Mies suunnittelee lähtevänsä joulun viettoon anoppilaan lasten kanssa - vtuttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksinkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25218857]Ei, ei, ei, vaan meille kotiin on tulossa aattona minun vanhempani sekä siskoni perheineen. Vuosi sitten appi ja anoppi olivan meillä aaton.

Miehen veli perheineen on menossa joulupäivänä anoppilaan ja yöpyy siellä yhden yön. Mies haluaisi mennä anoppilaan myös joulupäivänä. Tällöin anoppilassa olisi vieraana neljä aikuista, viisi lasta ja neljä lemmikkiä.

Ensinnäkään tilaa ei ole tarpeeksi kaikille yöpymiseen. Jos koko olohuone vuorattaisiinkin siskonpedeillä, niin kukaan ei saisi nukuttua lemmikkien takia. Ne kuljeskelevat ympäriinsä ja välillä mekastavat. Toisekseen aamuherätys kaikilla olisi meidän pienten lasten mukaan eli klo 6 pahimmassa tapauksessa.

Minä en ainakaan halua yhtään lisätä univelkaani, kun olen joutunut jo viikkotolkulla heräilemään sairaan lapseni takia lähes joka yö.[/QUOTE]

Ahaa, no tossa tapauksessa että mies vasta joulupäivänä lähdössä, kun sun vanhemmat olis ollut teidän kanssa jo viettämässä aaton, niin antaisin miehen mennä ihan rauhassa lasten kanssa sinne. Tuohan on järkevin ratkaisu kaikille.

[QUOTE="Jep";25218788]Hehee, sinä halusit että ootte joulun kotona ja lapset lähtee mummulaan vasta tapaninpäivänä. Mies haluaisi lähteä jo aattona. Sinusta hyvä kompromissi asiassa on että tehdään niinkuin sinä sanot ja he lähtevät tapaninpäivänä.[/QUOTE]

Ei mies aattona halua lähteä, vaan joulupäivänä. Itse olin kuvitellut, ettei kenenkään mihinkään reissuun edes tarvitse lähteä. Tämän yllätyksen jälkeen ajattelin olevan kohtuullista, että lähtevät vasta joulunpyhien jälkeen. Tapaninpäivä on siis kompromissi, koska joudun siinä tapauksessa viettämään sen päivän yksinäni.

Onko koko joulun yksin, jos on osan tapaninpäivästä yksin?
Jos miehesi lähtisi vasta seuraavana päivänä, ehtisikö hän nähdä niitä sisaruksiaan, jotka ovat paikalla tapaninpäivänä?

Mies näkee veljeään halutessaan vaikka joka päivä, kun kerran asuu tässä lähellä. Veljen perhe voisi myös tulla meille minun puolestani. Veli on lähdössä pois tapaninpäivänä, joten mies ehtisi nähdä hänet, jos menee anoppilaan vasta tapaninpäivänä.

Ahaa, no tossa tapauksessa että mies vasta joulupäivänä lähdössä, kun sun vanhemmat olis ollut teidän kanssa jo viettämässä aaton, niin antaisin miehen mennä ihan rauhassa lasten kanssa sinne. Tuohan on järkevin ratkaisu kaikille.

Ei ole. On törkeää jättää perheen äiti yksin joulunpyhiksi. Joulu on perhejuhla. Ymmärtääkseni me emme ole eroperhe - ainakaan vielä. Eroperheissä toki vanhemmat joutuvat viettämään yksinäisiä jouluja, mutta ydinperheessä ei pitäisi olla niin.

[QUOTE="aapee";25218992]Ei ole. On törkeää jättää perheen äiti yksin joulunpyhiksi. Joulu on perhejuhla. Ymmärtääkseni me emme ole eroperhe - ainakaan vielä. Eroperheissä toki vanhemmat joutuvat viettämään yksinäisiä jouluja, mutta ydinperheessä ei pitäisi olla niin.[/QUOTE]

Törkeää on myös (yrittää) sanella miehelle ja hänen perheelleen miten heidän tulisi joulu viettää.

