Miksi karppaavat ihmiset saa aikaan negatiivisa tunteita muissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melkein karppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moni on löytänyt vhh:sta avun terveysongelmiinsa.

Ehkä agressiivinen suhtautuminen hiilareihin on vastaisku 30-40-vuotta jatkuneelle virallisen ruokavaliosuosituksen tuputtamiselle, rasvalla pelottelulle ja niiden aikaansaamille terveysongelmille.

Virallinen linja on syyllistänyt ihmisiä ylipainon ja "itsehankittujen" terveysongelmien takia. Heille on kerrottu, että he ovat syöneet väärin ja heiltä puuttuu itsekuria, kun paino on päässyt nousemaan.

Monet ovat hyvin vihaisia, sillä heille ei ole kerrottu tälläisestä vaihtoehdosta. Terveydenhuollon puolelta vhh on yleensä täysin tyrmätty, ja ihmistä peloteltu sen vaikutuksilla.

Kehitys etenee hitaasti, etenkin Suomessa. Tietoisuus nykysuositusten haitallisuudesta etenee kuitenkin pikkuhiljaa. Hyvä niin, sillä kansanterveytemme on romahtamassa, ja se tulee meille kalliiksi.

[QUOTE="vieras";24715695]Moni on löytänyt vhh:sta avun terveysongelmiinsa.

Ehkä agressiivinen suhtautuminen hiilareihin on vastaisku 30-40-vuotta jatkuneelle virallisen ruokavaliosuosituksen tuputtamiselle, rasvalla pelottelulle ja niiden aikaansaamille terveysongelmille.

Virallinen linja on syyllistänyt ihmisiä ylipainon ja "itsehankittujen" terveysongelmien takia. Heille on kerrottu, että he ovat syöneet väärin ja heiltä puuttuu itsekuria, kun paino on päässyt nousemaan.

Monet ovat hyvin vihaisia, sillä heille ei ole kerrottu tälläisestä vaihtoehdosta. Terveydenhuollon puolelta vhh on yleensä täysin tyrmätty, ja ihmistä peloteltu sen vaikutuksilla.

Kehitys etenee hitaasti, etenkin Suomessa. Tietoisuus nykysuositusten haitallisuudesta etenee kuitenkin pikkuhiljaa. Hyvä niin, sillä kansanterveytemme on romahtamassa, ja se tulee meille kalliiksi.[/QUOTE]

Kyllä mäkin allekirjoitan vvh-valion puolesta ( se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei voisi edes omenaa syödä.. ). Eipä siinä mitään. Mutta fanaattisuus ei ole kaunista.

[QUOTE="Neith";24715295]no mulla lähinnä tökkii se että sitä tuputetaan, kommentoidaan toisten ruokavaliota "hiilaripaskaksi" jne
hyvä jos karppauksesta löytyy apuja vaivoihin, mutta kyllä nuo kaikki erityisruokavaliota aiheuttaa mulle sen etten kutsu sitten ihmisiä syömään, en ala vääntämään 5 eri sapuskaa kaikille mahdollisille dieettien,ruokavalioiden noudattajille, allergisille ja krantuille..
allergiat ymmärrän mutta muut saavat syödä sitä mitä on tarjolla[/QUOTE]
Mä en ole törmännyt noihin tuputtajiin muualla kuin netissä. Monet tuttuni karppaavat, mutta eivät ole kyllä koskaan tulleet mulle arvostelemaan omaa ruokavaliotani.

Vieraiden kutsuminen vaatii enemmän vaivaa, jos kutsutuissa on useita erilaisella ruokavaliolla olevia. Mulla on tulossa juhlat, joissa vieraslistalla ei juurikaan ole sellaisia, joilla ei mitään erikoisruokavaliota olisi. Suurimmalla osalla on jotain - koko porukasta löytyy varmasti vähintään yksi allergia tai muu yleisimmistä ruokavalioista -, mutta pyrin laittamaan tarjoilut siten, että noin 80-90% tarjottavista käy kaikille. En ala varaamaan karppaajille esim sitä palstalla usein suositeltua leipäjuustoa, koska sitähän syö moni muukin paitsi ei maidoton eikä vegaani. Ai niin ja kananmuna-allerginen taitaa jättää sen myös väliin. Kaikille muille se kävisi, joten sitä pitäisi varata siis määrällisesti myös niin paljon, että kaikille halukkaille sitä riittää.

Siis mä ymmärrän sellaisen ruokavalion että siinä ei ole valkoista jauhoa eikä sokeria, viljatuotteet on täysjyvää ja niitä käytetään kohtuullisesti. Mutta täysin yli menee nää kaikkein fanaattisimmat jotka ei voi ees sitä omppua syödä taikka täysjyväleivän palasta pari kertaa päivässä. En pysty uskomaan että johonki lihaan ja kananmunaan perustuva ruokavalio vois mitenkää olla terveellinen.

Intialainen ruoka vois sopia karpille. Tosin rotia ei sitten kannata ottaa.
Intialainen ruoka on helppo tarjottava, sillä usein se sopii myös vegaanille, maidottomalle ja kananmunattomalle vieraalle. Voi siis tehdä koko porukalle samaa ruokaa. Tietysti siinäkin pitää varmistaa, mitä poikkeuksia jollain ruokavaliossaan on. Mutta pääsääntöisesti intialainen keittiö on varsin mainio tilanteessa, jossa ruokaa on laitettava montaa erilaista ruokavaliota noudattaville.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mua ihmetyttää että toisen kokemuksia pitää vähätellä ja kutsua humpuukiksi. Jos joku ruokavalio (oli sitten karppaaja tai vaikka lakto-ovovegetaristi) tuo ihmiselle hyviä kokemuksia ja edistää terveyttä niin silloin toisten ei kuulu alkaa arvostelemaan ja mollaamaan. Se on jännä kuinka Suomessa hissutellaan selvistä syömishäiriöistä ja niiltä suljetaan silmät mutta sitten tämmöisissä asioissa voidaan kuittailla ja kettuilla.

