Miksi et hyväksy sitä, että toisilla nyt vaan on enemmän rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seeperota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seeperota

Vieras
Minulla ei ole paljon rahaa. Olen ammatiltani lähihoitaja ja saan luonnollisestikin siis lähihoitajan palkkaa. Mun mies on raksamies ja välillä jos on paljon hommia ja tekee 12h työpäiviä, niin kuukauspalkka on ihan jees, mutta välillä on pitkiäkin ajanjaksoja, ettei töitä oikein ole.

Osa työkavereistani elää selvästi leveämmin kuin minä. Palkka on sama, mutta en silti ajattele, että he elävät yli varojen. Heidän miehensä voi tienata tuhansia euroja kuukaudessa, he ovat voineet saada perintöä joltain sukulaiselta jo hyvinkin nuorena tai vaikkapa voittaneet ässäarvalla. Osa voi saada edelleen paljon avustusta vanhemmilta. Mistäs minä tiedän. Mun ei tarvitsekaan tietää.

Toiset asuvat kauniisti sisustetuissa kodeissa, käyttävät merkkilaukkuja, käyvät säännöllisesti kasvohoidossa, ulkona syömässä, ulkomailla useita kertoja vuodessa, kotimaan reissuja tämän tästä ja heillä tuntuu olevan aina rahaa ihan mihin tahansa.
Minusta tuntuu, että AINA löytyy kasa ihmisiä, joiden on pakko alkaa spekuloimaan sitä, millä rahalla joku tiina nyt taas osti merkkilaukun ja kävi ulkomailla ja nehän osti just ne uudet sohvatkin. Sitten kuvitellaan, että Tiina elää veloissa ja kaikki menee mitä tulee. Entäs jos Tiinalla nyt vaan on rahaa? Voihan se Tiina saada pääomatuloja jostain, eikä sitä tiedä kukaan työkaveri?

Mun yksi työkaveri oli kesälomalla perheineen Alpeilla ja loppukesästä lähtivät kaupunkilomalle Eurooppaan. Tämän lisäksi käyneet huvipuistoissa, museoissa, vesipuistoissa, mökkeilemässä ja shoppailemassa Helsingissä. Tätä kaikkea sitten taas iso lauma pohtii, että työkaverilla ei nyt varmaan ole enää yhtää rahaa ja "me ei käyty siellä ja täällä siksi, että on varaa mennä syyslomallakin". No jos jollain rahaa mennä ja tulla koko kesä, niin voi sitä rahaa olla mennä ja tulla koko syksykin?

Mä törmään nykyään ihan joka paikassa tähän, että kadehditaan niitä, joilla on jotain hienoa tai sitten setvitään, miten niillä ja niillä nyt on vaan isot velat.

Uusin villitys on sitten, että pitää itselle ostaa lopulta joku kallis "hienon merkkinen" auto ja maksaa järkyttäviä autolainoja. Ihan vaan siksi, että joku näkee "jaa niilläkin on Audi/Volvo/bemari tms" pihassa ja niillä varmaan menee hyvin. Mun tuttavapiirissä alkaa olla paljon perusduunareita, joilla on autolaina parhaimmilaan yli 50t.

Mä en ole koskaan kiinnostunut muiden raha-asioista. Tuo, että perusduunari ajaa kalliimmalla autolla mitä suurituloiset, pitää jopa paikkaansa. Kaikki keiden tiedän tienaavan yli 60t vuodessa, eli lasketaan kai suurituloisiksi? Lääkäreitä, insinöörejä, ekonomeja jne ajavat hyvin tavallisilla ja jopa vanhoilla autoilla? No samapa mulle.

Meillä on rahat välillä todella tiukassa ja ihan amiksia ollaan. Mun brutto 1900e ja miehellä 2100. Lapsia yksi taapero. Mun mies on just sellainen, että sitä tuntuu kovin kiinnostavan toisten raha-asiat. Mua taas ei yhtään :D
Meillä on melko kallis "merkkiauto" ja autolaina on aika iso järjetön, mutta se on miehen nimissä ja mies sitä maksaa. Mä pärjään ilman autoa, koska työmatkaa on 500m.

