Lapset iltapäiväkerhossa vaikka äiti kotona..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhhmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mä vain";28810061]Sulle sama kuin edelliselle, eli jos on jo olemassa oleva sairaus.[/QUOTE]

No, tunnen kyllä ihmisiä, joilla on jokin elämää jossain määrin rajoittava sairaus tai vamma, ja tuntuisi todella tyhmältä ja epäinhimilliseltä ajatella, että heillä ei olisi oikeutta hankkia lapsia, mikäli sairauden tai vamman takia joutuvat välillä pyytämään apua lastenhoidossa tai ottamaan hiukan normaalia enemmän omaa aikaa. Elämä voi olla hyvää elämää ja lapsuus voi olla hyvää lapsuutta, vaikka se ei menisi jonkun ideaaliesimerkin mukaan ihan joka asiassa. Ei kai se ip-kerho vanhemman sairauden vuoksi sen pahempi asia ole kuin joku harrastus harrastamisen takia? Jos lapsi tykkää ja itse viihtyy, niin ip-kerhohan on vähän kuin harrastus tai ainakin vertautuu muuhun kavereiden kanssa olemiseen. Minusta osoittaa vain hyvää vanhemmuutta, että pystyy löytämään keinot, joilla selviytyy vaikeuksista, ongelmista ja vastoinkäymisistä - tai esim. oman sairauden aiheuttamista rajoitteista.

eka- ja tokaluokkalaiselle pelkkä koulupäivä on niin raskas, että jos äiti on kotona kaiken päivää, on kohtuutonta että pitää koulun jälkeen mennä iltapäiväkerhoon. ja yleensä niitä kerhopaikkoja on vain rajallinen määrä eli todellakin joku oikeasti sitä tarvitseva voi jäädä ilman kerhopaikkaa tällaisten elintasomammojen takia.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
eka- ja tokaluokkalaiselle pelkkä koulupäivä on niin raskas, että jos äiti on kotona kaiken päivää, on kohtuutonta että pitää koulun jälkeen mennä iltapäiväkerhoon. ja yleensä niitä kerhopaikkoja on vain rajallinen määrä eli todellakin joku oikeasti sitä tarvitseva voi jäädä ilman kerhopaikkaa tällaisten elintasomammojen takia.

no voi...kyllä meillä ainakin jaksoivat riekkua vielä iltiksen jälkeenkin... jotkut lapset ehkä sitten on vaan laiskempia..

Asustan pienellä maalaispaikkakunnalla ja kyllä täällä jonkin verran pidetään lapsia iltapäiväkerhossa ihan vaan siksi että lapsella on tekemistä ja seuraa koulun jälkeen. Välimatkat on pitkiä eikä samanikäisiä lapsia välttämättä asu kävely/pyörämatkan päässä. Harrastuksia on vähän ja jos nekin sattuvat iltalypsyn aikaan niin silloin iltapäiväkerho voi olla ainoa paikka saada samanikäistä seuraa kouluajan ulkopuolella. Minusta tämä on ihan ok. Toisaalta jos täällä iltapäiväkerho rajattaisiin vain niille joiden vanhemmat on päivätöissä voisi käydä niin että kerhoa ei olisi niillekään jotka sen välttämättä tarvitsevat kun ryhmää ei saataisi täyteen.

Mä en kyllä ymmärrä miksi aina vedetään tuo masennuskortti esiin. Masentuneelle tekee hyvää, että on jotain tekemistäkin. Pelkkä makoilu kotona masentaa enemmän ja vetää sellaiseen kuntoon, ettei siitä helposti kuntoudu. Kokemusta on jo 8 vuoden ajalta masennuksesta niin vaikean kuin keskivaikean masennuksen osalta ja lapsiakin on.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Olin itse kevään sairaslomalla kotona ja lapsi halusi olla iltiksessa, koska siellä oli kaikki kaveritkin. Toki annoin olla, enhän tiennyt että olen lukukauden loppuun saakka sairaslomalla, muuten olisin miettinyt että lopetan ja säästän muutaman satasen, se olisi lapselle ollut kurjaa kun kaverit on siellä, yksi luokkalaisensa poika on kiukussa äidilleen kun hän ei saa jäädä kun muut jää...

