Mikä siinä lapsettomuudessa on niin pirun kamalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihme ja kumma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no Madicken04, minä itse en hölise lapsestani koko ajan ja kaikille, koska tiedän miten ärsyttävää on kuunnella samaa virttä ihan mistä tahansa.

Ja vielä kaikille tiedoksi että tähän asti minä olen ymmärtänyt ja kuunnellut kaikkia murheellisia lapsettomia, joita tielleni on sattunut. Ja moni on halunnut puhua juuri minulle, mutta heti jos olen ehdottanut jotain muuta, kuin vain loputonta vatvomista, loukkaannutaan. Moni muukin mistä tahansa murheesta kärsivä hyötyy siitä, että tuulettaa itseään ja suo itselleen tauon surusta.

Mutta jätän asian tähän, va

Karkasi, siis jätän asian osaltani tähän. Mielipiteeni on vahva ja kielenkäyttöni karkeaa, pyydän anteeksi ärtymystäni. Kilteimmälläkin menee joskus hermo.

[QUOTE="hohhoijaa";27021495]Lapsettomuus on joillekin se kaikkein pahin tragedia elämässä. Jotkut yrittävät saada lapsen hoidoilla ja ilman, tämä jakso kestää muutaman vuoden. Kun lasta ei kuitenkaan kuulu, aletaan käsitellä asiaa ja yritetään jatkaa elämässä eteenpäin, kun "maailmassa on kaikkea muutakin". Tähänkin menee muutama vuosi. Kaikein kaikkiaan lapsettomuus elämänvaiheessa on on yksi elämänjakso, johon mahtuu tunteita ja olotiloja laidasta laitaan. Tunnen lapsettomia, jotka on "mussuttaneet" ja valittaneet aikansa, ja sitten jatkaneet elämäänsä. Tänä aikana kyllä ystäväpiiri valikoituu uudestaan, sillä aloittajan kaltaisia ei kukaan halua lähelleen enää senkään jälkeen, kun kriisi on ohi.

Ja vielä, moni on kyllä varmasti raskautunut luomusti hoitojen jälkeen, mutta on enemmän niitä jotka eivät ole. Älä yleistä. Yleisin mantra, jonka lasta yrittävä kuulee on juuri se "rentoudu ja lakkaa yrittämästä, kyllä se sitten tärppää". Ihmisillä on eri syitä lapsettomuuteen, eikä niihin rentoutuminen auta. [/QUOTE]

Ekaan kappaleeseen lisäys; se jatkuu pidempäänkin. Vaikka (yleensä) 25-35 ikävuoden välillä todettu lapsettomuus olisi käsitelty esim 5 vuodessa, seuraavan kerran se tulee eteen kun kummilapset, sisarusten ja työkaverien lapset saavat lapsia ja sisaruksista ja työkavereista tulee isovanhempia. Samantyylinen vauvakuvien esittely jne. Jotkut ovat sinuja asian kanssa, mutta silti jossain syvällä tuntuu haikealta ja surulliselta. Jotkut adoptoivat, ottavat kasvatus- ja sijaslapsia tai muuten ovat aktiivisia, toiset keskittyvät omiin harrastuksiin tai työhön.

Tokaan kappaleeseen: mitä luulet, paljonko rentoutuminen ja stressaamisen lopettaminen auttavat jos miehellä ei ole lainkaan /normaaleita siittiöitä, naisella ei muodostu munasoluja tai on rakenteellisia vikoja?

Kun olin kerran tapaturman vuoksi sairaalassa vuodepotilaana, minun viereisessä vuoteessa makasi rouva, joka oli yli 70-v.
Minua kävi mieheni ja tyttöni katsomassa, tyttö oli silloin alle 2-v.

Se petinaapuri alkoi kaiholla avautua siitä, miten hänelle ja hänen miehelleen ei koskaan siunaantunut lapsia. Hän sanoi, että on aina rakastanut lapsia ja olisi halunnut niitä itsekin saada. Tippa sillä muorilla tuli linssiin.

Nämä ovat asioita, joita jotkut kantavat hautaan asti mukana, minkäs sille voi?

[QUOTE="Ihme ja kumma";27021014]Ihmettelen suuresti, mikä tahattomassa lapsettomuudessa on niin kamalaa, että siitä kärsivät ihmiset (etenkin naiset) muuttuvat ihan käsittämättömiksi surusäkeiksi, joiden seurassa saa vain varoa mitä puhuu. Kaiken lisäksi joutuu kuuntelemaan sitä hirvittävää marinaa aina, kun tavataan.

