MIKSI lapset tarhassa vaikka äiti on kotona???????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siirih

Vieras
Tuon takia tarhat ihan täynnä ja nyt joudun raahaamaan muksut 10 km päähän tarhaan,vaikka naapuri talossa on myös.
Tiedän,että siellä on tämänkin talon muksut hoidossa,vaikka äiti on kotona...

AAAARRRRGGGHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No onhan siinä sellainen mahdollisuus että äiti tekee etätöitä tai opiskelee kotoa, tekee gradua tai väitöskirjaa tms. Sitä ei varmaa voi tehdä jos lapset pyörii jaloissa. siitä naapuristas en tiiä.

Kuntoutuksellisista syistä erityisryhmässä. Ei ole lähipäiväkodissa, eikä edes lähimmässä päiväkodissa, missä löytyisi sopiva erityisryhmä. Huviksemme käytämme puolitoista tuntia päivässä pelkkiin kuljetuksiin!

Edelleen olen sitä mieltä että se ei ole yhdenkään (oli työssä käyvä tai ei ) äidin vika, että ne on kaikkialla täynnä!
Kyllä tilanne olisi varmaan yhtä huono vaikka siellä olisi ainoastaan työssäkäyvien lapset. B)
Päiväkoteja/hoitopaikkoja on yksinkertaisesti liian vähän

No ootko koskaan tullut kysyneeksi siltä naapuriltas, että miksi ne lapset on hoidossa? Katsos kun hoidontarpeeseen on "sata" muutakin syytä kuin vanhempien töissä olo...Kaikki ei aina näy ulospäin, eikä kaikkea tee aina mieli kertoa jokaiselle naapurille ja kylänmiehelle....

Eihän se sen naapurin äidin vika ole, jos lähipäiväkodissa ei ole tarpeeksi paikkoja. Ja meillä on justiinsa se tilanne, että minä oon työttömänä kotona ja tyttö aloitti päiväkodin. Katsos, kun sitä ei voinut nykytilannetta tietää sillon yli 4kk sitten kun paikkaa haettiin. Eikä tasan anneta sitä pois kun on saatu. Eikä voi tietää koska niitä töitä sattuu löytymään.

No sinä sen itse sanoit. JUURI SIKSI ettei tarvitse vanhempainvapaan jälkeen raahata lasta 10km päähän tarhaan vaan on paikka tutussa lähitarhassa, koska sitä ei koskaan ole luovuttanut pois!

Meillä esikoinen oli kuntoutuksellisista syitä kun olin kuopuksen kanssa kotona.

Täällä tosin "maan tapana" että päivähoito aloitetaan lapsen ollessa 1-1,5v vaikka äiti olisikin kotona. Harvinaisia tappaukset jotka pitävät (edes pienen)isosisaruksen kotona vauvan kanssa. Meitäkin alkuun kummasteltiin kun ikäeroa muksuilla 1v3kk ja esikoinen aloitti hoidossa "vasta" 1v10kk iässä, eli kerkesin olla sen 7kk molempien kanssa kotona.

Nyt tuo 1,5v:kin on aloitellut päiväkotiuraansa ja nyt jo tykkään että jos meille hetimiten uusi vauva tulisi niin saisi kyllä isosiska jatkaa osapäiväisenä hänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi, että
* lapset tarvitsee virikeitä
* samanikäisten seuraa
* tekemistä
* ulkoilua
* ruokaa
* leikkikavereita
* puheopetusta
* neuvolan suosituksesta
* jne

=) Mulla tyttö on kolmena päivänä viikossa. Itse kotona 3 kk vauvan kanssa.

Minä teen osa-aikaista vuorotyötä, jossa viikonloppunakin joskus töitä. Tarhaan maksetaan keskimäärin 12 pv/kk, joten joskus vien lapsen tarhaan viikolla vaikka itsellä vapaapäivä. Mielestäni saa kuitenkin ihan riittävästi olla kotonakin (kyseessä 5v).