Jos ei itsellä ole rahaa ja omaisuutta, niin on hyvin vaikeaa osata mieltää, että jollain toisella voi olla. Taviksilla on myös usein todella koominen käsitys siitä, miten varakkaat elävät. Ehkä työkaverisi ja tuttavasi joutuisivat itsee elää kaurapuurolla seuraavat kolme vuotta, jos tekisivät kaksi ulkomaanmatkaan vuodessa. Silloin on jopa mahdotonta ajatella, että jollekin toiselle perheelle se ei ole mikään ongelma.
Tavis säästää ja säästää ja säätöillä sitten vietetään joulua, ostetaan pesutorni, tapetoidaan pari huonetta ja käydään kesällä risteilyllä ja Särkänniemessä. Ei sitä silloin vaan osaa eläytyä tilanteeseen, että joku ostaa kalliimman laukun, mitä on vaikkapa nelihenkisen perheen kesälomabudjetti.

Suomalainen jos kuka on kateellinen. Samaan kuuluu myös se, että pitää kovaan ääneen sanoa, ettei missään nimessä ole kateellinen. Naapurin Audia pitää kritisoida vaikka huonoksi valinnaksi, mutta kateutta se ei missään nimessä ole.

Lainarahalla, paljon ajettu ja juuri tuo vuosimalli on täynnä tehdasvikoja. Eikä tuo väri ole hyvä, likakin näkyy :D

Mä en ole koskaan kiinnostunut muiden raha-asioista. Tuo, että perusduunari ajaa kalliimmalla autolla mitä suurituloiset, pitää jopa paikkaansa. Kaikki keiden tiedän tienaavan yli 60t vuodessa, eli lasketaan kai suurituloisiksi? Lääkäreitä, insinöörejä, ekonomeja jne ajavat hyvin tavallisilla ja jopa vanhoilla autoilla? No samapa mulle.

Meillä on rahat välillä todella tiukassa ja ihan amiksia ollaan. Mun brutto 1900e ja miehellä 2100. Lapsia yksi taapero. Mun mies on just sellainen, että sitä tuntuu kovin kiinnostavan toisten raha-asiat. Mua taas ei yhtään :D
Meillä on melko kallis "merkkiauto" ja autolaina on aika iso järjetön, mutta se on miehen nimissä ja mies sitä maksaa. Mä pärjään ilman autoa, koska työmatkaa on 500m.
Pitää paikkansa varsinkin kateellisten mielestä. Jos jollain on hienompi auto mitä itellä, sillä on OLTAVA 100% 10v laina siihen. Huomaat VAIN heidät ja vedät johtopäätöksiä. Kateellinen et missään nimessä ole eikä sinua mitenkään asia kuitenkaan kiinnosta. ;)

:D

Miksi minä en ole huomannut tuollaista lainkaan? Ei se Bemari nyt niin kallis ole, että se veisi perheen talouden ahdinkoon asti kun pitää näyttää hienolta. :D

White trash luulee, että auton perusteella voi päätellä henkilön varakkuuden. Auto on vähän kuin nuo kalliit käsilaukut. Toisia kiinnostaa ja toisia ei. En ajattele, että naapurin Pirjo on köyhä, koska käyttää vain Vero Modan laukkua.

Ihmiset ovat kateellisia. Onhan yhteiskuntakin nykyään hyvin painostava. Kaikilla pitäisi olla kaikkea. Hienot blogit vielä ruokkivat kateutta ja tunnetta, että kaikilla muilla on kaikkea.

Kuten joku jo sanoikin, jos on itse elänyt aina suhteellisen pienissä rahoissa, niin ehkä sitä vaan ei todellakaan tajua, että joku toinen on elänyt aina isoissa rahoissa.

Minulla ei ole paljon rahaa. Olen ammatiltani lähihoitaja ja saan luonnollisestikin siis lähihoitajan palkkaa. Mun mies on raksamies ja välillä jos on paljon hommia ja tekee 12h työpäiviä, niin kuukauspalkka on ihan jees, mutta välillä on pitkiäkin ajanjaksoja, ettei töitä oikein ole.

Osa työkavereistani elää selvästi leveämmin kuin minä. Palkka on sama, mutta en silti ajattele, että he elävät yli varojen. Heidän miehensä voi tienata tuhansia euroja kuukaudessa, he ovat voineet saada perintöä joltain sukulaiselta jo hyvinkin nuorena tai vaikkapa voittaneet ässäarvalla. Osa voi saada edelleen paljon avustusta vanhemmilta. Mistäs minä tiedän. Mun ei tarvitsekaan tietää.

