Miksi ihmiset kysyvät mielipiteitä ja neuvoja, kun eivät kuitenkaan ota opiksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hassukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hassukki

Vieras
Täälläkin tämä ilmiö näkyy. Nämä vain esimerkkeinä tästä ironisen raastavasta ilmiöstä.

A) Salarakkaat kirjoittavat ja kysyvät mielipiteitä tilanteeseensa ja kun ihmiset vastailevat hyvien pointtien kera... mikä on tulos... ei mikään. Salarakas ei usko että naimisissa oleva miehensä ei olisi tosissaan hänen kanssaan, vaikka häntä on pidetty jalkavaimona pari vuotta ja sama meno jatkuu.

B) Parisuhteessa kylmän/törkeän kohtelun saaneet ihmiset (yleensä naiset) kirjoittavat kultansa törkeyksistä ja siitä miten heitä on taas haukuttu ja kohdeltu epäkunnioittavasti ja kun ihmiset jälleen vastaavat hyvien pointtien kera... mikä on tulos... ei mikään. Törkeän kohtelun kohde on vain sitä mieltä, että ymmärrettävä on, miehellä ollut stressiä, miehellä olut lapsuudessaan hullu eno ja traumaa, mies on kiva ja kulta ja läiskis kun taas sattui.

C) Vakavaa suhdetta haluavat kirjoittavat miksei heitä oteta vakavasti tai että mitä mies meinaa, kun ei ole ollut häntä kohtaan niin ja näin ja kihloissa oltu 50000 vuotta jne, tai että kun taas se mies/nainen on pettänyt niin mitä pitäisi ajatella. Ihmiset kirjoittavat neuvojaan ja hyviä ratkaisuvaihtoehtoja filosofisuuksiin asti. "Kohtele itseäsi paremmin, vaadi parempaa, älä tyydy, pistä vaihtoehdot tiskiin..." Ja mikä on tulos... ei mikään.

Kait se on niin, että useimmat ihmiset vain haluavat mählätä ongelmissa, siis kertoilla niistä ja kalastella sympatioita, mutta eivät halua nähä mahdollista totuutta sellaisena kuin se on, koska se vaatisi jo Muutosten Tekemistä heiltä itseltään ja heidän suhteissaan. Sitten vaan mählätään ja lopuksi ollaan huojentuneita, kun on saatu purettua se ongelmallinen tilanne tekstiksi ja saatu sympatioita, ei sillä väliä ettei se tosiasiassa auta mitään, ellei yritä ottaa opiksi asioista ja ihmisten vinkeistä.

Turhaudutteko koskaan tällaisten ilmiöiden äärellä? Elävässä elämässä ihan samaa havaittavissa, etenkin naisten keskuudessa. Tuntuu että ystävälle kerrotaan yksityisasioiden ongelmista vain mähläystarkoituksessa ja kun ystävä sitten paneutuu asiaan ja ottaa esille eri näkökantoja, pyrkii oikeasti, käytännöllisesti, auttamaan niin tulos on... ei mikään.
Miehille täytyy antaa se kunnia, että heillä ilmeisesti on taipumusta enemmän ratkaisukeskeiseen asian puintiin kuin vain pointittomaan asioiden mähläykseen ilman todellisia muutosmielialoja. Vai onko näin?

Vaikea olla viisas, mutta tuo on kyllä totta, että jossakin vaiheessa pitää alkaa toimiakin...
Mutta kyllä yön yli pitää nukkua ja mielellään keskustellakin muiden kanssa ennen kuin tekee isoja päätöksiä.

Meillä menee toisin päin. Miestä monasti ärsyttää, että annan ratkaisuvinkkejä enkä vain toimi tuen antajana. Hän sanoo ihan suoraan, ettei halua kuulla miten ois kannattanut toimia itse toisin, koska se pahentaa huonoa fiilistä. No, kyllä sekin osaa muuttua, mutta se sitten tapahtuu ihan omassa hiljaisuudessa. Ja joskus kysyy sitten vinkkejä ihan suoraan ja silloinhan se on hedelmällisin hetki antaa niitä, eikö niin.

