Mikä HELVETTI siinä on, että mies ei osaa siivota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi vittu taas tätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta tää on äärimmäisen epäreilu taktiikka. Mitä jos toisella on pölyallergia ja toinen on tottunut imuroimaan kerran kuussa? Pitääkö sen pölyallergisen aoina siivota? Eikä olis reilumpaa sopia vuoroista, siitä että se toinen imuroi edes sen kerran kuussa?

Ehkäpä onkin epäreilua, mutta minusta on myös hiukka epäreilua pakottaa toinen siivoamaan. Toisaalta taas en ole koskaan vielä joutunut asumaan semmoisen ihmisen kanssa, jolle siivoaminen olisi mitenkään äärettömän vastenmielistä. Eli siis näissä minun kimppakämpissänikin siivoaminen on jakautunut kuitenkin melko tasaisesti, ja välillä jopa ihan yhdessäkin. Mutta pointtina on vain ollut se, että kenenkään ei ole pakko jos ei tahdo.

Ehkä tämä johtuu vain siitä, että minä inhoan kaikkea pakkoa. Isäni oli lapsuudessani hyvinkin hanakka antamaan käskyjä (joita oli myös toteltava), joten nyt kun olen "aikuinen" en siedä käskyjä enää ollenkaan, enkä oleta toistenkaan sietävän.

mä taas järkytyin aamulla kun aloin siivoamaan ja mies vei matot pihalle mun imuroidessa ja alkoi sitten omatoimisesti moppaamaan lattioita sitä mukaan kun sain aina huoneen imuroitua... homma suju niin näppäsrästi ja nopsaan että oikeasti oli kiva alku pääsiäiselle:D

[QUOTE="öö";26025169]Sun mies on töissä? Mikset itse siivoa sitten niitä kohtia jotka sinua häiritsee?[/QUOTE]

No olen jo siivonnut osan, mutta en taatusti ala imuroimaan ja luutuamaan. Siivotkoon ukko itse kun tulee töisä niin huomaapahan miten kiva se on työpäivän jälkeen alkaa siivoamaan.

Meilläkään mies ei siivoa. Hän kyllä osaisi siivota jopa paremmin kuin minä, jos haluaisi, mutta jotenkin siivoaminen ei vaan ole sitä, mitä häni haluaa tehdä. Sen sijaan mies laittaa aina ruuat ja käy ruokakaupassa. Tämä järjestely käy minulle oikein hyvin. Voisiko teillä muuttaa järjestelyjä jotenkin toimivammaksi? Vai onko kaikki kotityöt miehelle vastenmielisiä?

[QUOTE="jepa";26025318]Meilläkään mies ei siivoa. Hän kyllä osaisi siivota jopa paremmin kuin minä, jos haluaisi, mutta jotenkin siivoaminen ei vaan ole sitä, mitä häni haluaa tehdä. Sen sijaan mies laittaa aina ruuat ja käy ruokakaupassa. Tämä järjestely käy minulle oikein hyvin. Voisiko teillä muuttaa järjestelyjä jotenkin toimivammaksi? Vai onko kaikki kotityöt miehelle vastenmielisiä?[/QUOTE]

Tässä päästään nyt tähän, mitä mies mulle tulkuttaa. Että kun hän hakee polttopuut sisälle ja hän tekee lumityöt. No oho. Kylläpä menee kauan puitten hakemiseen (jota teen siis minäkin) ja tuon metrin pätkän kolaamiseen (muun hoitaa traktori). Joo, hän kyllä hoitaa auton huollon jos on tarvis ja aukaisee viemärin jos pitää. Noihin hommiinhan menee joka päivä toooosi paljon aikaa.
Mun mielestä se olis reilua, että kun mä oon aamuvuorossa, mä töitten jälkeen siivoan ja teen ruuan. Ja kun taas mä oon iltavuorossa niin mies tekee.
Nyt se menee niin että mä joudun kuitenkin tekemään hommat ennen iltavuoroon menoa koska ne jää muuten tekemättä.

Voi jäkäjäkä näitä vastaajia... suurin osa vissiin ilmeisesti ei ole kuullut sanaa tasa-arvo ollenkaan.. mutta mikäpä siinä jos haluavat passata miehensä, mutta älkää tehkö sitä karhunpalvelusta myös lapsillenne!

