miks ette käytä kestovaippoja lapsillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi käyttäisi? Ei ne ainakaan ekologisempia ole kuin kertikset. Kauhea määrä vettä ja sähköä kuluu pestessä ja silittäessä....

No nyt saatiin ekologisuuden asiantuntijakin paikalle. Kertiksien valmistushan ei vie lainkaan vettä eikä sähköä... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hajuhaitta:
Sitte se älytön määrä kuoria ja sisävaippoja ja ekstrasiipiä ja lisäosia, sekä materiaaleja... Kuka jaksaa siihen asiaviidakkoon edes paneutua. Pari kertaa yritin tosissani, mutta hepreaksi jäi, kertiksillä mentiin eikä kaduta!

Ihan normaalia suomen kieltä ovat olleet kaikki minun lukemani ohjeet. Mutta meissä ihmisissä on toki eroja :)

Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Miksi käyttäisi? Ei ne ainakaan ekologisempia ole kuin kertikset. Kauhea määrä vettä ja sähköä kuluu pestessä ja silittäessä....

No nyt saatiin ekologisuuden asiantuntijakin paikalle. Kertiksien valmistushan ei vie lainkaan vettä eikä sähköä... ;)

Oi oi kun olet nokkela, sädekehä kiiltää....

Loppuivatko asia-argumentit?

Ei ollut noiden isompien lasten kanssa innostusta asiaan, joten jäi. Tosin ehkä olisi jäänyt jokatapauksessa myöhemminkin, nyt kun on yhä vaipat 4v ja 5v (erityislapsilla) käytössä niin tuskin olisin kestojen kanssa jaksanut näin pitkään.

Tulevan vauvan kanssa olen harkinnut, perehtyminen siihen mitä tarvisi jne tuntuu vaan aika hankalalta. Ja mies ei ole yhtään innostunut joten saa nähdä miten käy.

Alkuperäinen kirjoittaja hajuhaitta:
Sitte se älytön määrä kuoria ja sisävaippoja ja ekstrasiipiä ja lisäosia, sekä materiaaleja... Kuka jaksaa siihen asiaviidakkoon edes paneutua. Pari kertaa yritin tosissani, mutta hepreaksi jäi, kertiksillä mentiin eikä kaduta!

Ihan normaalia suomen kieltä ovat olleet kaikki minun lukemani ohjeet. Mutta meissä ihmisissä on toki eroja :)

Tähän minun pitää sanoa, että minä myös koin erittäin vaikeaksi tuon alkuunpääsemisen kestoilun osalta. Imujakin on monia monia erilaisia muotoonommeltuista taiteltuihin, hampusta froteeseen ja niin ees päin. Ja täytyy sanoa, että jos ei olisi ystävä kestoillut, olisi meidän kestoilut jääneet. Itse perehdyin ohjeisiin netissä, onneksi sain perehtyä vaippoihin niin, että hypistelin vaippaa ja ystävä kertoi mikä vaippa on kyseessä, miten sitä käytetään ja miten hoidetaan.

Helppohan sun on päteä täällä palstalla kun ei näköjään muuta tekemistä ole!

No tarkotus oli. Tulikin sitten kaksoset. Koko se rumba alkuun kaiken kanssa oli niin järjettömän uuvuttavaa ja olin synnytyksestä niin pitkään kipeä että se sitten jäi. Hirveen huono omatunto raijata noita kertiksiä roskiin, mutta toisaalta myöskään ei ole varaa kertaostona hommata molemmille kestoja. Nyt olenkin sitten ajatellut ommella muutamat harkkahousut ja alkaa opettamaan potalle. Twinsit on vasta 1 1/2 joten kyllä se paljon säästäisi luontoa ja rahaa jos hoksaisivat mitä muuta potalla voi tehdä kun pitää päässä tai leikkiä että se on auto... Ja niille jotka ovat nyt aikeistani kauhuissaan niin ei, en mitenkään aio pakottaa lapsia potalle vaan ajattelin ottaa sen vaan mukaan rutiineihin kunhan kesäsuhinat tästä rauhottuvat ja alkaa taas arki.

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
niin. itse koen kestovaippojen käytön lapsilla vaivattomaksi joten en ymmärrä miksi kaikki eivät niitä käytä. Mielestäni lapsi oppii kuivaksi nopeammin kun käyttää kestovaippoja. ainakin kun vertaan lähipiirini lapsiin. Ekologisuudesta puhumattakaan. En siis halua arvostella tai tuomita kertakäyttövaippoja käyttäviä mutta mietin vaan että miksei ihmiset ainakin kokeilis kestovaippoja? On helppoa nimittäin.