Minusta on hieman kohtuutonta sanoa yksikantaan, ettei mikään muutu, koska tällaiset parisuhdeasiat ovat joka tapauksessa prosesseja ja kehittyvät hiljalleen. Mutta kyllä se muutos kieltämättä tarvitsee uskoa omaan tekemiseensä ja siihen, että elämä on omassa hallussa. Jos kovasti yrittää miellyttää muita (niin kuin monet kiltit tytöt tekevät) tekemisillään ja valinnoillaan, ja sitten katkeroituu, ettei saanutkaan sitä mitä 'ansaitsi', niin eihän toi ole ihan paras lähtökohta muutokselle.

Moni mies ei valita niin paljon ääneen, koska ehkä ymmärtää itsekin, että ratkaisun avaimet on oikeasti omissa käsissä, muttei silti uskalla tehdä muutosta sen enempää kuin kiltti&katkera nainenkaan. Hän valittaa ehkä muilla foorumeilla ja ei parisuhdeasioista suoraan (koska eihän 'miehet' niin tee vai kuinka se stereotypia meni...;)?

Vastauksena yhteen kysymykseesi, en turhaudu, koska en voi ottaa vastuuta rakkaimipienkaan ystävieni elämästä. Ehkä olen myös vähän kohtalouskoinen - uskon, että ihmiset oppivat sitten kun on oikea hetki heidän elämässään. Itse huomaan oikeasti sisäistäneeni joitain asioita vasta vuosia parhaan ystäväni oman oivalluksen jälkeen. Voisin hakata päätäni seinään ja haukkua itseäni idiootiksi, mutta mitä siitä on hyötyä. Me ollaan kaikki erilaisia, ei ole yhtä tapaa elää hyvin vaikka siltä voisi näyttää kun lehtiä lukee ja ympäristöään pinnallisesti tarkkailee.

Asiat menee jakeluun vasta kun on oikea hetki.
Nih.

Uskon kirjoittamisen olevan terapeuttista ja omia ajatuksia selkiyttävää. Vaikka ulkopuoliset tarjoavat ongelmiin ratkaisumalleja, ei oma mieli ja tunteet ehkä ole valmiita tekemään tarvittavia muutoksia, vaikka oma järki niin sanoisikin. Tavallaan haetaan vertaistukea ja ehkä vahvistusta omille ajatuksille. Kyllähän mielipiteiden vaihdosta voi lähteä omassa elämässä joku muutosprosessi käyntiin, mutta sen eteneminen ei yleensä ole kovin nopeaa ja vaatii henkistä sopeutumista ja tosiasioiden hyväksymistä myös tunnetasolla.

Edellinen kirjoitti viisaasti. Minähän tässä taidan olla varsinainen puupää, kun en ikinä opi... Vaikka oma järki sanoo, ettei kaikki nyt ole oikein, on joskus hyvä saada oikein ravistelua.. Vaikka tyhmän maineen saakin. Mutta ei se aina ole niin helppoa lähteä huonosta suhteesta, ja vaikka olen lähtenytkin, syystä tai toisesta on tullut palattua. Monesti minä kirjoitan kyllä ihan siitä syystä, että olen niin pirun yksin.. Ja tiedän että kokemukseni saattavat herättää keskustelua. Joskus kyllä eri palstoja lukeneena tulee se käsitys, että miehet ovat kaikki samanlaisia törttöjä, mitä itsekin olen tavannut, ja tekee mieli varmistaa, onko todella näin.

Hei Marita.Oletko miettinyt muuttoa johonkin kauas toiselle paikkakunnalle?Sinua ilmeisesti ei arvosteta millään lailla,olet maineesi vanki ja tulet olemaan ellet vaihda maisemia.Jos olisin sinä,laittaisin kamat pakkiin ja sanoisin,kuut pai,ja reilusti kilometrejä taakse entiseen.Jossain kaukana muualla voit aloittaa uuden elämän ihan oikeena arvostettuna naisena.Marita,tee kuin minä WIISAANA herrasmiehenä neuvon.Tuskin elämäsi huonompaan jamaan menee mitä se on nyt.

