Mies haluaisi lapsen syntyvän sektiolla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden vaiheilla

Vieras
Hei

Mieheni haluaisi lapsemme syntyvän ehdottomasti sektiolla (ensimmäinen lapsemme). Kantansa hän perustelee sillä, että minä olen pienikokoinen ja hän, sekä hänen sukunsa ovat melkoisia jättiläisiä... Mies pelkää vauvan kasvavan liian suureksi ja sitä kautta kuolevan/vammautuvan synnytyksessä. Lisäksi kahdella hänen tuttavallaan vauva on kuollut kohtuun juuri ennen laskettua aikaa (mitään syytä ei löytynyt, muuta kun että vauvoilta oli mahdollisesti tila loppunut pienikokoisten äitensä kohdussa). Vauvan hyvinvoinnin lisäksi hän pelkää minun terveyteni puolesta, sillä hänen suvussaan isokokoiset vauvat ovat enemmänkin sääntö kun poikkeus. Lisää "vettä myllyyn" hän sai kun hänen äitinsä kertoi minulle saaneensa miestäni synnyttäessäni elinikäiset vammat vauvan suuren koon takia...

Itse olen hieman kahden vaiheilla miettiessäni miten toivoisin lapseni syntyvän. Tutustuttani pitkään ja hartaasti eri riskeihin sekä alatiesynnytyksessä että suunnitellussa sektiossa, olen kyllä tietoinen siitä, että alatiesynnytys on sekä lapselle että äidille ehdottomasti parempi vaihtoehto, JOS kaikki menee siinä hyvin. Alatiesynnytyksessäkin on kuitenkin omat riskinsä, jotka voivat konkretisoituessaan ollaan todella ikäviä. Ja hätäsektioon en haluaisi missään tapauksessa joutua, sillä siinä kaikki riskit ovat ehdottomasti korkeimmillaan.

Olen nyt hieman alkanut kääntyä (riskeistä huolimatta ja/tai niiden takia) sektion puoleen, koska en tiedä miten kestäisin itseäni / miestäni, mikäli alatiesynnytyksessä olevat pienetkin riskit toteutuisivat... Tietysti yksi vaihtoehto olisi lähettää mies pelkopolille...

Ymmärrän kyllä sun miestäsi. Huomaavainen myös sinua kohtaan tuntuu olevan.

Sektio tuntuu kyllä ihan perustellulta.

Varatkaa keskusteluaika/synnytystapa-arvio äitiyspoliklinikalta.

Kannattaa jutella asiasta synnytyslääkärin kans. Mies mukaan siihen! Kerrotte pelkonne, ja saatte ammatti-ihmiseltä tietoa ja tukea asiaan ja päätökseen. Jos sun lantio on ahdas, ja vauvan painoarvio on kovin iso, niin uskon, että on mahdollisuus sektioon.

Kuulehan, otat asian heti esille neuvolassa. Teidät ohjataan mahdollisimmat tarkkaan vauvan kokoarvioon ja sinun lantiosi kokoarvioon. Jos lääkärin mielestä on olemassa riski, he kyllä kertovat sen ja suosittelevat sektiota.

No mies ei nyt päätä kuinka sä synnytät, vaan lääkärit yms. hoitohenkilökunta. Jos on epäilys, että vauva kasvaa isoksi ja snä pieni, niin kyllä se tarkistetaan, että mahtuuko vauva tulemaan alakautta.

Vaikka sinä olet pienikokoinen, se ei suoraan tarkoita etteikö isompikin lapsi mahtuisi syntymään alakautta. Kaikki on kiinni sisälantion koosta.
Lääkäri osaa varmaan kertoa lapsen kasvaessa että mikä on parasta ja osaa ottaa huomioon myös miehesi sukutaustan.
Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa, mutta en suoraan menis sektiota suunnittelemaan sen takia.

Itse en taas haluaisi sektiota,koska siinä toipuminen on paljon hitaampaa kuin alatiesynnytyksessä ja kyllä kätilöt ja lääkärit sinua ja vauvaa seurailevat kui se sielielä kasvaa,ja jos seurannassa näyttää siltä ettei mahdu tulemaan he leikkaavat. Mullekin sanottiin että voisin synnyttää nelikiloisen vaikka olenkin todella pienikokoinen ruumiinrakenteeltani.