Eikä miehen ja lasten lähteminen tapanina (varsinkaan kun miehen veli kerran on lähdössä jo silloin pois) ole mikään kompromissi, vaan puhtaasti sinun halujesi mukainen ratkaisu.

Tuo sun jankutus yksinäisestä joulusta ei myöskään pidä paikkaansa, mikäli kerran olette koko aaton ja jouluaamun yhdessä...

[QUOTE="aapee";25218992]Ei ole. On törkeää jättää perheen äiti yksin joulunpyhiksi. Joulu on perhejuhla. Ymmärtääkseni me emme ole eroperhe - ainakaan vielä. Eroperheissä toki vanhemmat joutuvat viettämään yksinäisiä jouluja, mutta ydinperheessä ei pitäisi olla niin.[/QUOTE]

Törkeää olla joustamatta sen verran että lähtisit sitten toisten mukaan jos ei yksin joulupäivänä olo onnistu.

Kyllä mä ymmärrän ap:tä. En tajua mikä pakko se on (varsinkaan) lapsiperheen aina ajella ympäri kyliä jouluna. Jos isovanhemmat ovat kunnossa, uskoisin, että heille on monesti helpompikin matkustaa lasten ja lastenlasten tykö.

Lisäksi tuossa tosiaan vielä se tilanne, että ap:llä vain lyhyt vapaa viettää perheensä kanssa, ap:n mies ja lapset taas voivat olla anoppilassa kauemminkin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Kyllä mä ymmärrän ap:tä. En tajua mikä pakko se on (varsinkaan) lapsiperheen aina ajella ympäri kyliä jouluna. Jos isovanhemmat ovat kunnossa, uskoisin, että heille on monesti helpompikin matkustaa lasten ja lastenlasten tykö.

Lisäksi tuossa tosiaan vielä se tilanne, että ap:llä vain lyhyt vapaa viettää perheensä kanssa, ap:n mies ja lapset taas voivat olla anoppilassa kauemminkin.

Hienoa, että täältä löytyy myös ymmärrystä.

Joulu on kinkkinen juttu varsinkin jos suku asuu kauempanakin. Meillä aiemmin on hieman ongelmia kasannut se, että mie vietän joka joulu yhden päivän pappani luona jonne ollaan kokoonnuttu liki koko suku aina. Varsinkin sen jälkeen kun mummini kuoli, päätettiin siskojen kanssa, että niin kauan kuin pappa on hengissä, niin hänen luonaan vietämme Joulun. Ja ongelma on ollut se, ettei mieheni halua sinne lähteä. Yhden joulun on siellä viettänyt.

Nykyisin teemmekin niin, että mie lähden lapsemme kanssa aatonaattona aamusta ajelemaan pappani luo ja aattona iltapäivällä kun lähdetään viemään haudoille kynttilöitä, jatkamme siitä sitten matkaa kodin kautta anoppilaan jonne mies menee jo aiemmin. Sieltä sitten ajellaan joulupäivänä kotiin. Näin saan lapsen kanssa olla Jouluna sekä pappani luona oman sukuni kanssa sekä miehen suvun luona. Ja ajoa miulle kertyy noilta kahdelta päivältä 700km. Ja sen takia, että muu suku kokoontuu papan luokse aatoksi on se syy miksi silloin haluan siellä olla. Muut lähtevät sitten aattoiltana omiin koteihinsa ja muualle. Enoni on ainoa joka jää papalle loppu jouluksi. Aattoillaksi kerkiämme sitten lapsen kanssa mummilaan mieheni luokse.

Toivottavasti saatte jonkinlaisen kompromissin tehtyä. Jouluna kuuluu olla rakkaitten kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinkö?;25218257:
Lisäksi anoppilassa yöpyy 5 muutakin sukulaista, joten siellä ei saisi edes nukkumisrauhaa.

Eli oletit että anoppi ja appi tulis teille vaikka heillä on omat juhlat kotonaan? Hämmentävää.