Vaan täytyy Marita kyllä sanoa noiden muutamien mainintojesi perusteella, että kyllä sinä aaiiiiiiiiiiika harvinaisen pitkäpinnaisesti olet katsellut sitä suhdetta...välillä on kyllä tullut mieleen, että jokohan tullaan porukalla kaveriksi ottamaan niska-persus-ote sinne huusholliisi siitä kommenttien latojastasi ja antamaan sille vauhtia... Alapas nyt hyvä tyttö arvostaa sitä peilikuvaa vähän enemmän!!!

Miksi sohvis arvelet että mulla on 'maine'? Toki varmasti on, hulluna naisena, mutta miesystävät olen etsinyt muilta paikkakunnilta, joten en usko siinä mielessä maineen niin huono olevan. Ei lähteminen ole helppoa, kun on hometalo jne. Ja lapsetkin naapurikaupungissa. Tietty jos löytyy mies joka elättää... Mun tulot kun menee kyllä ihan talon pitämiseen.

Joskus vaan kuullostaa niin hurjalta nuo sinun kuulumisesi, että oikeasti huolestuin, kun ei vähään aikaan ole näkynyt nimmaria palstoilla. Siis edellinen kommentti oli tarkoitus sanoa ihan nimenomaan hyvällä! :) Jäi vaan aivojen takalohkoon pyörimään jotkut kuvauksesi siitä (ex?)miehestäs, siitä mietityttäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
Vaan täytyy Marita kyllä sanoa noiden muutamien mainintojesi perusteella, että kyllä sinä aaiiiiiiiiiiika harvinaisen pitkäpinnaisesti olet katsellut sitä suhdetta...välillä on kyllä tullut mieleen, että jokohan tullaan porukalla kaveriksi ottamaan niska-persus-ote sinne huusholliisi siitä kommenttien latojastasi ja antamaan sille vauhtia... Alapas nyt hyvä tyttö arvostaa sitä peilikuvaa vähän enemmän!!!

:D hyvä.. Joo en tiedä miksi ihmeessä tuo paska saa mut jotenkin aina sulamaan.. Pitäisi jotenki saada aikaiseksi että viestit menee roskikseen ja samoin puhelut. Tässä toissailtana viestit alkoivat itsariuhkauksista (säikähdin todella, sillä mulla on 2 läheisen itsaria ns. Tunnollani) päätyen lopulta rakkaudentunnustuksiin. Mies aikoi soittaa sitten selvinpäin, mutta eipä vastaile enää. Siis mä taidan taas olla se 'kännierehdys'. mutta mulla ei ole muita joiden puoleen kääntyä kun auto-ongelmia. Ja sitten saa odottaa ja kuunnella kaikkea paskaa ennenku tyyppi selviää tekemään jotain töitä..
Hiljattain olen kyllä alkanut miettiä, että kun maksan ruokia, tuon miehelle tupakkaa, ja juomaa, viimeksi maksoin vesilaskun, kun mun syytähän se on, .(mies ei pese käsiään tai itseään, eikä pyykkiä..) ja silti saan kuulla olevani vain siipeilijä, pelkään henkeni puolesta kun näkee pikku-ukkoja.. Taitaisi tulla halvemmaksi korjaamolla. Kaikki mitä teen, siivoukset yms. Palkaksi saan vain haukut. 'liimallako lattiat pesit, ja taas pyykkikone päällä., miks teet sellasta mitä itekki voin tehä..eihän tota ruokaa voi syödä..' ja sit saan kuulla että vain syön ja makaan.. Joo. Pikakurssi parisuhteeseen.

Siis ei hyvä Luoja sentään... Ei kerta kaikkiaan!!! Ei KENENKÄÄN tartte kattella tuollasta, ei voi olla yksinolokaan tuota pahempaa. EI SUN TARTTE KESTÄÄ TUOLLASIA!!! Kirjota nuo kaikki lapulle, ja pane lappu paikkaan, jossa näet joka kerta, kun meinaat ottaa yhteyttä tai vastata. Puhelimeen iso, punainen varoituskolmio kanssa punaisesta paperista.

