Mikä ammatti on miehelläsi joka ei mitenkään voi jäädä kotiin lasta hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No puoli vuotta sitten vain vähemmällä ruualla ja huonomalla vaatetuksella. Ja koska puhutaan nyt vain 6kk ajasta, on vielä enemmän epäuskottavaa että isän läsnäolo klo 8-16 olisi jotenkin ratkaisevaa lapsen kehitykselle.

Eikös nuo yrittäjäisät tehneet 24/7 työviikkoa? ;)

Mutta vakavasti puhuen, pelkkä tahtokysymyshän tämä on jokaisen kohdalla. Loppu on talouden suunnittelua hyvissä ajoin etukäteen. Myös yrittäjillä. Kuten täälläkin jo todettu, hyvinhoidetun firman tulee olla sellaisissa kantimissa, että yhden ihmisen poissaolo sairastumisen, hoitovapaan tms. vuoksi ei sitä kaada. (Tähän pätee mun mielestä myös kunnollinen palkkaus - jos ei ole varaa maksaa palkolliselle inhimillistä liksaa, mutta tarvitsee työpanoksen, ei firma ole elinkelpoinen.) Jos yritys on hektisessä start-up vaiheessa, kannattaa miettiä onko siihen saumaan järkevää lasta yrittää.

Kaikki eivät tahdo jäädä lapsen kanssa kotiin. Eivät kaikki isät, eivätkä kaikki äidit. Onneksi olen saanut rinnalleni miehen, joka haluaa "uhrata" työurastaan sen ajan, jonka aikoo olla vauvan/taaperon kanssa kotona.

Kotona olo antaa muuten miehelle myös tärkeän hetken hengähtää työputkessa. Helposti työvuosia on jo toistakymmentä takana ja pitäisi jaksaa ainakin tuplaten vielä. Aina karkaavaan eläkeikään asti.

Ilmeisesti tässä yhteiskunnassa halutaan nopeuttaa asennemuutosta "painostamalla" isiä kotiin. Tai sitten poliitikot eivät uskaltaneet vain puolittaa tukiaikaa... ;| Noh, toivottavasti tämä nyt edes vauhdittaa tasa-arvoisuutta palkkauksessa ja palkkaamistilanteissa.

Meillä kyllä on silkasta rahasta kyse ettei mies jää ktoiin. Jos mies tienaa 6000 € kuussa ja minä 0 € niinnihan selvää on että kuka hoitaa lapset. Itselläkin on ihan hyvä koulutu mutta missä miehen työ niin siellä ei ole minulle töitä. Eikä minun työn perässä kannta muuttaa tulot putoisi 1/3 osaan.

Entäpä jos mies on vaikka liikuntavammainen? Olen kuullut neliraajahalvaantuneista, kuulovammaisista, näkövammaisista jne., jotka voivat olla rajojensa puitteissa työelämässä mukana, mutta lastenhoito ei ilman apua onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja åpolopo;29283151:
Meillä kyllä on silkasta rahasta kyse ettei mies jää ktoiin. Jos mies tienaa 6000 € kuussa ja minä 0 € niinnihan selvää on että kuka hoitaa lapset. Itselläkin on ihan hyvä koulutu mutta missä miehen työ niin siellä ei ole minulle töitä. Eikä minun työn perässä kannta muuttaa tulot putoisi 1/3 osaan.

hei tuo olee olemaan todellisuudessa vain puoli vuotta siihen ei kuole päinvastoin KAIKILE tekisi hyvä elää puoli vuotta vähmmmällä, ehkä opiis arvostamaan sitä mitä on

• Tykkää
Reactions: ChangoMama
Entäpä jos mies on vaikka liikuntavammainen? Olen kuullut neliraajahalvaantuneista, kuulovammaisista, näkövammaisista jne., jotka voivat olla rajojensa puitteissa työelämässä mukana, mutta lastenhoito ei ilman apua onnistu.