Toiset asuvat kauniisti sisustetuissa kodeissa, käyttävät merkkilaukkuja, käyvät säännöllisesti kasvohoidossa, ulkona syömässä, ulkomailla useita kertoja vuodessa, kotimaan reissuja tämän tästä ja heillä tuntuu olevan aina rahaa ihan mihin tahansa.
Minusta tuntuu, että AINA löytyy kasa ihmisiä, joiden on pakko alkaa spekuloimaan sitä, millä rahalla joku tiina nyt taas osti merkkilaukun ja kävi ulkomailla ja nehän osti just ne uudet sohvatkin. Sitten kuvitellaan, että Tiina elää veloissa ja kaikki menee mitä tulee. Entäs jos Tiinalla nyt vaan on rahaa? Voihan se Tiina saada pääomatuloja jostain, eikä sitä tiedä kukaan työkaveri?

Mun yksi työkaveri oli kesälomalla perheineen Alpeilla ja loppukesästä lähtivät kaupunkilomalle Eurooppaan. Tämän lisäksi käyneet huvipuistoissa, museoissa, vesipuistoissa, mökkeilemässä ja shoppailemassa Helsingissä. Tätä kaikkea sitten taas iso lauma pohtii, että työkaverilla ei nyt varmaan ole enää yhtää rahaa ja "me ei käyty siellä ja täällä siksi, että on varaa mennä syyslomallakin". No jos jollain rahaa mennä ja tulla koko kesä, niin voi sitä rahaa olla mennä ja tulla koko syksykin?

Mä törmään nykyään ihan joka paikassa tähän, että kadehditaan niitä, joilla on jotain hienoa tai sitten setvitään, miten niillä ja niillä nyt on vaan isot velat.

Uusin villitys on sitten, että pitää itselle ostaa lopulta joku kallis "hienon merkkinen" auto ja maksaa järkyttäviä autolainoja. Ihan vaan siksi, että joku näkee "jaa niilläkin on Audi/Volvo/bemari tms" pihassa ja niillä varmaan menee hyvin. Mun tuttavapiirissä alkaa olla paljon perusduunareita, joilla on autolaina parhaimmilaan yli 50t.

:cool:

Pitää paikkansa varsinkin kateellisten mielestä. Jos jollain on hienompi auto mitä itellä, sillä on OLTAVA 100% 10v laina siihen. Huomaat VAIN heidät ja vedät johtopäätöksiä. Kateellinen et missään nimessä ole eikä sinua mitenkään asia kuitenkaan kiinnosta. ;)

:D

Miksi minä en ole huomannut tuollaista lainkaan? Ei se Bemari nyt niin kallis ole, että se veisi perheen talouden ahdinkoon asti kun pitää näyttää hienolta. :D

Minä myös kyllä tiedän perheitä, joilla on oikeasti todella todella suuri autolaina. Ovat sen itse ääneen sanonut. Kyllä uuden auton ostaminen vie pienituloisen perheen ahdinkoon. Mä en voisi kuvitellakaan, että meillä olisi ikinä varaa yli 8000 autoon.
Mä oon sairaseläkkeellä ja osittain liikuntakyvytön loppuelämän, joten autot ja hienot huonekalut tuntuvat minusta melko mitättömiltä. Ennen saatoinkin kadehtia. Nykyään saatan olla vähän kateellinen äideille, joilla on mahdollisuus pomppia trampoliinilla lasten kanssa.

Mä oon utelias. Mua kiinnostaa joskus kyllä ihan oikeasti se, että mistä jengi rahansa repivät? Ihan siis vilpittömästi kiinnostaisi tietää. Olen 30 vuotias, joillakin ikäisilläkin jo viimeisen päälle sisustettu omakotitalo, auto, paljon hieno vaatteita, kalliita merkkilaukkuja, matkustavat ulkomaille tämän tästä, pystyvät ostamaan melkein mitä vaan ja aina on rahaa lähteä johonkin. On aikamoinen saavutus elää kolmekymppisenä noin ja vieläpä ehkä lapsi, jolla harrastuksia jne.

Köyhät haluaa ajatella ettei auto kerro mistään. Joku voi, mutta hyvin harva ostaa kalliin auton ja elää sitten vedellä ja näkkärillä. Tyypillisempi ja loogisempi vaihtoehto on se, että kalliin auton omistajalla on rahaa lompakossa.