En jaksa, en jaksa niitä huokailijoita. Olen parille tutulleni sanonutkin, etten jaksa aina kuunnella samaa virttä. No, voitte arvata, ettei näiden kavereiden kanssa enää kamalasti nähdä.

Eli, miksi hitossa lasten pitää olla se yksi ja ainoa sisältö ja tarkoitus elämälle, kun maailmassa on vaikka mitä. Elämäänsä voi elää onnellisesti niin monella tavalla. Jos jollekin lapsettomalle valittajalle menee sanomaan jotain tällaista, aiheuttaa se vain itkukohtauksen.

Kertokaa oikeasti, miltä se lapsettomuus sitten tuntuu ja mikä siinä muka on niin kamalaa, kun mun ymmärrys ei millään riitä.[/QUOTE]

Kieltämättä mietin itse samaa vaikken lasta olekaan saanu helpolla ja nopeasti. Meni vuosia jne. Koskaan en silti oo käsittäny sellasta kiihkoa ja himopakkoa saada se lapsi. Kyllähän se muakin suretti mutta kykenin silti elämään täysin ja olemaan niiden seurassa jotka sai lapsia ja puhukin niistä. Ei se ollu multa pois. Mun molemmilla siskoillakin on ollut sama tilanne kun mulla ja toinen heistä veti asian jotekin aivan elämää suuremmaksi, toinen aikalailla samallatavalla kun minä. Että kaipuu on mutta siihen asiaan ei kannattanu ripustautua ja alkaa elää elämäänsä sen kautta että sitä lasta ei näy ei kuulu. Onko tällaset ihmiset sitte jotenki muutenkin erilaisia joille lapsettomuuskin on suunnilleen elämänloppu.

Mä ymmärrän et lapsettomuus on tosi iso tragedia kun se tulee yllättäen ja jos toivoa on mutta lasta ei silti vaan kuulu. Semmonen on varmasti todella uuvuttavaa kaikinpuolin. Se ei ole sellainen tragedia kuten vaikka läheisen kuolema, joka tapahtuu, sitä surraan, mutta pikkuhiljaa alkaa tuntua helpommalta. On ihan hirveää toivoa ja pettyä, taas toivoa ja taas pettyä. Omakohtaista kokemusta lapsettomuudesta ei ole, mutta osaan kuvitella.

Jos minulla olisi lapsettomuudesta kärsivä ystävä, pyrkisin ensisijaisesti olemaan kuuntelija. En usko että neuvoista tai hienoista elämänohjeista olisi paljoa hyötyä ja niissä olisi juuri tuo loukkaamisen riski. Jos itselläni olisi jotain omia murheita, kertoisin niistä jollekin muulle. Lapsettomuudesta kärsivälle ystävälle ilmoittaisin, että on nyt hiukan omia murheita ja sen takia uupunut, mutta olen täällä jos tuntuu että tarvitsee kuuntelijaa.

"Podin" lapsettomuutta nuoruudessani noin vuoden. Vauva olisi saanut tulla, mutta ei tullut. Tutkimuksiin en lähtenyt, koska meidän oma päätöksemme oli, että jos emme luojan luomalla systeemillä saa lasta, lähdemme adoptioprosessiin heti saatuamme (pitkänpuoleiset akateemiset) opintomme päätökseen ja työpaikat kummallekin.

No, sitten onneksi tulin viimein raskaaksi ja sain sen esikoiseni syliin, ja sittemmin toisenkin ihanaisen... mutta toivomaani kuuden lapsen sarjaa en saanut, terveydellisistä syistä. Ja sitten tulikin lama yms. eikä meille enää siinä vaiheessa olisi varmaan adoptiolasta edes annettu, terveydellisistä eikä taloudellisista syistä...

Ehdin kuitenkin vuoden aikana jo surra "lapsettomuuttani", miettiä hoitoja ja niiden aiheuttamaa jumitusta vallitsevaan tilanteeseen, adoptioprosesseja ja vaikka mitä. Tiedän, että kyseessä on iso suru. Mutta aloittajan kanssa olen samaa mieltä siinä, että tällainenkin elämäntilanne on yksi monen muun joukossa, ja jatkuva toisten vaivaaminen ja asiasta jauhaminen on typerää niin lapsettomat kuin kenen tahansa muun elämän vastoinkäymisen kolhimalta. Muuhunkin pitää kyetä, muuten on narsisti. Eletäänhän täällä kuka minkäkin kroonisen tilanteen ja vastoinkäymisen kanssa; kenellä nyt on sairas omainen, kuka joutuu joka päivä itse miettimään onko tämä viimeinen viikkoni täällä, toinen elämään vammansa kanssa.

