Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät niitä halua kuitenkaan hoitaa ja lykkäävät heti päiväkotiin tms...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu missä päin myös asuu, täällä missä minä asun ei pärjää ilman sossun tukia yh:na, ei sitten mitenkään. Ja onko se oikeasti järkevää muuttaa jollekki alueelle missä ei ulos uskalla ja syödä makroonia viikkokaupalla. Kun voin pitää lapsen 6-8h hoidossa ja elämä ois kohtuullista eikä pelkkää kitkuttelua.

Tämä paikka, missä asun, on ihana ja turvallinen omakoti- ja pientalovaltainen alue. Mutta mä tingin asumismenoissa siten, että me asumme kaksiossa, 62 neliötä.

No mutta turha tästä on väitellä. Kukin tekee miten parhaaksi näkee. Mun mielipide on jo varmaan tullut selväksi.

[QUOTE="vieras";22092708]

Lääkärin vastaanotto kotoa käsin? Oikeuden istunto olohuoneeseen? Keskisuuren firman kirjanpitotositteet makuuhuoneen nurkkaan? Autotalliin ekaluokka? Sairaat vanhukset hoitajan kotiin, sängyt riviin eteiseen? Joo, ei kaikki voi tehdä työtään kotona. Etkä voi mitenkään tätä asiaa ymmärtää ennen kuin olet itse nähnyt sen vaivan että olet opiskellut edes jonkun ammatin.[/QUOTE]

Noista monia ammatteja voisi harjoittaa vaikkapa osa-aikaisena, tai hyödyntää omalla toiminimellä, vähän soveltaen. Mutta ei tietenkään ole pakko. Onhan se helpompaa ensin puskea putki silmillä päin kiviseinää ja katsoa että ainoa aukko siinä seinässä on lastentarhan ovi, vai?

Ymmärrän kyllä toisaalta sen, että monelle se turvallinen uraputki on vaan ... turvallisempi vaihtoehto. Sinne palataan heti kun mahdollista, ja monista ei vaan ole muuta kuin palkannostajiksi. Ei edes haluta muutosta tai haasteita, vaan tehdään kuten kymmenen vuotta on jo tehty: mennään kellokortin mukaan töihin.

terveisin kotiäiti-yrittäjä, 6 vuoden koulutus, sivutoiminen toiminimi perustettu ennen lapsia.

Monikin pystyisi rahoittamaan kotona olonsa ryhtymällä pph:ksi. Eipä tarvitsisi ottaa välttämättä hoitoon, kun yksi lapsi. Ainiin, mutta ette pidä lapsista!!

Aika monen mies käy vuorotöissä ja miehen pitää saada nukkua päivällä. Ei onnistu, jos vaimo on perhepäivähoitajana. Normaaliperheillä ei ole varaa hankkia erillistä taloa tai äänieristettyä koppia nukkumista varten.

Aika monen mies käy vuorotöissä ja miehen pitää saada nukkua päivällä. Ei onnistu, jos vaimo on perhepäivähoitajana. Normaaliperheillä ei ole varaa hankkia erillistä taloa tai äänieristettyä koppia nukkumista varten.

"Aika monen"... :D vuorotyöt on kyllä vähemmistö kaikista maailman ammateista, vaikka moni niitä tekeekin niin ei tuo ole mikään yleispätevä syy.

Ehkä siksi, että monikaan ei pysähdy edes miettimään vaihtoehtoja.

Yllättävän moni tekee lapsia, "koska niin nyt vaan kuuluu tehdä". Ja yllättävän moni vie alle vuoden ikäisen hoitoon, "koska niin nyt vaan kuuluu tehdä".

Ei oteta edes selvää niistä asuntolainan lyhennysvapaista, osa-aikaisesta hoitovapaasta, ynnä muista jutuista, mitkä monien kohdalla voisivat mahdollistaa kotiinjäämisen tai ainakin lapsen osa-aikaisen päivähoidon. Ei kun vaan muksu hoitoon 10h tuntia vuorokaudessa, kun äiti/ anoppi / mumma / työkaverit / kaverinkaverit / joku niin sanoo, että se on ainoa oikea tie.

Vai eikö asioista saa puhua, kun "jollekin voi tulla paha mieli"?

Juuri näin.Itselläni on suht ok palkkainen ammatti,miehelläni samoin.Meillä on iso asuntolaina sekä autolaina.Olen hoitovapaalla kotona,olemme pankin kanssa sopineet lainanmaksujärjestelyistä niin että pystyn olla kotona lapsen kanssa.Lapsi on 1v. Valintakysymyshän kotiin jääminen mielestäni on.Toki nautin ostoksien tekemisestä ja siitä ettei tarvitse joka euroa laskea ruokaostoksilla ollessa, mutta vielä enemmän nautin lapsen kanssa kotona olemisesta.Töitä ehtii tehdä kun lapsi on isompi.

