Mies kotiutuu psy-osastolta, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän_hukassa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa. Mies sairasti masennusta jo 5-6 vuotta, ennen kuin haki apua ja hoitoa. Minä hoidon kodin ja lapset, mies makasi ahdistuneena lattialla tai sohvalla. Mies ei vastannut lastenkaan kysymyksiin aina, joten lapset oppivat kysymään minulta miehen asiat, vaikka mies makasi vieressä sohvalla, esim "äiti, saanko lainata isin pipoa?". Hoitoon hakeuduttuaan tilanne jatkui liki samanlaisena puolitoista vuotta.
En jaksanut enää avioliittoamme, jos sitä nyt liitoksi enää vuosiin pystyi kutsumaan. Hain eroa ja erosimme. Voin hyvin ja jaksan paremmin, kun ei ole yhtä aikuista huonekasvina hoidettavana kotona.

Osastohoidossa olevat potilaatkin velvoitetaan huolehtimaan tietyistä arjen askareista. Jos jää sängyn pohjalle makaamaan, niin sinne moni jääkin sitten pysyvästi. Aivan oikein on, että ottaa masentuneen puolison mukaan kodinhoitoon ja arjen askareisiin, joko hyvällä tai sitten perseuksille potkimalla. Kyllä vaatii vaimolta ja perheeltä paljon elää masentuneen ihmisen kanssa, masentunut ei ole vihannes ja pääsee varmasti elämään kiinni paremmin puuhastellen kuin makoillen.

Aivan oikein on, että ottaa masentuneen puolison mukaan kodinhoitoon ja arjen askareisiin, joko hyvällä tai sitten perseuksille potkimalla.

Minusta se, että kuinka hyvin harrastaa kodinhoitoa ja arjenaskareita ei ole niin tärkeää. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin sellaiset pikku käytännön asiat kuin kodinhoito ja arjenaskareet, jotka fiksu ihminen osaa hoitaa mahdollisimman pienellä vaivalla toiminnot funktialisoiden. Olen itse mielenterveyskuntoutuja. Asun yksin. En ole yhtään masentunut, mutta silti en pahemmin kiinnitä huomiota kotini hoitoon. Kun ei huvittanut oikein toissapäivänä käydä kaupassa, niin tilasin yli kuukauden ruoat nettiruokakaupasta. Siivoan kunnolla oikeastaan vain kaksi kertaa vuodessa, kun Niemikotisäätiöstä tulee kaksi siivousneuroottista tätiä tarkastamaan kotini kuntoa. Pidän jopa henkisen terveyden merkkinä sitä, että ihminen boheemisti paskaakaan liikoja välittää kodinhoidosta, sisutuksesta etc...

Viimeksi muokattu:
Kaikkia vastauksia lukematta: varaudu siihen, että sulla on nyt toinen lapsi kotona ja olet käytännössä yksinhuoltaja. Arjen pyörität yksin, ellet hanki ulkopuolista apua, mieheltäsi on turha odottaa tai pyytää mitään. Ehkä tärkeintä mielestäni olisi, että hän jaksaisi olla lapsen kanssa edes jonkin aikaa joka päivä, että heidän välinen suhde pysyy. Ja lapselle voi ihan hyvin selittää, että isä on masentunut tai että isää väsyttää paljon etkä tiedä milloin tämä tila paranee. Kato, että mies ottaa lääkkeensä. Ehkä toi avoin valtakirja ois hyvä juttu, en tiedä saatko muutoin selvitettyä luettelemasi asiat vaikka naimisissa taidatte olla ja miehestäsi ei todennäköisesti ole asioiden selvittämiseksi vaikka olisit vieressä "kannustamassa". Jatkuuko hoito avopuolella? Terapiaa tms.? Jos jatkuu, kato, että käy noissa tapaamisissa. Periaatteessa tuo on miehes ainoa tehtävä ainakin alussa. Sitten kun olo paranee, voit ehkä ehdotella arkeen osallistumista enemmänkin. Ja sua saa vituttaa ihan satasella, mutta elä kaada sitä miehen niskaan. Kysele siltä mitä sillä on mielessä ja jos saat sen puhumaan, pidät korvat auki ja kuuntelet ilman, että tuot siihen mitään "musta tuntuu, että kaikki kaatuu mun niskaan" -juttuja.