Ehkä aloittajan tuttavapiiriin on sitten sattunut keskimääräistä enemmän narsistisia lapsettomia?

[QUOTE="Ihme ja kumma";27021874]Karkasi, siis jätän asian osaltani tähän. Mielipiteeni on vahva ja kielenkäyttöni karkeaa, pyydän anteeksi ärtymystäni. Kilteimmälläkin menee joskus hermo.[/QUOTE]

En ole itse lapseton, mutta käytöksesi, täytyy myöntää, tuntuu silti loukkaavalta. Kenties tässä onkin nyt kysymys siitä, että jossain alitajuntasi perukoilla tunnet olevasi etuoikeutettu, saaneesi enemmän kuin muut jotenkin sen tuskan hinnalla mitä lähipiirissäsi näet. Kun tämä sitten tuodaan nenälle jakamalla lapsettomuuden suruja, on reaktiosi lähinnä puolustautuminen, kovuus ja kylmyys. Oletko tyytyväinen itseesi? Ehkä et koe, että ansaitset lapsia, kun joillekkin se on niin vaikeaa.

Ystävyys velvoittaa kuuntelemaan suuria suruja. Jos et itse kestä niitä, et mitenkään voi syyttää siitä ystäviäsi. Toki muustakin on kyettävä puhumaan. Ystäviltä voi kysyä, mikä loukkaa ja mikä ei, jotta ei tarvitse sanojaan varoa. Toki ystäviesikin on kyettävä kuuleemaan sinun murheesi, vaikka ne voivatkin tuntua toissijaisilta oman kriisin keskellä.

En tiedä, ja lapsettomat voivat korjata, mutta se vähä mitä olen itse ollut asian kanssa tekemisissä, lapsettomuus herättää ainakin seuraavia, hyvin perusteellisesti järkyttäviä ajatuksia ja tuntemuksia, jos tämä hiukan avaisi, miltä se tuntuu:

-en voi luottaa omaan kehooni, kehoni, minä, olen jollain auttamattomalla tavalla epäkelpo. Pahimmillaan: luonto haluaa karsia minut pois.

-minä lopun. Minä en voi jatkua tulevassa sukupolvessa.

-lukemattomat menetyksen kokemukset: yhteiskunta perustuu suvun jatkamiselle, ja lapseton jää väkisinkin tietyn ryhmän ulkopuolelle: en saa pidellä omaa lastani sylissäni ja itkeä, ja nauraa ja valittaa ja tuskailla. En pääse opettamaan elämäni arvoja ja oivalluksia eteenpäin. Kukaan ei rakasta minua ehdottomasti, ankä minä saa tietää mitä vanhemman rakkaus on. Ja niin paljon muuta, jota kuitenkin näkee ympäristössään koko ajan, vanhempia ja lapsia tekemässä vaikka mitä, mihin ei itselle anneta mahdollisuutta.

Lisäksi tietysti pettymykset ja menetykset hoidoista ja yrittämisestä, kumppanista.

En tiedä mitä lapsettomuus on, mutta tämän verran lapsettomat ystäväni ovat minulle valjentaneet ja se tuntuu itsestäkin pahalta, että joku puhuu näistä mussuttamisena. Se vaikuttaa myös ylenmäärin vahvalta vastareaktiolta. Sinuna katsoisinkin itseeni, miksi ärtymys asiasta on niin vahva?

• Tykkää
Reactions: miranenn
"Podin" lapsettomuutta nuoruudessani noin vuoden. Vauva olisi saanut tulla, mutta ei tullut. Tutkimuksiin en lähtenyt, koska meidän oma päätöksemme oli, että jos emme luojan luomalla systeemillä saa lasta, lähdemme adoptioprosessiin heti saatuamme (pitkänpuoleiset akateemiset) opintomme päätökseen ja työpaikat kummallekin.

No, sitten onneksi tulin viimein raskaaksi ja sain sen esikoiseni syliin, ja sittemmin toisenkin ihanaisen... mutta toivomaani kuuden lapsen sarjaa en saanut, terveydellisistä syistä. Ja sitten tulikin lama yms. eikä meille enää siinä vaiheessa olisi varmaan adoptiolasta edes annettu, terveydellisistä eikä taloudellisista syistä...

