Miksi äidit tai isät ei hae osittaista hoitorahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "veikko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos perheellä olisi 250-300 tonnia velkaa omk:sta ja autovelka ja laskut sen päälle, en lähtis lyhentämään työviikkoa. Ja veikkaisin, että sellaisen perheen pitää vielä säästääkin, ettei koko homma mee heti paskaks kun yks putoaa siitä oravanpyörästä (jää työttömäksi, sairaaksi jne). Lienee tavallinen asetelma ainakin pks:lla.

Itse olen miettinyt osittaista hoitovapaata, kun lapseni menee ekaluokalle, mutta mites käytännössä, kun mulla on vuorotyö palveluammatissa, vuorot n. 9-21, siis eihän se osittainen hoitovapaa välttämättä auta mitään, koska työvuoroja ei kuitenkaan välttämättä saa sumplittua niin, että olisin kotona kun lapsi tulee koulusta. Eli ideaalia olis varmaan olla töissä noin 9-15 esimerkiksi, mutta eihän se niin mene, että yksi saa tehdä sellaisia vuoroja ja muut ei. Sitten taas eihän sitä olis mitään hyötyä lyhentää aamusta, kun olisin sitten yksin kotona ja lapsi koulussa.

vuorotyössähän tuo on verratonta. Itse olen ollut jo 2 vuotta ja aion olla kunnes viimeinenkin pääsee tokalta. Välillä ei tosin makseta, mut ei tuo 90 euroa ole ratkaisevaa.

Miehelläni taas on sellainen (niin vaativa esimies-)työ, että todella harvoin hän nytkään pysyy edes normaalin työajan puitteissa, toisin sanoen jos haluaisi pitää jotain osittaista hoitovapaata, niin se olis good bye työpaikalle. Tosin voi olla, että se on sit ihan pakkokin vaihtaa työpaikkaa, jos mä oon iltavuorossa niin eihän se pikkukoululainen voi yksinkään olla.

Mä olen osittaisella hoitovapaalla eli teen 81-prosenttista työaikaa. Se on meidän perheelle aivan ihanteellinen järjestely! Näin aiotaan jatkaa mahdollisimman pitkään.

Velkaa on niin paljo, ja osittainen hoitoraha niin pieni että on melkeen sama vaikka ei haekkaan. Veron kun siitä maksaa, ei montaa kymppiä jää käteen. Se siis mielestäni vain nimellinen korvaus, sen varaan ei mitään voi laskea.

[QUOTE="minttu";22223345]Mä olen osittaisella hoitovapaalla eli teen 81-prosenttista työaikaa. Se on meidän perheelle aivan ihanteellinen järjestely! Näin aiotaan jatkaa mahdollisimman pitkään.[/QUOTE]

Näin meilläkin!

Mä olen suunnitellut hakevani ja jääväni osittaiselle hoitovapaalle, kun lapsi menee kouluun. Mutta niin päin, että menisin töihin myöhemmin. Toisin sanoen, pystyisin saattamaa lapsen kouluun. Meillä on (ainakin toistaiseksi) toimiva iltapäivähoito, joten en tarvitsisi lyhennystä siitä päästä.

[QUOTE="vierailija";22223348]Velkaa on niin paljo, ja osittainen hoitoraha niin pieni että on melkeen sama vaikka ei haekkaan. Veron kun siitä maksaa, ei montaa kymppiä jää käteen. Se siis mielestäni vain nimellinen korvaus, sen varaan ei mitään voi laskea.[/QUOTE]
Onhan se reilu 50e/kk rahaa sekin! Vuoden aikana kertyy jo 5100e, kyllä sillä muutamat haalarit lapsille ostaa.

Mä hain sitä kyllä kun tein 30-tuntista työviikkoa ja eihän se paljon ole mutta olin siihen ihan tyytyväinen. Kun itse aloin tehdä kokoaikaista ja mies lyhensi työaikaansa, niin mies taas ei hakenut. Hän sai työnsä järjestettyä siten että pystyi tekemään täydet tunnit vaikka oli yhden arkipäivän lapsen kanssa.