[QUOTE="aapee";25222406]Oletin, että mennään samalla kaavalla viime vuoden tapaan, kun kerran mitään uutisia ei kuulunut. Olisi ollut mieheltä fiksua, ottaa suunnitelmista selvää ajoissa tai vaivautua kertomaan niistä minulle.[/QUOTE]

Eli viime vuonnakin anoppilassa oli vieraita, vaikka itse anoppi ja appi ei ollut paikalla?

Eli viime vuonnakin anoppilassa oli vieraita, vaikka itse anoppi ja appi ei ollut paikalla?

Et siis ole ymmärtänyt lukemaasi?

Viime vuonna anoppi ja appi olivat meillä jouluaaton ja minun vanhempani joulupäivän. Nyt olisi ollut vuoro olla toisin päin. Lyhyiden joulupyhien ja minun lomattomuuteni takia päädyimme tällaiseen ratkaisuun.

Aiemmin on ollut pidemmän joulunpyhät, jolloin me olemme reissanneet mummoloissa. Vuoden päästä alkaa reissaaminen taas, kun on pidemmän joulunpyhät tiedossa. Vuorottelemme aaton ja joulupäivän eri mummoloissa.

Ja minkä hemmetin takia tosiaan lapsiperheiden pitää aina reissata, kun se on sata kertaa helpompaa kahdelle aikuiselle?

Miksi miehesi haluaa mennä äitinsä luokse? Ja eihän hän voi lapsia väksin viedä. Jos mies on ollut tietoinen ja antanut ymmärtää, että joulu kotosalla on sovittu niin hänellä ei ole mitään oikeutta määrätä yhtäkkiä toisin. Onko hän kenties jonkin moinen mammanpoika? Jos tahtoo äitinsä luo niin menköön yksin.

Meillä mies ei onneksi halua kenenkään luokse aattona eikä meille tule silloin ketään.

[QUOTE="aapee";25222406]Oletin, että mennään samalla kaavalla viime vuoden tapaan, kun kerran mitään uutisia ei kuulunut. Olisi ollut mieheltä fiksua, ottaa suunnitelmista selvää ajoissa tai vaivautua kertomaan niistä minulle.[/QUOTE]

Tässähän se todellinen ongelman ydin olikin. Aiemmin kirjoitit että sun pitäis olla miehen ajatustenlukija ja nyt itse kerrot olettaneesi asioita.

Harmillinen tilanne, mutta ainakin tästä on mahdollisuus oppia jatkossa keskustelemaan asioista puolisonsa kanssa. Siis teidän molempien. Se kun on hyvin yksinkertainen toimenpide: toinen aloittaa kysymällä että mites joulu hoidetaan tänä vuonna pois alta ja sitten yhdessä neuvotellaan molempia tyydyttävä suunnitelma.

Tuo olettaminen on vissiinkin yleisempikin ongelma meille naisille. Mä aina oletan mieheni tekevän tiettyjä kotihommia mun ollessa pois ja vedän sitten herneet nenääni kun hommat on tekemättä. Mies toivoisi että mä selkeästi kertoisin mitä haluan tehtävän ja mä en haluais komennella aikuista ihmistä. Mutta tämäkin aloitus jälleen kerran todistaa sen, että ihan oikeasti fiksumpaa on avata suunsa ja varmistaa asiat. Eikä olettaa.

[QUOTE="aapee";25222453]Et siis ole ymmärtänyt lukemaasi?

Viime vuonna anoppi ja appi olivat meillä jouluaaton ja minun vanhempani joulupäivän. Nyt olisi ollut vuoro olla toisin päin. Lyhyiden joulupyhien ja minun lomattomuuteni takia päädyimme tällaiseen ratkaisuun.

Aiemmin on ollut pidemmän joulunpyhät, jolloin me olemme reissanneet mummoloissa. Vuoden päästä alkaa reissaaminen taas, kun on pidemmän joulunpyhät tiedossa. Vuorottelemme aaton ja joulupäivän eri mummoloissa.

