Miksi ihmeessä niin kiire eroon tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hfdg:
Aina jaksetaan vouhottaa noista hampaista!!
Aika harvalle tutti aiheuttaa hammasongelmia.

Hammaslääkärini,joka on Turun yliopistolla purentaklinikalla töissä,sanoi että purenta kerkeää muuttua monta kertaa ennen pysyvien hampaiden tuloa. Tutista voi ihan rauhassa luopua ja se meuhkaaminen johtuu suosituksista. Joten antaa niiden lasten imeä sitä tuttia.

Meillä "jouduttiin" luopumaan tutista tytön ollessa 1v4kk.. Häneltä katkesi hammas ja se heilui joten jotta se sai juurtua paremmin takaisin paikoilleen tutin syönti oli lopetettava. Tyttö oli TOSI kiinni siinä tutissaan ja olisi mielellään syönyt sitä vaikka 24/7 jos olisin antanut, yöllä heräili 3-10 kertaa etsimään pudonnutta tuttiaan. En ikimaailmassa olisi luopunut tutista tuossa vaiheessa ilman "pakkoa". Mutta kaikki meni yllättävän helposti parina ensimmäisenä iltana itki aika rajusti, mutta lohduttamalla sitten sain nukkumaan. Päivisin ei kysellyt juurikaan tutin perään. Silloin tällöin kun tuli suurempi paha mieli tmv. Yöunet parantuivat ja nyt meillä on läpi yönsä nukkuva lapsi <3

Voin kannustaa siis vanhempia oikeasti jättämään sen tutin pois ennen sitä kahta vuotta! Useimmiten tuntuu että vanhempi itse on enemmän kiinni siinä tutissa kuin lapsi (minä ainakin olin)!

Tästä tapauksesta on nyt melkein 4 kuukautta ja ei tuo enää edes "osaa" syödä tuttia. Joutuu joko puremaan sitä hampaillaan tai pitämään siitä kiinni jos haluaa sen pysyvän suussa :) On siis pari kertaa jostain ihmeenkolosta vielä löytänyt tutteja, luulin kyllä keränneeni kaikki silloin pois..

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Meilläki lapset piti tuttinsa kolmivuotiaaksi asti. Paha mieli tulee kun jotkut ottaa tutin pois pieneltä liian aikaisin!

No huh huh!!!!!!!

Ja mää taas pidän tommosia äitejä laiskoina jotka heittää lapselle vain tutin suuhun. ITse otan kaikilta lapsiltani viim. 11kk ikäisenä tutin pois ja silloin eivät edes osaa kaivata sitä. Mutta 3v. osaa varmasti. ja kuinka vauvoja ne 3v ovatkaan jotka vielä tuttia imevät. Mua ällöttää todella.

Mä en haluais että mun lapsi alunperinkään hakis lohtua esineistä, varsinkin töäysin tarpeettomista sellasista. Tissiä ja mun seuraa tyttö saa niin pitkään ku tarttee, tuttia on pureskellu joskus kun on lattialta löytäny serkkujensa jäljiltä.

ja esikoinen n. 1,5vuoden iässä alkoi heittämään tuttia pois niin yhtenä päivänä vaan en enää nostanut sitä sohvan alta ja sanoin, että nyt se on sitten siellä.
Ei traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
En ymmärrä miksi lapsen pitäisi saada turvallisuuden tuntua jostakin esineestä , eikös vanhemmat ole sitä varten ?

Peesailen tätä.

Pojalle annettiin teholla tutti meiltä vanhemmilta kysymättä. Oli vissiin helpompi antaa särkylääkettä ruiskusta, kun jätkä lussutti tutia. Vierotettiin 1½-vuotiaana ja siihen loppu korvatulehdukset... Pitkän aikaa oli ollu vaan unituti, joten nukahtaminen oli alkuun vaikeeta, mut nukahdettuaan nukku kyllä paljon paremmin ku tutin kanssa. Tuti oli nauhalla kiinni yöpyssä ja siitä ite sai otettua takas suuhunsa kesken unien, mut heräs kuiten ja mä myös.