No ne tuskin sitten vammasta riippuen voi jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Mietin vain, että onko kaikilla näkö- ja kuulovammaisilla tai neliraajahalvaantuneilla muutenkaan yleensä vakituista työpaikkaa? En tiedä.

Mutta tuskin kukaan tuollaisissa tapauksissa olisi miestä kotiin "vaatimassa", edes laissa.

On myös paljon perheitä joissa lapsia on enemmän kuin se yksi. Jos meillä olisi vain yksi lapsi, olisi miehen työura varmaan kestänyt yhden 6kk olla kotona ja minä töissä ja olisimme säästäneet elämiseen etukäteen. Tilanne on kuitenkin se että saimme viisi lasta vuosina 2005-2011. Oli PALJON järkevämpää kotiuttaa siihen vähemmän tienaava (eli minä, äiti) ja miehen elättää perhe. Maksettavana kun oli asuntolaina ja seitsenhenkisen perheen kulut. Hienoa että tämä mahdollisuus oli. Minulla on työpaikka nyt ja noin 35-vuotta aikaa maksaa valtiolle veroja muutamasta kotihoidon vuodestani. Tosin epäilen että viiden lapsen aika päiväkodissa on maksanut valtiolle paljon enemmän kuin vuodet jotka olin kotona.

Kirjanpitäjä.

Vähän on rahastakin kiinni (mulla ei työpaikkaa mihin palata tai ammattia, toki voisin jonnekin kaupan kassalle tai siivoojaksi mennä ihan hyvin) mutta pääasiassa siitä ettei miehellä ole välttämättä enää asiakkaita (=töitä) jäljellä kun vapailta palaisi.

Kirjanpitäjä.

Vähän on rahastakin kiinni (mulla ei työpaikkaa mihin palata tai ammattia, toki voisin jonnekin kaupan kassalle tai siivoojaksi mennä ihan hyvin) mutta pääasiassa siitä ettei miehellä ole välttämättä enää asiakkaita (=töitä) jäljellä kun vapailta palaisi.
kirjanpitäjä kyllä voi tehdä töitä kotonakin , ei siihen tarvita kuin tietokone ja se ohjelma jolla kirjanpitoa tehdään. ( Oma huone on tietenkin suotava, mutta ei pakolonna) kirjanpitäjän työtä ei ole pkko tehdä määrättyn kellonaikaan se on sidottu enemmän siihen minä päivänä pitää ola veroilmoitukset tehty jne, ei ole kukaan snaonut että ne on tehtävä klo 8-16, ne voi tehdä vaikka aamukolmesta viiteen ilalla jos huvittaa

Meillä minä olen ollut kotona, koska mieheni ei vain halua ja minä haluan. Lasten ollessa pieniä hän on kouluttautunut uuteen ammattiin ja juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Nyt olisi hänen vuoronsa jäädä kotiin, jos olisi hoitovapaat jaettu vanhempien kesken. Voisiko hän 2kk työssäolon jälkeen ilmoittaa työnantajalle jäävänsä vuodeksi kotiin? Olisiko hänellä paluuta alalle, kun mitään työkokemusta ei ole? Suurin kysymys on kuitenkin, että juuri kun hän on löytänyt sen oman juttunsa, ei hän halua jäädä kotiin. Minä olen ollut 10 vuotta samassa työpaikassa, joten minulla ei ole mitään kiirettä palata töihin. Meillä minä tienaan enemmän, joten palkasta se ei ole kiinni. Jos minä haluaisin palata nyt töihin, ei mies jäisi hoitamaan lapsia vaan lapset menisivät päiväkotiin. Mies touhuaa lasten kanssa enemmän kuin minä iltaisin ja viikonloppuisin, joten ihan huono isä hän ei ole, vaikkei halua kotiin jäädä. Hän ei yhtään viihdy muskareissa, jumpissa tai perhekerhoissa. Joskus olen puolipakolla käskenyt viedä lapsia niihin, mutta aina on tullut ahdistuneena takaisin. Lapset eivät ole ihan vauvaikäisiä, joten hyvä heitä olisi viedä joskus johonkin.

