Miksi ihmeessä haluaisin nukkua jossain perhepedissä?:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoko olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En minäkään olisi halunnut vauvaa perhepetiin. Vauva päätti toisin. Ei suostunut nukkumaan ensimmäisiä kuukausiaan kuin aivan kyljessä kyhyttäen. Itsekin halusin toki nukkua, joten vauva jäi viereen. Järjestely osoittautui ihan hyväksi, imetys onnistui puolinukuksista, kaippa vauva imaisi itsepalvelunakin öisin minun heräämättä välillä. Vauva nukkui rauhallisesti, minä nukuin, mies nukkui, siis koko poppoo oli järjestelyyn lopulta tyytyväisiä!

Minusta ap on hyvin itsekäs kun pakottaa mies heräämään vauvan kanssa kun itse saa nukkua päivällä!

Ehkä saat kuulla asiasta koska kaverit näkee, että sun mies on väsynyt?

Ja mun mielestä 2kk vauva on yleensä suht helppo, nukkuu ja syö. Ei kannata tehdä lisää lapsia jos ei nytkään yksin osaa pärjätä-

[QUOTE="vieras";22875632]Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta perhepedin etuna on juuri se, että kaikki saavat nukuttua paremmin kun ei tarvi lähteä toiseen huoneeseen eikä kuulostella unen läpi mitä toisessa huoneessa tapahtuu. vauva myös nukkuu rauhallisemmin kun hän vähintään kuulee vanhempiensa hengityksen. Meille paras ratkaisu oli se että vauva nukkui samassa makuuhuoneessa kuin me, mutta omassa sängyssään. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan eri vaihtoehtoja ennakkoluulottomasti, varsinkin kun rikkonaisten öiden perusteella tuo nyt valitsemanne tapa ei välttämättä ole se teillekään paras.[/QUOTE]

Tämä on kyllä hauskaa, mikset suosittele näitä muita kauhistelijoita ennakkoluulottomasti kokeilemaan sitä, että vauva nukkuu omassa huoneessaan.... melko rajoittunutta ennakkoluulottomuutta.

Ei kannata kuitenkaan olla liian ehdoton, jos oman jaksamisen rajat tulee vastaan. Teidän vauva on vasta 2 kk, ja sen ajan kyllä jaksaa millaisilla unilla vaan, varsinkin jos saa joka toinen yö nukuttua. Mutta teillä on vielä paaaaljon kaikenlaisia kehitysvaiheita tulossa, joten jos ette yksinkertaisesti saa tarpeeksi unta tuolla systeemillä, niin suosittelen kyllä ottamaan lapsen lähemmäs nukkumaan. Mulla oli ekat 2 kk pyhät periaatteet että vauva omassa sängyssään ja omassa huoneessaan, piste. Sitten uuvahdin niin, etten saanut enää unta, vaikka vauva nukkui. Joten lapsi siirtyi omaan pinnasänkyyn meidän huoneeseen, koska itse nukuin näin 100 kertaa paremmin. Myöhemmin sitten tulikin hampaita, uusia taitoja jne. joten en halua edes kuvitella miten väsynyt olisin ollut, jos olisin joutunut joka kerta heräämään ja kävelemään toiseen huoneeseen kenties pitkäksikin aikaa lohduttelemaan ja nukuttelemaan vauvaa keskellä yötä. Ja huomaathan, että sitten kun siirrätte taaperon aikanaan jatkettavaan lastensänkyyn, voi ongelmaksi tulla teidän sänkyyn ravaaminen yöllä jne. Näitä vaiheita tulee ja menee, joten kannattaa nyt jo heti alussa asennoitua vähän vähemmän ehdottomasti näihin nukkumiskuvioihin. Tärkeintä on koko perheen hyvät unet.