Itsellä vähän sama ongelma kuin ap:lla.. meillä mies kyllä sitten tekee, kun sanon. Mutta minua harmittaa se, että kaikki pitää sanoa. Niinkuin lasta neuvoisi! Mutta minä tiedän mistä tuo johtuu.. äitinsä passannu kaikki, kantaa miehelleen lautasenkin eteen, joten onko ihme? Mies ei sentään tuollaisia vaadi, mutta voisi pikkuisen olla oma-aloitteellisuutta, vaikka hyvä mies muuten onkin :)

[QUOTE="vieras";26025645]Voi jäkäjäkä näitä vastaajia... suurin osa vissiin ilmeisesti ei ole kuullut sanaa tasa-arvo ollenkaan.. mutta mikäpä siinä jos haluavat passata miehensä, mutta älkää tehkö sitä karhunpalvelusta myös lapsillenne!

Itsellä vähän sama ongelma kuin ap:lla.. meillä mies kyllä sitten tekee, kun sanon. Mutta minua harmittaa se, että kaikki pitää sanoa. Niinkuin lasta neuvoisi! Mutta minä tiedän mistä tuo johtuu.. äitinsä passannu kaikki, kantaa miehelleen lautasenkin eteen, joten onko ihme? Mies ei sentään tuollaisia vaadi, mutta voisi pikkuisen olla oma-aloitteellisuutta, vaikka hyvä mies muuten onkin :)[/QUOTE]

Oma äiti on myös tätä tyyppiä...

"Mutta minua harmittaa se, että kaikki pitää sanoa."

Toisaalta kaikki pitää tehdä juuri siinä järjestyksessä ja sillä tavalla kuin hän määrää... voitte arvata, että meillä oli leppoisia siivouhetkiä lapsuudenkodissa... isä ja lapset varpaisillaan ja märtyyriäiti pinna kireällä.

Omaan kotiini en ole ko. naputusmeininkiä enää siirtänyt.

Oma äiti on myös tätä tyyppiä...

"Mutta minua harmittaa se, että kaikki pitää sanoa."

Toisaalta kaikki pitää tehdä juuri siinä järjestyksessä ja sillä tavalla kuin hän määrää... voitte arvata, että meillä oli leppoisia siivouhetkiä lapsuudenkodissa... isä ja lapset varpaisillaan ja märtyyriäiti pinna kireällä.

Omaan kotiini en ole ko. naputusmeininkiä enää siirtänyt.

Jos sanoo "voisitko imuroida", tai "voisitko viedä matot ulos ja kopistella ne", sekö on naputusta? Miten ne sanotaan sillä tavalla, ettei se vaan mene nalkutukseksi? Vai oletko sitä mieltä, että noin ei saa sanoa ollenkaan, vaan täytyy tehdä itse?

meillä toiminut käytäntö että sanon aamulla että tänään töiden jälkeen siivotaan. ja mies kantaa sitten töistä tullessaan matot ulos ja tekee sen minkä kertkiää ennen kuin tulen ja sitten jatketaan yhdessä. silleen suht helppoa eikä tarvi naputtaa...

[QUOTE="noo";26025627]Olet siivonnut osan?
Imurointi ja luuttuuaminen on suurin osa siivouksesta.
Vai mitä sisältää tuo sun osas?
Kuka teillä sotkee päivän aikana jos olette kuitenkin töissä?[/QUOTE]

Mä siivosin ton roskiskaapin, tiskasin loput astiat, järjestelin pyykit kaappiin ja järkkäilin tavarat paikoilleen.

Mies saa aamulla ennen töihi lähtöä keittiön ihan kaaokseen ja iltapäivällä ruuan jälkeen pitää alkaa tiskaamaan. Se kun on meillä käsipelillä tehtävä homma.
Lisäksi täällä pykätään lähes päivittäin ja muina päivinä viikataan pyykki kaappiin ja silitetään jne. Imuroidaan päivittäin, kun elukat karvaa. Että hommia on joka päivälle.

[QUOTE="vieras";26025688]Jos sanoo "voisitko imuroida", tai "voisitko viedä matot ulos ja kopistella ne", sekö on naputusta? Miten ne sanotaan sillä tavalla, ettei se vaan mene nalkutukseksi? Vai oletko sitä mieltä, että noin ei saa sanoa ollenkaan, vaan täytyy tehdä itse?[/QUOTE]

Vaatiiko noiden sanominen jotain ponnistuksia, joka sitten harmittaa?

Meillä imuroitu huoneita ihan miten vain, vaan tietyssä järjestyksessä. Samoin mattojen pihalle vienti ei sujunut ihan miten vain mattoja rullaamalla jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26025677:
Meillä mies mielellään tekee tietyt askareet, joista on saanut erityisesti kiitosta - ts. jotka tekee parhaiten. Enemmän kiitosta kehiin? ;)

Joo, sitäkin on yritetty mutta eipä se auta se kiittelykään.
ja suoraan sanottuna mitä kiittelemistä siinäkään on, että erikseen pitää pyytää toista siivoamaan. Eipä täällä muakaan kiitellä siitä, että siivoan ja kokkaan.
Ihan kuin miehen tekemä siivous olisi jotenkin poikkeuksellisen mahtavaa, että siitä pitäis hiiiirrrveesti kiitellä.

