Miksi karppaavat ihmiset saa aikaan negatiivisa tunteita muissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melkein karppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sitten sä et tunne hörhöjä.:D Onneksi olkoon!
Kiitos :) Joo, en tunne. Joitakin anorektikoita tunne, mutta heilläkin syömättömyyden syynä ei ole karppaus, kasvissyönti, lisäaineden välttäminen, luomutuotteiden saatavuus eikä mikään muukaan itse siihen ruoka-aineeseen sisältyvä syy. Mutta en tunne enkä tosiaa ole edes kuullut kenestäkään, joka näkisi nälkää vain sen vuoksi, että kaupoissa ei ole mitään, mitä he haluaisivat syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24715952:
Kiitos :) Joo, en tunne. Joitakin anorektikoita tunne, mutta heilläkin syömättömyyden syynä ei ole karppaus, kasvissyönti, lisäaineden välttäminen, luomutuotteiden saatavuus eikä mikään muukaan itse siihen ruoka-aineeseen sisältyvä syy. Mutta en tunne enkä tosiaa ole edes kuullut kenestäkään, joka näkisi nälkää vain sen vuoksi, että kaupoissa ei ole mitään, mitä he haluaisivat syödä.

Tiedätkös, mulla itselläni on ollut ortorektinen vaihe, jolloin kuljin nälissäni kaupungilla kun kahviloissa ei ollut mielestäni mitään ostettavaa..mutta ei siitä sen enempää. Ja mulla on lähipiirissä muutamia muitakin ruokahörhöjä...yhdelläkin on aina joku ääridieetti käynnissä. kerran ystäväni hääti olematonta (? ) hiivaa kuukauden kookosöljy-kurkku-riisikakku-mikälie-dietillä...huoh!

Tiedätkös, mulla itselläni on ollut ortorektinen vaihe, jolloin kuljin nälissäni kaupungilla kun kahviloissa ei ollut mielestäni mitään ostettavaa..mutta ei siitä sen enempää. Ja mulla on lähipiirissä muutamia muitakin ruokahörhöjä...yhdelläkin on aina joku ääridieetti käynnissä. kerran ystäväni hääti olematonta (? ) hiivaa kuukauden kookosöljy-kurkku-riisikakku-mikälie-dietillä...huoh!
Miksi ihmeessä olisit syönyt vain kahviloissa? Etkö voinut ostaa kaupasta raaka-aineita ja tehdä mieleistäsi ruokaa itse? Vai tarkoititko nyt termillä "nähdä nälkää" hetkellistä tilannetta, jolloin on nälkä, mutta ei ole mahdollisuutta olla laittamassa ruokaa itselleen? Mä ajattelin tuolla termillä sitä, että ihminen on viikkoja, kuukausia ilman ruokaa tai niin vähällä ruualla, että tulee erilaisia puutostiloja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24715993:
Miksi ihmeessä olisit syönyt vain kahviloissa? Etkö voinut ostaa kaupasta raaka-aineita ja tehdä mieleistäsi ruokaa itse? Vai tarkoititko nyt termillä "nähdä nälkää" hetkellistä tilannetta, jolloin on nälkä, mutta ei ole mahdollisuutta olla laittamassa ruokaa itselleen? Mä ajattelin tuolla termillä sitä, että ihminen on viikkoja, kuukausia ilman ruokaa tai niin vähällä ruualla, että tulee erilaisia puutostiloja.

Tottakai, hetkellistä tilannetta. Eli juuri sitä, että et ole kotona omien superfoodiesi luona...mutta nälkä olisi kova. Mieluummin sinnittelee kotiin asti kuin että söisi 'huonoa' ruokaa.

Tottakai, hetkellistä tilannetta. Eli juuri sitä, että et ole kotona omien superfoodiesi luona...mutta nälkä olisi kova. Mieluummin sinnittelee kotiin asti kuin että söisi 'huonoa' ruokaa.
Okei, sitten me ajateltiin eri tavoin :D Kyllä mä voin olla nälkäisenä ihan vaan senkin vuoksi, että en ehdi käydä syömässä ja työpaikan viereisessä lounasravintolassa ei satu sinä päivänä olemaan mitään laktoositonta syötävää. Mulle tulee myös tietyistä aineista nivelet kipeäksi ja kyllä mä välillä olen mieluummin nälissäni kuin otan nivelkivut itselleni. Joskus kuitenkin ei haittaa, vaikka nivelkipuja tulisikin.... se on ihan päivästä kiinni. Tai oikeammin niistä seuraavista päivistä eli pitääkö mun silloin olla suht hyvässä kunnossa vai voinko olla koko päivän etätöissä.