Tuo on kun alkoholi: aiheuttaa täyden sotkun, mutta tauon jälkeen siihen taas sortuu, jos on siihen tottunut. Kaikki hyvät päätökset ja järkevät ajatukset häviää, kun riippuvuus taas iskee. Vaan kuule: moni on selvinnyt siitäkin aineesta erilleen, ja sinä selviät tuosta. Jotain vain pitää keksiä sille ehkä pitkällekin ajalle, kun on vieroitusoireet. Paitsi että älä keksi siihen toista samantasoista miestä... Mutta pure vaikka kynsiä, potki seiniä, mitä tahansa niin kauan, että homma on kokonaan lakannut repimästä sielussa takaisinpäin. Opettele ristipistoja, kiinaa, joogaa, tapetointia, IHAN MITÄ TAHANSA mikä pitää ajatukset muualla silloin, kun meinaa iskeä fiilis ottaa yhteyttä. Vaikka käsillä kävelyä!! Mutta pysy erillään tuollaisesta järjettömyydestä!!! Tarpeeksi pitkän ajan kuluttua et enää tajua, mitä siinä näit ja miksi roikuit niin pitkään...

Askartelemaan, MARS! Sitä punaista varoituskolmiota siihen puhelimeen...

On maailmassa täyspäisiäkin miehiä!!!

Maritan jutut ovat sitä luokkaa,sanotaan pelkkää stooria.Ei siinä mitään.Kun Marita oikein paneutuu ja ottaa kynän käteen,hän saa varmaan aivan hyvän romaanin aikaiseksi.Jopa kilpailija Sofi Oksaselle.Kaunis,sympaattinen nainen.Niin,siis tuo Sofi.Miksei myös Marita.Siltikin,Maritan jutut sitä luokkaa,että alkaa usko horjua noitten juttujen todenperään.Minulta ainakin.Ei kukaan täysjärkinen nainen voi elää noin.Tai,jos voi,silloin herää kysymys,onko kaikki...........???????

Sohvis kulta. Ei ole päässä kaikki paikallaan. Mutta ihmekös tuo. Elin lapsuuteni nähden perheväkivaltaa. vein 14-vuotiaana äitini soittamaan lääkärille, kun siihen aikaan tarvittiin todisteet eroa varten. menin väliin usein. Isä löi päätäni vessan seinään.. Siitäko lie vaurion saanut. Äiti tuli turvaan joskus lasten huoneeseen, ja minä seisoin ovella passissa, jos se tästä tulee, minä lyön hevosen längen puolikkaalla..lopulta erosivat. Isä ampui itsensä kun olin 18. Löysin hänet. Äiti alkoholisoitui, 2 avomiestä kuoli.. Pari vuotta sitten äiti otti ne viimeiset lääkkeet. Olin siellä käymässä, minun olisi pitänyt kuunnella, tajuta. Ehkä hän laski sen varaan että löydän ajoissa.. Mutta minä en kuunnellut, ja lähdin teilleni. Olen katkera, miksi äiti ei voinut tehdä sitä joskus muulloin, kun minun ei olisi pitänyt olla siellä.

Mutta luuletko sohvis että joku haluaisi ostaa elämänkertani.? Kuka haluaisi lukea jotain niin masentavaa.? Pitänee alkaa kirjoittaa ja kaupata.. Tulot ei olis haitaksi, jotta voisin tavata lapsiani.

On kyllä käynytkin mielessä, että väkivaltaa on pitänyt nähdä, jos noihin nykyisiin miessuhdekuvauksiisi jää. Väkivaltaa näkemättömälle ei nimittäin tulisi vähällä mieleen.

Et sinä ole silti edes vanhempiesi hengestä vastuussa. Eivätkä taitaisi haluta, että kuljet loppuelämäsi kantamassa asiaa ja pilaat sillä oman elosi. Olkoot taidot mitä tahansa, niin kyllä vanhemmat silti jossain sopukoissaan toivonevat lapselleen hyvää: parempaa jatkoa elämään, vapautusta siitä itse järjestämästään sotkusta. Ei sinun tarvitse jatkaa sitä enää, et auta sillä heitä, sinulla on oikeus ja velvollisuus tässä elämässä auttaa nyt itseäsi! Kamala kertymä kannettavaksi, siihen on tarvittu lujat hartiat. Mutta on sinulla oikeus siitä jo luopuakin. Alkaa oma elämäsi...!