Ja minkä hemmetin takia tosiaan lapsiperheiden pitää aina reissata, kun se on sata kertaa helpompaa kahdelle aikuiselle?[/QUOTE]

OK, juu en näköjään ymmärtänyt (/ymmärrä). Edelleenkin minusta kuulostaa ihan järkevältä että anoppi ja appi pysyvät kotona viettämässä vieraittensa kanssa joulua. Ja te joko menette sinne tavalla tai toisella, tai sitten ette mene.

tulipa tämä ketju mieleen, kun rupesin eilen miehelle puhumaan kinkkun ostosta. Vastaus oli, että ei meidän tarvi ostaa kinkkua kun mennään miehen kotiin aatoksi ja syömään. Oli kyselly jo, että ketä sinne tulossa jne. Ja mulle ei luonnollisestikkaan tarvi puhua asiasta mitään. :O Meillä kommunikointi ap:n tasoa siis mutta miehen suunnitelma minulle ok jos mummolan väelle passaa.

Mite ap, oliko miehs veli viime vuonna teillä? Ehkä hekin haluavat viettää joulua koko suvun kesken. Siinä vaiheessa, kun päätit, että anoppi ja appi tulee teille, kysyitkö heiltä? Entä sanoitko miehelles silloin, että veli perheineen voi tulla myös? Jos tuollaista päättää, niin eikö sun pitäis sillon kysyä myös niiltä, jotka olis sun mielestä tulossa, että tulevat myös?

Mä kyllä osaisin ottaa yksinäisyydestäkin kaiken irti, kävisin saunassa pitkän kaavan mukaan, soittaisin ehkä ystäväni, joilla ei oo lapsia mun kanssa syömään ja viettämään iltaa, nukkuisin seuraavana aamuna pitkään, kaikki univelat pois, mitä lasten kanssa aina välillä sattuu kertymään, nauttisin hiljaisuudesta.

Mä en tajua. Kaikkien (miehen vanhemmat mukaan lukien) pitäisi siis toimia ap:n suunnitelmien mukaan, joista hän ei ole esimerkiksi miehensä vanhemmille vihjaissut halaistua sanaa. Voi hohhoijaa. :headwall: :headwall:

mä kyllä ymmärrän ap kannan ja meillä se ratkaisu olis et mies lähtisi yksin.
kyllä ne tapaninpäivänä lähtemisen perustelut on paremmat ja järkevämpääkin se on.
jos mies on tiennyt suunnitelmista syksystä lähtien, ei ole ilmaisuut eriävää mielipidettä niin sitten pitäisi mennä sen suunnitelman mukaan joka on ensiksi ollut, ja jos ei anoppi ja appi halua joulupäivänä tulla kylään niin sitten heidän luokse mennään kun se sopii, eli tapaninpäivänä jolloin ap:n pitäisi viettää vain se yksi päivä yksin kotona ennen töihin menoa

• Tykkää
Reactions: Millenia
Eikö aikuiset ihmiset oikeasti puhu perheessä mitään? Miten tällenen konflikti voi vaan yhtäkkiä tupsahtaa eteen? että molemmat on suunnitellut tahoillaan jotain - ja kappas unohtanut puhua siitä toiselle?

Miksi miehesi haluaa mennä äitinsä luokse? Ja eihän hän voi lapsia väksin viedä. Jos mies on ollut tietoinen ja antanut ymmärtää, että joulu kotosalla on sovittu niin hänellä ei ole mitään oikeutta määrätä yhtäkkiä toisin. Onko hän kenties jonkin moinen mammanpoika? Jos tahtoo äitinsä luo niin menköön yksin.

Meillä mies ei onneksi halua kenenkään luokse aattona eikä meille tule silloin ketään.

Näinpä. Olen samaa mieltä, että menköön yksin äitinsä luo, jos kerran juuri joulupäivänä sinne on päästävä.

