Ei siinä työssä mitään kamalaa olekaan, mutta koska siivoojia kohdellaan ala-arvoisesti, ei kukaan halua ryhtyä sellaiseen työhön.
No tuo on väärä luulo enää nykyään. Siivooja on työntekijä siinä missä muutkin, ja ihmiset työpaikoilla alkavat jo ymmärtää sen aika hyvin.
Omassa työpaikassani, sairaalassa osastolla jossa työskentelen tällä hetkellä, ei ole ketään joka kohtelisi minua alentuvasti, päinvastoin.
Edellisellä osastolla oli yksi sairaanhoitaja joka piti meitä yhteiskunnan pohjasakkana, hän komenteli meitä, ja keksi meille kaikenlaista ylimääräistä tekemistä, huusi turhista jne. Teimme hänestä porukalla valituksen osastonhoitajalle, hän joutui puhutteluun. Sen jälkeen hänen käytöksensä muuttui asiallisemmaksi.
Jos kohtaan selvästi alentuvaa kohtelua/dissausta, teen heti valituksen. Enkä turhista, vaan em. kaltaisista jutuista. Ja minulla on siihen ihan täysi oikeus, kuten kaikilla muillakin.
Eli väitänpä että huonosti kohdelluksi tuleminen työpaikalla on kiinni aika pitkälti omasta itsestä. Itse ainakin osaan myös sanoa ihan asiallisesti takaisin. Kerran esim. olen kysynyt yhdeltä ihmiseltä töissä, että miksi hän inhoaa siivoojia? Juttelimme jonkin aikaa, ja syyksi paljastui typerä yleistäminen, joka onneksi loppui tuon jälkeen.
Siivoojaksi ei sovi huonoitsetuntoinen ihminen todellakaan. Täytyy olla hyvä itsetunto, ja täytyy osata pitää puoliaan selkeissä, turhissa dissaustilanteissa.
Itse pidän työstäni, ja tosiaan 2000 e bruttopalkallani pärjään hyvin. Ja mukavaa on myös se että on päivätyö.