Miksi ihminen on arvokkaampi kuin kärpänen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keskustelua moraalista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa";24540923]Miks pitäis olla kiinnostunu jostain ihmisten keksinnöistä?[/QUOTE]
Äärimmäisen yksinkertaisesti: Koska jos et ole, siirryt vankeinhoitolaitoksen asiakkaaksi.

Mikä tekee ihmisestä niin hirveen arvokkaan? Eikö kaikki tollanen ole vaan harhaa ihmisen pään sisällä? Elämä on syntynyt sattumalta ja ihminen on vaan yksi otus muiden joukossa. Millä perusteella ihminen on muka arvokkaampi kuin kärpänen? Luonnossa vahva selviää. Ei ihmisen tappamisessa ole sen enempää pahaa kuin kärpäsenkään, miksi olisi?

Jos kärpänen kykenisi ajatteluun niin ei varmasti ihminen olisi arvokkaampi sen mielestä.

täällä yritti yks kärpänen tulla ja vallata meidän kämpän-röyhkeesti pöristeli ympäriinsä ja suki itseään jopa ruokapöydällä!
Mutta alistumaan joutui rankaisijan saavuttua-ihana,rakas sähkölätkäni.....

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24540907:
Öö? Mitä sitten? Mitä pahaa on siinä jos joku toinen kärsii? Ja mitä pahaa itsekkyydessä on? Ja mitä sitten jos toiselta riistää hengen? Luonto toimii niin.

Ajattele toi omalle kohdallesi. Mitä pahaa siinä on jos joku tappaa lapsesi tai miehesi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24540907:
Öö? Mitä sitten? Mitä pahaa on siinä jos joku toinen kärsii? Ja mitä pahaa itsekkyydessä on? Ja mitä sitten jos toiselta riistää hengen? Luonto toimii niin.

Mutta haluaisitko sä toimia vaan luonnon ehdoilla ja mennä kaikessa luonnon sääntöjen mukaan? Että et olisikaan ravintoketjun huipulla, vaan joku muu saalistaisi sun lajiasi? Että ihmiset toimisivat kaikessa luonnon ehdoilla?
Ei olisi lääketiedettä, se olisi tarpeetonta. Vain vahvimmat, terveimmät ja sirkeimmät selviytyisivät.
Jälkeläisistäsi jäisi eloon ehkä 2-15 %. Riippuen siitä, mitä lajia edustat.
Eikä silläkään olisi mitään väliä, jos joku toinen kärsii. Ikävä kyllä tossa maailmassa melko todennäköisesti se "toinen", eli kärsijä, olisit 90% todennäköisyydellä myös sinä.
Jos sä haluaisit elää noin, täysin luonnonlakien mukaan, niin ookoo.
Mä en haluaisi.

Kun tarkemmin ajattelen niin ap on toisaalta oikeassa: minusta esim. Minun labradorinnoutajani on arvokkaampi kuin ap. Varmasti kokisin suurempaa surua koirani kuolemasta kuin ap:n. Mutta kuten ap:kin kirjoitti, tämä on vain harhaa minun päässäni.

Eli näköjään moraali perustuu vain siihen, että mikä tuntuu oikealta. Entäs sitten kun jokaisella on ihan erilaiset tuntemukset niin kenen tunteiden mukaan täällä pitäisi sitten elää????

Siitä norjalaisesta massamurhaajasta tuntu oikealta ratkaisulta tappaa hirmuinen määrä ihmisiä. Musta se tuntu väärältä. Tässä on nyt vaan tunne vs. tunne -tilanne. Millä perusteella juuri mun tunnetta pitäisi uskoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin se muuten menee;24561627:
Siitä norjalaisesta massamurhaajasta tuntu oikealta ratkaisulta tappaa hirmuinen määrä ihmisiä. Musta se tuntu väärältä. Tässä on nyt vaan tunne vs. tunne -tilanne. Millä perusteella juuri mun tunnetta pitäisi uskoa?