Kyllä miehessä on mammanpojan vikaa. Anoppi on kateellinen äidilleni, joka näkee lapsenlapsia useammin. Se taas johtuu ihan näistä miehen reissuista. En halua olla yksinhuoltajana viikkoa putkeen tai pitkiä viikonloppuja, joten yleensä vanhempani tulevat silloin meille kylään tai menen itse heidän luokse. Mies saa vapaasti käydä omilla lomillaan tai viikonloppuisin anoppilassa lasten kanssa, mutta ei hän käy kovinkaan usein, kun omat reissut ovat tärkeämpiä. Anoppi syyllistää miestä siitä, ettei näe lapsenlapsia usein ja mies pomppii tietysti äitinsä pillin mukaan. Muutenkin anopilla on taipumus ohjailla muiden ihmisten elämää. Jos joku uskaltaa poiketa muotista, niin sitten loukkaannutaan verisesti.

Ihmeellisiä vastauksia oot kyllä täältä saanu :O

Mun mielestä hyvä kompromissi olis se et mies lähtisi tapanina lasten kanssa anoppilaan. En myöskään ymmärrä miksi pitäisi jättää äiti yksin kotiin jouluna, kun mies aikoo kuitenkin viipyä anoppilassa viikon. Eiköhän se riitä, et menevät tapanina. Jos miehen veli kerta asuu naapurissa ja näkevät yhtenään, niin mikä pakko siellä anoppilassa on yhtä aikaa olla. Ja jos tapanina menevät niin näkevä sitten siellä kuitenkin.

Ylipäätään se, että mies kertoo suunnitelmsita noin myöhään, vaikka itse olet kertonut omistasi on hiema outoa. Ja jos sinne anoppilaan ei ole muita tulossa kuin miehen veli ja mies, niin ihan hyvin olisivat voineet tulla teille joulupäivänä, kuten ajatus oli. Ehkä anoppi ja appi vaan haluaa on hankalia ja viettää joulun kotona, niin että muut joutuu matkustamaan.

[QUOTE="aapee";25223054]Näinpä. Olen samaa mieltä, että menköön yksin äitinsä luo, jos kerran juuri joulupäivänä sinne on päästävä.

Kyllä miehessä on mammanpojan vikaa. Anoppi on kateellinen äidilleni, joka näkee lapsenlapsia useammin. Se taas johtuu ihan näistä miehen reissuista. En halua olla yksinhuoltajana viikkoa putkeen tai pitkiä viikonloppuja, joten yleensä vanhempani tulevat silloin meille kylään tai menen itse heidän luokse. Mies saa vapaasti käydä omilla lomillaan tai viikonloppuisin anoppilassa lasten kanssa, mutta ei hän käy kovinkaan usein, kun omat reissut ovat tärkeämpiä. Anoppi syyllistää miestä siitä, ettei näe lapsenlapsia usein ja mies pomppii tietysti äitinsä pillin mukaan. Muutenkin anopilla on taipumus ohjailla muiden ihmisten elämää. Jos joku uskaltaa poiketa muotista, niin sitten loukkaannutaan verisesti.[/QUOTE]

Onko sulle tullu ikinä mieleen, että sä voit mennä sinne anopille ilman sitä miestäkin? Oletko kysynyt haluaisko anoppi ottaa lapsia hoitoon jne?

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25222613:
Mite ap, oliko miehs veli viime vuonna teillä? Ehkä hekin haluavat viettää joulua koko suvun kesken. Siinä vaiheessa, kun päätit, että anoppi ja appi tulee teille, kysyitkö heiltä? Entä sanoitko miehelles silloin, että veli perheineen voi tulla myös? Jos tuollaista päättää, niin eikö sun pitäis sillon kysyä myös niiltä, jotka olis sun mielestä tulossa, että tulevat myös?

Miehen veli ei ollut viime vuonna meillä, koska olivat muualla. Kutsuttu heidät kyllä oli.

Meillä miehen tehtävä on hoitaa yhteydenpito omaan sukuunsa päin. Minä en jaksa kaikkea. Siinä on ihan riittävästi hommaa, että huolehdin oman puoleni kontakteista. Jos mies ei näin yksinkertaisesta asiasta selviydy, niin hoitakoot sitten itse omat sotkunsa. Olen muistutellut häntä näistä jouluun liittyvistä asioista useaan otteeseen. Minä en suostu olemaan mieheni äiti.

Yhteistyössä