Ehdin kuitenkin vuoden aikana jo surra "lapsettomuuttani", miettiä hoitoja ja niiden aiheuttamaa jumitusta vallitsevaan tilanteeseen, adoptioprosesseja ja vaikka mitä. Tiedän, että kyseessä on iso suru. Mutta aloittajan kanssa olen samaa mieltä siinä, että tällainenkin elämäntilanne on yksi monen muun joukossa, ja jatkuva toisten vaivaaminen ja asiasta jauhaminen on typerää niin lapsettomat kuin kenen tahansa muun elämän vastoinkäymisen kolhimalta. Muuhunkin pitää kyetä, muuten on narsisti. Eletäänhän täällä kuka minkäkin kroonisen tilanteen ja vastoinkäymisen kanssa; kenellä nyt on sairas omainen, kuka joutuu joka päivä itse miettimään onko tämä viimeinen viikkoni täällä, toinen elämään vammansa kanssa.

Ehkä aloittajan tuttavapiiriin on sitten sattunut keskimääräistä enemmän narsistisia lapsettomia?

Samaa mieltä tästä sikäli, että jos ei kykene muuhun kuin omasta surustaan puhumiseen vuosikausiin, niin sitten on jo muutakin vialla. Ystävyys ja ihmissuhteet perustuvat vastavuoroisuuteen ja jos ei siitä itse mitään saa niin tällaiseen ystävään voi hyvin ottaa etäisyyttä. Sitä en osaa tarkoin määritellä mikä sitten on kohtuullinen aika olla pelkkänä tukena. Varmaan riippuu paljon omasta jaksamisesta.

Ymmärrän kyllä,että ainaista narinaa ja valitusta ei jaksa kuunnella,mutta meillä kaikilla on joskus elämässä asia mistä haluaa puhua ja jauhaa useampaan kertaan. Toisilla nämä vaiheet kestää vaan pidempään.

Jos ystävillesi lapsettomuus on just nyt on ajankohtaista niin täysin ymmärrettävää,että siitä puhutaan. Sinun ystävinä he on varmasti luullut,että voi luottaa ystävään ja puhua. Monesti ystävät on sit varten myös.

Miksi pitää polttaa sillat takanaa olemalla töykeä. Sinun aloitus viestistä sai sen käsityksen ( en jaksanut koko ketjua lukea),että olet sanoa pamauttanut kyllästymiseti asiaan ja et halua siitä enään kuulla.

Voi myös olla niin,että itse on osasyllinen siihen, että snulle puhutaan ja naristaan.

Hienotunteisuus on arvostettava piirre ihmisellä ja sitä oppii kyllä jos vain haluaa.
Joskushan asia voi olla toisin päin ja sinä tarvitset sitä kuuntelijaa.

Ja otsikon kysymykseen vastaus. Jos lopullinen tuomio on tullut,että biologisia lapsia ei voi saada niin
silloinhan ihminen on ns menettänyt lapsensa/kaikki lapsensa. Se on surullista ja vaikeaa.

Viimeksi muokattu:
itse olen saanut lapset monien vuosien vaikeiden hoitojen jälkeen. sitten vasta kun käytännössä kaikki toivo oli jo menetetty. puhuin asiasta aina avoimesti. ajattelimme että kaikkea ei voi saada, yhdella vajattaa yhtä ja toisella toista. meillä siis lasta. ehdimme varautua jo lapsettomaan perheeseen.

koskaan ei silti tullut mieleenkään, et meidän seurassa ei saisi puhua normaalisti lapsistaan. koskaan en ruikuttanuyt asiaa, koska se ei mitenkään auttanut asiaaa. en myöskään koskaan kokenut, että lapseton elämä olisi jotenki arvottomampaa kuin lapsellinen. ei se mikään elämää suurempi tragedia kyllä ole. se on vain elämää että toiset saa lapsia ja toiset ei. kyllä niitä sisältöjä elämissä on muitakin kuin lapset. ainakin meillä oli ja esikoisen odottamiseen meni kuitenkin yli 10 vuotta.