En ja kanssa ymmärrä tuota perhepeti-systeemiä. Mielestäni on ihan hullua ja vastuutonta ottaa vauva sinne aikuisten sekaan nukkumaan. Enkä oikeasti tajua, mitä hyötyä siinä on olevinaan. Paljon paremmin kaikki nukkuu, kun vauva nukkuu omassa sängyssään.

mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Meillä kahden vanhimman kanssa aikoinaan nukuttiin samassa makkarissa niin että meidän parisänky oli keskellä ja tenavien sängyt heti siinä molemmilla puolilla vieressä, toimi aikansa loistavasti ja omaan huoneeseen siirtyminen meni kivuttomasti ja erittäin helposti kun esikoinen oli 5 ja pikkusisko 3. Nyt tämän 1,5-vuotiaan kanssa nukutaan perhepedissä, hän nukkui aikansa omassa pinniksessään mutta noin 4 kk sitten alkoi kömpimään meidän viereen ja siihen jäi :)
Ei meitä kumpaakaan aikuista haittaa että samassa pedissä köllötellään, siirrettiin sänky seinän viereen ja sinne seinäpuolelle poitsu nukahtaa illalla aika näppärästi. Jos yöllä on jotain niin siinähän tuo on heti viekussa, hoitovapaalla kun olen niin yötarpeista huolehdin minä eikä isä edes yleensä herää vaikka joskus vaippaakin vaihdellaan keskellä yötä.
Me ollaan ajateltu että heppu saa nukkua vieressä niin kauan kuin haluaa, todennäköisesti on meidän viimeinen lapsi joten siitä läheisyydestä haluaa nauttia niin kauan kuin mahdollista, ei hän enää kymmenen vuoden päästä siinä nuku... :)

Tämä on kyllä hauskaa, mikset suosittele näitä muita kauhistelijoita ennakkoluulottomasti kokeilemaan sitä, että vauva nukkuu omassa huoneessaan.... melko rajoittunutta ennakkoluulottomuutta.

No tässä ketjussa aloittajan ennakkoluulot kohdistuivat nimenomaan perhepetiin, joten ei kai hänelle tarvitse muita vaihtoehtoja suositella kokeilemaan ennakkoluulottomasti.

[QUOTE="minä";22875681]lisäksi minä ihmettelen suuresti, MISTÄ löytää miehen joka suostuu joka toinen yö valvomaan lapsen kanssa? miehellä on herätys aamusin töihin puoli viis ja joka toinen viikko tulee töistä kotiin niin, että on nukkumassa aikasintaan puolen yön aikaan. Ja kun teillä on vain yksi lapsi, on sinulla ihan eri mahdollisuudet levätä päivällä kuin esim. mulla kun on kolme. Ei kävis mielessäkään että mies hoitas meillä öisin, jos en olis sitten ihan täysin loppu. Siitä tosin on ollu puhetta, että kun/jos tarvii yövierottaa ja mä oon väsynyt niiin se aloitetaan viikonloppua vasten niin, että joko mä valvon vauvan kanssa ja saan nukkua aamulla ja päivällä tai sit mies valvoo ja nukkuu päivällä.[/QUOTE]

Meillä nyt on näin ja mies valvoo, koska haluaa. Hän tekee töitä myös paljon kotona, kuten minäkin taas kohta, että sikäli meillä joustavampi tilanne. Mutta tärkein syy sille, että mies nousee joka toinen yö, on tosiaan se, että hän haluaa osallistua lapsensa hoitoon eikä jättää rasittavia heräämisiä vain mulle. Haluaa tasapuolisuutta. Mä en taas suostuisi siihen, että mies ei heräisi. Varsinkin, ku kohta alan pikkuhiljaa itsekin taas opiskelemaan ja tekemään töitä.

Ottakaamme nyt huomioon että ap:n vauva on kuitenkin vasta 2kk vanha ja hyväuninen. Siinä ehtii vielä tuoreiden vanhempien periaatteet heittää häränpyllyä kun hammashuudot/muut yökukkuilut alkaa. Voihan toki käydä niin että pieni nukkuu aikuisesti asti yöt ilman ongelmia, mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja 2kkvauvanäiti;22875816:
Minusta ap on hyvin itsekäs kun pakottaa mies heräämään vauvan kanssa kun itse saa nukkua päivällä!

Ja mun mielestä 2kk vauva on yleensä suht helppo, nukkuu ja syö. Ei kannata tehdä lisää lapsia jos ei nytkään yksin osaa pärjätä-

tuota, mitä jos se äiti ei pysty nukkumaan päivisin? mä nukuin ekat 3kk alle 15min pätkiä päivällä, kun lapsi nukkui sen 15min-30min kerrallaan.. ja nuokin pätkät mä nukuin yleensä lattialla mihin poika oli simahtanut peiton päälle..
öisin nukuin tosissaan pahimmillaan sen muutaman tunnin ja senkin pätkissä

Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, ja joko minä tai mieheni nukkuu siellä vauvan kanssa, niin että toinen vanhemmista saa aina häiriöttömät yöunet omassa makuuhuoneessamme. Yleensä minä nukun vauvan kanssa viikot ja mies pe ja la yöt + viikolla ne yöt kun voi siirtää töihin menoa myöhempään.
Voin suositella kaikille, säästää hermoja ja parisuhdetta, kun kumpikaan vanhemmista ei ole kohtuuttoman väsynyt.

