Mikä siinä SIIVOOJAN työssä on niin kamalaa, ettei kukaan palstalta sitä tekisi? SAA KYSYÄ MINULTA MYÖS :).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Teollisuudessa oli ihan mukavaa olla siivoojana, öh - eikun puhtaanapitäjänä ja palkkakin oli ihan hyvä, väliin kahta vuoroa ja viikonloppuja. Sai itse päättää osin, mitä tehdä käyttäen omaa järkeä, että tuo olisi nyt hyvä hoitaa, vaikkei sitä ollut niissä ihan päivittäin tehtävissä vakijutuissa.

Siivousfirmojen kauppojen ja toimistojen siivojan hommat ei kyllä enää kiinnostaisi. Palkka ei ole kummoinen ja ajat vedetty ihan minimiin.

[QUOTE="siisti";25534136]Millätavoin raskasta? Kyllä paikallaan istuminen 8h päivässä ottaa enemmän voimille, kun reipastahtinen siivoustyö, joka monestikkin on verrattavissa hiaaseen käveleskelyyn, esim. näyteikkunoiden katsomisee...[/QUOTE]

Se on kyllä ihan totta. Mä olen ollut auttamassa ystävääni mökkisiivouksissa. Heillä on siis vuokrattavia mökkejä ja ne täytyy suursiivota muutaman kerran vuodessa. Se on suht raskasta touhua, mutta taitaa kuitenkin olla aika erilaista kuin siivoustyö yleensä. Ja tuo on kyllä etu, mä en taitaisi kestää sellaistakaan työtä jossa pitäisi vaan istua aloillaan koko työpäivän ajan. Eli mieluummin raskasta ja liikkuvaa työtä kuin paikoillaan istumista :).

Ei se nyt mun unelmaduuni ole, mutta teen kyllä sitäkin.
En siis ole kovin ronkeli, kun työstä on pulaa.

Kai se monella on se siivous itsessään, tänään juuri oli jonkun kanssa puhetta ko aiheesta, ja syyksi kertoi että toisten tekemien sotkujen siivous.
Vaikka ei se nyt aina todellakaan sangen sotkuista hommaa ole, riippuu työpaikastakin.
Työaika saattaa joissain siivouskohteissa olla hankala, mutta mulla ainakin on käsitys, että pääsääntöisesti työntekijä saa melko vapaasti muodostaa oman työaikansa- tämäkin tietysti riippuu missä työskentelee.

Itse olin teurastamosiivoojana kesän (en tuotannossa) ja voisin mennä vieläkin.
Plussana pidin työaikaa, ja itsenäistä työskentelyä, luottamusta mitä minulle annettiin tehtävien suhteen ja toisaalta sitä että näki työnsä jäljen. Palkkaus nyt tietysti vois olla parempikin...... mutta onko alaa jolla se ei vois olla vielä hiukkasen isompi? ;) En usko.

Minä turhauduin siivotessani. Ei minkäänlaista haastetta, ei ajatustyötä, pitkälti yksin tehtävää mikä on pahinta sosiaaliselle ihmiselle, tympeät työajat, huono palkkaus, tunteja niin vähän ettei sillä elänyt ja mikä ehkä inhottavinta niin todella inhottava esimies. Enkä liioin pidä siivoamisesta edes kotona. Ei vaadi minkäänlaista erityistaitoja ja ne aineet ja koneet oppi samantien.

En kyllä mielelläni tekisi enää siivooja hommia, mut jos ei muutakaan työtä olisi, niin tekisin sitten sitä. Oli ihan jännää käydä jynssäämässä aina eri paikkoja, ankkuritehdasta ja yhtä sotasairaalaa esmes, mut inhotti vaan ihmisten asenne siivoojia kohtaan, ku aina muka oltiin tiellä ja liian hitaita tai sitten näkymättömiä.

Siivoaminen on rankkaa ja ihan kunniallista työtä. Hukuttaisiin paskaan jos siivoojia ei olisi ja jos joku paikka jää siivoamatta niin voihan sitä valituksen määrää. Itse en ole siivooja mutta olen joskus sitä esim. kesätöikseni tehnyt.

[QUOTE="vieras";25536002]Siivoaminen on rankkaa ja ihan kunniallista työtä. Hukuttaisiin paskaan jos siivoojia ei olisi ja jos joku paikka jää siivoamatta niin voihan sitä valituksen määrää. Itse en ole siivooja mutta olen joskus sitä esim. kesätöikseni tehnyt.[/QUOTE]

Arvostan kyllä heitä, jotka pitävät ympäristömme siistinä. Eihän se, ettei itse tykkää tehdä jotain, ole synonyymi sille ettei pitäisi arvossa ko. työn tekijöitä. On paljon muitakin töitä, joita itse en haluaisi tehdä ja on paljon ihmisiä, jotka eivät tekisi minun töitäni mutta puolin ja toisin arvostamme toisen työpanosta.