[QUOTE="Mä vain";28809868]No ei todellakaan ole ok. Mikä ihmeen vimma näillä nykynaisilla on saada lapsia, mutta sitten ei jakseta hoitaa ja kasvattaa/olla heidän kanssaan eli olla läsnä???[/QUOTE]

Eli vastustat koko ip-kerhotoimintaa? Itse en erityisemmin vastusta, mutta ihmettelen samaa, että miksi pitää tehdä niin paljon töitä, ettei ehdi lastensa kanssa olla. Rahantarve on perusteltu syy, ehkä yh:lla tämä tulee väkisin vastaan ja tosi suurilla perheillä, mutta kyllä puolentoista henkilön työllä elättää edelleen, vaikka 10 lasta, jos ei ihan siivoojia olla.

[QUOTE="vieras";28810023]Ei ole.[/QUOTE]

No todellakin on ensisijaisesti niitä varten joiden vanhemmat on duunissa. Ei sitä iltsupaikkaa automaattisesti saa. Ainakin Helsingin seudulla niistäkin paikoista on huutava pula. Ei ne helkkari soikoon enää ole mitään virikepaikkoja, kai sen nyt jokainen ymmärtää!!!!!

[QUOTE="hippo";28810342]Eli vastustat koko ip-kerhotoimintaa? Itse en erityisemmin vastusta, mutta ihmettelen samaa, että miksi pitää tehdä niin paljon töitä, ettei ehdi lastensa kanssa olla. Rahantarve on perusteltu syy, ehkä yh:lla tämä tulee väkisin vastaan ja tosi suurilla perheillä, mutta kyllä puolentoista henkilön työllä elättää edelleen, vaikka 10 lasta, jos ei ihan siivoojia olla.[/QUOTE]

Kukahan niitä lapsia siellä iltiksessä hoitaisi sinne viiteen saakka ellei jonkun lapsen äiti? Täällä ei ainakaan ole kovin montaa lapsetonta hoitajaa. Ei ne lapset siitä hoidosta pilalle mene, mullakin on omatkin lapset siellä iltiksessä mukana toiminnassa eikä kruununi ole sen kiiltävämpi kuin muidenkaan, vaikkei heidän tarvi vieraalla ollakaan hoidossa.

[QUOTE="hippo";28810342]Eli vastustat koko ip-kerhotoimintaa? Itse en erityisemmin vastusta, mutta ihmettelen samaa, että miksi pitää tehdä niin paljon töitä, ettei ehdi lastensa kanssa olla. Rahantarve on perusteltu syy, ehkä yh:lla tämä tulee väkisin vastaan ja tosi suurilla perheillä, mutta kyllä puolentoista henkilön työllä elättää edelleen, vaikka 10 lasta, jos ei ihan siivoojia olla.[/QUOTE]

No huoh. Mä teen töitä 7.39h per päivä ja sen melko normi. Mutta mulla ja miehellä sattuu joskus olemaan työvuoro sellainen, että kotona ollaan vasta viideltä ja sen jälkeenkin. Aika pitkä aika ekaluokkalaiselle olla 4-5h yksin kotona, don't you think?

Ap: mistä tiedät, että lapset ovat ip-kerhossa siksi, että äiti haluaa olla rauhassa? Ja jos todella on niin, että tämä äiti on kertonut sinulle tämän näin, että "ei jaksa lapsia kotona" niin eikö ole todellakin parempi, että ovat siellä ip-kerhossa ja pois kotoa? Koti ei ole läheskään aina lapsille paras paikka, ja siksi on hyvä, että on olemassa erilaisia subjektiivisia oikeuksia.

