Miksi ei tajuta, että myös isovanhemmilla on elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
jos mummolta ei löytyisikään parin kuukauden aikana yhtään ainuttakaan päivää lapsenvahdin ajalle (tai muuten vaan tapaamiselle) niin kyllä mää ihmettelisin ja ainakin vetäisin johtopäätökset mummon prioriteeteista.

Miksi pitäisi? Siis jos lapsen äiti ei ole synnyttämässä pikkusisarusta tai joku perheenjäsenistä sairas tai jotain muuta poikkeavaa, niin kyllähän näissä tilanteissa normaalisti "suku pitää yhtä". Mutta jos kyse on normiperheestä, jossa kaikki on vaikkapa terveitä, niin ei kai niitä lapsia sitten sentään joka kuukausi HOITOON viedä? Ihan vaan viemisen ilosta? Kyllähän jokasen perheellisen pitää omien lastensa kanssa kyetä myös vapaa-aikaansa viettää. Laatuaikaa ei ole VAIN se, että äiti ja isä on kahdestaan. Myös perheenä voi olla hauskaa

Lue koko lause. Oli myös koko perheen tapaamisesta kiinni, ei suinkaan pelkästään hoitamisesta. Näköjään nykyajan mummoille ja papoille tavallinen tapaaminenkin on jo sitä "hoitamista" vaikka isät ja äidit ei lähde edes minnekään.

Kyllä mää ihmettelisin jos vanhemmillani ei olisi edes aikaa tavata mua ja mun perhettäni parin kuukauden aikana ollenkaan ja joutuisin "almanakasta" aikaa varaileen. Onhan siinä jo normi viikonloppulomia tosi monta ja jos jokaiselle lomilleensakin jotain muuta laittaisi niin onhan se nyt ihan ilmiselvä asia prioriteeteistä.

Voiko tosiaan joku olla niin kiireinen? Omia kavereitaanko mummut sitten mieluummin tapailee?

Alkuperäinen kirjoittaja 2s:
Miksi ei tajuta että myös lapsilla on oikeus isovanhempiin?Meillä isovanhemmat ei ainakaan tajua.

Mutta isovanhemmilla ei ole oikeutta lapsiin jos tulee ero ja eronnut puoliso ei halua tavata. Miksi vaan oikeus hoitaa?

Meikäläisen lapsilla ei ole elossa kuin yks ihana mummi 79v.Ei enään sillai jaksa hoitaa, mutta kyllä lapsenlapsia(10v,6v ja 2v) aina silloin tällöin jaksaa "vahtia", kun käydään kaupassa tms...Isäni kuoli kun kuopus oli 3kk,vaari oli tosiaan onnellinen tyttärenpojasta,mutta valitettavasti ei saanut mahdollisuutta nähdä pojan kehitystä....Miehen vanhemmista mummo ei koskaan välittänyt lapsenlapsista ja vaari ei niitä koskaan nähnytkään...että näin

Ja mitä tulee siihen lapsenvahtina olemiseen... siihenkin vaikuttaa niiden vahdittavien lukumäärä, ikä ja mun kuntoni. Jos nivelreumani ei tästä pahene, voin ottaa yhdellä kertaa yhden yli 3 veen ja yhden alle 3 veen. Jos pahenee, en ota alle 3-vuotiasta lainkaan. Pahenipa tai ei, voin ottaa yhdellä kertaa kolme kouluikäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

Omat lapset ne heittää sen mummon vanhainkotiin.
Minä olen äitini hoitanut viimeriseen hengenvetoon, oli 81v kuollessaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mummi myös:
Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

Ja näin sen musta kuuluukin mennä. Mutta harva ottaa oman äitinsä tai isänsä kotihoitoon, jos äiti/isä ei ole enää mitään yhteyttä pitänyt saati lapsen lapsiaan tavannut omien menojensa ja itsekkyyden takia. Ei puoliventovierasta kukaan taloonsa ota. Jos taas välit on hyvät ja lämpimät olleet aina (oli sitten pystynyt hoitaan lapsenlapsia tai ei) niin sellaista äitiä/isää hoitaa loppuun asti sydämellä. Mutta jos äiti/isä on lopettanut yhteydenpidon koska on "velvollisuutensa suorittanut", niin helposti sitä sellaisen "heittää" vanhainkotiin.