Oletko ap?

Rasitutko oikeasti sanoessasi nyt imuroidaan?

En ollut tuo, mutta tuosta sanomisesta...
Kyllä se alkaa pikkuhilja potuttamaan, kun aika helvetin monesti olen PYYTÄNYT että imuroi ja se sen lupaa, eikä sit teekään.
Samaten rasittaa sekin, että ylipäänsä joutuu pyytämään. Pitäisi aikuisen itse älytä välillä tarttua pyytämättä siihen imuriin.
Ei muakaan kukaan ole pyytämässä erikseen, mutta pakkohan täällä jonkun on siivota.

[QUOTE="vieras";26025688]Jos sanoo "voisitko imuroida", tai "voisitko viedä matot ulos ja kopistella ne", sekö on naputusta? Miten ne sanotaan sillä tavalla, ettei se vaan mene nalkutukseksi? Vai oletko sitä mieltä, että noin ei saa sanoa ollenkaan, vaan täytyy tehdä itse?[/QUOTE]

Meillä äiti nimeomaan naputti, kun kaikki pitää tehdä itse. Sitten kun lapset ja isä myös siivosivat, hän naputti siitä että miksi kaikki työvaiheet kysytään häneltä...

Jos ei kysytty, niin hän naputti siitä kun hommia tehdään väärin tai väärässä järjestyksessä...

... eli siivoukseen liittyi naputus teki sitä miten päin vain...

Ja tuota tapaa en ole siirtänyt omaan kotiini.

Kyllä se alkaa pikkuhilja potuttamaan, kun aika helvetin monesti olen PYYTÄNYT että imuroi ja se sen lupaa, eikä sit teekään.
Samaten rasittaa sekin, että ylipäänsä joutuu pyytämään. Pitäisi aikuisen itse älytä välillä tarttua pyytämättä siihen imuriin.
Ei muakaan kukaan ole pyytämässä erikseen, mutta pakkohan täällä jonkun on siivota.

Meillä sovitaan siivouspäivä ja sitten siivotaan, toinen järjestelee ja toinen imuroi.
Tiskit tiskaa tiskikone ja pyykit pesee pesukone.

ootko kokeillu olla siivomatta että kauanko menee että vastapuoli tajuaa sotkun? en lukenut koko ketjua tarkkaan niin en tiedä onko tätä kysytty jo....

Mua ei haittaa, jos rullaa matot väärin tai imuroi eri järjestyksessä, mutta todella haittaa jos osa tiskeistä jätetään tiskaamatta, pölyjä pyyhitään vaan telkkarista, vessaa ei siivota ollenkaan jne.
Tavalla millä siivoaa ei ole mulle väliä, jos lopputulos olisi kuitenkin siisti ja puhdas, mitä se ei kyllä nyt ole...
z

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;26025800:
ootko kokeillu olla siivomatta että kauanko menee että vastapuoli tajuaa sotkun? en lukenut koko ketjua tarkkaan niin en tiedä onko tätä kysytty jo....

oon kokeillut joo. Mä kestin neljä päivää ja sitten alkoi oksettaa. Mies ei tuntunut edes huomaavan koko asiaa.

Tosin kohta alkaa huomata että ne pyykit ei itekseen sinne koneeseen ja kuivuriin mene, kun siltä loppuu puhtaat vaatteet. Hoitakoon ite vaatteensa, jos se kerran on niin pikkuasia niinku itse on joskus sanonut.

oon kokeillut joo. Mä kestin neljä päivää ja sitten alkoi oksettaa. Mies ei tuntunut edes huomaavan koko asiaa.

Tosin kohta alkaa huomata että ne pyykit ei itekseen sinne koneeseen ja kuivuriin mene, kun siltä loppuu puhtaat vaatteet. Hoitakoon ite vaatteensa, jos se kerran on niin pikkuasia niinku itse on joskus sanonut.
meillä on tarkka sääntö että pesen kaikki pyykit jotka on pyykkikorissa, ja tästä johtuen mies on monesti ollut ilman puhtaita sukkia tai kalsareita. mutta näyttää pikkuhiljaa oppivan idean. lapset osaa holehtia likavaatteet pyykkikoriin.

Yhteistyössä