Siinä vaiheessa, kun lapsella loppuu imemisen tarve, on ajankohtasta miettiä tutista luopumista. Onhan se aikasemmin helpompi toteuttaa, (kun lapsi ei vielä osaa kaivata sitä, unohtaa nopsaan) mut joillakin voi olla ihan hyvä lykätä vierotusta hieman. Parin vuoden iässä ois kuiten hyvä luopua, ettei aiheuta vahinkoa ja kun imemisen tarvetta ei enää ole. Se on vaan tapa. Lohtua voi saada muualta ja meilläkin poika on löytäny lemppariunilelut tutista luopumisen jälkeen ihan eri tavalla.

Musta näyttää hassulta ja jopa kummalliselta, jos joku 4-vuotias lussuttaa tutia... Ite oon mutustanu pitkään, en siis imeny vaan jätystäny, ja hampaat on kyl oikomisyrityksistä huolimatta vinossa. En haluu omalle lapselleni samaa.

Mä lisäilen vielä...

Mä en ymmärrä, miks meidän kulttuurissa on niin hyväksyttyä opettaa pienikin lapsi hakemaan turvaa ja tukea esineistä. Mua etoo ajatus siitä, että tyttö roikkuis jossain muovinpalasessa ihan ku henki olisi siitä kiinni. Jostain syystä muiden perheiden lasten tehdessä näin mua ei haittaa samalla tavalla, kun ei ole oma lapsi kyseessä, mutta käy mielessä, että eikö nuo näe kuinka outoa koko touhu on? Opetetaan uninalleille, -rievuille ja tutille. Sitten näkee 2-3 v lapsen joka kiljuu ja huutaa ihan ku tekis kipeää olla ilman sitä rakasta esinettään nukahtamisaikaan. Mieluummin mä olen itse läsnä lapselleni, tiivisti tietenkin ensimmäisinä vuosina, sittemin ei niin tiiviisti. Oppii lapsi hakemaan turvaa perheeltään, hyvistä ja luottavaisista ihmissuhteista.

Meillä on luovuttu tuteista n. 3-vuotiaina. Jos se jollekulle on ongelma niin ei meille ainakaan. Tutit ja unirievut tai lelut ei tarkoita mitenkään sitä etteikö se oma äiti ja isi olisi tärkeimmät. Täyttä puppua tuollainen väite! Nykyään ollaan niin hysteerisiä kaikesta. Itse söin tuttia varmaan nelivuotiaaks ja hampaat on aina olleet hyvät. Eihän sitä tuttia kai kukaan koko ajan syö vai?

Me oltiin niin pahoja vanhempia, että tutti lähti puolen vuoden iässä, pienillä itkuilla. Eli siis rääkättiin lastamme ;)
Jotkut sanoo 1 ½ -vuotiaistaan että ei vois kuvitella heidän imevän vieläkin tissiä, mä taas en vois kuvitellakaan että meidän samanikäinen imisi tuttia!

Huomannut olen kyllä että jos lapsi alkaa yleisellä paikalla tai harrastusten parissa esim. muskarissa kitisemään tai ulvomaan vähän kovempaakin niin tulee välittömästi sen näköisiä katseita että missäs tutti, tuki nyt äkkiä sen lapses suu tutilla, herran jumala!
Kunhan antaa aikaa ja läheisyyttä niin kyllä ne itkut on saatu loppumaan, ei ehkä niin salamana kuin kuningas Tutilla, mutta lopulta kuitenkin.

Ja muuten, se joka käski kieltää lapsiltaan myös karkin tutin ohessa - niin me tehdäänkin =) Meillä aikuisilla tosin on lupa syödä karkkia, mutta VAIN viikonloppuisin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Te jotka olette riistäneet tutin lapsiltanne koska se vaurioittaa hampaita niin älkää sitten myöskäänikinä koskaan milloinkaan antako lapsillenne karkkia tai muitakaan herkkuja. Ne vasta huonoa tekevätkin hampaille.

Lisäksi jos lapsi joutuu luopumaan tutista niin silloin teidän vanhempien pitäisi luopua kokonaan karkista, kerrasta poikki, ei enää ikinä koskaan karkkia. Jos lapsi joutuu luopumaan jostain niin kyllä sitten vanhempienkin!