MInäpä kerron, mikä siinä on kamalaa ja miksi en enää ikinä siivoaisi:

-Työ on helvetin raskasta, ainakin kerrossiivoojien, jos suurimmassa osassa taloja ei vielä satu olemaan hissiä.

- Palkka on aivan takapuolesta verrattuna siihen työmäärään, siivoojan palkka ei myöskään riitä kattamaan haluamaani eiintasoa.

- Joutuu käsittelemään kaikkia vaarallisia kemikaaleja ja esim. pesu- ja saunatilojen siivouksessa niitä aina roiskuu, vaikka kuinka varovasti käsittelisi.

- Työ on todella yksitoikkoista ja liukuhihnamaista, päivästä toiseen samaa muiden paskojen luuttuamista. Ja ei, siivouskohteen vaihtuminen ei ole sitä vaihtelua.

- Ei pääse haastamaan itseään älyllisesti ja vuorovaikuttamaan muiden kanssa, vaikuttamaan asioihin. Ei, eri moppityypin valinta kohteen mukaan tai oman työjärjestyksen suunnittelu ei myöskään riitä täyttämään em. tarpeita.

- Mulla on kapasiteettia toisentyyppisiin töihin, joista jopa maksetaan riittävästi. Tämä ei ollut nyt sitten siivoojien aliarviointia.

Tässäpä ne ekana mieleen tulevat syyt. Opiskeluaikana siivosin kolme kesää täysipäiväisesti, se riitti.

No sen perusteella mitä olen tehny...

Paska palkka. Eikä kiinnosta siivota toisten sotkuja (putsata jotai kusisia pönttöjä esim). Itellä oli myös todella huonot työajat. Esim 11-16, tuntu että meni koko päivä hukkaan, ja silti vain pienesti tienas siitä.

Kait se vähä riippuu mitä siihe työhön kuuluu.

Olin yhden kesän hotellin kerrossiivoojana. Ihan helvettiä, todella raskasta, liikaa huoneita/siivooja, surkea palkka + paska paikka muutenkin.

Muunlaista siivoustyötä voisin ainakin kokeilla, jos muuta ei olisi.

se on raskasta, tylsää ja paska palkka. t. 2 kertaa siivoojana työskennellyt.

Minä en ymmärrä miksi joka paikassa hoetaan että siivoojilla on paska palkka. Jos on esim sairaalassa laitoshuoltajana, voi olla ihan kohtalainen palkka. Itselläni on päivätöissä vähän päälle 2000 e/kk bruttona. Vuorotöissä ollessani oli 2200-2400 e/kk. Miten tuo on niin kamalan huono palkka, ihan normaali duunarin palkkahan tuo on.

Vai tarkoittaako ihmiset siivousfirmojen siivoojia, kun puhuvat yleensä huonopalkkaisista siivoojista?

Minä inhoan siivoamista kotonakin. Minua inhottaa imuroiminen ja se rätin ja pesuaineiden kanssa lutraaminen. Ja kyllä, olen aina mieltänyt siivoustyön fyysisesti rasittavaksi työksi. En tiedä onko omissa siivouskäytännöissäni sitten jotain pahasti pielessä, mutta kyllä minusta kaikenlainen kyykkiminen ja kumartelu ja tuntikausien yhtämittainen kävely on melko fyysistä toimintaa.

Se miten siivoojia kohdellaan, on tosi usein siitä siivoojasta itsestäänkin kiinni. Ja tottahan tuo on, että suurimmila firmoilla maksetaan työn määrään ja ergonomisuuteen, tai siis sen puutteeseen, nähden aivan surkeeta palkkaa, myös nuoria ja ulkomaalaisia pyritään kusettamaan minkä kerkeää. Mutta meillä on jo nyt avoin kesätyöhaku käynnissä, hakemuksia kyllä on tullut muttei ainakaan nimen perusteella yhtään suomalaisilta. Palkkakin on 1400-> joka lienee ihan hyvä kesätyöläiselle? Tästä voi hivenen päätellä, että suomalaiselle ei vaan kelpaa näin "ala-arvoinen" työ..

Ei siinä työssä mitään kamalaa olekaan, mutta koska siivoojia kohdellaan ala-arvoisesti, ei kukaan halua ryhtyä sellaiseen työhön.

No tuo on väärä luulo enää nykyään. Siivooja on työntekijä siinä missä muutkin, ja ihmiset työpaikoilla alkavat jo ymmärtää sen aika hyvin.

Omassa työpaikassani, sairaalassa osastolla jossa työskentelen tällä hetkellä, ei ole ketään joka kohtelisi minua alentuvasti, päinvastoin.

Edellisellä osastolla oli yksi sairaanhoitaja joka piti meitä yhteiskunnan pohjasakkana, hän komenteli meitä, ja keksi meille kaikenlaista ylimääräistä tekemistä, huusi turhista jne. Teimme hänestä porukalla valituksen osastonhoitajalle, hän joutui puhutteluun. Sen jälkeen hänen käytöksensä muuttui asiallisemmaksi.