Ehkä sä puhut nyt vähän erilaisista autoista kuin muut? Mä luulen, että sä tarkoitat kalliilla autolla jotain BMW x5 tai volvo xc60:stä, saati jotain Ferraria. Muut mahdollisesti puhuvat puhuvat jostain Audi a4:sesta tai pikkumersusta, tai Superbesta joihin nyt jokaisella työssäkäyvällä on varaa, jos vaan niin haluaa. Eivätkä edes ole mitään niin kalliita

Minä myös kyllä tiedän perheitä, joilla on oikeasti todella todella suuri autolaina. Ovat sen itse ääneen sanonut. Kyllä uuden auton ostaminen vie pienituloisen perheen ahdinkoon. Mä en voisi kuvitellakaan, että meillä olisi ikinä varaa yli 8000 autoon.
Mä oon sairaseläkkeellä ja osittain liikuntakyvytön loppuelämän, joten autot ja hienot huonekalut tuntuvat minusta melko mitättömiltä. Ennen saatoinkin kadehtia. Nykyään saatan olla vähän kateellinen äideille, joilla on mahdollisuus pomppia trampoliinilla lasten kanssa.
En nyt tiedä puhutaanko me jostain oikeasti ökyautoista vai siitä tavis-Audista minkä jotkut kuvittelee olevan joku hulppea rikkaiden ooh-auto. :D Tähän mä joskus törmäsin, kun meillä oli todella tavallinen käytettynä ostettu pikku Audi. :ROFLMAO:
Kukaan ei muuten spekuloinut lainajuttuja kun meillä oli Fiat, siitä oli lainaa. Spekuloitiin kun oli Audi, ei lainaa. Juuri kuten ketjussakin tehdään.

Toisaalta en näe siinä mitään kauhean ihmeellistä, vaikka monilla on autolainaa, Etenkin siinä vaiheessa kun ostetaan asunto, voi jäädä vähemmälle autokäteiset ja jos kyseessä ei ole mikään yli sadan tonnin auto johon pitää ottaa täysi laina ja lainaerätkin tuottavat päänvaivaa. Onko nyt jotenkin todella noloa ottaa osa lainaa perus autoon? (siis näihin joidenkin mielestä niin ihmeellisiin, kun keulassa lukee bmw)

Te kun siis ette spekuloi näitä, mutta kuitenkin spekuloitte...niin puhutaan sitten ko asiasta. :cool:

Jostain syystä auto tuntuu ärsyttävän ihmisiä ehkä kaikkein eniten, vähän hienompi talo ei niin paljon, vaikka siihen "turhuuteen" palaisi rahaa aika varmaan enemmän kuin "hienoon" autoon. Törmää niin usein keskusteluun, kuinka autosta näkee tai ei näe jotain ja kuinka on varmana lainarahaa (omg) takana ja plaa plaa plaa....

Mä oon utelias. Mua kiinnostaa joskus kyllä ihan oikeasti se, että mistä jengi rahansa repivät? Ihan siis vilpittömästi kiinnostaisi tietää. Olen 30 vuotias, joillakin ikäisilläkin jo viimeisen päälle sisustettu omakotitalo, auto, paljon hieno vaatteita, kalliita merkkilaukkuja, matkustavat ulkomaille tämän tästä, pystyvät ostamaan melkein mitä vaan ja aina on rahaa lähteä johonkin. On aikamoinen saavutus elää kolmekymppisenä noin ja vieläpä ehkä lapsi, jolla harrastuksia jne.

Kyllä Suomessa se raha yleensä revitään ihan vaan palkkatuloista. Toki voi olla, että jos on jo asuntolaina maksettu, jää sen vuoksi käyttörahaa vähän enemmän tms. Mutta jotkut ulkomaanmatkat, käsilaukut ja autot nyt eivät mitään erityistä luksusta edes ole.

On ne aika monellekin suomalaiselle luksusta. Täällä kun harvempi tienaa oikeasti hyvin.

Eli mielestäsi aika harvalla suomalaisella on auto, käsilaukku tai mahdollisuus käydä Helsingissä? (Poislukien toki helsinkiläiset, joista monella ei ole autoa, tuota luksustuotetta, ja joiden ei tarvitse säästää päästäkseen pääkaupunkiimme.)

• Tykkää
Reactions: Pin
Eli mielestäsi aika harvalla suomalaisella on auto, käsilaukku tai mahdollisuus käydä Helsingissä? (Poislukien toki helsinkiläiset, joista monella ei ole autoa, tuota luksustuotetta, ja joiden ei tarvitse säästää päästäkseen pääkaupunkiimme.)

