Miksi ihminen on arvokkaampi kuin kärpänen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keskustelua moraalista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tapa koskaan kärpäsiä. Mun mielestä meillä ihmisillä ei oo oikeus tehdä pahaa millekään elävälle vain siksi, että me ollaan vahvempia. Toi on oikeastaan aika sairasta ajattelua et vahvempi vaan jyllää. Sittenhän vammaisetkin pitäisi vaan tappaa koska ne on heikkoja eikä pysty puolustautumaan. :O

Minä kyllä tapan kärpäsiä, jos ne pörräävät pääni ympärillä ja laskeutuvat ruokaani :ashamed: Mutta hämähäkkien annan olla ja perhoset oikein pyydystän ja vien ulos. Kompensoiko se tilannetta edes vähän?

Minä kyllä tapan kärpäsiä, jos ne pörräävät pääni ympärillä ja laskeutuvat ruokaani :ashamed: Mutta hämähäkkien annan olla ja perhoset oikein pyydystän ja vien ulos. Kompensoiko se tilannetta edes vähän?
Kompensoi se. Vähän. Olen mä kerran yhden Jalmarin syönyt, mutta se ehti sitä ennen tehdä itsemurhan mun viinilasiini. Huomasin Jalmarin vasta kun se oli jo mun suussani. Toivottavasti kuitenkin kuoli onnellisena punaviinhuuruissa.

Mä tapan kärpäsiä JA hämähäkkejä. Ja varsinkin ampiaisia (jos uskallan) kun erehtyvät meidän huusholliin. Silti koen olevani suhteellisen kunnollinen kansalainen. :D

Muoks! Perhoset jätän kumminkin rauhaan.:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24568529:
Kompensoi se. Vähän. Olen mä kerran yhden Jalmarin syönyt, mutta se ehti sitä ennen tehdä itsemurhan mun viinilasiini. Huomasin Jalmarin vasta kun se oli jo mun suussani. Toivottavasti kuitenkin kuoli onnellisena punaviinhuuruissa.
Nyt on paljon niitä banaanikärpäsiä, niitä tunkee kaikkeen makeaan, muttei niitä juuri tapettuakaan saa, ovat niin keveitä ja häilyviä.

Mikä tekee ihmisestä niin hirveen arvokkaan? Eikö kaikki tollanen ole vaan harhaa ihmisen pään sisällä? Elämä on syntynyt sattumalta ja ihminen on vaan yksi otus muiden joukossa. Millä perusteella ihminen on muka arvokkaampi kuin kärpänen? Luonnossa vahva selviää. Ei ihmisen tappamisessa ole sen enempää pahaa kuin kärpäsenkään, miksi olisi?

Niin juuri. Ihminen on tällä hetkellä vahvin, älynsä turvin. Siksipä alemmat muodot elämästä ovat vähemmän arvokkaita.

muoks. Arvokkaita ei ole oikea sana, en nyt löydä oikeaa sanaa pääkopastani tähän hätään :P

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24568621:
Mä en listi niitäkään. Muutama ihminen on joskus tehnyt mieli listiä, mutta olen jättänyt senkin tekemättä.

Mä annoin joskus hyttysen rauhassa imeä, mut nykysellään saan nii kauheat paukurat, etten voi olla tekemättä asialle jotain.

Kärpäselle ihminen ei ole häntä itseään arvokkaampi. Kaikki riippuu vain näkökulmasta. Epistemologinen totuus on kuin pallo, jota voi katsoa monelta suunnalta. Tai kuten kurssikirjassani oli vertaus, että sammakko, jänis ja puussa istuva lintu katsovat samaan suuntaan, mutta koska heidän perspektiivinsä on erilainen, sama maisema näyttäytyy heille tyystin erinäköisenä; sammakko ei juuri muuta näe kuin lammen, mutta lintu näkee laajemmalti ja jänis siellä keskivälissä.

Yhteistyössä