Miettiikö kukaan muu...

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
... että onko oma lapsi jotenkin ylivilkas? Meillä on vilkas tyttö ja tuntuu muita ikäisiään katsellessa, että ne on paljon rauhallisempia ja istuu sylissä tms.
2-vuotiaat on kai yleisestikin vilkkaita, mutta kun muistelen olleeni mm. häissä, joissa oli kaverini alle 2-vuotias morsiusneitona ja toimituksen ajan lapsi istui kirkon penkissä tai äidin sylissä. En voisi kuvitella lähteväni omani kanssa kirkkoon. Ja kaveri vielä on sanonut tätä omaa lastansa vilkkaaksi.
Kyläreissut on rasittavia. Joudun koko ajan kulkemaan lapsen perässä, kun on niin utelias, että tutkii paikkoja. Lelut ei juuri kiinnosta, vaikka niitä olisi talo täynnä.
Kaupungilla ja ostoksilla käyminen on melkoinen suoritus meidän tytön kanssa. Rattaissa venkoilee koko ajan eli siis ei pysy niissä ja sit sinkoilee sinne tänne, ei pysy hetkeäkään käsi kädessä tai vieressä tms. Jos on pakko joskus ottaa mukaan, otan, mutta omien hermojen takia en vapaaehtoisesti mukaan ota. Ja sitten katselen ihmeissäni, kun toisten lapset istuu rattaissa ja katselee ympärilleen ja odottaa, kun äiti ja isä tekee ostoksia.
Onko niin, että vilkkaiden lasten vanhemmat on jättäneet suosiolla lapsensa kotiin vai miksi näen joka puolella vain näitä "rattaissa istujia" ja äidin kädessä kulkevia? Valaiskaa vähän.

Mulla on vilivilperttipoika, 1 v ja 1kk. Hetkeekään ei ole paikallaan, koko ajan kiipeilee, touhuaa, tutkii ym. Nuoresta iästään huolimatta on kävellyt jo reilut 3 kk. En epäile ylivilkkaaksi, mutta pitää kyllä äidin kiireisenä. Ei istu rattaissa kun huudon kanssa turvavöistä ulos kiemurrellen (joskus lahjon ruualla, aina ei toimi sekään). Aiemmin käytin kantoliinaa, enää ei viihdy siinäkään. Yleensä kannan sylissä ja annan välillä kävellä. Liikutaan ulkona ja kaupungilla paljon, vaikka hiki kyllä tulee äidille ja välillä meinaa hermo mennä. VAan pakko on asioita hoitaa, olen yh.

Mistä lie luontonsa perinyt, kun itse olen rauhallinen ja niin on kuulema isäkin ollut :) Ja ihana rakas viipottajahan tuo on, vaikka välillä väsyttääkin äidin totaalisesti. Onhan se ihana, että lapsella on energiaa ja on ympäristöstään kiinnostunut.

meillä on kaks kovaa menijää, 2,5v ja reilu 1 vee pojat.

Mäki oon monesti kateellisena kattonu toisten rauhallisia lapsosia, joita meijän pojat ei taatusti oo ku joskus vahingossa.

Mä kyllä kuljen nuiden kanssa joka paikassa,vaikka hermot meniski.. oon ajatellu asian niin,että pakko asiat on hoitaa ja täytyyhän heijän kuitenkin jossain vaiheessa oppia oleen ihmisten ilmoilla ellen niistä peräkammarinpoikia halua.

oon nyt koittanu keksiä varsinki tolle vanhemmalle paljon liikunta-aktiviteetteja eli kiipeilyä ja pallon peluuta ulkona jne. semmosta energiaa kuluttavaa. Hän kun on melko tehopakkus myös negatiivisessa valossa..

Pojat jaksaa omiin ikiinsä nähden myös keskittyä hyvin eli sen puoleen ole huolissani mistään AC/DC (adhd)-oireyhtymästä..

Mutta rasittavaa ja omia voimia vievää tämä näitten viikareitten äippänä olo on.. Jospa sitä nuista kunnon kansalaisia sais kasvatettua..

Uteliaisuutta kannattaa kyllä mun mielestä ihan kannustaakki, yhdessä teette löytöretkiä.. meijän pojat tykkää kovasti kaikesta uuden tutkimisesta ja oon huomannu näkeväni tuttuja asioita uusissa näkökulmissa itsekki.

Voimia!

:hug:

Meillä on kanssa vilkas poika 1v.9kk ja aloittajan kirjoitus oli kuin omaa tekstiäni.Minäkin olen jo miettinyt onko pojan käytös normaalia.Kova on kanssa tutkimaan paikkoja ja kiipeilemään.Hetkeäkään ei kaveri ole paikoillaan.Sylissä ei viihdy yhtään,ellei lueta kirjaa ja silloinkin vain lyhyen aikaa.Kauppareissut ovat kanssa melkoista painajaista kun poika ei halua istua ostoskärryissä (eikä autokärryissäkään) vaan pitäisi päästä juoksentelemaan.Myös nukkumisen kanssa on ollut ongelmia ihan alusta asti.Heräilee edelleen yöllä.Äippä alkaakin olla melko väsynyt :/ Melko rankkaahan tämä arki on mutta toivon,että tämä on vain yksi kehityksen vaihe ja uskon,että vauhti tasaantuu iän myötä.... ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 14:27 Hanna kirjoitti:
Meillä on kanssa vilkas poika 1v.9kk ja aloittajan kirjoitus oli kuin omaa tekstiäni.Minäkin olen jo miettinyt onko pojan käytös normaalia.Kova on kanssa tutkimaan paikkoja ja kiipeilemään.Hetkeäkään ei kaveri ole paikoillaan.Sylissä ei viihdy yhtään,ellei lueta kirjaa ja silloinkin vain lyhyen aikaa.Kauppareissut ovat kanssa melkoista painajaista kun poika ei halua istua ostoskärryissä (eikä autokärryissäkään) vaan pitäisi päästä juoksentelemaan.Myös nukkumisen kanssa on ollut ongelmia ihan alusta asti.Heräilee edelleen yöllä.Äippä alkaakin olla melko väsynyt :/ Melko rankkaahan tämä arki on mutta toivon,että tämä on vain yksi kehityksen vaihe ja uskon,että vauhti tasaantuu iän myötä.... ;)

mä olen antanu esikon työntää kaupassa pikkurattaita ja näin olla avuksi ja ei sit huua kärryissä. Tietty isommissa kaupoissa ja vaate ym.liikkeissä istuu visusti rattaissa viispistevöissä.. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 15:25 tantsu80 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 14:27 Hanna kirjoitti:

mä olen antanu esikon työntää kaupassa pikkurattaita ja näin olla avuksi ja ei sit huua kärryissä. Tietty isommissa kaupoissa ja vaate ym.liikkeissä istuu visusti rattaissa viispistevöissä.. :D

Minäkin olen kokeillut muutaman kerran autokärryjä ja pikkukärryjä, mutta autokärryistä tuli tuulilasista ulos ja ehti hajottaa pari posliinimukia ennenkuin ehdin perään. Pikkukärryllä viilettää hyllyjen välissä niin, ettei ostoksia tekevä äiti prosessoi päässään samaa vauhtia sitä, mitä sinne kärryyn pitäisi vauhdissa heitellä. =)

Yhteistyössä