Miksi koiralta pitää ottaa ruokakuppi kesken ruokailun pois?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirallinen minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirallinen minäkin

Vieras
Miksei koira saisi rauhassa syödä ruokansa, ilman hätäilyä, että ruoka viedään nenän edestä pois ja ehkä annetaan takaisin jos hyvin käy?

Meidän koira ei ole koskaan ärähtänyt/rähjännyt, jos joku lapsi on ollut ruokakupin vieressä kun koira on ollut syömässä. Ei sen ole tarvinnut, kun se tietää, ettei kukaan kajoa ruokiin.
 
Ihan vaan siksi että se luopuu siitä tiukan paikan tullen. Pari kertaa olen joutunut ottamaan koiran suusta tavaraa pois ja silloin on hyvä tietää että ei tule hammasta käteen. Ei sitä tietenkään joka kerta tehdä eikä joka toinenkaan, vaan hyvin harvakseltaan.
 
Mä en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Eikä meillä kyllä ole koskaan otettu ruokakuppia nenän edestä pois. Mikä voisi olla sellainen "tiukka paikka", minkä vuoksi koiran pitäisi oppia siitä luopumaan?
 
[QUOTE="vieras";23309076]dominoivalta koiralta johtajuuden vahvistamiseksi ei minkään muun takia paikkansa laumassa tietävältä koiralta[/QUOTE]

Hmm. Eikö siihen voi mitään muuta keinoa keksiä?
 
Mä haluan pystyä hyörimään keittiössä vapaasti silloinkin kun koira syö. Sen on siis totuttava siihen, että astun vaikka sen yli, jos muuten en pääse jonnekin. Ruoan/öljyn/lääkkeen haluan myös pystyä lisäämään ruokaan ottamalla kupin hetkeksi pöydälle, enkä konttailla lattialla koiran vieressä.

Täysin idaria hommaa sen sijaan on koulutusmielessä ottaa ruoka koiralta ja olla antamatta sitä pian takaisin. Noin toimimalla saa vain aikaan sen, että koiralla on aihettakin puolustaa ruokaansa ja olla luottamatta ihmiseen johtajana.
 
Mä en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Eikä meillä kyllä ole koskaan otettu ruokakuppia nenän edestä pois. Mikä voisi olla sellainen "tiukka paikka", minkä vuoksi koiran pitäisi oppia siitä luopumaan?

-Lapsi kaatanut vahingossa purkillisen nastoja ruokaan.
-Ruoan joukossa mahdollisesti jotain pilaantunutta, jonka ahne koira kuitenkin olisi hotkimassa.
-Jo mainittu oksentamiseen saakka ahmiminen.
-Ruokaan skoitettavan lääkkeen unohtaminen.
 
[QUOTE="palma";23309128]Mä haluan pystyä hyörimään keittiössä vapaasti silloinkin kun koira syö. Sen on siis totuttava siihen, että astun vaikka sen yli, jos muuten en pääse jonnekin. Ruoan/öljyn/lääkkeen haluan myös pystyä lisäämään ruokaan ottamalla kupin hetkeksi pöydälle, enkä konttailla lattialla koiran vieressä.

Täysin idaria hommaa sen sijaan on koulutusmielessä ottaa ruoka koiralta ja olla antamatta sitä pian takaisin. Noin toimimalla saa vain aikaan sen, että koiralla on aihettakin puolustaa ruokaansa ja olla luottamatta ihmiseen johtajana.[/QUOTE]

Höh, meillä koira saa ruokansa syödä kerralla, laitan lääkkeet ja öljyt ennen kuin annan koiralle syöntiluvan.
Jos mulla on tarve ottaa koiralta jotain pois, käytän irti-komentoa, koira tiputtaa ihan minkä tahansa suusta irti-käskyn kuultuaan. :O
 
[QUOTE="palma";23309128]Täysin idaria hommaa sen sijaan on koulutusmielessä ottaa ruoka koiralta ja olla antamatta sitä pian takaisin. Noin toimimalla saa vain aikaan sen, että koiralla on aihettakin puolustaa ruokaansa ja olla luottamatta ihmiseen johtajana.[/QUOTE]

Kuka tällaista edes tekisi? Mitä tarkoitusta se palvelisi? Se olisi silkkaa härnäämistä.
Toki olen ottanut koiran suusta pois juttuja antamatta niitä takaisin, mutta silloin se on ollut varkaissa tai suussa on ollut jotain sopimatonta. Koulutuksesta ei ole silloin ollut kyse.
 
En tiiä yhtään..
labbis tuo on ja vaikka saa säännöllisesti ruokansa hotkii niin että pelkää loppuvan ja sitten oksentaa ne ulos ja syö uudestaan =(
nyt sitten tuo tauotus helpottaa että joutuu hetken istumaan ennekuin saa jatkaa.

