Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät niitä halua kuitenkaan hoitaa ja lykkäävät heti päiväkotiin tms...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta tokihan ihminen haluaa pitää aina omaa ratkasuaan parhaana. Eikai kukaan tietoisesti tee huonoja ratkaisuja?

Minä olen mielestäni oikeassa, luotan itseeni ja ratkaisuihini. Kamalaahan elämä olisi, jos itseään pitäisi koko ajan soimata. Ja koska mielestäni olen niin kovin oikeassa, intän aiheestä mieluusti. ;)

Huomaan, että mielestäsi olet oikeassa :) ja uskon, että olet oikeassa omista ratkaisuistasi. Mutta kaikkille nua sinun ratkaisusi vain eivät ole niitä oikeita.

Ai niin, mutta tämä sun pointti kai on nyt se, että pitäisi ennen lasten saantia sumplia elämä niiin, että varmasti pystyy olemaan lastensa kanssa kotona??? Olenko oikeassa?

Mitä sä haet tällä aloituksella? Kiillottaa omaa sädekehää ja arvostella toisten perheiden ratkaisuja? Ok. Teidän perhe on paljon parempi kun meidän luuseri perhe joka on suunnitellut elämänsä niin huonosti että haluaa itse elättää oman perheensä eikä ruinata sossusta rahaa. Onko nyt hyvä olo?

[QUOTE="plääh";22092590]Huomaan, että mielestäsi olet oikeassa :) ja uskon, että olet oikeassa omista ratkaisuistasi. Mutta kaikkille nua sinun ratkaisusi vain eivät ole niitä oikeita.

Ai niin, mutta tämä sun pointti kai on nyt se, että pitäisi ennen lasten saantia sumplia elämä niiin, että varmasti pystyy olemaan lastensa kanssa kotona??? Olenko oikeassa?[/QUOTE]

Just noin. Pitää olla myös se ns plan-B. Vai mikä se nyt olikaan.

Et ap vastaa olennaisiin kysymyksiin.

Onko sulla ammatti ja työpaikka? Entä miehesi palkkataso? Onko teillä omaisuutta tai velkaa ja minkä verran? Mitä tukia saatte? Missä iässä aiot viedä omasi hoitoon vai oletko vuosia kotiäiti -mihin saakka ja millä rahalla? Mikä on tilanteesi kun kotiäitiys loppuu: oletko työtön vai onko työ odottamassa?

Eikö omat lapsesi ole yhtään itkeneet jäädessään esim. mummolaan yöksi? Ikinä?

[QUOTE="vieras";22092601]Mitä sä haet tällä aloituksella? Kiillottaa omaa sädekehää ja arvostella toisten perheiden ratkaisuja? Ok. Teidän perhe on paljon parempi kun meidän luuseri perhe joka on suunnitellut elämänsä niin huonosti että haluaa itse elättää oman perheensä eikä ruinata sossusta rahaa. Onko nyt hyvä olo?[/QUOTE]

No eipä mekään olla sossulta koskaan mitää rahaa ruinattu, ei oo käyny mielessäkään. Molemmat tehdään töitä, minä kahta. Silti ei ole lapset päivähoidossa. Valintoja, valintoja.

Suomessahan on tosi hyvä tilanne verrattuna esim Amerikkaan, on mahdollisuus olla pitkään, jopa 9kk äitiys- ja vanhempainlomalla. Amerikassa saavat olla onnellisia jos voivat olla ees 4 kuukautta vauvan kans kotona, ja ihan ihmisiä sielläkin kasvaa.. :D

Mä ymmärrän sen että kaikki ei voi olla kotona kunnes lapsi on 3 vuotta, itseäkin välillä tympii kun tiedän että oon kotona vielä vuoteen 2012, saa nähdä etten kuitenkin menisi kouluun ens syksynä. Silloin esikoinen ois yli 3vuotta ja kuopus 1,5vuotta.
minulla on kavereita jotka on vieneet lapsen hoitoon vanhempainloman loputtua ja lapset ovat oppineet nopeammin vaipattomiksi ja puhumaan kuin kotona olevat samanikäiset lapset. :)

Mun mielestä se on jokaisen ihan oma asia kuinka vie lapsensa hoitoon. Jotkin äidit saattavat olla hyvin masentuneita ollessaan kotona lasten kanssa, se on rankkaa jos ei ole muita aikuisia ympärillä eikä harrastuksia. Näitäkin äitejä löytyy, silloin äidin on parempi laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin/kouluun kuin masentua kotona. Se on parempi lapsellekin silloin.
MUTTA: tämä on vaan mun mielipide asiaan.