Mun oma äiti on valmis ottamaan meijän 7kk ikäisen hoitoon sillo ku vaan mahd. (Asuu 350km päässä). Ja siis aina kun ollaan siellä niin hän on kokoajan pitämässä lastamme sylissä.. No mieheni äiti taas on ihan eri maata.. (asuu 10km päässä) Käydään siellä 2-3 kertaa viikossa, välillä on kertoja ettei ota kertaakaan tyttöä syliin.. Ja on tehhyt meille kaikille selväks joilla on lapsia hän ei jaksa hoitaa lastenlapsiaan!! :( Mun mielestä iha hirveää. En sitä tarkoita et pitäis vähä väliä, mut vois ottaa ees sillointällöin vähäks aikaa hoitoon, vaik sillo ku on itellä tosi tärkeä meno, johon ei halua lasta mukaan.. Mut enpä oo kehannu apua pyytää kun noin suoraan on sanonu.. :/ Ärsyttä todella!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta tulee samanlainen ilkiömummi kuin ap:stäkin. Mutta kun mä saan neljännesvuosisadan kestäneen äitiyteni kunialla päätökseen, alkaa mun oma aikani. Aion ottaa takaisin ne vuodet, kun en päässyt matkustamaan ulkomaille, en ehtinyt harrastaa kodin ulkopuolella, en osallistua järjestötoimintaan enkä juuri mihinkään muuhunkaan, koska omat lapseni olivat sen neöjännesvuosisadan ykkössijalla elämässäni. Olen ollut lasteni käytettävissä käytännöllisesti katsoen koko sen neljännesvuosisadan ja he saavat luvan sen jälkeen pärjätä jo ilman minun jatkuvaa apuani ja läsnäoloani. Lapsenlapsiani aion kyllä hoitaa, mutta en anna lastenlasteni estää mua reissaamasta ja harrastamasta, kuten annoin omien lasteni. En katso olevani vastuussa lapsenlapsistani sillä tavalla, mitä olen ollut omista lapsistani. Vasta viime kesänä olin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen viikonlopun yksin kotona.

Ethän sä olekaan vastuussa niistä lapsenlapsista vaan vanhempansa.
Minäkin otan yökylään ja pyydettäessä mutta en takuuvarma hoitaja heti nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mummi myös:

Ja näin sen musta kuuluukin mennä. Mutta harva ottaa oman äitinsä tai isänsä kotihoitoon, jos äiti/isä ei ole enää mitään yhteyttä pitänyt saati lapsen lapsiaan tavannut omien menojensa ja itsekkyyden takia. Ei puoliventovierasta kukaan taloonsa ota. Jos taas välit on hyvät ja lämpimät olleet aina (oli sitten pystynyt hoitaan lapsenlapsia tai ei) niin sellaista äitiä/isää hoitaa loppuun asti sydämellä. Mutta jos äiti/isä on lopettanut yhteydenpidon koska on "velvollisuutensa suorittanut", niin helposti sitä sellaisen "heittää" vanhainkotiin.

Lapsella on usein neljä isovanhempaa otatko kaikki "kotihoitoon"?

Suurten ikäluokkien lapset auttavat ystäviä enemmän kuin vanhempiaan
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suurten+ik%C3%A4luokkien+lapset+auttavat+yst%C3%A4vi%C3%A4+enemm%C3%A4n+kuin+vanhempiaan/1135236738226

Meillä kolmet isovanhemmat, ne jotka asuvat samassa kaupungissa eivät ole meidän kanssa missän tekemisissä ja toiset asuvat sen verran kaumepana ettei kauhein usein edes nähdä. Eikä meillä ainakaan vaadita isovanhemmilta yhtään mitään. Käyvät kylässä kun/jos käyvät ja silloin kun heille sopii. Homma toimii näin. Joskus äitini ja hänen miehensä ottavat esikoisen mukaansa mökille tai viikonlopuksi heille, mutta itse he sitä aina ehdottovat/haluavat. He kaikki meidän isovanhemmistä myös vielä työelämässä ja yhdet viettävät talvet aina poissa suomesta.