Joku täällä ketjussa puhui aiemmin ajasta "ennen vanhaan" kun vanhemmat oli navettatöissä ja lapset milloin missäkin.Noh, eikös nämä lapset nykyään ole sitä sukupolvea jotka ovat jääneet vaille riittävää huomiota lapsena..

On sitten jollakin kouluttamattomalla kotiäidillä varaa haukkua netissä töissäkäyviä äitejä! On varmaan nyt sädekehä pään päällä ja voi lapsille ylpeänä opettaa, että koulutusta ei tarvita, jääkää vaan kotiin surffailemaan netissä miehen palkan varassa ja haukkumaan muita äitejä!!! Yes!

On se kumma, että suomessa lapsilla on eniten mielenterveysongelmia maailmassa, vaikka täällä on eniten kotiäitejä ja laitetaan myöhään lapset hoitoon. Mistähän tämä yhtälö kertoo? ei ainakaan siitä, että on kauheaa kun 3kk ikäinen menee hoitoon mikä on arkea monessa euroopan maassa. Ja mielenterveysongelmia näissä maissa lapsilla on väestömäärään nähden vähän!

Kun tässä maassa on saatu kunnollinen varhaiskasvatusjärjestelmä koulutettuine henkilökuntineen aikaan, niin miksi nyt yhtäkkiä vaaditaan, että ihan muiden alojen ihmisten pitäisi ryhtyä perhepäivähoitajiksi vastoin taipumuksiaan ja kutsumustaan, pelkästään rahan takia?

Herää ajatus, että kokevatko nämä ylevät kotimammat päivähoidon olevan sittenkin liian ammattitaitoista. Kaikki vain kotiin hoitamaan kersojaan, tai vaihtoehtona on että pistät lapsen jonkun ei-vois-vähempää-kiinnostaa -raksanaisen hoiviin. Eipähän tarvitse kotimammojen kadehtia työäideiltä laadukasta päivähoitoa...

Voi pyhä yksikertaisuus kun ei nähdä maailmaa sen oman persuksen ulkopuolelle.

Terveisiä sieltä oikeasta maailmasta. Me olemme miehen kanssa parikymppisiä ja meillä on yksi lapsi. Mies sai kauan haaveilemansa opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja asuu viikot siis siellä ja viikonloput kotona. Asumme pienessä omistus kaksiossa ja pelkät asumismenot 800€ kuussa. Khh rahaa jää 420€ opintotuki 290€(menee miehen elämiseen muualla +matkoihin) lapsilisä 100€. Missä kohtaa siis valintoja tekemällä pärjäisimme ilman minun töihin palaamista? Pitäiskö antaa lapsi adopitioon kun häntä ei nyt olekkaan mahdollista hoitaa kotihoidossa ja haaveilla uudesta lapsesta vasta sitten lähempänä 4kymppiä kun elämässä ei ole enää muuta muutosta tulossa kun eläkeikä?

[QUOTE="joojoo";22093362]Hassuinta, että siellä, missä toimitaan "vielä enemmän väärin", lapset eivät voi yhtään sen huonommin kuin täälläkään, ehkä jopa päinvastoin. Eli mitä väärää tuossa toiminnassa nyt on?[/QUOTE]

Eivätkö voi huonommin? Millä mittarilla sinun mielestäsi näin? Miten olet tätä asiaa selvittänyt? Kerro ne elämänalueet, joilla vaikkapa amerikkalainen nuori voi paremmin kuin suomalainen? Tai miten brittinuori voi paremmin kuin suomalainen?

Oletko verrannut vaikkapa lihavuutta, työttömyyttä, rikollisuutta, toimeentuloasiakkuuksia, kodittomuutta, koulutustasoa, lukutaitoa?

[QUOTE="jep jep";22093461]Voi pyhä yksikertaisuus kun ei nähdä maailmaa sen oman persuksen ulkopuolelle.