Tuosta miehen soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta koti-isyyteen. Olin juuri kuopuksen kanssa avoimessa päiväkodissa ja laulutuokion aikana huvikseni laskin mukanaolijat. 9 isää ja 4 äitiä, lasten ikähaarukka 10kk- jotain 1,5v.

Eli ehkei se koti-isyys ja perhekerhoilu kuitenkaan ole miehille niin luonnotonta jos siihen saavat mahdollisuuden... :)

Muoks. En myöskään usko että nuo koti-isien lapset tuossa mitenkään kärsivät siitä ettei äitinsä ole mukana toteuttamassa perfektionistista äitiyttään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ChangoMama
kirjanpitäjä kyllä voi tehdä töitä kotonakin , ei siihen tarvita kuin tietokone ja se ohjelma jolla kirjanpitoa tehdään. ( Oma huone on tietenkin suotava, mutta ei pakolonna) kirjanpitäjän työtä ei ole pkko tehdä määrättyn kellonaikaan se on sidottu enemmän siihen minä päivänä pitää ola veroilmoitukset tehty jne, ei ole kukaan snaonut että ne on tehtävä klo 8-16, ne voi tehdä vaikka aamukolmesta viiteen ilalla jos huvittaa

Ihan totta. Mies olisi isyyslomankin pitänyt jos olisi voinut etänä tehdä töitä, mutta ohjelma ei toiminut meidän koneella. Pitäisi hankkia vähintään huomattavasti nopeampi nettiyhteys ja toki asiakastapaamiset , palaverit ja aineistohaut pitäisi käydä hoitamassa toimistolla. Vaan eipä ole miehellä halua moiseen rumbaan kun voi ihan toimistollakin käydä ne työt hoitamassa ja minä olla kotona.

Lisäisin vielä aiheeseen, että itse en tuosta kht uudistuksesta ole huolissani koska JOS haluaisin olla kotona vielä sen jälkeenkin kun kht loppuisi niin olisin. Me kyllä tultais toimeen pelkästään miehenkin kk palkalla, ainakin jos vähän pudotettais kuluja (laitettais auto seisontaan jne), ei mitään ongelmaa :) näillä näkymin ei ole kuitenkaan tarvetta kun olen joka tapauksessa lähdössä opiskelemaan tai töihin ennenkuin koko uudistus astuu voimaan.. (jos se oli tulossa 2015?)

Tuosta kht:n loppumisesta sen ei pitäisi monellakaan olla kiinni, eli jos äideillä on haluja olla kotona niin olkoot. Ei tuo sitä sinänsä muuta mihinkään. Varsinkaan jos miehillä tosiaan on niin hyvät tulot kuin täällä kerrotaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;29283224:
Meillä minä olen ollut kotona, koska mieheni ei vain halua ja minä haluan. Lasten ollessa pieniä hän on kouluttautunut uuteen ammattiin ja juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Nyt olisi hänen vuoronsa jäädä kotiin, jos olisi hoitovapaat jaettu vanhempien kesken. Voisiko hän 2kk työssäolon jälkeen ilmoittaa työnantajalle jäävänsä vuodeksi kotiin? Olisiko hänellä paluuta alalle, kun mitään työkokemusta ei ole? Suurin kysymys on kuitenkin, että juuri kun hän on löytänyt sen oman juttunsa, ei hän halua jäädä kotiin. Minä olen ollut 10 vuotta samassa työpaikassa, joten minulla ei ole mitään kiirettä palata töihin. Meillä minä tienaan enemmän, joten palkasta se ei ole kiinni. Jos minä haluaisin palata nyt töihin, ei mies jäisi hoitamaan lapsia vaan lapset menisivät päiväkotiin. Mies touhuaa lasten kanssa enemmän kuin minä iltaisin ja viikonloppuisin, joten ihan huono isä hän ei ole, vaikkei halua kotiin jäädä. Hän ei yhtään viihdy muskareissa, jumpissa tai perhekerhoissa. Joskus olen puolipakolla käskenyt viedä lapsia niihin, mutta aina on tullut ahdistuneena takaisin. Lapset eivät ole ihan vauvaikäisiä, joten hyvä heitä olisi viedä joskus johonkin.