Siis nimenomaanhan minä suosittelen. Sain ap:n kirjoituksesta käsityksen, että nykyinen järjestely tuo tiettyjä ongelmia, minkä hän tosin jo kumosi. Missään tapauksessa en väitä että kaikkien pitää nukkua perhepedissä, eikä ole nukuttu meilläkään. Lähinnä tarkoitin tuota, että he olivat päättäneet jo ennen vauvan syntymää että näin toimitaan ja siihen viittasin, että kannattaa niitä muitakin vaihtoehtoja kokeilla jos nykyinen tapa ei ole täydellinen. Ja kyllä, meillä on kokeiltu myös sitä että vauva nukkui omassa huoneessaan, mutta kuten sanoin, meillä paras tapa oli se että vauva oli samassa huoneessa, mutta omassa sängyssään.

. Paljon paremmin kaikki nukkuu, kun vauva nukkuu omassa sängyssään.
No reiköhän tässä just ole ollu puhetta siitä, että moni nukkuu paremmin, kun se vauva on lähellä.
Ainakaan mä en olis pystyny nukkumaan lainkaan, jos vauva olis ollu eri huoneessa, koska synnytyssairaalassa jo heräsin siihen , että istuin sänkynilaidalla ylävartalo vauvan kopassa. Siitä asti vauva nukkui mun vieressä ja molemmat nukkui hyvin, mitä kauempana minusta vauva oli, sitä huonomin nukuin. Ja mainitaan nyt vielä toistamiseen, että kätilö totesi sen olevan nisäkkäillä luonnollista.

[QUOTE="xyz";22875902]Ottakaamme nyt huomioon että ap:n vauva on kuitenkin vasta 2kk vanha ja hyväuninen. Siinä ehtii vielä tuoreiden vanhempien periaatteet heittää häränpyllyä kun hammashuudot/muut yökukkuilut alkaa. Voihan toki käydä niin että pieni nukkuu aikuisesti asti yöt ilman ongelmia, mutta...[/QUOTE]

Taitaa väsyneitä palstamammoja vain suoraan sanottuna vituttaa, kun jollekin on lapsen nukuttaminen noin helppoa ja mutkatonta kuin aloittajalle. Ei oikein muu selitä tuota katkeran kuuloista "odotahan vain" ja "järkyttävää itsekkyyttä" -panetteluja...

Kuulostatpa äärettömän kylmältä äidiltä :o
Mitäs sitten kun lapsesi kuolee kätkytkuoleman yksin huoneessaan?

Meillä lapsi nukkuu myös omassa sängyssä mutta meidän huoneessa. Mutta kai siihen kätkytkuolemaan voi menehtyä perhepedissäkin yhtälailla? Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä, koska sekä mies että minä ollaan niin sikeäunisiä että pelätään nukahdettuamme kääntymistä vauvan päälle. Olen monesti miettinyt myös sitä että eikö perhepedissä makuuasennossa imettävät pelkää että he tukehduttavat vauvansa imettäen nukkuessaan (täälläkin moni on sanonut että tyrkkää tissin vauvan suuhun ja jatkaa uniaan).

Taitaa väsyneitä palstamammoja vain suoraan sanottuna vituttaa, kun jollekin on lapsen nukuttaminen noin helppoa ja mutkatonta kuin aloittajalle. Ei oikein muu selitä tuota katkeran kuuloista "odotahan vain" ja "järkyttävää itsekkyyttä" -panetteluja...

:D Kaivahan se herne sieltä nenästä. Meillä on nukuttu ja nukutaan edelleen ihan hyvin, joten ainakaan omassa vastauksessani ei ollut katkeruutta.