Ne ainoat, jotka asuvat lähellä olisivat halunneet olla koko ajan lastenlastensa kanssa, siis ei riittänyt 3xvko. Siihen se homma sitten kaatuikin. Ja muutamaan muuhun epäkohtaan.

Vaikka minun ja miehen vanhemmat monellakin tapaa kiinni aktiivisessa elämässä, aina heiltä on löytynyt halua olla lastenlastensa kanssa. HOitaa tai olla vaan seurassa. Ei ole ollut ongelmia puolin eikä toisin.

Pitäisköhän ap:n vähän kohentaa välejään jalkikasvuun? Ei siis palvelemalla aan juttelemalla asiat suoriksi. Mistä oikeasti hiertää?

Meillä ei omani eikä mieheni vanhemmat koskaan auta yhtään missään asiassa. Kylässä käyvät kun kutsutaan, mutta siinä kaikki kontakti heihin. Antaisin mitä vain isovanhemmista, jotka edes kerran vuodessa vaikka yhden illan tarjoutuisivat lapsenvahdiksi.

Ja vielä mietin, että ainakin omalla kohdallani siihen lapsenvahtihommaan tulee aikanaan vaikuttamaan sekin, missä ja millaisessa asunnossa asun. Jos keskellä Helsinkiä hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa yksiössä, niin sekin vaikuttaa siihen lapsenvahtihommaan. Silloin ei mulle tule ratasikäisiä eikä enempää kuin max 2 lasta kerrallaan.

Ja viimeisimpänä - vaan ei vähäisimpänä - vaikuttaa sekin, miten muhun mummina suhtaudutaan. Jos lasteni mielestä teen aina kaiken väärin hoitaessani lapsenlapsiani, on varmaan parempi,. että lapseni hoitavat lapsensa ihan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapsella on usein neljä isovanhempaa otatko kaikki "kotihoitoon"?[/quote]

öö. Onko sulla hieman luetun ymmärtämistä?

Eihän se lapsenlapsi niitä hoida vaan oma lapsi, jolla on tietääkseni vain isä ja äiti..? Mutta on sitä ikävää toista kotihoidossa pitää, jos ei mitään yhteyksiä ole sydämestään lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa ole pitänyt... (Lueppas muutkin viestini)

Niin. Taitaa mennä käsikädeittäin tuo. Jos mummot on olleet loppuajan itsekkäitä, niin luo myös lapsilleen "itsekkään" olon, eikä enää haluakaan sydämestään ottaa sitä vanhustaan kotiin.

Nyt kun alkaa jokatoinen mummoikäinen (50->) pitään niin itsekästä elämää, että ajattelee, että oma velvollisuus on kokonaan loppunut, eikä vaivaannut edes jälkikasvulleen soittaan ja kysyä kuulumisia, niin eipä siinä voi muuta kuin vanhainkoti heilahtaa.. Kyllä se on vanhuksen hoitaminen raskasta ja jos ei ole lämmintä suhdetta vanhukseen, niin ei sitä kyllä pelkästään "velvollisuuden" takia jaksa tehdä. Mutta jos sen tekee sydämestään, niin haluaa omaa mukavuuttaan hieman tinkiä, koska näkee saavan jopa itse enemmän kun saa hoitaa sitä omaa äitiään/isää kotona. Sama se on lapsenlapsiensa tapaamisessakin. Jos sitä ei tee sydämestä, niin kyllä se "velvollisuuden" tunteen ajatus tulee esiin muuallekin.
Minusta on aika suuri ero sillä, tapaako lapsenlapsiaan vai onko omien lastensa ilmainen lapsenvahti aina silloin, kun ne omat tenavat kaipaavat vapaa-aikaa lapsistaan. Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.
Sinä ajattelet sydämellä ja järjellä, etkä ole lapsenlapsien hoitaja. Toki sydänleikkaus, kuolema menee kaiken ohi mutta terveellä järjellä normaali arki,
Noin toimin minäkin, ajoissa kysytään jos tarvitaan apua ja voin myös kieltäytyä joskus kun paljon vikoja.
Onnea sinulle joskus tulevaan isovanhemmuuteen, olet fiksu.