Kyllä täällä on nyt mammat päättäneet, että miestäsi ei vaan lapsensa kiinnosta, kun ei halua olla koti-isänä. Että lapsia maailmalle ruiskitaan, mutta ei kiinnosta hoitaa! Nih! Ja samoin on päätetty, että nainen (sinä) on vain laiska, kun haluaa olla kotiäiti. Mies olisi sankari, jos haluaisi olla koti-isä.

• Tykkää
Reactions: LaFemmeValkyria
Tuosta miehen soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta koti-isyyteen. Olin juuri kuopuksen kanssa avoimessa päiväkodissa ja laulutuokion aikana huvikseni laskin mukanaolijat. 9 isää ja 4 äitiä, lasten ikähaarukka 10kk- jotain 1,5v.

Eli ehkei se koti-isyys ja perhekerhoilu kuitenkaan ole miehille niin luonnotonta jos siihen saavat mahdollisuuden... :)

Muoks. En myöskään usko että nuo koti-isien lapset tuossa mitenkään kärsivät siitä ettei äitinsä ole mukana toteuttamassa perfektionistista äitiyttään.

Sinähän muistaakseni olet lähes joka ketjussa kertonut, miten Ruotsissa isommat sisarukset jatkavat ja jopa aloittavat hoidossa, kun vauva syntyy. Ne kerhoilut on vähän erilaisia sen yhden 10kk ikäisen kanssa kuin kolmen tai neljän alle kouluikäisen kanssa. Minusta Ruotsin malli on luonnoton...

hallituksen vikako se on että ootte pyrkineet tarpeisiinne nähden liian alhaisesti palkattuihin duuneihin?

Ei, vaan on hallituksen vika, jos se evää meiltä mahdollisuuden hoitaa lapsi kotona kolmevuotiaaksi. Etenkin kun tästä ei seuraa valtiolle mitään hyvää taloudellisesti tai muutenkaan.

Vai onko jatkossa vain hyväpalkkaisilla oikeus siihen mikä on tähän asti ollut oikeus kaikille? Tai vain niillä, joissa nainen on tajunnut hankkia parempituloisen työpaikan kuin miehensä?

Ja mistä ihmeestä vedetään kaikille äideille paremmat palkat?

[QUOTE="Huh";29283308]...Etenkin kun tästä ei seuraa valtiolle mitään hyvää taloudellisesti tai muutenkaan...[/QUOTE]

tästä ollaan samaa mieltä, kht:n leikkaus ei ole hallitukselle raha-asia vaan tää on vasureiden salajuoni jolla yritetään saada lahtarien kersat hoitoon yhtä nuorena kuin tiedostavankin väestön

Sinähän muistaakseni olet lähes joka ketjussa kertonut, miten Ruotsissa isommat sisarukset jatkavat ja jopa aloittavat hoidossa, kun vauva syntyy. Ne kerhoilut on vähän erilaisia sen yhden 10kk ikäisen kanssa kuin kolmen tai neljän alle kouluikäisen kanssa. Minusta Ruotsin malli on luonnoton...

Niin? Tässä ei ollut kuitenkaan kysymys virikehoidosta vaan miehen kykenevyydestä ja luontevuudesta koti-isyyteen. Mielestäni se onnistuu miehiltä ihan siinä kuin naisilta.