Minusta se, että kuinka hyvin harrastaa kodinhoitoa ja arjenaskareita ei ole niin tärkeää. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin sellaiset pikku käytännön asiat kuin kodinhoito ja arjenaskareet, jotka fiksu ihminen osaa hoitaa mahdollisimman pienellä vaivalla toiminnot funktialisoiden.

Kyllä se on tärkeää nousta ylös sieltä sängyn pohjalta makaamasta ja pitää huolta syömisistä, omasta hygieeniastaan ja samalla hoitaa sitä kotiakin sen verran, että siellä voi syödä vaarantamatta itseään (on puhtaita asioita, ei ole pilaantuvaa ruokaa siellä sun täällä, roskia ympäriinsä jne). Samaten on sillä mielialaan vaikustustakin, että onko ympärillä suhteellisen puhdasta ja siistiä kuin että joka paikka hukkuu paskaan. Tarvittavan voi tehdä pienelläkin vaivalla ja ne ovat sitä kodinhoidon ja arjenaskareiden harrastamista, ei niiden harrastaminen tarkoita sitä, että pitäisi jynssätä paikkoja jynssäämästä päästyä.

[QUOTE="Samu";30655637]Elät aika ruusuisessa maailmassa. Toiset taas ei. Siinä lienee se ongelma.[/QUOTE]

En elä. OLen itse läpikäynyt keskivaikean masennuksen ja selvinnyt siitä.

Kyllä se on tärkeää nousta ylös sieltä sängyn pohjalta makaamasta ja pitää huolta syömisistä, omasta hygieeniastaan ja samalla hoitaa sitä kotiakin sen verran, että siellä voi syödä vaarantamatta itseään (on puhtaita astioita, ei ole pilaantuvaa ruokaa siellä sun täällä, roskia ympäriinsä jne).
Toki on tärkeää nousta ylös sängyn pohjasta. Ellei sitten ole mielenkiintoista ja innostavaa luettavaa, jota haluaa lukea sängyssä maaten. Astioiden nyt ei tarvii niin puhtaita olla. Ei sitä ennen vanhaan pirtissäkään joka puuron syönnin jälkeen puurokauhaa nyysätty puhtaaksi. Luulen että minun hyvä vastuskyky johtuu nuimenomaan siitä, että en ole liika neuroottinen astioiden puhtauden kannalta. Minulla on eräänlainen rokotus likaa vastaan. Toki virutan lautasesta edelliset, ainakin kosteat ruokatähteet, joissa bakteerit lisääntyvät pois ennen sen uudelleen käyttöä ainakin joten kuten. Toki roskapussit pitää vaivautua viemään ulos ainakin viimeistään silloin, kun niitä on kertynyt jotain kolme kpl - tosin riippuen siitä mitä ne sisältävät. Minä syön kaiken ruoan, mitä ulko-ovesta asuntooni tulee, että en joudu koskaan heittämään ruokaa roskikseen. Edellisessä muutossa meni noin 70% omaisuudestani kaatopaikalle. Kaiki jo luetut kirjat, levyt jne...suurin osa vaatteista...etc...eli kodissani ei ole paljon mitään, millä sotkisin sitä. Ja eseineille minulla ei oikein ole mitään oikeaa paikkaa. On melko sama missä ne sijaitsevat.
Samaten on sillä mielialaan vaikustustakin, että onko ympärillä suhteellisen puhdasta ja siistiä kuin että joka paikka hukkuu paskaan.
En ole ihan varma tuosta. Kuulemma kun Beethovenin ystävät tulivat kerran käymään hänen kotonaan, niin he ihmettelivät, että kuinka niin sotkuisessa asunnossa hän oli pystynyt tuottamaan niin hienoa musiikkia - musiikkia, jota nyt kaikenlaiset siisteysintoilija kukkahattutädit arvostavat. Tuo pienestä kodin epäsiisteydestä johtuva epämukava mieliala johtunee siitä, että ollaan opetettu, että kodin pitää olla siisti, jotta olet hoitanut velvollisuutesi. Minä viihdyn kodissani, enkä tunne oloani täällä epäviihtyisäksi, koska minua ei olla saatu opetettua kodinsiisteysvelvollisuuksiin. Yritetty kyllä ollaan, ja näköjään yritetään yhä edelleen.