Tavallaan mä olen ap:n kanssa samaa mieltä siinä, että kyllä omilla valinnoillaan pystyy asiat junailemaan niin että voi hoitaa lapset kotona. Onko ne valinnat muuten aina mielekkäitä, on sitten eri juttu. On tietysti hyvä jos pieni lapsi voidaan hoitaa kotona, mutta laadukas hoito ja KOHTUULLISEN PITUISET HOITOPÄIVÄT on mun mielestä yhdistelmä millä vanhempien töissäkäyminen ei tule lapselle liian stressaavaksi. :) Mutta silti mun mielestä juuri tuo 9-10 kk ikä missä äitiysloma loppuu on huono vaihe aloittaa hoito, meillä ainakin eroahdistus on silloin ollut suurimmillaan. Henk.koht. olen sitä mieltä että lapsen olisi hyvä osata kunnolla liikkua ja toivottavasti jo vähän puhuakin kun aloittaa hoidossa.

[QUOTE="vieras";22092627]Et ap vastaa olennaisiin kysymyksiin.

Onko sulla ammatti ja työpaikka? Entä miehesi palkkataso? Onko teillä omaisuutta tai velkaa ja minkä verran? Mitä tukia saatte? Missä iässä aiot viedä omasi hoitoon vai oletko vuosia kotiäiti -mihin saakka ja millä rahalla? Mikä on tilanteesi kun kotiäitiys loppuu: oletko työtön vai onko työ odottamassa?

Eikö omat lapsesi ole yhtään itkeneet jäädessään esim. mummolaan yöksi? Ikinä?[/QUOTE]

Minulla ei ole ammattia.
Teen kahta työtä.
Mieheni on matalapalkkainen.
Saamme kotihoidontukea ja sisaruslisää vai mikä onkaan.
Meillä on keskisuuri asuntolaina, summia en sano netissä.
Lapseni eivät koskaan mene päiväkotiin. Ehkä seurakunnan kerhoon kolmen vanhana, kolmeksi tunniksi kolmena päivänä viikossa leikkimään. Jos haluavat.
Lapset eivät IKINÄ ole itkeneet ikävää, en jättäisi mihinkään itkevää lasta.

[QUOTE="Lissu";22092657]Tavallaan mä olen ap:n kanssa samaa mieltä siinä, että kyllä omilla valinnoillaan pystyy asiat junailemaan niin että voi hoitaa lapset kotona. Onko ne valinnat muuten aina mielekkäitä, on sitten eri juttu. On tietysti hyvä jos pieni lapsi voidaan hoitaa kotona, mutta laadukas hoito ja KOHTUULLISEN PITUISET HOITOPÄIVÄT on mun mielestä yhdistelmä millä vanhempien töissäkäyminen ei tule lapselle liian stressaavaksi. :) Mutta silti mun mielestä juuri tuo 9-10 kk ikä missä äitiysloma loppuu on huono vaihe aloittaa hoito, meillä ainakin eroahdistus on silloin ollut suurimmillaan. Henk.koht. olen sitä mieltä että lapsen olisi hyvä osata kunnolla liikkua ja toivottavasti jo vähän puhuakin kun aloittaa hoidossa.[/QUOTE]

tuo on kyllä ihan totta että ois ihanteellisempaa oottaa et laps ois ainakin sen 12 kk ja osaisi jo liikkua itse.

[QUOTE="vieras";22092640]Ja onko toisille ilkeily ainoa ilosi elämässä? Tai miksi edes yksi niistä? Mikä sut tekee noin ilkeäksi, parisuhdeongelmat, rahahuolet, mikä?[/QUOTE]

Olen ilkeä ihminen. No can do. Osaan olla varsin kilttikin, kun huvittaa.