Jos se että nainen hoitaa yksin kotona kaikki lapset 3v-kouluikään asti on luonnollinen ratkaisu vanhemmuuteen niin mielummin pysyn tässä luonnottomassa vaihtoehdossa ja uskon sen olevan myös lapsille parempi malli. :)

Enkä minä ole huolissani siitä rahasta, toki tiukkaa on nytkin kun sen 300€ khh-tukea saakin, vaan siitä, että minun oikeuteni olla työstä pois loppuisi samalla. Ei se raha, vaan se, että sitten minun pitäisi palata vakipaikkaani aiemmin.

Jos tämä uudistus tulee, niin irtisanon itseni heti vakipaikastani ja kun kotihoidontuki loppuu, jään työttömäksi. Jos niin sattuisi, että töihin "joutuisin", niin olisipa ainakin pari kuukautta pelattu lisää aikaa.. Työttömänä saisi paremmat rahatkin.

Niin ja ne isommat lapset ovat päiväkodissa sen Max 6h/pv, niinä päivinä kun se vanhempien mielestä heille sopii. Harvoin sen perheen elättäjän työajat on noin lyhyet joten kyllä se koti-isä kerkeää päivähoidon ohessa hoitaa kaikkia perheen lapsia. Ja kun homma on jo tuttua on myös helpompi antaa vaimolle niitä lapsivapaita päiviä/iltoja ilman että tämän tarvii miettiä pärjääköhän mies nyt kotona niiden kaikkien kolmen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken jatkaa vielä;29283340:
Niin ja ne isommat lapset ovat päiväkodissa sen Max 6h/pv, niinä päivinä kun se vanhempien mielestä heille sopii. Harvoin sen perheen elättäjän työajat on noin lyhyet joten kyllä se koti-isä kerkeää päivähoidon ohessa hoitaa kaikkia perheen lapsia. Ja kun homma on jo tuttua on myös helpompi antaa vaimolle niitä lapsivapaita päiviä/iltoja ilman että tämän tarvii miettiä pärjääköhän mies nyt kotona niiden kaikkien kolmen kanssa.

Työn ohessa isä ei siis voi hoitaa luontevasti omia lapsiaan, mutta päiväkodin jälkeen se kyllä onnistuu? Kasvatusvastuu siirretään muille ja sitten ollaan niin luontevia kotivanhempia, kun lapset on muualla kuin kotona?

Mun mieheni on pitänyt kaikkien kolmen kohdalla vain isäkuukauden ja ihan on loistavasti pärjännyt kolmen kanssa mun harrastusteni ja menojeni ajan. Meille luontevaa on hoitaa itse omat lapsemme. Minä olen halunnut olla kotona ja mies ei. Jos hän olis halunnut, niin toki olisin sen hänelle suonut. Meille luontevaa oli valita se vaihtoehto, jonka molemmat halus.

Mutta tuo mitä ylhäällä kirjoitettiin on niin valitettavan totta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kotiäiti on loinen, koti-isä on supersanakari.

Niin? Tässä ei ollut kuitenkaan kysymys virikehoidosta vaan miehen kykenevyydestä ja luontevuudesta koti-isyyteen. Mielestäni se onnistuu miehiltä ihan siinä kuin naisilta.

Jos se että nainen hoitaa yksin kotona kaikki lapset 3v-kouluikään asti on luonnollinen ratkaisu vanhemmuuteen niin mielummin pysyn tässä luonnottomassa vaihtoehdossa ja uskon sen olevan myös lapsille parempi malli. :)

Niin? Jos joku isä tai äiti haluaa olla kotona, olkoon. Sen voi keskenään sopia kumpi on, toivottavasti ilman riitoja.
Jos joku isä tai äiti ei halua olla kotona, niin olkoon töissä. Problem?

Alkuperäinen kirjoittaja Häh?;29283337:
Enkä minä ole huolissani siitä rahasta, toki tiukkaa on nytkin kun sen 300€ khh-tukea saakin, vaan siitä, että minun oikeuteni olla työstä pois loppuisi samalla. Ei se raha, vaan se, että sitten minun pitäisi palata vakipaikkaani aiemmin.