Henkilökohtaisesta hygieniastakaan en ole ihan varma´. Ranskan hovissa aikoinaan ihmiset eivät peseytyneet koskaan. Sekin voi olla opetettua. Sen verran minua ollaan kyllä saatu tämän asian suhteen opetettua, että viimeistään siinä vaiheessa kun menen ulos muiden ihmisten joukkoon, niin käyn suihkussa. En nyt sentään halua haista muiden ihmisten keskuudessa. Vaatteita minun ei tarvitse kovin usein pestä, sillä käytän niitä vain ulos mennessä ja suurimman osan ajasta olen kotona pyjama päällä, jonka likaisuus ei minua haittaa. Toki se täytyy joskus pesasta. Oma tupa, oma lupa, tosin vuokra-asunto.
Tarvittavan voi tehdä pienelläkin vaivalla ja ne ovat sitä kodinhoidon ja arjenaskareiden harrastamista, ei niiden harrastaminen tarkoita sitä, että pitäisi jynssätä paikkoja jynssäämästä päästyä.
No, silloin kun Niemikotisäätiön neuroottiset tarkastajat käyvät tarkastamassa asuntoni kuntoa, niin kyllä se on jynssättävä sikapuhtaaksi joka paikasta. Kerran kun kävivät, näkivät muutaman roskan olohuoneen lattialla, ja puhuivat jotain imuroinnista. Olin toki juuri imuroinnut sen, mutta ei niille riittänyt. Sitten näkivät keittiön kaapin ovessa rasvaisen käden jättämän jäljen ja valittivat siitä. Ja mitään muita puheenaiheita heillä ei ollut. Onneksi eivät kauaa viipyneet. Tosin nämä tyypit ovat käyneet vain kaksi kertaa. Eräät toiset tyypit ovat olleet paljon mukavempia, mutta täytyy joka kerta varautua siihen, että sieltä tulee ne henkisesti matalaotsaiset mielikuvituksettomat ämmät.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja masentuneen eksä;30662740:
Mutta jos jakaa yhteistä kotia ja lasten kasvatustakin vielä, niin ihan kaikki tuonkaltainen ei käy.

Riippuisi tietysti ihan siitä, minkälaisen naisen kanssa yhteistä kotia jakaisi. Jos jakaisi fiksun boheemin ihanne naisen kanssa, jolla on samankaltaisia näkemyksiä, niin kaikki tuon kaltainen kävisi ihan ok, eikä kodinhoidosta saataisi riitaa aikaiseksi.

Tsemppihali aloittajalle!

Masennus perheenjäsenellä koskee koko perhettä vaikka vain masentunut tietäisi itse missä mennään. Pienille lapsille en ehkä kertoisi, muuta kuin että isi on nyt hetken työstä pois. Pienet lapset huomaa kyllä että vanhemmalla ei ole asiat niinkuin pitäisi ja vilkas mielikuvitus voi kehittää ties mitä pelkoja esim. vanhemman kuolemisesta..

Puolisona ja arjen pyörittäjänä taas kannattaa jatkaa arkea mahdollisimman normaalisti. Aamulla ylös, säännöllisesti ruokaa, illalla nukkumaan. Arkirutiinit, ruokavalio ja liikunta ihan tutkitusti auttavat masennuksessa, kaikki mikä on hyväksi aivoille on hyväksi mielelle. Ja on hyvä pitää mielessä että masennuksesta voi parantua :)
Omaisille aika harvoin kerrotaan automaattisesti yhtään mitään, mutta joku perheterapianeuvontamikälie voisi olla harkitsemisen arvoinen. Joku ulkopuolinen kertoisi siis käytännön vinkkejä miten elämää voi helpottaa ja työtaakkaa jakaa kun toinen on puolikuntoinen. Näin et myöskään itse olisi se "auktoriteetti" omalle miehelle. Omaa jaksamista ei tarvitse liioitella, eikä omia menoja jättää pois. Päinvastoin, ystäviltä ja perheeltä saa pyytää apua ja lenkkiseuraa. Kun itse sairastin, omaa parantumista auttoi se että perhe otti säännöllisesti mukaan pieniin hommiin. Pyysivät kuivaamaan astioita ja vetämään lakanoita. Lisäksi koulusta sain helpotettua kurssimäärää huomattavasti, sen sijaan että olisin vain jäänyt saikulle. Saikulla olisi pää räjähtänyt varmasti. Mulla toimi kevyt opiskelu, kun huomasin pystyväni vielä edes johonkin, kaikilla se ei ehkä toimi. Käytännön asioissa sosiaalityöntekijältä ainakin, plus omaisten tukiverkoista löytyy raha-asioihin ym. neuvoja. Moni muukin on niiden kanssa tuskastellut.
Jaksamisia sinne! et uskokaan kuinka arvokas ja tärkeä olet perheellesi ja miehellesi!