Ai niin ja unohdin pekonin. Siis ei se mua ärsytä, mutta mikä siinä on, että on pakko syödä sitä pekonia? Sillonkin kun karppi repsahtaa ja syö hampurilaisen, sen pitää olla sellanen missä on pekonia. Sellasella, joka karppaa laihtuakseen.

Mua ihmetyttää että toisen kokemuksia pitää vähätellä ja kutsua humpuukiksi. Jos joku ruokavalio (oli sitten karppaaja tai vaikka lakto-ovovegetaristi) tuo ihmiselle hyviä kokemuksia ja edistää terveyttä niin silloin toisten ei kuulu alkaa arvostelemaan ja mollaamaan. Se on jännä kuinka Suomessa hissutellaan selvistä syömishäiriöistä ja niiltä suljetaan silmät mutta sitten tämmöisissä asioissa voidaan kuittailla ja kettuilla.

Niin totta, mutta myös ortoreksia on syömishäiriö. Aika heikostihan menee myös silloin, jos on kilahtanut esim. luomuun tai lähiruokaan siinä määrin, että mieluummin näkee nälkää kuin syö tavallisen riistobanskun...

Niin totta, mutta myös ortoreksia on syömishäiriö. Aika heikostihan menee myös silloin, jos on kilahtanut esim. luomuun tai lähiruokaan siinä määrin, että mieluummin näkee nälkää kuin syö tavallisen riistobanskun...

On meillä länsimaisilla ihmisillä ongelmat! Ei voi muuta sanoa välillä kun katselee ja kuulostelee näitä ruokaongelmia. Välillä tuntuu kummalta että täällä valitetaan ja mässätään/nyrpistellään ihan valtavasti vaikka miljoonat ihmiset muualla kärsivät nälästä.

On meillä länsimaisilla ihmisillä ongelmat! Ei voi muuta sanoa välillä kun katselee ja kuulostelee näitä ruokaongelmia. Välillä tuntuu kummalta että täällä valitetaan ja mässätään/nyrpistellään ihan valtavasti vaikka miljoonat ihmiset muualla kärsivät nälästä.

Ja samalla ruokaa heitetään uskomattomat määrät roskiin....joo, hulluahan se on.

Mua ei suututa toisten ruokavaliot, syökään mun puolesta pelkkää kasvista, raaka-ravintoa, vähähiilarista tai vain punaisella kauhalla maamme-laula takaperin viheltäneen kokin keittämää nokkossoppaa. Kunhan ei nyrpistele toisten ruokavaliolle ja tuputa sitä omaa ruokavaliotaan. En minäkään tuputa karppaajalle pullaa tai saarnaa täysjyvän terveellisyydestä.

En kyllä edes viitsi kertoa esim. töissä kenellekään, että olen karppaaja. Sen verran on ollut sokerinkehumispuheita, että on viisaampaa pitää suunsa kiinni. Syön eväitä (=kotona tehtyä ruokaa), mutta ilmeisestikin ruokani on sen verran normaalin oloista, ettei kukaan ole ihmetellyt mitään.

Ja samalla ruokaa heitetään uskomattomat määrät roskiin....joo, hulluahan se on.

Nimenomaan tuo ruuan haaskaaminen pitäis saada loppumaan. Suomessa on todella tiukka laki juuri siitä että kauppojen on PAKKO heittää ruoka roskiin vaikka sen voisi käyttää myös parasta ennen-päivänä. Esim Lontoossa on ravintola joka lahjoittaa sulkemisajan jälkeen ylimääräiset ruuat köyhille, heidän autonsa lähtee kierrokselle joka ilta ja vievät ruuat "slummeihin". Miksei Suomessakin voisi olla vastaavaa? Mieluummin heitetään roskiin kuin lahjoitetaan pieniosaisille.

Nimenomaan tuo ruuan haaskaaminen pitäis saada loppumaan. Suomessa on todella tiukka laki juuri siitä että kauppojen on PAKKO heittää ruoka roskiin vaikka sen voisi käyttää myös parasta ennen-päivänä. Esim Lontoossa on ravintola joka lahjoittaa sulkemisajan jälkeen ylimääräiset ruuat köyhille, heidän autonsa lähtee kierrokselle joka ilta ja vievät ruuat "slummeihin". Miksei Suomessakin voisi olla vastaavaa? Mieluummin heitetään roskiin kuin lahjoitetaan pieniosaisille.

Joo, mä muistan..olikohan se Pret a manger-ketju. Katsoin myös sen dokkarin..
Nimenomaan nää kummalliset ruokaa koskevat säädökset pitäisi jollain tavalla järkeistää. Miksei esim. hieman vanhentuneita vihanneksia voida myydä halvemmalla. Monesti näkee aivan sekundalaatua ja nahistunutta kamaa samaan hintaan kuin priimaakin. Kuluttajahan se lopulta maksaa nämä hukkaan heitetyt ruoat, kovemmassa kilohinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24715890:
No en edes ole kuullut sellaisesta. Vähällä ruualla elävistä kylläkin, mutta heillä syynä siihen on vähävaraisuus. Nälkää hekään eivät varsinaisesti näe. Ja puhun siis suomalaisista.

No sitten sä et tunne hörhöjä.:D Onneksi olkoon!

Yhteistyössä