Itse kukin kuuntelee omaa tunnettaan, mutta toimii osana yhteiskuntaa. Enemmistön moraalin ehdoilla mennään, noin niin kuin yhteiskunnallisesti ajatellen (= Breivikin teko tuomittiin). Pitää vain uskoa ja luottaa, että ihmisten moraali on hyvä (koska enemmistöhän lopulta myös päättää asioista täällä, ainakin välillisesti äänestämisen kautta).

Eli tällä hetkellä tappaminen on paha asia, koska enemmistö on sitä mieltä. Mut jos kaikki muuttais mielensä ja alkais kannattamaan tappamista niin sitten yhtäkkiä tappaminen olisi hyvä asia?

Alkuperäinen kirjoittaja Onko näin?;24565003:
Eli tällä hetkellä tappaminen on paha asia, koska enemmistö on sitä mieltä. Mut jos kaikki muuttais mielensä ja alkais kannattamaan tappamista niin sitten yhtäkkiä tappaminen olisi hyvä asia?

No kyllä, tavallaan. Ennenhän esimerkiksi murhaajat hirtettiin, ja sitä pidettiin hyvänä asiana. Nykyään ajatellaan toisin.

Mun mielestä mulla ei ole oikeutta tappaa edes kärpästä tahallaan. Tai muitakaan. Hyönteiset siirtyvät kämpästäni ulos sievästi lasiin napattuina ja ja jatkavat siellä puuhiaan.

Elämä ei ole sattumaa. Sattumaa ei ole olemassakaan. Ei ihmisen eikä kärpäsenkään olemassaolo. Kärpäsellä on täälä eri tehtävät, eikä sillä ole sellaista sielua kuin ihmisellä. Kaikki luonto on ihmistä varten. Toki sitä on hyvä arvostaaeikä turhaan kuluttaa.

Kuinkas moni on valmis menemään sitten elinkautiseen siitä kun listi ötökän vahingossa, kun valamiehistö ei usko tahattomuuteen.

Yhteiskunnalliset arvot ja henkilökohtaiset arvot on syytä pitää erillään, vähintäänkin tekopyhyyttä täällä taas jotkut viherpiipertäjähippiäiset harrastaneet.

Ai että kun ärsyttää tollanen, just tollanen, toi on niin tota, siis aivan käsittämätöntä paskaa.

Ketään ei oikeasti kiinnosta kenenkään henk koht arvot jollei sitä liitetä johonkin asiaan mikä kiinnostaa, kärpäset ei kiinnosta ketään.

Jos joku vasemmistolainen puunhalaaja apina haluaa yhdistää tappamisen universaalisti kaikkien eliömuotojen elämän loppumiseen toisen eliömuodon toimesta niin olkoon tervetullut selittämään tätä valaistumistaan jollekkin maapallon lukemattomista petoeläimistä, ei tulisi siinäkään mitään vauriota ihmiskunnalle kun joku peto saisi päivän aterian.

Kuinkas moni on valmis menemään sitten elinkautiseen siitä kun listi ötökän vahingossa, kun valamiehistö ei usko tahattomuuteen.

Yhteiskunnalliset arvot ja henkilökohtaiset arvot on syytä pitää erillään, vähintäänkin tekopyhyyttä täällä taas jotkut viherpiipertäjähippiäiset harrastaneet.

Ai että kun ärsyttää tollanen, just tollanen, toi on niin tota, siis aivan käsittämätöntä paskaa.

Ketään ei oikeasti kiinnosta kenenkään henk koht arvot jollei sitä liitetä johonkin asiaan mikä kiinnostaa, kärpäset ei kiinnosta ketään.

Jos joku vasemmistolainen puunhalaaja apina haluaa yhdistää tappamisen universaalisti kaikkien eliömuotojen elämän loppumiseen toisen eliömuodon toimesta niin olkoon tervetullut selittämään tätä valaistumistaan jollekkin maapallon lukemattomista petoeläimistä, ei tulisi siinäkään mitään vauriota ihmiskunnalle kun joku peto saisi päivän aterian.

Huono päivä? :|

Yhteistyössä