"Mut nyt oon vapaa nauramaan
(Vapaa nauramaan)
Vapaa itkemään jos haluun
Vapaa oman kylpyhuoneen oven sulkemaan
Ja sä oot vapaa lähtemään
(Vapaa lähtemään)
Vapaa palaamaan jos haluut
Ja vapaa jonkun uuden kertomuksen alkamaan
Suruja annetaan
Suruja annetaan pois "

laulaa ne Menneisyyden vangitkin...

No nyt sait mut itkemään.. Harvinaista nykyään sekin.. Ehkä mä tästä.. Kyllä mulla joskus tulee mieleen että kellekään ei kuulema anneta enempää ku jaksaa kantaa.. Kai mä sit olen vahva..

Se on tervettä meininkiä aina joskus! Siis itkeminen. Silloin on sentään vielä elossa...

Hurja taival sinulla on kyllä ollut, kerta kaikkiaan. Nyt on aika olla itsesi paras ystävä, itsesi hoitavampi äiti, itsesi turvallisempi isä. Olla sairaanhoitaja, väliinmenijä, tukipylväs itsellesi, vain itsellesi - ja ennen kaikkea itsellesi se turvallinen syli. Itsesi paras ystävä.

Ja pelastaa itsesi pois seurasta, joka sitä parempaa jatkoa rikkoo ja häiritsee. Ihan tosi, kuules.

Marita, olen alkoholistiperheen lapsi, ja kaikkein pahinta minulle on aina ollut nähdä miten äitini antoi aikoinaan miesten kohdella itseään huonosti. Elämäni onnellisin päivä oli kun äiti vihdoin kokosi rohkeutensa ja jätti viimeisimmän kamalan avokkinsa. Muutama retkahdus sattui sen jälkeenkin, mutta hän pääsi lopulta kokonaan irti. Tuo mies oli äidilleni kuin huumetta, ei voinut vastustaa miehen lässytystä ja lupauksia, jotka olivat samanlaista paskaa kuin sinunkin miehesi jutut. Sen seuraaminen sivusta oli kamalaa katsottavaa, ja äiti ei kuunnellut mitään neuvoja minulta, mies vain oli hänelle silloin kaikki kaikessa.

Anna lapsillesi se ilo että saavat lopultakin nähdä äitinsä onnellisena ja tasapainoisena, eikä vain toisten ihmisten heittopussina. Tiedosta se että miehet ovat sinulle jonkinlainen huume ja riippuvuus. Keksit tekosyitä ettei tarvitsisi lähteä ja lopettaa, ihan kuin narkkarit. Ota ja pidä kunnon tauko kunnes pääsi selviää ja alat tajuta miksi sorrut aina tuollaisiin miehiin.

Ja kyllä, kunnon autokorjaamo tulee AINA halvemmaksi pitkällä juoksulla kuin vittumainen mies.

Maritalle.En voinut tietää mitä olet joutunut kokemaan.Jollain tapaa sinusta henkii suloinen ,tunteva nainen,siksi kyseenalaistin kirjoituksesi.Suo anteeksi.Nyt olen sanaton.

Sadomasokisti ei rakasta itseään tarpeeksi, jotta haluaisi hankkia itselleen hyvän elämän. Hän jää kiinni huonoihin suhteisiin, koska ei ole väliä sillä miten huonoa elämää elää, koska hän ei arvosta omaa elämäänsä. Ehkä on vielä tiedostamaton tai tiedostettu tarvis rangaista itseä.

