Miksi karppaavat ihmiset saa aikaan negatiivisa tunteita muissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melkein karppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

melkein karppi

Vieras
Ihan mielenkiinnolla kyselen?

Itse nykyisin melkein karpaan. Kyllä syön sokeriherkkuja (suklaata, itsetehtyjä kakkuja jne. sokerilla, mutta ilman vehnää) silloin tällöin, mutta muuten karppina olen PAKOSTA.

Vuosikausia kärsin kamalista mahavaivoista. Söin mitä tahansa, niin maha turposi ja oli todella kipeä. Allergiatesteihin ei haluttu terveyskeskuksen kautta päästää. Olisin tietysti voinut mennä yksityiselle juu, mutta en vaan saanut mentyä.
Keliakia ja maito allergia on ainoat, mitkä testattiin. Ei ollut kumpaakaan.
Lääkäri oli sitä mieltä, että testaa itse kotona, mitkä ruoka- aineet ei käy ja vältä sitten niitä.

No, ensin jäi pois peruna. Mahavaivat helpotti, mutta ei hävinnyt kokonaan. Sitten luovuin vehnästä. Korvasin täysruisleivillä kaiken. Hetken oli hyvä olla, mutta sitten alkoi ruiskin aiheuttaa mahaoireita.
Kokeilin sitten gluteenittomia leipiä, mutta ei ollut sekään apu vaivoihin.

Sitten löysin nuo karppisivut ja ajattelin kokeilla niiden ruoka ohjeilla tehdä ruokaa itselleni. Ja kummasti hävisi oireet. Ei ollu enää juuri ollenkaan mahavaivoja.

Nyt olen yrittäny pitää ruokavalion kunnossa, ettei niitä kauheita, päivä kestäviä, mahavaivoja tarvitse kärsiä. Ongelmana on vaan se, että kyläillessä muiden luona, ei haluta ymmärtää rajoituksiani syömisen suhteen. Ollaan kauhean negatiivisia, kun sanon, etten voi syödä noita tiettyjä ruoka- aineita. Koska ruokavalioni on kuten karppaajilla, minut luokitellaan sekopäiseksi karppi hölmöksi. Ei auta selittelyt, että karppimainen ruokavalio nyt vaan on ainoa, mikä mahalleni sopii.

Ja kyllä, sanon aina etukäteen, että minua varten ei tarvitse mitään leipoa. Ennen kylään menoa jo sanon, etten tavallisia leipomuksia pysty syömään.
Kerran tein sen virheen, etten kehddannut kieltäytyä syömästä tavallista täytekakkua. Kärsinkin siitä sitten muutaman päivän mahani kanssa.

Ihmettelen sitä, miksi karpille yritetään väkisin syöttää "tavallista" ruokaa? Eihän kukaan kasvissyöjällekään yritä tunkea lihaa syötäväksi?

[QUOTE="vieras";24714966]25 vuoden kokemuksella kasvissyönnistä voin sanoa, että kyllä yritetään. Lapsena yritetään pakottaa ja aikuisena pakkovitsaillaan asiasta vieläkin. Että koita vaan kestää.[/QUOTE]

Itse olen aina ottanut kaikkien vierailijoiden ruokarajoitukset, vapaaehtoiset tai pakolliset, huomioon. Siksi en vain pysty ymmärtämään, mikä on niin kauhean vaikeaa kunnioittaa muiden ruokarajoitteita.
Kai se on vaan opittava kestämään.

Ei ne kaikkien taholta saakaan. Mutta mä kyllä ymmärrän sen, että kun erikoisruokavalioton ihminen on vihdoin ja viimein oppinut tekemään munattomat ja maidottomat kakut, niin nyt niiden pitää olla vielä jauhottomia ja sokerittomiakin.

• Tykkää
Reactions: cc ja MorbidMama
Karppivillityshän on ollut vasta vähän aikaa. Sitähän ei vielä kukaan tiedä miten terveellisiä ne karppisapuskat lopulta on. Terveysvaikutukset tai haitat voi näkyä vasta vuosienkin päästä.