Minä syön karpisti koska minun maha ei kestä enää viljoja, ei myöskään ruista. Sokeria en ole juurikaan käyttänyt koskaan joten sokerista luopuminen ei ole ollut vaikeaa.
Minä en tyrkytä kenellekkään karppaamista enkä ole mitenkään fanaattinen. Lapsilleni ostan leipää ja ruualle lisukkeeksi keitän perunoita, riisiä ym.

Sen jälkeen kun jouduin miettimään syömiseni uusiksi olen syönyt paljon terveellisemmin kuin ennen, yleensä syömiseni koostuu kasviksista, salaatista ja kalasta, joskus lihaa tulee syötyä. Pekoniin en koske.
Ruoka remontti aiheutti myös sen että lisäaineita ei ruuastamme enää löydy joten uskon sen olevan lapsillekin parempi.

Yksi asia minua ihmetyttää, miksi ihmiset kokee muiden ihmisten syömisten suhteen näinkin voimakkaita tunteita kuin tästäkin ketjusta saa lukea?
Miksi meidät leimataan fanaatikoiksi, hihhuleiksi, hörhöiksi?
Ainakaan minua ei kiinnosta tippaakaan mitä ja miten muut ihmiset syö.

Sen kun tietäisi mikä siinä niin ärsyttää. Eipä silti, että enää kiinnostaisi yrittää selittää mitään kenellekään.
Itse olen ollut karppilinjalla (nyttemmin kokeilen täysin viljatonta, koska mullakin on ongelmia niiden sietämisen kanssa) jo vuosia, joku repsu on ollut ja olo palannut takaisin huonoksi mikä vahvistaa linjaa jota aion pitää vastedeskin.
Parikymmentä kiloa pysyvästi pois ei ole huono juttu sekään - ilman karppausta paino olisi hilautunut vaan koko ajan ylemmäs, kolminumeroiset luvut ei olleet enää kaukana.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mulle on ihan sama vaikka ihmiset eläis pelkällä siansilavalla niin kauan kun eivät tulle haukkumaan mun "hiilarimössön mutustamista" tai muuten puhu siitä"miten tyhmä ä olen kun en karppaa"... Mulla on kaks kaveria jotka on ihan kiihkokarppaajia, enkä enää kestä niiden seuraa silloin jos yhdessäoloon liittyy jotenkin ruoka. Okei, musta on hienoa että ne (molemmat ylipainoisia) on saanut laihdutettua muutaman kilon karppauksella, mut ei MUA. normaalipainoista ja hyvinvoivaa ihmistä, tarvi alkaa aivopesemään! Mä oon tosi kyllästynyt siihen että jos vaikka tilaan ravintolassa broileripastaa, sana kuulla seuraavat 2 tuntia vittuilua ja voivottelua siitä kuinka mä en vieläkään usko sitä mikä on mun parhaaksi :headwall:

Ja toisaalta, mulla on kavereita jotka karppaa muttei nosta itseään jalustalle sen vuoksi ja se on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24716047:
Okei, sitten me ajateltiin eri tavoin :D Kyllä mä voin olla nälkäisenä ihan vaan senkin vuoksi, että en ehdi käydä syömässä ja työpaikan viereisessä lounasravintolassa ei satu sinä päivänä olemaan mitään laktoositonta syötävää. Mulle tulee myös tietyistä aineista nivelet kipeäksi ja kyllä mä välillä olen mieluummin nälissäni kuin otan nivelkivut itselleni. Joskus kuitenkin ei haittaa, vaikka nivelkipuja tulisikin.... se on ihan päivästä kiinni. Tai oikeammin niistä seuraavista päivistä eli pitääkö mun silloin olla suht hyvässä kunnossa vai voinko olla koko päivän etätöissä.

Näin on. Tää nyt oli sellainen loppuunajattelematon heitto, pikemminkin...mutta toisaalta, on siinä eroa jättääkö jotain syömättä siksi, että saa fyysisiä ja kivuliaita oireita kuin siksi, että uskoo jonkun ruoan olevan toista huonompaa, ilman selkeitä oireita. Toisaalta, uskon ja eettisyyden välillä onkin sitten veteen piirretty viiva. ja onhan se niinkin, kuten Sporttismama kirjoitti, että kenestä meistä on toisen valioita arvostelemaan, oli valion syy mikä hyvänsä.