Kokeiltu on, mut ei toimi joka taloudessa. Ja tuosta kuivaksi oppimisesta, se on ihan vanhemmista ja lapsesta itsestään kiinni. Jotkut vain ovat valmiita ennemmin potalle tai pöntölle kun toiset. Meillä keskimmäinen ollut jo pitkään ilman vaippaa ja osaa mennä itse potalle kun hätä tulee ja ikää tulee kohta 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kestotkin rasittaa luontoa:
Kyllä kestotkin rasittaa luontoa jos peset ne jollain muulla kuin biologisesti hajoavalla pesuaineella... Ja kanniskelepa jotain paskaista kestovaippaa tuolla kaupungilla kun liikut. Ei sitä hajua kestä kukaan.

Hajua? Meiän taskuvaipat ei todellakaan haise! Usein ei edes huomata kakkaa kun taas kertakäyttösissä menee heti läpi. Ja jos nyt sattuisi kaupungilla kakkaamaan niin meillä on ihan vedekestävä vaippapussi mukana josta hajut ei tuu läpi.

Me pestään kestot pesupähkinöillä muun pyykin kanssa.

Tää on yks syy miksi kartan vaistomaisesti kestoja. Kestojen käyttäjät vakuuttaa aina, ettei ne haise, ei ei. PASKA HAISEE. Niin myös pissa jos se on pitkään kankaassa.

Sitten nämä pesupähkinät. Kestoja käyttävät on aina jotenkin ylettömän megalomaanisen ekoilijoita ja alkaa hengästyttää jo muutaman lauseen jälkeen, jos jotain erehtyy siis kysymään. Jos mä kysyn perusjuttuja kestoilusta, en mä halua saada pesuaineluentoa tai pohjavesifaktaa siinä samalla. Ei mun rahkeet riitä yhtäkkiä tehdä täyskäännöstä elämässäni ja alkaa vetämään ituja nenäänkin.

Bonuksena tuo, että kertakäyttöisistä tulisi kakka "läpi". Miten se voi tulla läpi? Mitä se lapsi syö, jolla p*ska on niin löysällä (jatkuvasti)?? Ohi toki joskus mutta silloinkin yleensä liian pieni koko vaipassa.

Eli: kestoilijat tekee itse itselleen hallaa sillä fanaattisuudellaan. Itse asiassa aika samalla tavalla kuin imetyshirmulistalaiset omalla sarallaan. Hyvä asia, huono mainonta.

Sä olet NIIN oikeassa!

*kukkapuska*

niin. itse koen kestovaippojen käytön lapsilla vaivattomaksi joten en ymmärrä miksi kaikki eivät niitä käytä. Mielestäni lapsi oppii kuivaksi nopeammin kun käyttää kestovaippoja. ainakin kun vertaan lähipiirini lapsiin. Ekologisuudesta puhumattakaan. En siis halua arvostella tai tuomita kertakäyttövaippoja käyttäviä mutta mietin vaan että miksei ihmiset ainakin kokeilis kestovaippoja? On helppoa nimittäin.

Siksi, koska minua ei lapsen eritteet kiinnostakuin sen verran kuin pakko on. Sanokaa kestoilijat mitä sanotte, mutta ON huomattavasti helpompaa vetelän kakan jälkeen kääräistä kertis rullalle ja livauttaa roskalaatikkoon ulos, KUIN alkaa kaapimaan paskaa pyttyyn, suihkuttaa vaippaa, liottaa paskaisia kestoja kylppärinnurkassa sangossa haisevina ja sitten niitä paskaisia rättejä sieltä poimia pesukoneeseen :x :x :x .

Kun meille on kertikset kehitetty ja helpoksi tehty niin MIKSI IHMEESSÄ lisäisin työtaakkaani kotona turhan takia, kasvattaisin pyykkivuorta ja liottelisin vaippoja.
Nou thanks.

meillä osakestoillaan.. vauva vasta 1kk iässä.. en ole kokenut taakaksi.. vaippaa vaihdetaan 1-4h välein.. kun syömään heräilee.. iho on pysynyt hyvänä.. kertakäyttöisiä käytetään yöllä.. pyykkiä pesen joka toinen päivä.. välillä pestään omana koneellisena ja välillä muun seassa.. asteet on kuitenkin niin korkeita että uskon puhdasta tulevan.. hajuhaittoja ei ole ollut havaittavissa.. meillä pesuhuoneessa on lattialämmitys ja siellä siis kokoajan lämmintä niin vaipat ja pyykki kuivuvat nopeasti.. käytetyn vaipan huuhtelen veden alla ja puristan kuivaksi ja saunan puolella kuivuu telineellä.. ja saunan ilmastointi vetää hajut jos niitä on.. ja kun pyykkiä tulee tarpeeksi otan kuivat vaipat "orrelta" ja nakkaan koneeseen.. ei ole vaikeaa.. meillä mieskin käyttää kestoja vaikka "nauttii" vaippojen huuhtelusta vähemmän kuin minä joss nyt näin voi sanoa ;)