Eihän se lapsenlapsi niitä hoida vaan oma lapsi, jolla on tietääkseni vain isä ja äiti..? Mutta on sitä ikävää toista kotihoidossa pitää, jos ei mitään yhteyksiä ole sydämestään lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa ole pitänyt... (Lueppas muutkin viestini)
Siis puolison vanhemmat eli anoppi ja appi laitetaan automaattisesti vanhainkotiin? Kumman puolison vai molempien? Mun laskujeni mukaan niitä vanhuksia on 4...edellyttäen tietenkin, että ovat elossa.

Täysin eri asia! Aikuisilla lapsilla on moraalinen velvollisuus hoitaa ikääntyviä vanhempiaan, koska vanhemmat ovat heitä hoitaneet ja kasvattaneet vauvasta aikuisikään saakka.

Ei ole. Eivät lapset ole pyytäneet syntyä näille vanhemmille. Se on ollut heidän oma valintansa hankkia lapsia.

Jos moraalisesta velvollisuudesta lähdetään puhumaan, niin sittenhän se velvollisuus koskee myös oman jälkikasvun auttamista näiden ollessa aikuisia.

Kyllähän sitä saa elää niin kuin haluaa mutta ei tarvitse olettaa että ihmiset sinusta silloin pitävät. Jokainen voi toimia niin kuin tahtoo, mutta selvä viesti siitä että kaikki muu elämä kuin lapsenlapset on tärkeämpää, on minun mielestä väärin. Silloin ei ole kyllä mummo ymmärtänyt elämän suurinta rakkautta ja sen merkitystä kun ulkomaanmatkat kiinnostaa enemmän kuin lapsenlapset. Eli elä miten tahdot mutta älä pakota muita pitämään sinusta, ei meitäkään voi pakottaa hyväksymään sitä että mummoilla ei omien lastenlasten elämä paljoa kiinnosta.

Minusta on aika suuri ero sillä, tapaako lapsenlapsiaan vai onko omien lastensa ilmainen lapsenvahti aina silloin, kun ne omat tenavat kaipaavat vapaa-aikaa lapsistaan. Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.

Niin onhan sillä ero.. Näkyyhän siinäkin jo itsekkyys, että lapset olettavat, että tottakai mummo ja vaari voi aina hoitaa lapsenlastaan niin, että voivat itse lähteä hurvittelemaan miten haluaa..

Ei se noin pitäisi mennä. Pitäisi olla lämpimät suhteet ja käydä koko perheen voimin tapaamassa mummoja ja pappoja niin, että myös mummot ja papat saavat vaan olla lapsenlapsiensa kanssa ilman "hoitovastuuta".

Tuo oli kauniisti sanottuPipariSuu, noin meilläkin on. Käyvät kylässä tapaamassa mummia ja hoitavat lapsensa.

Siis puolison vanhemmat eli anoppi ja appi laitetaan automaattisesti vanhainkotiin? Kumman puolison vai molempien? Mun laskujeni mukaan niitä vanhuksia on 4...edellyttäen tietenkin, että ovat elossa.

Toki appia ja anoppiakin tulee hoitaa. Yleensä vaan kotihoitoon on ottaneet naispuoliset, eikä miespuolinen. Näin oletan, että mieheni sisko hoitaa vanhempiaan, kun niiden aika jättää.

Mutta jos sisko ei pysty/kykene tai jotain muuta, niin asia on sitten eri. Jos vaan pystymme hoitamaan, niin haluamme varmasti hoitaan myös appia ja anoppia.

Mutta ikinähän ei tiedä miten maailma menee. Voipi olla, että on itse haudassa ennenkuin vanhempani tai mieheni vanhemmat menevät siihen kuntoon, että joutuvat kotihoitoon...