Mua on vaivannut viime vuodet selittämättömät nivel- ja lihaskivut.Yksi lääkäri diagnosoi fibromyalgian,toinen sanoi että täytyy olla muutakin kun se yksin ei selitä kaikkia oireitani.Kolmas lääkäri sanoi että kokeile täysin viljatonta ruokavalioo muutama kuukausi.
Karpattiin suht tiukasti miehen kanssa kaksi kuukautta.Kaikki kivut ja säryt hävis.Nyt olen alkanut syödä tavallista leipää,pullaakin syön joskus ja kas,säryt on palanneet.
Mun kohdalla on tilanne nyt vissiin se että ainakin viljattomalle ruokavaliolle vie tieni jos haluan pitää särkyni loitolla.
Väsymys oli myös poissa sen kaksi kuukautta mitä karpattiin ja nälkä ei ollut kertaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Karppivillityshän on ollut vasta vähän aikaa. Sitähän ei vielä kukaan tiedä miten terveellisiä ne karppisapuskat lopulta on. Terveysvaikutukset tai haitat voi näkyä vasta vuosienkin päästä.
Ne 'karppisapuskat' ovat ihan normaalia ruokaa, hiilihydraattien määrää on vähennetty ja rasvoissa siirrytty terveellisempiin.

no mulla lähinnä tökkii se että sitä tuputetaan, kommentoidaan toisten ruokavaliota "hiilaripaskaksi" jne
hyvä jos karppauksesta löytyy apuja vaivoihin, mutta kyllä nuo kaikki erityisruokavaliota aiheuttaa mulle sen etten kutsu sitten ihmisiä syömään, en ala vääntämään 5 eri sapuskaa kaikille mahdollisille dieettien,ruokavalioiden noudattajille, allergisille ja krantuille..
allergiat ymmärrän mutta muut saavat syödä sitä mitä on tarjolla

Peesi edelliselle! Todella monessa keskustelussa törmää siihen että ei-karppaajat määritellään pullaa puputtaviksi hiilarihirmuiksi. On oikeesti olemassa välimuotoja :)
En karppaa mutta en mä mitään pullaakaan syö. Täysjyvää kohtuudella.

Miksi kaikki karpit ovat aina tosikoita? Sanot siellä kylässä, että syön omia eväitä ja jatkat keskustelua muulla. Ei niin, että "no jos mä nyt vähäsen sitten otan kakkua" ja sitten armoton valitus, kun on "pakotettu" syömään jotakin mistä tulee paha olo. Kai sinä itse sen lopulta päätät, mitä suhuusi lykkäät.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24715288:
ehkä siksi, että sitä ei saa yhtään epäillä, eikä siitä saa esittää tyhmiä kysymyksiä, koska nää karpit vetää heti herneet nokkaan. niille karppaaminen on joku pyhä jumala, jota pitää kumartaa
Minun mielestäni se on päinvastoin. Ihmiset on aivopesty ja peloiteltu karppausta vastaan. Jos sanoo karppaavansa, niin heti kaveri ajattelee, että kauhean vaarallista, kyllä sä nyt varmaan kohta kuolet tai ainakin sairastut vakavasti - onko nämä niitä tyhmiä kysymyksiä, joita esität? Onhan karppaustakin monenlaista, mutta varmasti monen karppaajan ruokavalio on moninverroin terveellisempää kuin tavallinen ruokavalio. Perinteet ovat myös tiukassa. Ruisleivän syömättömyys tuntuu olevan pyhäinhäväistys monelle.

Minä pistän aina sen näkymättömän rastin seinään, kun karppaaja sanoo toisten syömistä mussuttamiseksi ja ruokaa mössöksi. Itse ruokaillaan tai syödään ruokaa, muut mussuttavat mössöä. Se ei ole enää edes huvittavaa, etenkin kun useimmat karppaajatkin ovat suuren osan elämästään "mussuttaneet mössöä" ennen tätä uutta ruokavaliotaan, missä sinänsä en näe moittimista, kun en asiaa riittävästi tunne ja moni on tosiaan hoikistunut sillä paljon ja kertonut saaneensa kolesterolit kuntoon jne.