Keskeytätkö ruokailun? Vai annatko vain pienen annoksen kerralla ja hetken päästä lisää? Mä toimisin jälkimmäisellä tavalla.
 
[QUOTE="palma";23309153]-Lapsi kaatanut vahingossa purkillisen nastoja ruokaan.
-Ruoan joukossa mahdollisesti jotain pilaantunutta, jonka ahne koira kuitenkin olisi hotkimassa.
-Jo mainittu oksentamiseen saakka ahmiminen.
-Ruokaan skoitettavan lääkkeen unohtaminen.[/QUOTE]

Ok, mä en ole tullut ajatelleeksi tällaista, koska ei ole koskaan omalle kohdalle sattunut. Tosin jos siihen ruokakippoon meillä jotain kaatuisi tms, ei mulla ole vaikeuksia saada sitä kippoa pois. Ensinnäkin tuo koira on muutenkin huono syömään, toisekseen se on niin pieni että sen saa vaikka tuupattua sivuun :)
 
Kyseisen toiminnan tarkoitus on osoittaa koiralle sen paikka laumassa. Korkeampiarvoiset jäsenet määräävät syömisestä, näin koira ymmärtää olevansa aina ihmisten alapuolella.
 
Mä olen niin ärsyttävä johtaja meidän laumassa et ei tartte ottaa kuppeja enää pois, riittää ku kävelen kupin viereen niin koirat luovuttaa ruokansa mulle ts. keskeyttävät ruokailun sen ajaks ku seison kupin vieressä :)

Niin ja kyllä olen ottanu kuppeja pois, ihan syystä et mä vaadin koiriltani kunnioituksen, enkä halua tosiaan hammasta omiltani jos joskus joudun jotain kaivamaan suusta ulos. Se kun ei ole kuitenkaan aina varmaa et se irti-käsky toimii. Ei sekään ole kirkossa kuulutettua tosin etteikö sitä hammastaki vois tulla, vaikka kuinka on johtajuus selvillä.
 
Mä en ota pois mutta joskus seison vieressä tai jopa otan kädellä kupista nappuloita ja syötän koiralle. Molemmat antaa koskea kuppiin eivätkä vartioi koska tietävät että sen ruoan saa kyllä syödä.

Vielä kun sais ikivanhalta koiralta kitkettyä hotkimisen, tuskin autta kupin nosto, mun järjelllä se hotkis enemmän Koska pelkäis ruoan häviävän taas. Kuulen sen Vaan sanovan:"mut ku tää on NIIN hyvääää"
 
"Kyseisen toiminnan tarkoitus on osoittaa koiralle sen paikka laumassa. Korkeampiarvoiset jäsenet määräävät syömisestä, näin koira ymmärtää olevansa aina ihmisten alapuolella. "

Kyllä ihmisellä menee heikosti, jos sen tarvitsee ruoka aikoina katsoa kuka on kuka, mun mielestä on itsestään selvyys että saan ottaa koiriltani esim. ruokakupin pois tarvittaessa. Pieleen on mennyt jo jossain vaiheessa aiemmin jos näin ei olisi.
 
"Kyseisen toiminnan tarkoitus on osoittaa koiralle sen paikka laumassa. Korkeampiarvoiset jäsenet määräävät syömisestä, näin koira ymmärtää olevansa aina ihmisten alapuolella. "

Kyllä ihmisellä menee heikosti, jos sen tarvitsee ruoka aikoina katsoa kuka on kuka, mun mielestä on itsestään selvyys että saan ottaa koiriltani esim. ruokakupin pois tarvittaessa. Pieleen on mennyt jo jossain vaiheessa aiemmin jos näin ei olisi.

Uskomattoman moni kouluttajakin on ihan hakoteillä asiasta sit ku tekevät itse noin että ottavat kupin pois kesken ruokailun ja niin kehoitetaan myös toimimaan, kun koiraa opetetaan käyttäytymään laumassa oikealla tavalla.

Koirahan on laumaELÄIN :)
 
[QUOTE="poppana";23309232]Keskeytätkö ruokailun? Vai annatko vain pienen annoksen kerralla ja hetken päästä lisää? Mä toimisin jälkimmäisellä tavalla.[/QUOTE]

Keskeytän,toimii meillä paremin koska pienet annokset hotkii sitä kokeilin,mutta keskeytyksen jälkeen syö rauhallisemin,siis tajuaa kai jotenkin ettei se ruoka katoa vaan se on ja pysyy niin kauan kun syö kupin tyhjäksi.
 

Similar threads

Yhteistyössä