Luulenpa että ap:lla itsellään on biologisia lapsia, eikä mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Jolla ei ole kokemusta jostain asiasta, minusta silloin ihminen tekisi fiksusti jos ei ottaisi liian voimakasta kantaa sellaiseen asiaan josta ei itse mitään ymmärrä. Minä ainakin pidän vähän tyhminä sellaisia, ja tiedän että moni muukin.

Olisi mukavaa jos useampi ihminen osaisi kunnioittaa muiden tunteita iloine ja suruineen. Siitä tästäkin on kyse. Toivon että ap:n tahattomasti lapsettomat ystävät tajuavat etsiä jostain ymmärtäväisempää kuuntelijaa.

No jos aloittajalla on "monta lapsetonta tuttua", niin eihän ne kai kaikki mitään sydänystäviä voi olla? Tai siis, minulla sydänystäviä on ehkä parikymmentä, ja olen yli nelikymppinen; muut tuttavat ovat hyvää päivää tuttuja...

Suurempaa rakkautta ei olekaan kuin vanhemman rakkaus lapseen, ja lapsettomana tästä ei tietenkään pääse osalliseksi. Lapsettomuus on koko elämän mittainen kriisi, josta ei mitenkään ns. voi "päästä yli", vaan se on läsnä hautaan asti. Sinulla ei ole sitä mitä ns. kaikilla muilla, sinä et koskaan saa tuntea lapsen ehdotonta rakkautta vanhempaan, et koskaan auttaa ketään elämän eri tilanteissa "omanasi".

Lapsettomuus siis ole mikään tiettyjä vuosia kestävä kriisi josta pitää voi päästä yli, vaan koko elämän mittainen kriisi, jossa lapsettomuuden tuska nousee aika ajoin voimakkaana esille vaikka elämää kuinka olisi "opetellut elämään lapsettomana". Toisille enemmän, toisille vähemmän. Ja samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin kriisissä on erilaisia ajanjaksoja, välillä on hepompaa, välillä vaikeampaa. Ei kukaan ulkopuolinen voi päättää milloin toisella pitäisi voida olla helpompaa, milloin sen toisen pitäisi pystyä elämään tuntematta syvää tuskaa joka hallitsee sen hetkistä elämää. Varsinkin niinä nuoruuden vuosina jollon on vielä mahdollista saada lapsia sitä kuitenkin elättelee toiveita omasta lapsesta. Tuossa on lähes mahdoton "alkaa elämään muuta elämää".

Minulle elämä olisi tyhjää ilman lapsia, eikä kenenkään toisen lapsen "kaitseminen" ajaisi samaa asiaa kuin oman lapsen kasvattaminen. Voiko maailmassa olla mitään parempaa kuin saada tuntea ja antaa ehdotonta rakkautta, ja tuntea että on valmis tekemään jonkun puolesta mitä tahansa?

Usein lapsettomat naiset tuntevat vielä itsensä jotenkin vajaiksi, niin etteivät ole ns. naisia isolla N:llä, vaan jotenkin huonompia kuin muut. Vaikka sen tietäisikin ettei lapsettomuus ole oma vika, ja että on muitakin lapsettomia, ei se poista sitä omaa tuntemusta mitenkään. Samalla tavalla kun toisen lottovoitto ei muuta köyhän tuskaa mihinkään suuntaan, vaan köyhä on edellen köyhä, ja vatsaan sattuu kun on nälkä.

Vaikeahan tällaista on selittää. Kaikkien lapsellisten pitäisi vaan osata kuvitella oma elämänsä ilman niitä lapsia, miltä se tuntuisi kun vuodesta toiseen jatkaisi vain sitä teini-tyyppistä elämää, pääsemättä koskaan perustamaan "oikeaa" perhettä. Ja tottakai kaikki perheet ovat yhtälailla oikeita, mutta lapsettomalla on usein sellainen tyhjyyden tunne, kolo elämässä, eikä sitä täytä kissat, koirat tai naapurin lapsetkaan.

Mutta tottakai, samalla tavalla kun että jos on lapsia, tai on lapseton, pitäisi pystyä kuitenkin ajattelemaan että kaikelle keskustelulle on aikansa, paikkansa, ja rajansa. Ei voi olettaa kumpaankaan suuntaan että muut ihmiset jaksaisivat elää vain sitä sinun iloasi, tai sinun suruasi.

