omista lapsianne.

Tämän kommentin jälkeen on entistä helpompi todeta että kummalla meistä on ajatusmaailma vinksallaan.. (pieni vinkki -minulla ei...)
:whistle:

Q-kuppi: sinun teksteissäsi oli kaksi mielenkiintoista sanaa. Isovanhemmat ja puistotäti. Voisitko kertoa, mitä ne tarkoittavat? T. Virikehoitolapsen äiti.

joo siis on 1v3kk.. emmäkä ihan vielä haluaisi varsinkaan kun en ole töihin vielä lähdössä kun vauva pitäisi syntyä syyskussa.. ja paikkakin varmaan saataisi vasta loppuvuodesta niin poika varmaan ajattelisi että heti se ajettiin pois kotoota kun vauva syntyi :'( :ashamed: millä saan taottua miehen päähän että vielä liian aikaista kun itekki olen sitä mieltä

Varsinkin jos teille on toinen tulossa, lapselle tekee hyvää, että hällä on jotakin omaa: omia kavereita ja menoja. Koittakaa saada se hoitopaikka nyt mahdollisimman pian, niin ehtii tottua ennen vauvan syntymää.

juu tottakai se vanhempi tarvii jotain omaa, MUTTA jomman kumman vanhemman kanssa, ei niin että se ikäänkuin siirretään syrjään tekemään si tä omaansa!ja nimenomaan kun puhutaan alle 3 vuotiaista!

Muistaakseni alle 1-vuotiaista kunnallisessa kokopäivähoidossa oli 3 %. Luku ei siis sisällä yksityisiä perhepäivähoitajia, kotona olevia hoitajia eikä osapäivähoitoa. Siltikään suurin osa lapsista ei mene hoitoon alle yksivuotiaana. 1-vuotispäivän jälkeen luku nousi huimasti.

Kyllä se vika sieltä päästä löytyy, kun lähdet tekemään muutaman rivin perusteella johtopäätöksiä ihmisestä, josta et todellakaan voi tehdä mitään. Taisin osua arkaan paikkaan kommenteillani.

Tämän kommentin jälkeen on entistä helpompi todeta että kummalla meistä on ajatusmaailma vinksallaan.. (pieni vinkki -minulla ei...)
:whistle:

Älkää nyt ihmeessä laittako. Kyllä niissä laitoksissa ehtii myöhemminkin olla.Ei kai se mies ihan ehdoton ole tuossa asiassa ?

ei ihan ehdoton, mutta kuitneki haluaa asiasta keskustella

Muutama tunti viikossa virikehoidossa ei ole mielestäni odellakaan mikään huono juttu eikä vähennä rakkauttasi lapseen. suurin osa täällä päivällä netteilevistä äideistä on kotiäitejä (kuten minäkin) ja se voi vaikuttaa mielipiteisiin.
Tiedät varmasti palstan yleisen ilmapiirin joka koskee mm. päiväkotia/kotihoitoa/virikehoitoa. Jos ketjussa ei ole vielä vedottu tutkimuksiin ja suosituksiin niin pian nekin vedetään mukaan. ;)

:D

Mikä pirun laitos se päiväkoti on????
Ja ap:lle sen verran et jos kysymys on vaan muutamista tunneista viikossa, niin miksi ei. Kyllähä noita vuoden ikäisiä sinne päiväkotiin viedään muutenki, jotkut on jopa viis päivää viikossa. Ei kai se muiden lasten seura haitaksi ole..?

Auts, miksei se riitä että käytte kerhoissa? Eikös siellä saa muiden lasten seuraa? Minusta vähän turhaa maksaa ja viedä lapsi päiväkotiin muutaman kerran viikossa muutamaksi tunniksi, kun sitä toisten lasten seuraa saa ihan ilmaiseksikin. Ja minusta muutoinkin päiväkodit ym on tarkoitettu niille, jotka käyvät töissä tai tarvitsevat paikkaa terveydellisistä syistä.

Yhteistyössä