Jos tämä uudistus tulee, niin irtisanon itseni heti vakipaikastani ja kun kotihoidontuki loppuu, jään työttömäksi. Jos niin sattuisi, että töihin "joutuisin", niin olisipa ainakin pari kuukautta pelattu lisää aikaa.. Työttömänä saisi paremmat rahatkin.

Kun hallitus on nimenomaan puuttumassa vain kotihoidontuen maksun perusteisiin. Missään ei ole sanottu, että työehtosopimusten mukaista oikeutta jäädä alle 3-vuotiaan kanssa hoitovapaalle oltaisiin muuttamassa. Eli yhtä lailla on oikeus jäädä kotin, mutta siitä ei vaan losahda sitä 300e yhteiskunnalta samoilla ehdoilla kuin ennen.

Työn ohessa isä ei siis voi hoitaa luontevasti omia lapsiaan, mutta päiväkodin jälkeen se kyllä onnistuu? Kasvatusvastuu siirretään muille ja sitten ollaan niin luontevia kotivanhempia, kun lapset on muualla kuin kotona?

Mun mieheni on pitänyt kaikkien kolmen kohdalla vain isäkuukauden ja ihan on loistavasti pärjännyt kolmen kanssa mun harrastusteni ja menojeni ajan. Meille luontevaa on hoitaa itse omat lapsemme. Minä olen halunnut olla kotona ja mies ei. Jos hän olis halunnut, niin toki olisin sen hänelle suonut. Meille luontevaa oli valita se vaihtoehto, jonka molemmat halus.

Mutta tuo mitä ylhäällä kirjoitettiin on niin valitettavan totta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kotiäiti on loinen, koti-isä on supersanakari.

Miksei mies voisi hoitaa lapsia työpäivän jälkeenkin, mutta jos hänellä on kykyä ja halua koti-isyyteen niin miksi hänen pitäisi jättää tuo mahdollisuus käyttämättä vain siksi että äiti haluaa olla se joka hoitaa lapset kotona?

Kuten juuri itse kirjoititkin, suomalaisen mallin mukaan kotiäiti on se loinen ja koti-isä supersankari. Jos kotihoitoa jaettaisiin tasaisemmin vanhempien kesken tuokin näkemys muuttuisi varmasti (ja tuo jakaminen ja vanhojen mallien purkaminen nyt yleensä edellyttää jotain porkkanaa ja jopa keppiäkin). Silloin kun perhekerhoissa yli 2/3 kävijöistä on miehiä niin usko tai älä; ei heitä enää pidetä minään supersankareina vaan ihan tavallisina perheenisinä. :)

Miksei mies voisi hoitaa lapsia työpäivän jälkeenkin, mutta jos hänellä on kykyä ja halua koti-isyyteen niin miksi hänen pitäisi jättää tuo mahdollisuus käyttämättä vain siksi että äiti haluaa olla se joka hoitaa lapset kotona?

Kuten juuri itse kirjoititkin, suomalaisen mallin mukaan kotiäiti on se loinen ja koti-isä supersankari. Jos kotihoitoa jaettaisiin tasaisemmin vanhempien kesken tuokin näkemys muuttuisi varmasti (ja tuo jakaminen ja vanhojen mallien purkaminen nyt yleensä edellyttää jotain porkkanaa ja jopa keppiäkin). Silloin kun perhekerhoissa yli 2/3 kävijöistä on miehiä niin usko tai älä; ei heitä enää pidetä minään supersankareina vaan ihan tavallisina perheenisinä. :)

Mutta jos ei ole halua, niin miksi siihen tulee pakottaa? Se ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, että ei halua olla hoitovapaalla, kuten kotiäitiys ei ole minustakaan tehnyt parempaa äitiä ja pyhempää ihmistä.
Toki isien kotiin jääminen muuttais mielikuvia, mutta nämä on pitkiä prosesseja eikä niin, että kokkarit sanelee ja vuoden päästä kaikki ajattelee toisin.

Yhteistyössä