Eiköhän tässä puhuttu monen tonnin käsilaukuista, kalliista autoista ja matkoista. On minun 3v:lläkin käsilaukku...

Eiköhän tässä puhuttu monen tonnin käsilaukuista, kalliista autoista ja matkoista. On minun 3v:lläkin käsilaukku...

Puhuttiin merkkilaukuista, mutta niitähän saa huomattavasti halvemmalla. Ja kuten joku huomautti, sekin taitaa olla tulkinnanvaraista, mikä auto on kallis. Matkoja saa toki kalliilla, mutta niin saa halvallakin.
Tuo yksi henkilö kirjoitti, että suomessa harva tienaa hyvin, mistä voisi päätellä, että hänen mielestään suurimmalla odsalla suomalaisista menee aika huonosti. Olisi kiinnostavaa tietää, mikä maa on sitten se vertailukohta, jossa jengillä menee hyvin. Onko jossain sellainen maa, jossa suurimmalla osalla on monen tonnin merkkilaukku, hieno auto ja kalliita matkoja? Ja onko jotain olennaista hyvinvointieroa sitten tähän suomalaiseen todellisuuteen?

Voisitte joskus valaista minkälaisia kalliita autoja tarkoitetaan, kun niin usein ilmenee, että puhutaankin vain keulamerkin perusteella ja merkkilaukkukin on satkun-parin MK. :D Matkojakin voi tehdä niin eri budjetilla. Kovin usein en kyll törmää itse ainakaan perheisiin, jolla olisi yhdistelmänä 200 000e auto, 500 000+ talo, useiden tonnien useita merkkilaukkuja ja mahdollisuus lähteä matkaamaan maailman ympäri joka vuosi usean kerran (5* hotelleissa jne)... nyt kun puhuttiin jostain ilmeisesti yleisestä, me eletään ainakin hyvin erilaisessa maailmassa jos omassa piirissä on tuollaisia enemmänkin.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Voisitte joskus valaista minkälaisia kalliita autoja tarkoitetaan, kun niin usein ilmenee, että puhutaankin vain keulamerkin perusteella ja merkkilaukkukin on satkun-parin MK. :D Matkojakin voi tehdä niin eri budjetilla. Kovin usein en kyll törmää itse ainakaan perheisiin, jolla olisi yhdistelmänä 200 000e auto, 500 000+ talo, useiden tonnien useita merkkilaukkuja ja mahdollisuus lähteä matkaamaan maailman ympäri joka vuosi usean kerran (5* hotelleissa jne)... nyt kun puhuttiin jostain ilmeisesti yleisestä, me eletään ainakin hyvin erilaisessa maailmassa jos omassa piirissä on tuollaisia enemmänkin.

Ai, ajattelin että aloituksessa puhutaan siitä että joillain on oikeasti paljon rahaa. eikä köyhistä. Jokaisella opiskelijallakin on nykyään 200€ MK laukku. Kenellä tahansa voi olla joku 1980-luvun BMW.

Kallis auto maksaa yli 50t, kallis laukku yli 600e.

Kyllä keskitiloisen perheen pitää jostain tinkiä, jos joka vuosi käy ulkomailla. Jos on uusi talo ( oli millainen uusi talo tahansa), pari autoa, pari lasta, harrastukset tms niin ei keskituloinen kyllä käy sitten tuon lisäksi ulkomailla kuin kerran vuodessa ja lisäksi ehkä huvipuistossa ja pienellä kotimaan lomalla. Ei kaiken tuon lisäksi keskituloisella ole enää varaa hienoihin laukkujen. Ehkä yhteen.

Olemme uusperhe. Molemmilla yksi kouluikäinen lapsi. Mulla on paljon hienoja vaatteita, varmaankin juuri sellainen viimeisen päälle sisustettu koti, yli 600e laukkuja, matkustellaan paljon jne. Autoni ei hääppöinen ole. En tienaa kovin paljon. Olen sairaanhoitaja kaksivuorotyössä.

Meillä on paljon omaisuutta. Osakkeita, metsää, sijoitusasuntoja jne. Mieheni tienaa paljon ja mä olen syntynyt kultalusikka suussa. Ei meidän omaisuuksista tms tiedä kukaan työkaveri tms. Tuskin edes uskoisi.

Tämä vastaus siis niille, jotka pohtivat miten on rahaa.

Yhteistyössä