Minä olen nyt n. viimeisilläni raskaana, ja tietoisesti keskityn siihen, että puhumme vain jonkin aikaa raskaudestani, ja keskitymme yhtälailla, tai enemmänkin ystävieni elämiin, iloihin ja suruihin. Varsinkin lapsettomien kohdalla olen erityisen tarkka kuinka paljon aikaa laitan vauvastani puhumiseen. Kaikki ystäväni ovat olleet kyllä todella mukana tässä, mutta ei tästä kauaa ole kun yksi ystäväni sanoi että on ärsyttävää kun työkaverinsa ei puhu mistään muusta kuin lapsestaan. Jo kouluikäisestä siis. Ketään ei oikeasti kiinnosta kenenkään toisen lapsi niin paljoa. No, ehkä isovanhempia jne.

Vaikeita asioita, ja isoja joten vaikka sitä ymmärrystä ei ihan löytyisikään, kannattaa kuitenkin yrittää ajatella että on pienempi harmi itseelleen kuunnella toisen tuskaa, kuin sille toiselle tuntea sitä.

Sinulla Ken-guru, on onni kuitenkin tavata tuttavia jotka ehkä omasta lapsettomuudestaan huolimatta voivat jakaa sinunkin raskausiloasi.

Mutta aloittajan kommentista käsitin, että tuttava on ollut sitä sortimenttia joka purskahtaa itkuun jos joku muu on raskaana...

Mikä kuulostaa kyllä aika veemäiseltä, vaikka nyt sitten surua olisikin.

Itselläni on sairaus, jonka vuoksi elämäni on paljon rajoitetumpaa kuin monen muun. Mutta saisin sitten sanoa hyvästit sosiaalisille suhteilleni, jos rupeasisin aina itkemään, kun joku toinen kertoo innoissaan jostain liikuntaharrastuksesta tai muusta asiasta joka minulle kenties on mahdoton.

Sinulla Ken-guru, on onni kuitenkin tavata tuttavia jotka ehkä omasta lapsettomuudestaan huolimatta voivat jakaa sinunkin raskausiloasi.

Mutta aloittajan kommentista käsitin, että tuttava on ollut sitä sortimenttia joka purskahtaa itkuun jos joku muu on raskaana...

Mikä kuulostaa kyllä aika veemäiseltä, vaikka nyt sitten surua olisikin.

Itselläni on sairaus, jonka vuoksi elämäni on paljon rajoitetumpaa kuin monen muun. Mutta saisin sitten sanoa hyvästit sosiaalisille suhteilleni, jos rupeasisin aina itkemään, kun joku toinen kertoo innoissaan jostain liikuntaharrastuksesta tai muusta asiasta joka minulle kenties on mahdoton.

Totta. Tosin en tiedä varmaksi mitä sisimmissään tuntevat. Mutta 40 elinvuoden aikana en ole vielä ns. törmännyt ap:n kuvailemiin lapsettomiin, tai sellaisiin mitä täällä jotkut muutkin ovat kertoilleet lapsettomista (esim. Phoebs). Vähän ajattelisin niiden todella huonojen kokemusten kuitenkin johtuvan enemmänkin siitä, miten lapsellinen "vastapuoli" ottaa asian. Voin olla kyllä väärässäkin. Lapsettomia tunnen kyllä jonkin verran.

Luulenpa että ap:lla itsellään on biologisia lapsia, eikä mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Jolla ei ole kokemusta jostain asiasta, minusta silloin ihminen tekisi fiksusti jos ei ottaisi liian voimakasta kantaa sellaiseen asiaan josta ei itse mitään ymmärrä. Minä ainakin pidän vähän tyhminä sellaisia, ja tiedän että moni muukin.

Olisi mukavaa jos useampi ihminen osaisi kunnioittaa muiden tunteita iloine ja suruineen. Siitä tästäkin on kyse. Toivon että ap:n tahattomasti lapsettomat ystävät tajuavat etsiä jostain ymmärtäväisempää kuuntelijaa.

Minä ymmärrän lapsettomia, ymmärrän että on mahdoton pettymys kun ei saa sitä mitä eniten toivoo. Voi tuntua pahalta nähdä onnellisia pariskuntia joilla on lapsia jne. Itsekin olisin varmasti onneton, jos en voisi lapsia saada.