No, en todellakaan usko, että tämä on totta...siis se, että joku on sanonut, sinulle näin. Se on varmasti totta, että useat lapset käyvät ip-kerhossa, vaikka vanhemmat olisivatkin kotona, ja sille on varmasti monta hyvää syytä, joita tässä kejussakin on jo esitetty.

Olet vain utelias ja tylsistynyt naapuri tai katkera kotiäiti, joka haluaa harteilleeen sankariviitan.

Meillä hakemuksessa muistaakseni kysyttiin onko vanhemmat töissä vai eivät ja jos paikkoja ei olisi riittänyt, niin varmaan ne olisivat jääneet ilman, jotka ovat itse kotona. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei käsittääkseni jatku tuonne kouluikään asti ja iltapäivähoitoa ei ole pakko kunnan tarjota, eikä varsinkaan jos jompi kumpi vanhemmista on kotona.

Mun mielelstä tuollainen perhe kuuluisi ls:n piiriin, jos vanhempi ei jaksa koululaisiaan iltapäivisin. Lapset ovat kuitenkin jo sen verran isoja, että osaavat olla keskenään pihalla, lueskellä tehdä läksyjä jne... ei tartte olla enää koko ajan perään katsomassa.

Mulla on jäänyt mieleen 2 tyttöä, joidenka äidit hakivat just, eikä melkein IP-kerhon sulkemista (17.00). Olivat ystäviä, ja sanoivt että kyllä sitä koko rahan edestä...

ei ole subjektiivinen oikeus ja meidän kunnassa sinne pääsevät tasan ne ekaluokkalaiset joiden vanhemmat eivät ole kotona. Tokaluokkalaisia pääsee arpomalla mukaan jos paikkoja riittää.

Mistä te tiedätte, mitä se lapsen vanhempi tekee silloin iltapäivisin, vaikka olisikin kotona? Meiltä kun lapselta olisi kysytty, mitä äiti tekee, se olisi vastanut, että "se on kotona, ei se mitään tee".

Tosiasia kuitenkin oli, että iltapäivisin yleensä luin tentteihin. Eli jos lapsi olisi ollut kotona, olisi hänen täytynyt olla hiljaa ja kavereita ei olisi saanut tulla kylään. Ja kyllä, yleensä olin aloittanut lukemisen jo aamupäivällä, ennen kuin joku välkky kysyy, miksen lukenut ennen koulun päättymistä.

Kannattaisiko joskus miettiä ihan niitä omia asioita, eikä keskittyä muiden vanhempien arvosteluun. Voisi omakin elämä helpottu silloin.

Mistä te tiedätte, mitä se lapsen vanhempi tekee silloin iltapäivisin, vaikka olisikin kotona? Meiltä kun lapselta olisi kysytty, mitä äiti tekee, se olisi vastanut, että "se on kotona, ei se mitään tee".

Tosiasia kuitenkin oli, että iltapäivisin yleensä luin tentteihin. Eli jos lapsi olisi ollut kotona, olisi hänen täytynyt olla hiljaa ja kavereita ei olisi saanut tulla kylään. Ja kyllä, yleensä olin aloittanut lukemisen jo aamupäivällä, ennen kuin joku välkky kysyy, miksen lukenut ennen koulun päättymistä.

Kannattaisiko joskus miettiä ihan niitä omia asioita, eikä keskittyä muiden vanhempien arvosteluun. Voisi omakin elämä helpottu silloin.

No kyllä olet avuttomaksi lapsesi kasvattanut, jos ei muutamaa iltapäivän tuntia kykene olemaan äitiä häiritsemättä kotona.
Ei ole omena sitten kauan puusta pudonnut.