Terveisiä sieltä oikeasta maailmasta. Me olemme miehen kanssa parikymppisiä ja meillä on yksi lapsi. Mies sai kauan haaveilemansa opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja asuu viikot siis siellä ja viikonloput kotona. Asumme pienessä omistus kaksiossa ja pelkät asumismenot 800€ kuussa. Khh rahaa jää 420€ opintotuki 290€(menee miehen elämiseen muualla +matkoihin) lapsilisä 100€. Missä kohtaa siis valintoja tekemällä pärjäisimme ilman minun töihin palaamista? Pitäiskö antaa lapsi adopitioon kun häntä ei nyt olekkaan mahdollista hoitaa kotihoidossa ja haaveilla uudesta lapsesta vasta sitten lähempänä 4kymppiä kun elämässä ei ole enää muuta muutosta tulossa kun eläkeikä?[/QUOTE]

Lisään vielä, että hoitolapsia olen myös harkinnut, mutta meidän tilat eivät ole riittäävät isommalle lapsi määrälle. Pitäiskö muuttaa huonommalle alueelle vuokralle isompaan asuntoon? Onko se tosissaan lapsen edun mukaista?

Ja noi kuvailut mitä te koti-äidit teette lastenne kanssa päivisin, on kuvattu äidin näkökulmasta. Ei lasten.

[QUOTE="jep jep";22093461]Voi pyhä yksikertaisuus kun ei nähdä maailmaa sen oman persuksen ulkopuolelle.

Terveisiä sieltä oikeasta maailmasta. Me olemme miehen kanssa parikymppisiä ja meillä on yksi lapsi. Mies sai kauan haaveilemansa opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja asuu viikot siis siellä ja viikonloput kotona. Asumme pienessä omistus kaksiossa ja pelkät asumismenot 800€ kuussa. Khh rahaa jää 420€ opintotuki 290€(menee miehen elämiseen muualla +matkoihin) lapsilisä 100€. Missä kohtaa siis valintoja tekemällä pärjäisimme ilman minun töihin palaamista? Pitäiskö antaa lapsi adopitioon kun häntä ei nyt olekkaan mahdollista hoitaa kotihoidossa ja haaveilla uudesta lapsesta vasta sitten lähempänä 4kymppiä kun elämässä ei ole enää muuta muutosta tulossa kun eläkeikä?[/QUOTE]

Hyvin harva on yhtä köyhä kuin te.

Kyllä moni päivähoitoa käyttävä on niitä uraihmisiä, jotka tienaakin jotain, ja lähtee töihin takaisin koska haluaa edelleenkin_tienata_jotain.

Typerä aloitus. Ihmiset taas niin suvaitsemattomia. Meitä on moneen junaan ja se, että ei nauti kotiäitiydestä vaan saa nautintoa elämäänsä muista asioista ei tarkoita sitä, että ei saisi myöskin nauttia lapsista ja lapsenlapsista.
Ei se toimisi jos kaikki jäisivät kotiin tai eivät tekisi lapsia ollenkaan. Työssäkäyvät mahdollistavat sinun kotona olosi.

Eivätkö voi huonommin? Millä mittarilla sinun mielestäsi näin? Miten olet tätä asiaa selvittänyt? Kerro ne elämänalueet, joilla vaikkapa amerikkalainen nuori voi paremmin kuin suomalainen? Tai miten brittinuori voi paremmin kuin suomalainen?

Oletko verrannut vaikkapa lihavuutta, työttömyyttä, rikollisuutta, toimeentuloasiakkuuksia, kodittomuutta, koulutustasoa, lukutaitoa?

Miten tämä todistustaakka käännettiin nyt minulle? Kerro sinä, millä perusteella Suomen lapset voivat parhaiten? Nuoria ei tähän kannata sotkea, sillä he ovat menneet huomattavasti nuorempina päivähoitoon.

Jotkut ihmiset tarvitsevat enemmän älyllistä stimulaatiota kuin toiset. On hyvä, että nämäkin ihmiset lisääntyvät, ettei kohta koko Suomen kansa ole näiden kouluttamattomien junttien lapsia.

On se kumma, että suomessa lapsilla on eniten mielenterveysongelmia maailmassa, vaikka täällä on eniten kotiäitejä ja laitetaan myöhään lapset hoitoon. Mistähän tämä yhtälö kertoo? ei ainakaan siitä, että on kauheaa kun 3kk ikäinen menee hoitoon mikä on arkea monessa euroopan maassa. Ja mielenterveysongelmia näissä maissa lapsilla on väestömäärään nähden vähän!

Muistetaan kuitenkin myös se, että minkä ikäisillä ne mielenterveysongelmat on.

Suomalaiset lapset toisaalta pärjää lukutaito - ja muissa "osaamis"testeissä ihan maailmanlaajuisissakin vertailuissa. Kovin traumatisoitunut se pikkukoululainen ei yleensä ole, muuten ei oppimistulokset olisi sitä mitä ovat.