Puhukaa neuvolassa tästä! Loppuraskaudessa voidaan tehdä synnytystapa arviointi, ja silloin ultrataan vauva, katsotaan koko, ja synnyttäjän lantio jne.
Pelkopoli ei sinänsä ole huono ratkaisu sekään, ei edes miehelle, mutta puhu seuraavalla käynnillä neuvolassa. Voihan lapsi aivan yhtä hyvin tulla äitiinsä ja olla pieni. Millä käyrillä nyt vatsasi menee, ennustetaanko neuvolassa suurta vauvaa?

Toki alatie synnytyskessä omat riskinsä, mutta leikkaus on AINA iso riski ja sektio on leikkaus! Itse luottaisin lääkärien arvioon vauvan koosta ja synnytystavasta ja mies mukaan polille kuuntelemaan!

Hei!

Meillä oli vähän sama tilanne. Miehen suvun puolelta vauvat ovat aina olleet isokokoisia, niin myös mieheni syntyessään (4814g). Itse olen pienikokoinen ja aloinkin aikaisessa vaiheessa puhumaan neuvolassa vaihtoehdoista.

Olisin päässyt synnytystapa-arvioon, mutta tilanne muuttui niin, että huomasin/epäilin vauvan olevan perätilassa. Lääkäri eikä neuvolantäti olleet varmoja kun päältä kokeilivat joten sain lähetteen ultraan. Niinhän siinä sitten kävi, että perätilassa oleva vauva päätettiin saattaa maailmaan suunnitellulla sektiolla. Ja hyvä niin koska vauva oli jo nelikiloinen rv:llä 39 jolloin sektio tehtiin. Mitähän olisi ollut jos olisi mennyt yliaikaiseksi?

Ei sitä synnytystapaa voi etukäteen oikein päättää, mahdollisuus on synnytystapa-arvioon. Itse olen pienikokoinen, lantionympärys mitätön, mutta silti lapset ovat mahtuneet hyvin ulos :)

Alatiesynnytys on kuitenkin turvallisempi, sektio on aina leikkaus ja iso sellainen. Vauvaa ei voi sen jälkeen samalla tavalla nostella kuin norm. synnytyksen jälkeen ja palautuminen on hitaampaa. Lisäksi voi vaikuttaa esim. imetykseen.

Puhukaa yhdessä neuvolassa tuosta =)

Ok, ensinnäkin vauvoilta ei lopu tila kohdusta. Kohtu repeää, jos se ei antaisi enää myöden. Kuolinsyyt siis ovat vain miehesi suvun spekulointia, ei faktaa. Ja sektiota ei tehdä aikaisilla viikoilla, vaan sen annetaan mennä mahdollisimman pitkään, eli jos tämä olisi jokin syy, niin sektio ei siihen auttaisi.

Pienenä ihmisenä, ja mahdollisena suuren vauvan saajana, sinun täytyy siis käydä teettämässä muutaman tutkimukset, ennen kuin voit tietää asiasta enemmän. Kokoarvio ja lantiosi koko, näiden suhta, antaa joko myönteisen tai kielteisen sektiopäätöksen. Muistutan, että sinä et päätä sektiosta, vaan lääkäri.

Lantiosi koko on siis oleellisin asia, ei sinun oma fyysinen kokosi.

Lantion sisäisiä mittoja ei voi päätellä ihmisen ulkoisen koon mukaan. Tietenkään pienellä ihmisellä ei nyt mitään hehtaarilantiota ole, mutta tilava, josta vauva hyvin mahtuu. Itse olen melko pieni ja ihan hyvin ovat vauvat tulleet maailmaan.
Mistähän ne vammat on johtuneet? Repeämisestä? Nykyäänhän kuitenkin tehdään usein ensisynnyttäjille todella helpolla episiotomia, jos näyttää siltä, että vauva ei mahdu.