[QUOTE="Lissu";22092657]Tavallaan mä olen ap:n kanssa samaa mieltä siinä, että kyllä omilla valinnoillaan pystyy asiat junailemaan niin että voi hoitaa lapset kotona. Onko ne valinnat muuten aina mielekkäitä, on sitten eri juttu. On tietysti hyvä jos pieni lapsi voidaan hoitaa kotona, mutta laadukas hoito ja KOHTUULLISEN PITUISET HOITOPÄIVÄT on mun mielestä yhdistelmä millä vanhempien töissäkäyminen ei tule lapselle liian stressaavaksi. :) Mutta silti mun mielestä juuri tuo 9-10 kk ikä missä äitiysloma loppuu on huono vaihe aloittaa hoito, meillä ainakin eroahdistus on silloin ollut suurimmillaan. Henk.koht. olen sitä mieltä että lapsen olisi hyvä osata kunnolla liikkua ja toivottavasti jo vähän puhuakin kun aloittaa hoidossa.[/QUOTE]

Oikeasti olen aika samaa mieltä kanssasi, mutta eihän nyt tuollaisella mitään keskustelua aikaiseksi saa. ;)

Niin. Kouluttamattomuutesi näkyy kyllä. Säälin lapsiasi, oikeasti. Taidat olla myös tälläinen ns. curling-vanhempi joka tekee kaikkensa ettei lapselle tule pettymyksiä. Onnea valitsemallasi tiellä, mutta älä oikeasti tule itkemään ongelmia myöhemmin.

Eikös tästä saada nyt oiva aasinsilta siihen et miks persaukiset tekee lapsia? :laugh:

Olishan se ihannetilanne et kaikki vois hoitaa lapsensa kotona sinne 3 vuotiaaksi asti, mut suomen valtio ei kyllä juurikaan kannusta/annan mahdollisuutta siihen, rahallisesti. Ja kun aattelee palkkatasoa, ei voi vaatia et 1 ihminen elättäisi koko perheen, kun miettii että 10 vuotta samassa työssä ollut ihminen tienaa reilua tonnia käteen..

Elämä on valintoja ja jokainen tekee tavallaan.

Minulla ei ole ammattia.

No tajuatko, että monella naisella nykyään on? Myös naiset haluavat kouluttautua korkeasti, opiskelevat vuosia saadakseen tutkinnon ja ammatin, ja usein se vaatii sen opintolainankin avuksi.

Lääkärin vastaanotto kotoa käsin? Oikeuden istunto olohuoneeseen? Keskisuuren firman kirjanpitotositteet makuuhuoneen nurkkaan? Autotalliin ekaluokka? Sairaat vanhukset hoitajan kotiin, sängyt riviin eteiseen? Joo, ei kaikki voi tehdä työtään kotona. Etkä voi mitenkään tätä asiaa ymmärtää ennen kuin olet itse nähnyt sen vaivan että olet opiskellut edes jonkun ammatin.

En lukenut koko ketjua, en oikeastaan muuta kun aloituksen ja viestin sieltä täältä ensimmäiseltä sivulta. Mutta..

Mun mielestäni sen ikäisen paikka ei ole päiväkodissa, joka ei vielä pysty ymmärtämään minne äiti/isi menee ja miksi hänet jätetään sinne. Sen ikäisen paikka se ei ole, joka ei vielä käsitä ajankulua. Joka ei ymmärrä milloin hän taas näkee rakkaan vanhempansa.

Mutta ymmärrän, että joskus voi olla pakko viedä lapsi hoitoon äitiysloman jälkeen. Jos vaikka on niin paljon lainaa, ettei pysty maksaa ilman palkkatuloja. Mutta usein pakolla perustellaan hoitoonviemispäätöstä, vaikka mitään varsinaista pakkoa ei oikeasti ole. Ei ole lainaa tms. Ainoastaan halutaan elää vähän leveämmin. Mä en myisi aikaa pienen lapseni kanssa mistään hinnasta. Sitä menetettyä aikaa kun ei koskaan saa takaisin, mutta tulee aika jolloin voi taas elää leveämmin.. silloin kun lapsi on vähän isompi. Vuosikin köyhäilyä äitiysloman jälkeen ei ole iso 'uhraus'. Tosin itse en ajattele sitä edes uhrauksena, vaan se on hyvä juttu sekä minulle että lapselleni.

Yhteistyössä