Ne vanhemmat ovat itse jo luopuneet tutistaan lapsina, eli tuttivelka on kuitattu sillä :D Eikö teidän perheessä todellakaan ole asioista, jotka vanhemmat vain päättävät, tykkäsi lapset siitä tai ei? Saa mennä nukkumaan vaikka keskiyöllä, kun vanhemmatkin saa?

meillä luovuttiin päivätutista ennen 2v ja yötutista 2.5v. yötuttti oli tosi tärkee ja myö virutettiin poisottoa siihen asti, kunnes poika tajusi, et se on loppu nyt. annettiin tutti hiirivauvoille, eikä tuttia itketty kertaakaan. se kävi tosi helposti.

Meidän pojalle tutti ei koskaan muodostunut tärkeäksi.... en olis antanut koko tuttia mut kk vanhana kärsi mahavaivoista ja olis halunnut tissiä koko ajan ja se taas lisäs mahanpuruja (lohdukseen siis lupsutti) silloin "jouduin" opettamaan tutin,mut hyvin nopeesti se jäi vain nukahtamisten avuks ja hyvin pian huomasin että pojalle oli yks ja sama onko sitä tuttia vai ei. Tissistäkin luopu päiväsaikaan kivuttomasti...ei vissiin sit oo niin kova imemisen tarve,tuttipulloja ei oo kokaan nähnytkään.
Yöunille mennessä tutti oli lähinnä leikkikaluna ja yhtenä iltana en sit vaan antanut,ei huomannu poika mitään =) Myöhemminkään kun tutit pyöri leikeissä viel'ä,ei laittanut suuhunsa kertaakaan itse.
Imetän vielä illalla ja aamulla herätessä,liekö siinä pojalle tarpeeks sitte...ikää nyt 1v1kk.

Eli kaikille lapsille se ei oo henki ja elämä se tutti.... NinaTT kanssa samoilla linjoilla tuosta,et meidän kulttuurissa herkästi opetetaan lapsi kiintymään johonkin esineeseen yms. ei siinä mitään,mut samaan aikaan katotaan kieroon jos lapsi nukkuu äidin vieressä tai syö tissiä yli 1v...ei tajuu.

Nooh, taas täällä "täydelliset" äidit haukkuvat muita että lapset opetetaan kiintymään elottomiin tavaroihin. Kristus sentään, joillekin lapsille esim lelut muodostuvat todella tärkeiksi, ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti opettaa.
Harva meistä pystyy tänäpäivänä toimimaan lapsensa huvituttina 24/7. Osan kun täytyy käydä ihan töissäkin tai opiskelemassa.
Mutta niinhän se menee että vain oma tyyli on oikea, eikös vain?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Nooh, taas täällä "täydelliset" äidit haukkuvat muita että lapset opetetaan kiintymään elottomiin tavaroihin. Kristus sentään, joillekin lapsille esim lelut muodostuvat todella tärkeiksi, ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti opettaa.
Harva meistä pystyy tänäpäivänä toimimaan lapsensa huvituttina 24/7. Osan kun täytyy käydä ihan töissäkin tai opiskelemassa.

Kyllä äiti, isä tai jopa hoitaja on parempi lohtu lapselle eikä mikään eloton otus tai tutti.

mun pikkusiskolta otettiin 2,5vuotiaana tutti pois.. Serkku oli vasta syntynyt ja olimme pientä vauvaa katsomassa siellä.. äiti otti tutin pois,autossa sisko sitä kyseli,johon äiti vastasi että:"tutti annettiin vauvalle.." sisko tuohtui ja sanoi että: " tämä on poliisiasia!" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Lapsi on ns. imeväinen ensimmäisen elinvuotensa ajan, että ei sitä nyt tartte ihan kouluikään asti huvituttina olla. Jokainen tietysti tekee kuten tykkää, mutta ap käsittääkseni nimenomaan tahtoi päästä ripittämään niitä "täydellisiä äitejä", eikä toisin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miia:
mun pikkusiskolta otettiin 2,5vuotiaana tutti pois.. Serkku oli vasta syntynyt ja olimme pientä vauvaa katsomassa siellä.. äiti otti tutin pois,autossa sisko sitä kyseli,johon äiti vastasi että:"tutti annettiin vauvalle.." sisko tuohtui ja sanoi että: " tämä on poliisiasia!" :D