Ymmärrän kyllä miestäsi: omanikin on sanonut, että kyllä siinä hirmu avuton olo kun vaimo pukkaa lasta maailmaan ja ärsyttää kun ei voi millään lailla auttaa. Pelottaakin, tottakai, toisen ja lapsen jaksamisen puolesta.
Menkää yhdessä tosiaan juttelemaan lääkärin kanssa asiasta ja jos alatiesynnytykseen päädyt, niin kirjaa ihmeessä nämä toiveet ja ajatukset paperille, jotta voit viedä ne kätilölle kun menet synnyttämään. (siksi kannattaa kirjoittaa, että välttämättä sitä ei ole kommunikatiivisessa mielentilassa synnytyksen alettua).
Vauvan kasvua kyllä seurataan tarkkaan ja jos näyttää siltä, että tulossa olisi sinun kokoosi nähden iso vauva, niin sitten leikataan tai käynnistetään, jos meinaa mennä yliaikaiseksi.

noh.. vauvan syntymäpainolla ja ISÄN SYNTYMÄPAINOLLA ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. asiaan vaikuttavat lähinnä äidin syntymäkoko ja mahdolliset äidin aikaisemmin synnyttämät sikiöt (niiden koko)...

eli mielestäni menee kyllä hysterian puolelle. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noh.. vauvan syntymäpainolla ja ISÄN SYNTYMÄPAINOLLA ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. asiaan vaikuttavat lähinnä äidin syntymäkoko ja mahdolliset äidin aikaisemmin synnyttämät sikiöt (niiden koko)...

Äidinkään syntymäkoolla ei ole suoraa vaikutusta vauvan kokoon. On vain hyvin vähän suuntaa antava viitearvo. Ja saman äidin eri lapset voivat olla hyvinkin eri kokoisia toisiinsa nähden, sekin kun riippuu niin monesta osatekijästä. Eli synnytystapa-arvio jokaisen vauvan kohdalla erikseen on ainoa auttava vaihtoehto jos epäillään ahdasta lantiota. Vastoin yleistä uskomusta ovat ns. romuluiset naiset niitä ahdaslantioisia tilastollisesti, eivät pienet sirot naiset. :)

Mut totta on et niitä repeämiä jne. ei voi ennalta mitkään synnytystapa arviot ennustaa. Toivottavasti molemmet pääsette peloista puhumaan ja päädytte teille parhaaseen ratkaisuun, oli se mikä hyvänsä. Tsemppiä tulevaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa oikeasti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Äidinkään syntymäkoolla ei ole suoraa vaikutusta vauvan kokoon. On vain hyvin vähän suuntaa antava viitearvo. Ja saman äidin eri lapset voivat olla hyvinkin eri kokoisia toisiinsa nähden, sekin kun riippuu niin monesta osatekijästä. Eli synnytystapa-arvio jokaisen vauvan kohdalla erikseen on ainoa auttava vaihtoehto jos epäillään ahdasta lantiota. Vastoin yleistä uskomusta ovat ns. romuluiset naiset niitä ahdaslantioisia tilastollisesti, eivät pienet sirot naiset. :)

siis juurikin näin. :)

mä en yleensäkään ymmärrä miksi joku haluaisi vapaaehtoisesti leikkaukseen ja laittaisin kyllä isän tuossa ap:n tapauksessa pelkopolille.. :whistle:

mies taitaa osittain miettiä omaa etuaankin...sori vaan! vaikuttaa vaan hänen mielipiteensä luulottelulta ei faktoilta.Taitaa ne repe'miset esikon kohalla pelottaa jos vuonna yks ja kaks hänen äidillään on alapäässä tapahtunut vammautumisia niin ei se tark että sulla ois niin.Kyllä se synnytys ihan asiallisesti menee!

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
tuskin tässä asiassa isän mielipide vaikuttaa, kun ei kaikissa sairaaloissa vaikuta äidinkään mielipide |O

tiedoksi että ketään ei pakoteta synnyttää alakautta
no minutpa on pakotettu, että se siitä

et pitänyt pintaasi loppuun asti.ketään ei voi pakottaa synnyttää alakautta jos äiti ei suostu yhteistyöhön.koska siinä on liikaa riskiä

Yhteistyössä