Useinkaan näiden aloitusten tekijät eivät tule ajatelleeksi juuri niitä ymmärrettäviä syitä MIKSI ne lapset on siellä hoidossa vaikka äiti on kotona. Syitä voi olla hyvinkin monia, niinkuin Resumehiläinen tuossa aiemmin vastasi. Itselläni on juuri se tilanne, että 4 v. tyttäreni on ryhmiksessä hoidossa ja minä kotona. Valmistuin juuri koulusta ja hain töitä, nyt odottelen töiden alkua. Minun olisi siis tuolla ap:n logiikalla pitänyt toimia niin, että olisin tässä muutaman viikon työhakuprosessin ajaksi ottanut lapsen pois hoidosta ja taistellut lastenhoito-ongelmien kanssa työhaastatteluhin mennessä. Ja nyt kun sain töitä, olisin hakenut uutta paikkaa :headwall: Mielestäni on myös turhaa stressin aiheuttamista lapselle sekoittaa hänen rutiinejaan välillä.
Kyllä ne meillä ainakin kaupungin taholta suosittelee pitämään paikasta kiinni kun sellaisen on joskus saanut. Paikkojen vähyys ei todellakaan vanhemmista. Luulisin niitä vanhempia olevan vähemmistö kuitenkin, jotka pitää omaa laiskuuttaan lasta hoidossa.

hae paikkaa puolivuotta aikasemmin ennenku tarvitset sitä. silloin saa paikan. ja kaikista paras on hakea paikkaa elokuusta alkaen, paikat yleensä täytetään jo maalis-huhtikuussa.

tää on nykyajan trendi. lapset pistetään aikasin päiväkotiin ku eläminen on kallista. mut jos mä olen lapseni hoitanu kotona lähes viisi vuotta niin kyllä sillä on jo oikeus päästä tutustumaan tarhaelämään, joka osaltaa helpottaa eskariin ja kouluun menoa.

ja silti hoidan hyvillä mielin näitä pienempiä vielä täysin kotona. kunhan kasvavat alkavat heilläkin kerho ja kun menen töihin niin sitten tarha. ja sitä tilannetta aion ennakoida ajoissa jotta saan paikan mistä haluan.

Minulla on lain suoma oikeus viedä lapseni hoitoon vaikka olen kotona äitiyslomalla. Miksi sinulla olisi suurempi oikeus saada lapsesi lähipäiväkotiin, kuin minulla??

Taas näitä. Kuule niitä paikkoja vähennetään jos ei ole lapsia ettei ne kotona olijoiden lapset sun paikkaa vie. Vai luuletko tosiaan että joku kaupunki pitää paikkoja huvikseen auki.... Siel kuule lasketaan käyttö prosentit... että samallalailla joudut kauas viemään jos ei päiväkodilla tarpeeks käyttäjiä niin sulkevat..koko pk:n tai jonkun ryhmän..

MIKSI tästä tarvitsee melkein joka päivä tapella täällä? Jokaisella on kai omat syynsä siihen, miksi lapsi on mahdollisesti tarhassa, vaikka äiti olisikin kotona. Eikä se ole sen äidin syy, jos sitten jonkun muun lapsi jää vailla paikkaa. Sehän on kunnan syy, kun ei ole tarpeeksi hoitopaikkoja. Ja oletko varma, että juuri siinä tarhassa, johon lapsesi haluaisit, on montakin muksua "ilman syytä" hoidosa"? Meillä kun lapsi on tarhassa, vaikka itse olen kotona, mutta hoitopaikassa on vajetta silti, joten sinne mahtuu työssäkäyvienkin muksuja vielä!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi, että
* lapset tarvitsee virikeitä
* samanikäisten seuraa
* tekemistä
* ulkoilua
* ruokaa
* leikkikavereita
* puheopetusta
* neuvolan suosituksesta
* jne

Siis meinaatko että vanhempien tehtävä ei ole huolehtia noista kaikista muista paitsi kahdesta viimeisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Minulla on lain suoma oikeus viedä lapseni hoitoon vaikka olen kotona äitiyslomalla. Miksi sinulla olisi suurempi oikeus saada lapsesi lähipäiväkotiin, kuin minulla??

Koska töissä käynti on pätevä ja hyväksyttävä syy lapsen hoitoon vientiin, äitiysloma ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Tuskin ne tarhat sen tyhjempiä olisi, vaikka 1-2 virikelasta per tarharyhmä jäisi pois hoidosta.

Mikä logiikka tässä on? Tottakai ne olisivat yhtä täynnä kuin nytkin, kun ne paikat täytettäisiin tarvitsijoilla. Minusta esim. 2 virikelasta per ryhmä on aika paljon, meillä se tarkoittaisi 8 uutta paikkaa, joille kyllä olisi ottaja...

Yhteistyössä