Itsestään pitävä, elämää rakastava henkilö ei halua elää huonossa parisuhteessa, eikä ymmärrä, miksi joku toinen tuhoaa oman elämänsä ja antaa toisten kohdella itseään huonosti. Hän ei ymmärrä sadomasokistin tapaa toimia, jossa jopa oma elämä ja onnellisuus laitetaan peliin, jotta voidaan tuottaa toiselle tuskaa ja surua tai muita epämiellyttäviä tunteita.

Herättämällä ensiksi toisten sympatiat kertomalla kauheasta elämästään sadomasokisti saa toistet kärsimään, koska hänellä ei ole aikomustakaan muuttaa elämäänsä. Hän pysyy vahingoittavassa suhteessa kertoen välillä toisille siitä, miten kamalaa hänen elämänsä on ja jokainen empaattinen henkilö kärsii ja tuntee avuttomuutta kun ei pysty auttamaan. Mutta kukaan ei pysty auttamaan toista, jos hän ei oikeasti halua tulla autetuksi, vaan haluaa vain herättää surua, huolta, voimattomuutta ym. negatiivisiä tunteita toisissa pysymällä huonossa suhteessa ja kertomalla toisille siitä. Auttajan kädet on sidotut niin kauan kuin sadomasokisti ei välitä ottaa neuvoista opikseen. Jokainen auttaja kärsii, jos sympaattiseksi koettu henkilö elää huonossa suhteessa ja kärsii siitä. Mutta ehkä sadomasokisti haluaa tällaisen suhteen eikä parempaa, normaalia suhdetta. Hyvät neuvot, joita ei halutakkaan noudattaa, ovat tällöin kuin helmiä sioille.

Alkuperäinen kirjoittaja aaadrakadaaa:
Sadomasokisti ei rakasta itseään tarpeeksi, jotta haluaisi hankkia itselleen hyvän elämän. Hän jää kiinni huonoihin suhteisiin, koska ei ole väliä sillä miten huonoa elämää elää, koska hän ei arvosta omaa elämäänsä. Ehkä on vielä tiedostamaton tai tiedostettu tarvis rangaista itseä.

Itsestään pitävä, elämää rakastava henkilö ei halua elää huonossa parisuhteessa, eikä ymmärrä, miksi joku toinen tuhoaa oman elämänsä ja antaa toisten kohdella itseään huonosti. Hän ei ymmärrä sadomasokistin tapaa toimia, jossa jopa oma elämä ja onnellisuus laitetaan peliin, jotta voidaan tuottaa toiselle tuskaa ja surua tai muita epämiellyttäviä tunteita.

Herättämällä ensiksi toisten sympatiat kertomalla kauheasta elämästään sadomasokisti saa toistet kärsimään, koska hänellä ei ole aikomustakaan muuttaa elämäänsä. Hän pysyy vahingoittavassa suhteessa kertoen välillä toisille siitä, miten kamalaa hänen elämänsä on ja jokainen empaattinen henkilö kärsii ja tuntee avuttomuutta kun ei pysty auttamaan. Mutta kukaan ei pysty auttamaan toista, jos hän ei oikeasti halua tulla autetuksi, vaan haluaa vain herättää surua, huolta, voimattomuutta ym. negatiivisiä tunteita toisissa pysymällä huonossa suhteessa ja kertomalla toisille siitä. Auttajan kädet on sidotut niin kauan kuin sadomasokisti ei välitä ottaa neuvoista opikseen. Jokainen auttaja kärsii, jos sympaattiseksi koettu henkilö elää huonossa suhteessa ja kärsii siitä. Mutta ehkä sadomasokisti haluaa tällaisen suhteen eikä parempaa, normaalia suhdetta. Hyvät neuvot, joita ei halutakkaan noudattaa, ovat tällöin kuin helmiä sioille.

Tutkipa käyttämäsi termi vielä uusiksi. Sadomasokismilla ei ole mitään tekemistä huonon suhteen kanssa.

Voimia Sulle Marita, ihan todella sinun elämäsi kääntyy nyt.

Ja kaikille muille palstan lukijoille, jos teillä on hammasharja jätetty vessan pöydälle taas kerran töihinlähdettäessä ja olette kokeneet sen valtavana loukkauksena, niin menkää nurkkaan häpeämään.

Yhteistyössä