Jos kohtaan selvästi alentuvaa kohtelua/dissausta, teen heti valituksen. Enkä turhista, vaan em. kaltaisista jutuista. Ja minulla on siihen ihan täysi oikeus, kuten kaikilla muillakin.

Eli väitänpä että huonosti kohdelluksi tuleminen työpaikalla on kiinni aika pitkälti omasta itsestä. Itse ainakin osaan myös sanoa ihan asiallisesti takaisin. Kerran esim. olen kysynyt yhdeltä ihmiseltä töissä, että miksi hän inhoaa siivoojia? Juttelimme jonkin aikaa, ja syyksi paljastui typerä yleistäminen, joka onneksi loppui tuon jälkeen.

Siivoojaksi ei sovi huonoitsetuntoinen ihminen todellakaan. Täytyy olla hyvä itsetunto, ja täytyy osata pitää puoliaan selkeissä, turhissa dissaustilanteissa.

Itse pidän työstäni, ja tosiaan 2000 e bruttopalkallani pärjään hyvin. Ja mukavaa on myös se että on päivätyö.

Ja se, etten itse jotain työtä tekisi, ei todellakaan tarkoita sitä, etten työtä arvostaisi, pikemminkin päinvastoin. Esimerkiksi lastenhoitajaksi, vanhusten- tai sairaanhoitaksi minulla ei riittäisi hermot, mutta on loistavaa, että näihinkin töihin löytyy halukkaita, koska heitä ja heidän ammattitaitoaan todella tarvitaan.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Palkkakin on 1400-> joka lienee ihan hyvä kesätyöläiselle? Tästä voi hivenen päätellä, että suomalaiselle ei vaan kelpaa näin "ala-arvoinen" työ..

Riippuu ihan kesätyöläisestä. Ehkä kotona asuvalle nuorelle ihmiselle tai opintojen alkuvaiheessa olevalle opiskelijalle, eipä juuri muille. Se työn kelpaaminenkaan ei ole ihan niin suoraviivaista. Suurin osa suomalaisista kuitenkin kouluttautuu, hyvin monet vielä melko korkeastikin. Meillä on niin hyvä koulutusjärjestelmä, että on varaa valita ja kaikilla on mahdollisuus, siivous ei ole ehkä niitä halutuimpia aloja.

Harvaa kiinnostaa siivota, jos on muun alan ammattilainen. Eli minusta on hassua puhua työn kelpaamisesta, ei kaiken tarvitse kaikille kelvatakaan. Peruskoulupohjainen, työkokemusta vailla oleva työnhakija onkin sitten jo eri asia, ei liene varaa valita. Eli tapauskohtaisesti, koulutuksen ja kokemuksen mukaan. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta, vaan reilusta pelistä.

Voisin olla siivooja ennemmin kuin työtön ja voisin opiskelujen lomassa ja kesätyönä tehdä siivoushommia. Olenkin ollut monena kesänä siivoojana ja työ on ollut ihan mukavaa noin niin kuin kesätyönä. Saa touhuta, aina on tekemistä ja saa uppoutua omiin ajatuksiinsa.

Kuitenkaan en ehkä jaksaisi tehdä siivoojan työtä vaikkapa vuoden ympäri saati monta vuotta ihan ammatikseni. Syynä on se, ettei siivoojia arvosteta, työ kävisi varmasti pidemmän päälle yksitoikkoiseksi, työajat on huonot ja palkka ei mikään häävi, tai ainakin sen eteen saa raataa niska limassa. Epäreiluinta oli mielestäni se, että vaikka kohteessa olisi joutunut olemaan yli lasketun työajan, mitään ylityökorvauksia ei olisi herunut. Sikäli huono homma, että jos kohteessa on sattunut jotakin yllättävää, lattialle kaatunut jotakin tms. niin väkisinkin menee ylitöiksi. Tai jos kerrankin olisi intoa tehdä työ erityisen huolellisesti, niin sen saisi tehdä ilmaiseksi omalla ajallaan. Pitäisi olla kamalan tehokas ja nopea, että saisi hommat tehtyä annetussa ajassa. Ymmärrän työnanatajan puolelta, että systeemillä pyritään ehkäisemään se, ettei siivooja tahallaan tee hommia hitaasti saadakseen ylityökorvauksen, mutta siitä huolimatta se on väärin. Jokin systeemi pitäisi olla, että siivooja saisi tekemästään työstä asianmukaisen korvauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja siistijätär;25536659:
Kysyn sinultakin, että onko mielestäsi minun palkkani, vähän päälle 2000 e/kk paska palkka?

Me siivoojat jotka oikeasti saamme tuota parin tonnin palkkaa, ollaan todella onnekkaita. Kuitenkin keskipalkka siivousalalla on edelleenkin alle TESsin, eli 1200-1500/kk. Ja mitä se tekee, 7-8e/h. Harvemmin tämän alan yhteydessä yleisesti kerrotaan niistä paremmin palkatuista..

Yhteistyössä