[QUOTE="xyz";22875902]Ottakaamme nyt huomioon että ap:n vauva on kuitenkin vasta 2kk vanha ja hyväuninen. Siinä ehtii vielä tuoreiden vanhempien periaatteet heittää häränpyllyä kun hammashuudot/muut yökukkuilut alkaa. Voihan toki käydä niin että pieni nukkuu aikuisesti asti yöt ilman ongelmia, mutta...[/QUOTE]

Meillä vanhin tyttö 6 v on nukkunut aina omassa sängyssään ja mukavasti on mennyt. Oma sänky siis vanhempien huoneessa. Ei olut pahempia hammashuutoja tai yökukkumisia. Ei kaikilla ole niin vaikeeta....

Jos tuo systeemi saopii teille niin en näe mitään syytä miksi sinun pitäisi haluta nukkua perhepedissä. Meillä esikoinen nukkui omassa sängyssään ja muistaakseni 5kk iästä asti omassa huoneessaan. Kakkonen ja nyt tämä kolmonenkin ovat taas nukkuneet perhepedissä ja tällä hetkellä tuntuu että olisin huomattavasti väsyneempi jos joutuisin monta kertaa yössä hakemaan vauvan syötettäväksi toisesta huoneesta, nukuttamaan häntä jne.

Laiskan äidin ratkaisu että saadaan nukuttua paremmin eikä yösyötöt rasita niin.

Noin minäkin ajattelin kun eka lapsi syntyi, että se saa nukkua omassa sängyssään ja niin se alkuun aika pitkälle nukkuikin, tosin mun unet oli sitten heikommalla hapella, kun lasta ei meinannut saa iltaisin nukkumaan. Lähempänä vuoden ikään asti mä kitkutin ja lopulta katkesin kamelin kaula ja lapsi tuli meidän väliin nukkumaan ja siitä lähtien meillä sai kaikki nukuttua. Lapsi nukkui kuin tukki meidän vieressä, mutta omassa sängyssään heräili vähän väliä.

Nyt kun olen kahden lapsen kanssa, niin taapero nukkuu mun vieressä ja vauva pinnasängyssään joka on mun sängyn vieressä. Tosin tää nuorempi on ainakin tällä hetkellä helpompi iltojen suhteen ja nukkuu hyvin omassa sängyssään. Joskus kun yöllä otan sen viereen syöttääkseen vauvan, niin saatan itse nukahtaa ja silloin vauvakin nukkuu mun vieressää pitempään.

Alkuperäinen kirjoittaja 2kkvauvanäiti;22875816:

Eipä tuossa tainnut olla pakottamisesta kysymys. :D Uskon kyllä että jos meilläkin tilanne olisi tuo, eli vauva pulloruokinnalla ja miehen työajat noin joustavat niin varmasti hänkin haluaisi ainakin esikoisen kanssa hoitaa osan noista yösyötöistä. Ihan ilman mitään pakottamisia.

Se että mies haluaa osallistua vauvan hoitoon ei nyt vielä tarkoita sitä ettei äiti pärjäisi yksin.

ei toki sun ole pakko nukkua perhepedissä. jokainen nukkuu niin kuin haluaa. mitä se kenellekään kuuluu. eikä siitä kuulu ketään arvostella. meillä on nukuttu perhepedissä ja meille se on ollut hyvä systeemi. koska meillä vältyttiin tältä univajeelta tällä konstilla. lapsi söi ja nukkui kun sai olla lähellä. meillä ei ollu puhettakaan, että olisivat nukkuneet omassa sängyssään saati vielä eri huoneessa. vuoden vanhana siirsin sitten omaan sänkyyn. oman sänkyni viereen ja sekin kävi kivuttomasti kaikkien kuuden kanssa.

[QUOTE="polo";22875995]ei välttämättä. perhepeti pienentää kätkytkuoleman riskiä.[/QUOTE]

miten perhepeti voi ehkäistä kätkytkuolemaa kun ne syyt on ihan jossain muualla kun siinä missä nukkuu.

Vaikka Japanissa onki perhepeti likimain sääntönä ja kätkytkuolemaluvut alhaisia niin en usko et nukkumispaikalla on mitään tekemistä tekemistä menehtyykö lapsi käytkykuolemaan vai ei.

Juu, olen tuleva kylmä äiti, olemme päättäneet että lapsi nukkuu omassa sängyssä ja siirtyy mahdollisimman pian omaan huoneeseen. Mies (vaikka käy töissä) aikoo osallistua ihan yhtälailla lapsemme kasvatukseen ja elämään, myös siis yöherämisiin.

Yhteistyössä