Täälläpäin ilmeisesti ekaluokkalaisille järkätään aina paikka, tokaluokkalaisia otetaan sitten syntymäaikojen perusteella se mitä mahtuu. Loppuvuoden lapset siis etusijalla. Jotain hyötyä siis että meillä lapset molemmat ihan loppuvuonna syntyneitä. Eivät vielä ole tosin edes tarhassa, mutta tulevaisuudessa pitänee laittaa ip-kerhoon, sitä ennenkin vuoropäiväkotiin. Koska ei normi päiväkodit ennen kuutta aukea. Paskoja vanhempia ollaan varmaan joo jonkun mielestä, kun kehdataan olla pitkiä päiviä töissä. Turhaan ei meinattu kuitenkaan pitää noissa ip-kerhoissa tai päiväkodissa. Korkeintaan jos on ollut kovinkin aikainen aamuvuoro itsellä tai miehellä niin kenties sitten haluaa nukkua pari tuntia töiden jälkeen jos mahdollista.

No todellakin on ensisijaisesti niitä varten joiden vanhemmat on duunissa. Ei sitä iltsupaikkaa automaattisesti saa. Ainakin Helsingin seudulla niistäkin paikoista on huutava pula. Ei ne helkkari soikoon enää ole mitään virikepaikkoja, kai sen nyt jokainen ymmärtää!!!!!

Espoo varmaankin kuuluu Helsingin seutuun? Espoossa on tänä vuonna aloitettu iltistakuu, eli jokaiselle 1-2-luokkalaiselle on luvattu järjestää iltapäiväkerhopaikka.

[QUOTE="vieras";28810177]no voi...kyllä meillä ainakin jaksoivat riekkua vielä iltiksen jälkeenkin... jotkut lapset ehkä sitten on vaan laiskempia..[/QUOTE]

Jos joku on laiska niin sellainen äiti tai isä joka pistää lapsensa ip-kerhoon vaikka on itse kotona, samalla pakottaen jonkun lapsen olemaan yksin kotona tuntitolkulla koulun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja huokauksen ääni;28811526:
No kyllä olet avuttomaksi lapsesi kasvattanut, jos ei muutamaa iltapäivän tuntia kykene olemaan äitiä häiritsemättä kotona.
Ei ole omena sitten kauan puusta pudonnut.

Pienten koulupäivät voivat loppua jo klo 11-12 maissa, lapselle ei tee hyvää olla yksin kotona kun4-5 tuntia.

No huoh. Mä teen töitä 7.39h per päivä ja sen melko normi. Mutta mulla ja miehellä sattuu joskus olemaan työvuoro sellainen, että kotona ollaan vasta viideltä ja sen jälkeenkin. Aika pitkä aika ekaluokkalaiselle olla 4-5h yksin kotona, don't you think?

Huohhuoh, mä kommentoin ensisijaisesti henkilölle, joka ihmettelee miksi pitää tehdä lapsia, jos ei jaksa halua viettää niiden kanssa aikaa.. Halusin vaan selventää, että tämähän pätee kaikkiin äiteihin, joiden lapset ovat siellä ip-kerhossa, oli äiti sitten itse töissä tai kotona. Jokatapauksessa ne äidit ei siis ole silloin lastensa kanssa.

Juu tee vaan normimäärä töitä, jos haluat ja vuorotöitä jos haluat. Tee vain niin kuin haluat. Pakkoa harvemmalla kuitenkaan on, käytännöllisintä se sen sijaan saattaa useinkin olla. (pointti on se, että inhoan tekopyhyyttä ja marttyyrimieltä)

Aika pitkältä tuo kl16 asti kuulostaa. Meillä erityislapsi (ekan luokan aloittaa) on koulussa iltapäivähdossa kl15 asti ja on siis niitä ensimmäisiä jotka haetaan kotiin. Toinen lapsi (tokaluokkalainen) tulee taksilla niin että on kotona 15.45, sopii noin parhaiten meidän aikatauluihin. Itse siis olen kotona vauvan kanssa.

Kolmelta nuo näkyvät muutkin kotona olevat pikkukoululaisten vanhemmat hakevan lapsiaan koulusta, samoin kuin muuten monet työssäkäyvät vanhemmatkin. :) En tiedä iltapäivähoitopaikkojen määristä, mutta en ihmettelisi yhtään jos niitä olisi tarjolla kaikille halukkaille.

Yhteistyössä