Lukematta koko ketjua lainkaan, vastaan vain omasta puolestani alkuperäiseen kysmykseen. En käytä koska en yksinkertaisesti ole saanut aikaiseksi tutustua/perehtyä niihin. koska niitä on niin paljon erilaisia, joidenkin mielestä jonkun tyyppiset vaipat ovat huonoja ja hankalia jne jne, niin vielä en ole saanut itsestäni irti ottaa tätä asiaksi. Toinen syy on, että asumme vielä kuukauden pari tosi ahtaasti, ja kokisin tässä kämpässä hankalaksi säilyttää likaisia vaippoja ja pestä vaippapyykkiä... ehkä tällä selittelen laiskuuttani, mutta olen luvannut itselleni, että kun kohta muutamme isompaan asuntoon, vaihdan kertsit kestoihin :saint: ihan oikeasti joka kerta ahdistaa, kun vien vaipparoskiksen tuohon sekajätepönttöön.. siellä ne meidän neidin vaipat sitten lojuu sen 500 vuotta jossain näreen juuressa...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Koska 1-vuotiaan kertis tarvitsee vaihtaa vain 2-3 kertaa paivassa ja kestovaippa tuplasti useammin.

Meiän yksivuotias kestovaippailija on jo päiväkuiva ;)

Nyt taytyy sannoo tähän että meidän kerttiskäyttäjä oli päiväkuiva kans 1v ja harvon tuli enään yölläkään vaipaan pissaa, (vaikka lotkotti yössä 1-4krt tissiä) 1,5 v jätettiin sitte vaippa pois kokonaan.

koska ne aiheutti vaippaihottumaa, vaikka yritin lyhentää vaihtoväliä ja vaihtaa pesuainetta jne. Meillä vaan on tytöllä niin herkkä iho. Tosin kyllä me yhä osa-aikakestoillaan, mut kun iho menee huonoksi niin käytellään kertsejä jonkin aikaa.

Meillä oli myös tämä sama pulma. Siksi jäi kestoilu.

Ei oikein riittänyt into ja voimat selvittelemään asiaa muutamaa kuukautta pidempään. Kun kertakäyttöiset kuitenkin toimivat ihan moitteettomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Niistä biohajovista ei ole kaupungissa mitään iloa. Ne kun pitää laittaa sekajätteeseen ja samalla tavalla ne on ku muutkin sitten.

Niin, mutta eikös ne kuitenkin hajoa siellä kaatopaikalla huomattavasti nopeammin, toisin kuin tavalliset kertikset, joiden hajoamiseen kestää sen 500 vuotta tjtn....? Se kai siinä on se juttu, vai olenko ihan väärässä...

Helppohan sun on päteä täällä palstalla kun ei näköjään muuta tekemistä ole!

Sinä varmaankin teet sitten päivittäin suuria sankaritekoja, jotka oikeuttavat nuo älyttömät kommenttisi.

Alkuperäinen kirjoittaja petite:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Tässä on varmasti lueteltu jo kaikki mun syyt.
1. En jaksanut perehtyä
2. Pyykkiä on muutenki liikaa
3. Olisi pitänyt olla kamalan paljon rahaa käytettäväksi kerralla, tai sitten kestoiluun olisi pitänyt perehtyä pari-kolme vuotta ennen raskaaksi tuloa
4. Mulla ei ole säilytystiloja
5. En jaksaisi olla vaihtamassa vaippaa tunnin välein
6. Jos sitä kakkaa ei kestojen kanssa edes huomaa, kuten joku sanoi niin meidän tytöllähän olis koko ajan perse palaneena.

peesipeesi ja peesi...mieluummin biohajoavia jos joku kertois hyvän merkin...

Iso peesi!!!

peesaan minäkin, ja osittain syynä on myös se, että naapurin hyväätarkoittava rouva yritti kestoja tuputtaa, ja kun en heti ollut kiinnostunut, niin painosti koko raskauden ajan. Mitä enemmän rouva kertoi, sitä vähemmän mua kiinnosti. Ja koska tää on kolmas lapsi parin vuoden ikäeroilla, niin aattelin mennä samalla kaavalla kuin vanhemmatkin (jotka myös olleet 1vee päiväkuivia, vaikkei oo kestoilleetkaan...)