Tämän päivän vanhemmat ovat niitä 70-luvun avainkaulalapsia. Niin, mistä johtuu ongelmat? Viinamyönteinen kulttuuri on varmasti yksi erittäin iso osa ongelmista. Suomessa hakataan naisia ennätysmäärä muuhun Eurooppaan verrattuna (kuulin radiosta eilen). Väkivallan käyttö ongelmien ratkomiseen. Mikä tosiaan on suurin syy? Viina? Työttömyys? Ei haluta eikä osata käsitellä ongelmia? Tunteista puhuminen on "nössöä"? Suorittaminen on keskiössä? Jos rahaa ei ole tarpeeksi (työttömyys ja pienempään muutto) niin ero tulee että paukahtaa?

Kumpuaisko ne lasten ongelmat kuitenkin vanhempien ongelmista ja asenteista, eikä siitä onko lapsi ollut kotihoidossa?
En tiedä, heitinpä vaan ilmaan.

[QUOTE="joojoo";22093564]Miten tämä todistustaakka käännettiin nyt minulle? Kerro sinä, millä perusteella Suomen lapset voivat parhaiten? Nuoria ei tähän kannata sotkea, sillä he ovat menneet huomattavasti nuorempina päivähoitoon.[/QUOTE]

Sillä perusteella, että esitit väitteen. Voisit jotenkin perustella.

Minä jo luettelin perusteluita, millä osa-alueilla suomalinen yhteiskunta voi paremmin kuin moni muu.

Nykynuoret ja -lapset ovat ihan yhtä usein olleet päivähoidossa tai kotihoidossa, ei ole olennaisesti tullut muutoksia viimeiseen 15 vuoteen.

Kai se töissäkin on käytävä, että perhe pysyy ruoassa ja saa lämpimän kodin. Eikö se ole aika hemmetin hyvä syy laittaa se lapsi päiväkotiinkin välillä!

Hyvin harva on yhtä köyhä kuin te.

Kyllä moni päivähoitoa käyttävä on niitä uraihmisiä, jotka tienaakin jotain, ja lähtee töihin takaisin koska haluaa edelleenkin_tienata_jotain.

Varmasti on, mutta aloittaja yleisti tämän elämän valintojen tekemisen kaikkiin muihin paitsi sairauden/kuntouttavan paikan tarvitsijoihin. Pointtihan tässä oli, että kaikilla on mahdollisuus jäädä kotiin jos vain haluaa.

Tämä paikka, missä asun, on ihana ja turvallinen omakoti- ja pientalovaltainen alue. Mutta mä tingin asumismenoissa siten, että me asumme kaksiossa, 62 neliötä.

No mutta turha tästä on väitellä. Kukin tekee miten parhaaksi näkee. Mun mielipide on jo varmaan tullut selväksi.

Minä yritin myös tinkiä sen verran että asuttiin alle 60 neliöisessä kaksiossa, alue rauhallinen mutta asunto oli VANHA ja edullinen täällä päin, silti yli 500e vuokra...kaikki ei löydä niitä helmiä että kiva asunto halvalla.

On sitten jollakin kouluttamattomalla kotiäidillä varaa haukkua netissä töissäkäyviä äitejä! On varmaan nyt sädekehä pään päällä ja voi lapsille ylpeänä opettaa, että koulutusta ei tarvita, jääkää vaan kotiin surffailemaan netissä miehen palkan varassa ja haukkumaan muita äitejä!!! Yes!

Joo no tuota mulla on parikin eri koulutusta joista toinen on sh amk. Ja olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ja olen hoitanut lapseni kotona kunnes ovat 3v, josta vuoden olin yh enkä saanut mitään sossutukia.
Ei ollu leipä leveetä, mutta toimeen tultii. Kysymys on edelleenki siitä mitä pitää elämässä tärkeänä. Jotkut pitää rahaa ja omaisuutta/työtä ja toiset lapsiaan :D Kyse ON valinnoista.

Minä jo luettelin perusteluita, millä osa-alueilla suomalinen yhteiskunta voi paremmin kuin moni muu.

Nykynuoret ja -lapset ovat ihan yhtä usein olleet päivähoidossa tai kotihoidossa, ei ole olennaisesti tullut muutoksia viimeiseen 15 vuoteen.

Öhh, masennus, syrjäytyminen, kouluammunnat, itsemurhat. Niissä taitavat suomalaiset nuoret olla "huipputasoa".

samaa mieltä ap.n kanssa paitsi että vaikka on köyhä niin ei mun lapset rääsyissä kulje muttei missään merkkivaatteissakaan, niinkuin monen muun palstamamman lapsi. ja kun töitä ei ole, niin ei ole. mutta enpä vie keneltäkään rikkaalta mamilta lapsiensa paikkaakaan päiväkodista.

Luinpa listasi tarkemmin. Onko esim. ylipaino jotenkin erityisen hyvä asia?

Yhteistyössä