Näin on. Tää nyt oli sellainen loppuunajattelematon heitto, pikemminkin...mutta toisaalta, on siinä eroa jättääkö jotain syömättä siksi, että saa fyysisiä ja kivuliaita oireita kuin siksi, että uskoo jonkun ruoan olevan toista huonompaa, ilman selkeitä oireita. Toisaalta, uskon ja eettisyyden välillä onkin sitten veteen piirretty viiva. ja onhan se niinkin, kuten Sporttismama kirjoitti, että kenestä meistä on toisen valioita arvostelemaan, oli valion syy mikä hyvänsä.
Entä jos ajattelee ruuan olevan hinta-laatusuhteeltaan huonompaa? Esim että lounasruokalassa voit ottaa perunoita ja porkkanaraastetta lautasellisen ja maksaa siitä 8,25 €, mutta pidät hintaa liian kalliina ja olet mieluummin syömättä? Tai entä eettiset syyt? Jos kaikissa tarjolla olevissa ruuissa on lihaa, niin syökö kasvissyöjä nälkäisenä sitä vai odottaako siihen asti, että pääsee kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24719353:
Entä jos ajattelee ruuan olevan hinta-laatusuhteeltaan huonompaa? Esim että lounasruokalassa voit ottaa perunoita ja porkkanaraastetta lautasellisen ja maksaa siitä 8,25 €, mutta pidät hintaa liian kalliina ja olet mieluummin syömättä? Tai entä eettiset syyt? Jos kaikissa tarjolla olevissa ruuissa on lihaa, niin syökö kasvissyöjä nälkäisenä sitä vai odottaako siihen asti, että pääsee kotiin?

Kuten sanoin, loppuunasti ajattelematon. Niin, syömättä voi olla miljoonasta eri syystä.

tuskin se karppaus on syynä vaan karppaajien fanaattisuus. se. että kahvipöydässä arvostellaan muiden syömisiä ja haukutaan ruokaa hiilaripaskaksi. kuvaillaan kuinka muut kuolevat sydäriin ihan just koska kyövät hiilaripaskaa. kerrotaan kuinka peruna, makaroni ja leipä on epäkelpoa ravintoa joka tekee sairaaksi jne.
eli se, että sivulauseissa kerrotaan tavisruokaa syövälle ihan vahingossa kokoajan kuinka epäkelpoa ruokaa hän syö. vaikka sitä ei ole kysytty

Siis mä ymmärrän sellaisen ruokavalion että siinä ei ole valkoista jauhoa eikä sokeria, viljatuotteet on täysjyvää ja niitä käytetään kohtuullisesti. Mutta täysin yli menee nää kaikkein fanaattisimmat jotka ei voi ees sitä omppua syödä taikka täysjyväleivän palasta pari kertaa päivässä. En pysty uskomaan että johonki lihaan ja kananmunaan perustuva ruokavalio vois mitenkää olla terveellinen.

En karppaa mutta en kyllä syö mitään leipäpalasta paria kertaa päivässä. En täysjyvää enkä mitään muutakaan leipää. En voi. Maha lopettaa toimimisen pariksi päiväksi ja se ei ole kivaa se. Joten syön jotain muuta välipalaksi. Omenaa, banaania, jogurttia, rahkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24715265:
Ne 'karppisapuskat' ovat ihan normaalia ruokaa, hiilihydraattien määrää on vähennetty ja rasvoissa siirrytty terveellisempiin.

Ehkä terveellisempään, mutta onhan se määrän lisääminen aika huikeaa. Siellä karppisivuilla monet syövät aamupalaksi jogurttia johon on sekotettu kuohukermaa, tuon "ruuan" ajatteleminenkin saa tällaisen epäkarpin voimaan pahoin.

Ymmärrän hyvin että on terveellistä vähentää hiilareita, mutta en usko että tuo järkyttävä rasvanmättäminen ois hirveän terveellistä. Joillekin se on ehkä toimiva vaihtoehto, mutta uskon vakaasti että ei tod kaikille.

Se vähän ärsyttää, että karppeihin toisinaan (ei tietenkään aina) liittyy tietty foliohattumeininki. Eli eivät he itse ole itseään entisessä elämässään lihaviksi syöneet, vaan taustalla on ties miten laaja elintarviketeollisuuden, lääketeollisuuden ja lääkärien salaliitto, jonka tarkoituksena on ties mistä ihmeellisistä syistä tehdä kaikista ihmisistä lihavia ja sairaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja vielä;24719495:
Se vähän ärsyttää, että karppeihin toisinaan (ei tietenkään aina) liittyy tietty foliohattumeininki. Eli eivät he itse ole itseään entisessä elämässään lihaviksi syöneet, vaan taustalla on ties miten laaja elintarviketeollisuuden, lääketeollisuuden ja lääkärien salaliitto, jonka tarkoituksena on ties mistä ihmeellisistä syistä tehdä kaikista ihmisistä lihavia ja sairaita.