:D

En tuomitse tutin käyttöä (olihan se meilläkin hetken käytössä) ja tiedän että lelusta voi tulla lapselle tärkee ihan opettamattakin (meilläkin on uninalle,vaikkei tuo sen päälle vielä mitään ymmärrä),mut totuus on et moni vierottaa esim.yö tissistä antamalla sen rätin tilalle ja sillonhan se tavallaan on opettamista. Eikä siinä mitään...
,omassa viestissä ihmettelen vaan että helposti tuomitaan vieressä nukkuminen tai taaperoimetys... mut sit tutit ja muut on jotenkin luonnollisempi ja hyväksytympi juttu,niistä ei suorastaan sais tinkiä.
Ja jotkut lapset ei kertakaikkiaan vaan tarvi mitää lupsutettavaa koko aikaa,ei tissiä,ei tuttia
;) Tää oli viittaus tuohon jatkuvana huvituttina olemiseen..

Olisi mielenkiintoista tietää, minkä ikäiseksi me äidit söimme tuttia ja kuinka monella on "vinot" hampaat tai leuka ongelmia... Mun pikkuisella on ulkona mukana semmoinen ihana hygieninen tuttipiilo pussi, suosittelen. Niitä saa www.unkai.fi verkkokaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dsdsfv:
Siksi, että jos sitä syö liian kauan ja paljon, niin seurauksena voi olla leuan ja suun luiden virheellinen luutuminen ja puheen kehityksen hidastuminen. Ja mitä vanhemmaksi antaa tuttia syödä sitä vaikeampaa vieroittaminen on. Taaperolle voi tarjota tilalle jonkun muun (turvallisemman) unilelun.
Jos lapsi syö tuttia yöllä niin tuskin puhe viivästyy!

Harvempi sitä edes syö yöllä, nukahtaessa on suussa ja sitten tipahtaa pois. Meillä esikoinen käytti aina nukahtaessaan tuttia 3-vuotiaaksi saakka, oli helppo nukuttaa, pisti vaan omaan sänkyyn ja tutin suuhun, nukahti ihan hetkessä. Purentavika hänellä on, tosin juuri päinvastainen kuin mitä tutista saa, joskus tulee mieleen, olisiko pitänyt syöttää sitä tuttia enemmän, muulloinkin kuin nukkumaan mennessä.

Meidän puheviiveiselle ei puolestaan tutti ole koskaan kelvannut yrityksistä huolimatta!

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä en haluais että mun lapsi alunperinkään hakis lohtua esineistä, varsinkin töäysin tarpeettomista sellasista. Tissiä ja mun seuraa tyttö saa niin pitkään ku tarttee, tuttia on pureskellu joskus kun on lattialta löytäny serkkujensa jäljiltä.

Taas sinun pitäisi opetella ajattelemaan asioita hiukan laajemmin. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun, toisilla se imemisen tarve saattaa olla todella kova. Vaikka minä kannata pitkää imetystä, kantoliinaa jne., niin on se vain helpotus kun lapsen saa laskettua sylistä pois vaikkapa suihkun ajaksi ja hän on tyytyväinen kun saa imeä sitä tuttia. Ja niissä perheissä joissa se isäkin on läsnä, isäkin mielellään ehkä hoitaisi vauvaa yhden syöttövälin. Onko se sitten kiva tilanne kun se ei onnistu vauvan kovan imemisentarpeen vuoksi, ja äiti on niin fanaattinen ettei tuttia hyväksy?

Puhumattakaan siitä että lapsi alkaa imeä peukaloaan, minusta sekin oli kamalan näköistä kun kuusivuotias imee päiväkodin juhlassa peukkua silloin luulee ettei kukaan näe :/

Kyllä sinäkin vielä saat elämänkokemusta ja toivottavasti ymmärrät etteivät asiat ole ihan niin yksioikoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Mun mielest tutin käyttö/tutittomuus on jokaisen perheen oma asia. :) Meiän 1v11kk ikänen ei oo ikinä syöny tuttii, mut tissii kyl senki edest ja syö edelleen.

yööök siis imetät melkein 2-vuotiasta?!?

Yhteistyössä