Kyllähän sitä saa elää niin kuin haluaa mutta ei tarvitse olettaa että ihmiset sinusta silloin pitävät. Jokainen voi toimia niin kuin tahtoo, mutta selvä viesti siitä että kaikki muu elämä kuin lapsenlapset on tärkeämpää, on minun mielestä väärin. Silloin ei ole kyllä mummo ymmärtänyt elämän suurinta rakkautta ja sen merkitystä kun ulkomaanmatkat kiinnostaa enemmän kuin lapsenlapset. Eli elä miten tahdot mutta älä pakota muita pitämään sinusta, ei meitäkään voi pakottaa hyväksymään sitä että mummoilla ei omien lastenlasten elämä paljoa kiinnosta.
Valitettavasti mä olen luopunut lähes neljännesvuosisadaksi kaikista ulkomaanmatkoistani ja aion sitten, kun en ole enää vastuussa lapsistani, matkustella mielin määrin. Mutta ehkä munkin olisi pitänyt vaan tunkea tenavani mummolaan ja matkustella jo aikoja sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Musta tulee samanlainen ilkiömummi kuin ap:stäkin. Mutta kun mä saan neljännesvuosisadan kestäneen äitiyteni kunialla päätökseen, alkaa mun oma aikani. Aion ottaa takaisin ne vuodet, kun en päässyt matkustamaan ulkomaille, en ehtinyt harrastaa kodin ulkopuolella, en osallistua järjestötoimintaan enkä juuri mihinkään muuhunkaan, koska omat lapseni olivat sen neöjännesvuosisadan ykkössijalla elämässäni. Olen ollut lasteni käytettävissä käytännöllisesti katsoen koko sen neljännesvuosisadan ja he saavat luvan sen jälkeen pärjätä jo ilman minun jatkuvaa apuani ja läsnäoloani. Lapsenlapsiani aion kyllä hoitaa, mutta en anna lastenlasteni estää mua reissaamasta ja harrastamasta, kuten annoin omien lasteni. En katso olevani vastuussa lapsenlapsistani sillä tavalla, mitä olen ollut omista lapsistani. Vasta viime kesänä olin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen viikonlopun yksin kotona.

Onneksi olen kanssasi samoilla linjoilla tässä asiassa, jos musta sitten tulevaisuudessa tulee sun miniä :D ;)

Onpas Tytsi viisas, onnea sulle:)

Toki appia ja anoppiakin tulee hoitaa. Yleensä vaan kotihoitoon on ottaneet naispuoliset, eikä miespuolinen. Näin oletan, että mieheni sisko hoitaa vanhempiaan, kun niiden aika jättää.

Mutta jos sisko ei pysty/kykene tai jotain muuta, niin asia on sitten eri. Jos vaan pystymme hoitamaan, niin haluamme varmasti hoitaan myös appia ja anoppia.

Mutta ikinähän ei tiedä miten maailma menee. Voipi olla, että on itse haudassa ennenkuin vanhempani tai mieheni vanhemmat menevät siihen kuntoon, että joutuvat kotihoitoon...
Mä en ole koskaan edes ajatellut, että lapseni mut aikanaan hoitaisivat. Ihan vaan siitä syystä, että esikoiseni on vammainen ja kuopukseni ei tietääkseni ainakaan ole homo. Ts tyttäreni ei vammansa takia mua pysty hoitamaan ja - kuten juuri kuvasit - tyttärien kuuluu hoitaa vanhempansa, ei miniöiden anoppiansa.

Valitettavasti mä olen luopunut lähes neljännesvuosisadaksi kaikista ulkomaanmatkoistani ja aion sitten, kun en ole enää vastuussa lapsistani, matkustella mielin määrin. Mutta ehkä munkin olisi pitänyt vaan tunkea tenavani mummolaan ja matkustella jo aikoja sitten.

Kyllä se on niin, että sun kannattaisi mennä tutkimaan itseäsi, että mikä sun elämässä on tärkeätä. Oletko hoitanut vain velvollisuutesi takia lapsiasi? Etkö ole saanut niitä ilonkipinöitä lapsesi hoidosta? Olisitko vain onnellinen matkustellessa "vapaana taivaanlintuna" vai oletko onnellinen perheen lähellä?

Kukin taklaa tavallaan. Itselleni on tärkeintä oma perhe, lapset ja myös vanhempani. En laittaisi ulkomaanmatoja/töitä tjms. omen perheeni edelle.

Ja mikä estää ottamasta lapsia mukaan ulkomaanmatkoille ja nauttia silloin matkoista? Näin meidän perhe ainakin toimii, koko perheen voimin yhdessä.

Yhteistyössä