Salaliittoteoriat lihoista, lisäaineista yms. Mutta mikä ihmetyttää minuakin, ei-karppaavaa, on se, kuinka Suomessa on panostettu leivän mainostukseen. 8palaa päivässä, syö syö, leipää syö. Kasviksien syömiseen ei kannustettu. Nyt on ollu joitakin vuosia sitten pari mainosta tv:ssä, että syö puoli kiloa päivässä damdam.
Miksi se leipä on tärkeää, että se menee kasvisten edelle?

[QUOTE="Anne";24719531]Salaliittoteoriat lihoista, lisäaineista yms. Mutta mikä ihmetyttää minuakin, ei-karppaavaa, on se, kuinka Suomessa on panostettu leivän mainostukseen. 8palaa päivässä, syö syö, leipää syö. Kasviksien syömiseen ei kannustettu. Nyt on ollu joitakin vuosia sitten pari mainosta tv:ssä, että syö puoli kiloa päivässä damdam.
Miksi se leipä on tärkeää, että se menee kasvisten edelle?[/QUOTE]

No mainostihan se Heikki Kinnunen puhtaita suomalaisia vihanneksia varmaan yli kymmenen vuotta 'Ja eikun syömään!'.
Lautasmallikin kannustaa vihannesten pariin. En mä ihan tuotakaan allekirjoita, ettei vihannesten ja juuresten syöntiin olisi kannustettu.
Toisaalta taas, Suomessa tuotetaan sen verran paljon viljaa, että leipää voi pitää ihan lähiruokanakin.

[QUOTE="Anne";24719531] Nyt on ollu joitakin vuosia sitten pari mainosta tv:ssä, että syö puoli kiloa päivässä damdam.
Miksi se leipä on tärkeää, että se menee kasvisten edelle?[/QUOTE]

Eikö telkkarissa ole ollut "aina" se kasvismainos missä on se joku ärsyttävä 80/90-luvun (kummelista vai mistä lie tuttu) suomalainen näyttelijä?
Onhan leipä tietty terveellisempää kuin vaikka pizzat tai mäkki-ruuat joita kans mainostetaan. Nythän mäkkärit vissiin mainostaa että heillä on niiin terveellistä ruokaa että lapsetkin saa maitoa hamppareitten kanssa, siis WAU, pakko saaha!!1

Ja karppaajistahan on saanut sen kuvan että rasva menee kasvisten edelle, niin enpä näe tässä mitään eroa.

Mä oon päässy aika vähällä. Karppaan kyllä ja hiilarit pidän todella vähissä, suosin mieluummin öljyjä, kuin voita, joten menee kai hyväkarpin puolelle... Kylässä käydessä syön sen mitä voin syödä ilman kommentointia siitä, mitä voin syödä. Herkuissa riittää, kun sanoo, ettei syö. Jos ihan ruokaa on tarjolla, niin voi vaikka syödä salaattia ja sanoa, ettei ole juuri nälkä.

Ehkä mun tuttavapiiri on tavallista ihanampi, mut en mä selittele mun ruokavaliota ellei erikseen kysytä. Töissä joskus kysyi perunasta, että enkö syö ollenkaan, vastasin, että mulla tulee maha kipeäksi siitä. Työkaverikin vain sanoi, että ihan turhiahan ne perunat oikeastaan ovatkin :)

No mainostihan se Heikki Kinnunen puhtaita suomalaisia vihanneksia varmaan yli kymmenen vuotta 'Ja eikun syömään!'.
Lautasmallikin kannustaa vihannesten pariin. En mä ihan tuotakaan allekirjoita, ettei vihannesten ja juuresten syöntiin olisi kannustettu.
Toisaalta taas, Suomessa tuotetaan sen verran paljon viljaa, että leipää voi pitää ihan lähiruokanakin.

Hep! Just tulikin tämä mieleen. No, tällöin olin vielä niin pieni, että juuri ja juuri muistin. Välissä meni aikaa. Lautasmalli, missä sitä näkyy? Koulun oppikirjassa juu, ei meillä ruokalassa ollut eikä kotonakaan.

[QUOTE="Anne";24719607]Hep! Just tulikin tämä mieleen. No, tällöin olin vielä niin pieni, että juuri ja juuri muistin. Välissä meni aikaa. Lautasmalli, missä sitä näkyy? Koulun oppikirjassa juu, ei meillä ruokalassa ollut eikä kotonakaan.[/QUOTE]

No se onkin vain malli, esimerkki ja ehkä kannustinkin. Toteutus on toinen juttu.

Yhteistyössä