On kumminkin tietty ihmistyyppi, joka itse on kuin maailman napa. Koko maailma pyörii tämän ihmisen ympärillä ja kun ei tämmöinen ihminen halutessaan saa lapsia niin se on maailman loppu ja kaikkien muiden syytä! Ystäväni sisko on tätä sorttia, ennen lapsettomuushoitojaan vauvan saamisesta tuli täydellinen pakkomielle ja kaikista lapsellisista tai raskaana olevista ihmisistä pahimpia vihamiehiä. Esim.äitinsä oli kutsunut työkaverinsa tyttärineen syntymäpäivilleen, olivat perheinä paljon tekemisissä keskenään, asuivat lähekkäin jne. Työkaverin tytär oli raskaana. Reaktio oli että "minua loukatakseenko se ne kutsui?!". Onneksi en itse tuolloin ollut raskaana. Olisi kamalaa olla moisen pakkomielteisen vihan kohteena.

Onneksi kaverini sisko myöhemmin sai hoitojen kautta lapsen. Nyt pakkomielteen kohde tosin on uusi; vatsa on niin ruma synnytyksen jälkeen!

Jos ap.n kaveri on tätä sorttia lapseton, ymmärrän kyllä hermojen menettämisen.
Jos lapsettoman ahdistus saa koko lähipiirin välttelemään itseään sopisi kyllä katsoa peiliin. Ei auta, vaikka olisit kuinka empaattinen. Ei muu maailma välttämättä ole vahingoniloinen toisen lapsettomuudesta...

Onko tällaset ihmiset sitte jotenki muutenkin erilaisia joille lapsettomuuskin on suunnilleen elämänloppu.

Varmaan sellaisia, jotka ovat tottuneet aina saamaan kaiken haluamansa. Sitten kun tuleekin vastaan suunnilleen ensimmäinen tilanne ettei kaikki tapahdukaan sormia napsauttamalla, on se hirveä isku vasten kasvoja. Tajuta, ettei maailmassa aina kaikki menekään niinkuin ITSE haluaa. Useimmat tämän oppivat (/pitäisi oppia) jo lapsena, mutta toisilla se oman itsen epäkaikkivoipaisuus tulee vastaan vasta myöhemmin.

Heille varmaan myös "lapsellisuus" on jotenkin glorifioitua; siinä on vain se "kaikkivoipa rakkaus", ihanuus ja hehkutus. He totaalisesti unohtavat vaikeat raskaudet, synnytysvauriot, vammaisena syntyneet lapset, käytöshäiriöt, nuorisorikolliset jne jne jne. Eli omissa kuvitelmissa jäädään paitsi vain kaikesta hyvästä, ja unohdetaan että monilla lapsen saaneillakin jää kokematta se ihanuus, kun lapsesta ei tulekaan kivaa ja mukavaa vaan ympäristöään terrorisoiva pikku tyranni, joka myöhemmin istuu nuorisovankilassa ja ryöstää vanhempana eläkeläisäitinsä lääkerahat. Koko kuva siitä, miten ihanaa se lapsiperhe-elämä on, on siis täysin vääristynyt. Ja silloin kuvitellaan menetettävän jotain, mitä oikeasti vain pieni osa lapsellisistakaan saa.

Minä taidan ymmärtää mitä ap tarkoittaa.
En itse ole erityisen lapsirakas mutta yllätysraskaus ja poika on nyt tosiasia ja rakastan häntä tietysti suunnattomasti. En siltikään usko että elämäni olisi ollut mitenkään huonompaa ilman lasta, erilaista kylläkin.

Omassa lähipiirissä on yksi lapseton joka adoptoi sitten 2 lasta. Hän ei enää puhunut kovinkaan paljoa keskenmenoistaan kun niitä alkoi olla yli 10. Hoitoja ei saanut koskaan koska onnistui raskautumaan, meni vaan alkuviikoilla kesken jostain tuntemattomasta syystä.
Mutta hän valistis toisen tien, päätti adoptoida ja biologinen lapsikin olisi saanut tulla jos olisi ollut tullakseen. Kun lapset tuli kotiin loppui kitinä ja valitus, joskin sitä siihen mennessäkin oli ollut melko vähän.
Ajatteleisin että ap tarkoittaa sitä että on surullista ja käsittämätöntä että jotkut ei vaan saa haluamaansa biologista lasta mutta miksi jäädään ns tuleen makaamaan? Tavallaan jatketaan sitä kurjuutta eikä sitten esim. adoptoida. Niistä lapsista tulee aivan yhtä omia kuitenkin.