Joskus tuntuu, että karppaajat ovat niin ääriehdottomia tiettyjen ruokien syömisessä tai lähinnä syömättömyydessä, ihan vaan laihtuakseen. Se, että karppaava olettaa esim. juhlien järjestäjän tekevän tarjottavansa siten, että hänellä on erityisruoat pelkästään laihdutuksen vuoksi on melko..hmm..egosentristä.
Älkää käsittäkö väärin, kasvissyöjänä ymmärrän hyvinkin erityisruokavalioita, mutta toisaalta, silloin valion tulisi olla lähtöisin allergioista tms. tai eettisyydestä, ei siitä, että haluaa 10cm pois vyötäröltä.
Okei, voin olla kohtuutonkin ja jos järkkäisin juhlia voisin toki ottaa huomioon karppiystäväni toiveet..jo siksikin, että haluan kaikkien nauttivan tarjottavista. Toisaalta, karppikin varmaan voi ottaa pienen kakaun siivun kerran pari vuodessa...
Ja se, mikä noissa muotivalioissa on myös hauskaa on se, että eiväthän ne monellakaan kauaa kestä..lopulta ajaudutaan taas vetämään vehnäpullaa.

MorbidMama, luitko ollenkaan ap:n kirjoitusta? Kun monesti karppauksessa ei todellakaan ole kysymys laihduttamisesta vaan terveyden sanelemasta pakosta.

Minäkin saan viljoista niin pahat oireet etten todellakaan voi ottaa sitä pientä kakun siivua edes kerran vuodessa...

Ap:n tuttavat ovat kyllä törppöjä, aikuisten pitää tajuta, jos vatsavaivojen vuoksi ei voi syödä jotain. Meilläkin on töissä muutama karppaaja. Pari heistä on karpannut pitkään, toinen juuri siitä syystä, että vatsa sietää huonosti viljoja. Mutta sitten tämä kolmas työkaveri, joka sai "herätyksen". Kaikki ruoka- ja kahvitauot on hiilari sitä, hiilari tätä, ai tollasta sä syöt (= puuroa), sunkin pitää kokeilla jne. päivät pääksytysten. Joskus on vaan niin kiva puhua muustakin kuin hiilareista.

MorbidMama, luitko ollenkaan ap:n kirjoitusta? Kun monesti karppauksessa ei todellakaan ole kysymys laihduttamisesta vaan terveyden sanelemasta pakosta.

Minäkin saan viljoista niin pahat oireet etten todellakaan voi ottaa sitä pientä kakun siivua edes kerran vuodessa...

Todellakin, jos vehnästä saa oireita niin sittenhän se on selvää pässinlihaa, eikö. Itsekin saan, vehnästä ja hiivasta. Siltikin niitä syön ajoittain, tyhmä kun olen. Tosin nyt taas välttelylinjalla. Karppia minusta ei saa koska en syö lihaa.

No mua ärsyttää monessa karppaajassa vaan se kun ne jauhaa siitä ruokavaliostaan niinkuin se ois kaiken onnen a ja o. Karpata saa kunhan ei yritä käännyttää mua samaa tekemään :D

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24715288:
ehkä siksi, että sitä ei saa yhtään epäillä, eikä siitä saa esittää tyhmiä kysymyksiä, koska nää karpit vetää heti herneet nokkaan. niille karppaaminen on joku pyhä jumala, jota pitää kumartaa

Siis todellakaan vedä mitään herneitä nenään, onksulla mitään käsitystä kuin paljo herneissä on hiilareita??

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24715594:
:laugh:sehän vois kiertää ovelta ovelle, ja kysyä kummasta talonväki haluaa kuulla karppauksesta vai uskonnosta
Ja oikein monialayrittäjä ottaisi pari pölynimuria auton takakonttiin ja voisi näyttää emännälle kuinka paljon pölyä sitä onkaan emännän sohvassa, vaikka kuinka olisi just siivottu.

Yhteistyössä