[QUOTE="veikko";22223254]Hoitoraha ei houkuttele lyhent

Miksi ei haeta vaikka tukiaisia saa ja voi olla pois töistä hyvällä syyllä?[/QUOTE]

Olin mahtavat kolme kk osittaisella hoitovapaalla. Se vajaa viisikybää on naurettavan vähän kompensoimaan yli 500 euron tulomenetystä kuussa. Lisäksi samat työt teki kuudessa tunnissa sen reilun seitsemän sijasta paljon vähemmällä palkalla.

Vuorotyössä minäkin ja osittaista teen, 75% on työaikani. Samaa olen ihmetellyt, miksei ihmiset tee enempää tuota osittaista. Ansionmenetyshän siinä on kuitenkin aika minimaalista. Esim. säästöä tulee jo päivähoitomaksuista (ei tarvitse maksaa 100%), pienemmät veroprosentista (pienemmät tulot, pienemmät verot), puhumattakaan siitä AJASTA, jonka saat viettää pienen lapsesi kanssa.
Tämä järjestely sopii meidän perheelle täydellisesti ja aion jatkaa, kunnes nuorinkin menee toiselle luokalle. Kelalta saan n. 70€/kk käteen - rahaa sekin on ja tekee vuodessa 840€. Kyllä tuollakin summalla vaatetta lapsille ostaa. ;)

Noh, olen aikeissa jäädä osittaiselle hoitovapaalle, kun kuopus menee kouluun. Kelan tuki on naurettava ansionmenetykseen verrattuna, omassa työssäni etu onkin se lakisääteinen oikeus lyhentää työaikaa silloin, kun lapsi on pikkukoululainen.

Mutta ymmärrän hyvin niitä, joilla ei ole taloudellisesti siihen mahdollisuutta.

Summa oli muistaakseni n.50€ minkä sai kelalta, oli niin toaalisen naurettava raha siihen nähden että palkka pieneni lähes tonnilla kun tein 30h/vko joten laitoin suoraveloituksella tuon summan menemään animalialle.
Mutta meille siltikin ainoa oikea vaihtoehto oli lyhennetty työaika toiselle vanhemmalle.

[QUOTE="piitu";22223361]Saakohan osittaista hoitorahaa jos toinen on vanhempainvapaalla? jos on kaksi lasta?[/QUOTE]

Ei saa, jos perheelle maksetaan vanhempainrahaa.

Itse olen ollut osittaisella hoitovapaalla 2 vuotta. Palkan nettomenetys on aika vähäinen siihen nähden mitä siitä saa: pidennetyn viikonlopun. Lisäksi alennusta saa päivähoitomaksuista, kun hoitoa vaan 4 päivää viikossa ja Kela maksaa sen 90e/kk.
Itellä yksi päivä enenmmän aikaa lapsille ja kodille, täysin mahtavaa!

Koska yhtälö on monesti täyttä tappiota rahallisesti ja jaksamisen kannalta. Paahdat samat duunit paljon lyhyemmässä ajassa, saat nälkäpalkkaa ja jos on vähänkin pidempi työmatka tai työajat eivät vanhempien kesken mene riittävästi limittäin tai työnantaja ei suostu esim. 4 päiväiseen viikkoon, maksat helposti täydet hoitomaksut.

Monille on paljon kannattavampaa joko olla kokonaan kotona tai kokonaan töissä. Suomessa osa-aikaisen työn mahdollisuudet + vanhemmuus on yhdistelmänä aivan lapsenkengissä vielä, tätä ei voi oikein vaihtoehdoksi edes kutsua.

Kyllä me ollaan tota harkittu, sitten kun kuopus menee kouluun ehkä...
Miehelle luonnistuis paremmin, mutta se haluis tehdä 4 päiväistä viikkoa.
Mä voisin tehdä esim. 9- 15 päivää, mutta ikävä kyllä joutuisin tekeen tuossa kuudessa tunnissa 7,5tunnin työt, jotta aika kiirettä se pidemmän päälle pitäis.
Eli harkinnassa.

Toisaalta tilanne on nytkin hyvä, koska mä menen duuniin klo 9 ja mies pääsee useimmin klo 15.15 töistä.

Yhteistyössä