Mutta lapset vois kyllä päätyä huostaan.

Harmi lasten kannalta. Luulisin, että he viihtyisivät kyllä hyvin minun tapaisessa kodissani. Saisivat leikkiä ja mellastaa ja kasvaisivat varmasti itsenäisiksi omilla aivoillaan ajatteleviksi tasapainoinoisiksi hyvän itsetunnon omaaviksi ihmisiksi kuten minäkin. Ja enköhän ole antanut vähän väärän kuvan sitten sitten kodistani sinulle, jos sinulle siitä tuollaisia mielteitä tulee.

Onko joillain sosiaalitantoilla mukamas oikeus tulla kenen tahansa kotiin kyyläämään ja ottamaan lapset huostaan, jos koti ei noudata heidän normejaan? Muutenhan väitteesi olisi vähän outo. Varsinkin, koska kaiken ihmisyydestä oppimani perusteella, kuten edellä totesin, minun isännöimässä kodissani lapsista kasvaisi tasapainoisia, jolloin he eivät antaisi mitään syytä esimerkiksi koulussa jonkin viranomaisen puuttua asioihin. Kotihan on rauhoitettu paikka. Ei kenelläkään viranomaisella ole oikeutta tulla sinne kyyläämään muuten vaan huvikseen.

Harmi lasten kannalta. Luulisin, että he viihtyisivät kyllä hyvin minun tapaisessa kodissani. Saisivat leikkiä ja mellastaa ja kasvaisivat varmasti itsenäisiksi omilla aivoillaan ajatteleviksi tasapainoinoisiksi hyvän itsetunnon omaaviksi ihmisiksi kuten minäkin. Ja enköhän ole antanut vähän väärän kuvan sitten sitten kodistani sinulle, jos sinulle siitä tuollaisia mielteitä tulee.

Onko joillain sosiaalitantoilla mukamas oikeus tulla kenen tahansa kotiin kyyläämään ja ottamaan lapset huostaan, jos koti ei noudata heidän normejaan? Muutenhan väitteesi olisi vähän outo. Varsinkin, koska kaiken ihmisyydestä oppimani perusteella, kuten edellä totesin, minun isännöimässä kodissani lapsista kasvaisi tasapainoisia, jolloin he eivät antaisi mitään syytä esimerkiksi koulussa jonkin viranomaisen puuttua asioihin. Kotihan on rauhoitettu paikka. Ei kenelläkään viranomaisella ole oikeutta tulla sinne kyyläämään muuten vaan huvikseen.

Paskainen koti on terveysuhka ja voi olla ainakin osasyynä huostaanotolle. Otathan huomioon että epäjärjestyksessä olevalla ja paskaisella kodilla on vissi ero. Osa viihtyy tottakai kodissa jossa ei oteta stressiä sisustuksesta ja siitä että kaikella on oma paikkansa, vaan asiat ovat rennosti sekaisin. Mutta ihmisillä, joilla on paha masennus, kyse on enemmän jo suorastaan likaisuudesta; tahmaisista lattioista, lemmikkien ulosteista, pilaantuneesta ruoasta jne. eikä se ole todellakaan kodikasta siitä masentuneestakaan. Ei kukaan masennu tai parane siitä jos kahvikuppi on tiskaamatta ja sohva ei sovi verhoihin, tuollainen "epäjärjestys" ei liity tähän asiaan varmaan millään tavalla.

Myös on niin, että, kuten kaikki me lasten vanhemmat tiedämme, lapset ovat vajaavaltaisia ja kykenemättömiä toimimaan itsenäisesti - eikä tämä ole mikään lasten halveeraus, vaan ihan silkka totuus - ja siten oikeutettuja suojeluun, tukeen ja varjeluun, huolehdintaan ja aikuisen hoivaan. He eivät pysty huolehtimaan itse arjestaan, ruokailustaan, kouluun menostaan, talousasioistaan, lääkärikäynneistään, omasta kasvatuksestaan. Huonosti on hommat jos yksivuotiaan pitää itse muistaa vaihtaa vaippansa ja viedä likaiset roskiin.

Harvasta masentuneesta on lapsen hoitoon. Tuon asian kuittailu sillä että jotkut ne nillittää turhasta, voisinhan mää lapsia kasvattaa; se on niin turhaa ylemmyyttä ettei tosikaan. Eikä tietenkään olekaan.

Yhteistyössä