Toisella ystävättärellä sitten on lapsi joka nyt jo on aikuinen, ainut lapsi. Lapsen elämä ei ole mennyt niin kuin äiti, taikukaan muukaan, olisi toivonut. Alkoholismia, huumeita, velkakierre, hyväksikäyttöä, rikollisuutta. Kaikkea ikävää.
Tämän naisen kitinästä ei myöskään tule loppua. Äiti on masentunut kun lapsella menee huonosti ja syytää tälle rahaa lohdutukseksi joka tietty menee esim. huumeisiin tms, mahdollistaa siis lapsen kurjuuden jatkumisen. Äiti ei lähtökohtaisesti voi olla muuta kuin masentunut koska lapsella on asiat huonosti joten tuossa riittää kitinää loppuelämäksi. Tai kunnes lapsi kuolee...

Joillakin on vaan taipumus päättää että nyt minulla on asiat niin huonosti että minulla on oikeus olla masentunut ja rasittava ystävä kunnes tämä asia selkiintyy. Asiolle ollaan haluttomia löytämään mitään muuta ratkaisua kuin se oma näkemys.
Tämä välillä ärsyttää minua.

Sisar Ponteva, tuollaisa lapsettomia en tosiaan ole koskaan tavannut. Ei sitä oman onnettomuutensa nojalla kyllä ihan mitä tahansa saa tehdä, tai miten tahansa saa käyttäytyä.

Mulla ei ole lapsia, enkä todellakaan ole pyhittänyt elämääni sille itkemiseen. Enkä myöskään ymmärrä niitä joiden pitää niin tehdä. Elämää voi elää ilman lapsiakin. Kyllä se syy siihen marinaan täytyy olla jossain muualla. Varmaan sama marina jatkuu lapsen jälkeenkin.
Ymmärrän toki jos keskenmenoja on paljon, se on asia erikseen, mutta jos vian marisee kun ukko ei halua lapsia tai muusta syystä ei vain tule, niin.... joo, empä jaksa enempää.

Ap. ei ole ilmeisesti koskaan kärsinyt vauvakuumeesta saati rakkaudesta. Eikä tiedä miltä tuntuu kun näkee vain joka puolella vauvoja tietäen ettei voi koskaan sellaista itse saada - paitsi adoptiolla. Puhumattakaan siitä, että puolisollakin on vauvakuume. Sitä miettii kestääkö avioliitto sen, että biologista lasta ei vain voi saada. Erittäin monet lapsettomat pariskunnat eroavat, ja monesti syynä on nimenomaan lapsettomuus.

Omalla kohdallani tilanne on vielä se, että 100% varmasti en voi saada lasta. En edes hoidoilla, vioittunut kohtu ja munasarjat tukossa. Kyllä sitä joka päivä miettii, että hajoaako avioliittokin tämän vuoksi. Voihan sitä aina adoptoida, mutta se tarkoittaa sitä että puolisonkin pitää luopua haaveistaan biologisen lapsen suhteen. Eikä puolisossa ole vikaa vaan ainoastaan minussa, ja tuolla maailmalla on paljon naisia jotka puolisostani isän voisivat helpostikin tehdä.

Mikä niissä lapsissa sitten on niin ihmellistä että niistä pitää jauhaa joka kerta kun tavataan? Ei, ei kaikki äidit näin teekään (ihan kuin kaikki lapsettomat eivät aina ota ongelmaansa esille) mutta silti on niitä naisia kenen kanssa ei pysty edes yhtä kertaa kahvittelemaan ilman että ottavat jollain lailla lapsensa puheeksi.

Juu, varmasti rasittavaa kuunnella jatkuvaa valitusta lapsettomuudesta, ihan yhtälailla kuin sitä ainaista selitystä lasten tekemisistä, sairasteluista jne. Asiallisessa määrin varmaan kumpaakin voi ystävältä silti kuulla?

hyvä vastaus. Lapsettomuusasiaan en ota mitään kantaa, mutta jollain nanotasolla ymmärrän ap:n pointin.

Mulla ystävä käy läpi kolmatta raastavaa avioeroaan, hän tekee jatkuvasti samat virheet, mies miehen perään, en enää keksi sanottavaa helpottaakseni hänen oloaan koska nää samat asiat on käsitelty jo moneen kertaan. Mulla on takki aika tyhjä ystävänä...

Mikä siinä lapsettomuudessa on niin pirun kamalaa? Pettymys

Sitä en tiedä missä te näitä kaikesta valittavia ja kaikesta loukkaantuvia lapsettomia tapaatte, sellaista kun ei ole vielä omalle kohdalleni tullut.

Yhteistyössä