Miksi niin monet miehet parisuhteessa käyttäytyy kuin lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monia miehiä ei lainkaan kiinnosta lasten hoitaminen, kodin hoitaminen tai ylipäätään toisten tarpeista huolehtiminen. Sellaisia tehtäviä, jotka eivät kiinnosta, ja jotka näyttävät hoituvan muutenkin, ei luonnollisestkaan tule juuri tehtyä. Minusta tämä on ihan odotettavaa.

no sellaiselta mieheltä olet palstan perusteella kuulostanutkin. Miksi kaltaisesi mies ryhtyisi perheelämään jos mikään siinä ei kiinnosta? Ruoka pöytään, siisti kämppä? Tarvitsee äitihahmon? Eikö tuo ole aika itsekästä. Eihän mies voi olettaa, että "tehdäänpä tässä tuolle vaimolle pari mukulaa, niin pysyypä tyytyväisenä". Se vaimo kun voi esimerkiksi kuolla, seota, lähteä samalla tavalla vieraan miehen matkaan ja unohtaa perheensä kuin jotkut kusipää miehet. Jäät yksin lasten kanssa ka elät sitä elämää joka ei yhtään kiinnosta. Eikö kannattaisi pysyä perheettömänä tai mennä vähintään vasektomiaan?

Kannattaa huomata, että useimmat naiset nauttivat kun saavat hoivata ja huolehtia. Ja naiset mäkättävät alituiseen, vaikka siihen ei mitään todellista syytä olisikaan. Tämän huomaa esim. rannalla kun seurailee perheiden touhuja. Mies ottaa lunkisti aurinkoa sanomatta mitään, mutta nainen valittaa ja määräilee lapsia taukoamatta, vaikka nämä leikkivät aivan normaalisti.

Tää on niin totta kuin vain voi olla.

Mä olen NIIN tehnyt saman virheen! Joskus kun olin järjissäni, niin mulla oli fiksu ajatus päässä, että kannattaisi etsiä miehekseen sairaanhoitaja, lastentarhanope tai poliisi. MUTTA mitä helvettiä... sitten rakastuin ja aivot sammui ja tein lapset tuon dippa-inssin kanssa. Nyt mulla on ylimääräinen lapsi. Ja mä en ole niin sosiaalisesti lahjakas, että mä osaisin sen "kouluttaa" aikuiseksi ja välillä heikkona hetkenä mietin, että haluaispa se eron (kun olen tämän rumban pyörittämisessä liian väsynyt aloittamaan eroakaan...)

Positiivista asiassa kuitenkin on, että te kaikki voitte katkaista kenties sukupolvienkien kierteen ja kasvattaa omista lapsistanne kotitöihin ja muuhun kodinhoitoon osallistuvia yksilöitä. Viimeistään 13-14 -vuotiailla jo pysyy kaikki kodinkoneet käsissä, joten ei tarvitse esim enää sen ikäisten pyykeistä huolehtia vaan osaavat huolehtia itse. Jos väittävät, etteivät osaa käyttää imuria, pesukonetta tms, niin sitten viette ne läppärit ja pelikoneet pois, koska niiden käyttö on paljon monimutkaisempaa eikä teini voi luonnollisesti niidenkään käyttöä silloin osata :)

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787141:
Positiivista asiassa kuitenkin on, että te kaikki voitte katkaista kenties sukupolvienkien kierteen ja kasvattaa omista lapsistanne kotitöihin ja muuhun kodinhoitoon osallistuvia yksilöitä. Viimeistään 13-14 -vuotiailla jo pysyy kaikki kodinkoneet käsissä, joten ei tarvitse esim enää sen ikäisten pyykeistä huolehtia vaan osaavat huolehtia itse. Jos väittävät, etteivät osaa käyttää imuria, pesukonetta tms, niin sitten viette ne läppärit ja pelikoneet pois, koska niiden käyttö on paljon monimutkaisempaa eikä teini voi luonnollisesti niidenkään käyttöä silloin osata :)

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787141:

13-14 -vuotiaat osaavat, tai ainakin oppivat kun opettaa, siivota, mutta en uskaltaisi antaa pyykinpesua sen ikäisen haltuun... Tai ainakaan pojan :D tytöille se varmaan olisi jotenkin luonnollisempaa ;) vitsi vitsi... :D

Eikä kyse nyt ole vain siitä, että siivooko se vai ei. Senhän nyt saa melko "helposti" hoidettua, vaikka sitten kiukulla. Melko yksinkertainen ohje "siivoa"!

Mä ajattelen semmoista laajempaa asennetta. Että pitää huomioida sitä jotenki erityisesti koko ajan. Pitää rapsutella ja paijata, vaikka olis kädet kyynärpäitä myöden ties missä, tehdä leivät valmiiksi, tietää missä sen tavarat on, vastata kysymyksiin välittömästi, hakea kalsarit valmiiksi kun tulee suihkusta (ei meillä, mut siellä kylässä se mies) jne jne jne. On jopa sanonut, että "lasten jälkeen sä et hoida mua enää". Mitä vittua?

Ja sinä joka pohdit "eikö ne hakkaamattomuus ja ryyppäämättömyys oo perusvaatimuksia" niin... Ootko kuullut sarkasmista?

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28787165:
13-14 -vuotiaat osaavat, tai ainakin oppivat kun opettaa, siivota, mutta en uskaltaisi antaa pyykinpesua sen ikäisen haltuun... Tai ainakaan pojan :D tytöille se varmaan olisi jotenkin luonnollisempaa ;) vitsi vitsi... :D
Onko sun poikasi jotenkin vähä-älyisempiä kuin tyttäresi? Mun poika opetteli ohjelmoimaankin jo 10-vuotiaana, joten totta mooses se osasi 14-vuotiaana huolehtia omat pyykkinsä vaatteistaan liinavaatteisiin (lakanat, tyynyliinat, pyyheliinat) asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787199:
Onko sun poikasi jotenkin vähä-älyisempiä kuin tyttäresi? Mun poika opetteli ohjelmoimaankin jo 10-vuotiaana, joten totta mooses se osasi 14-vuotiaana huolehtia omat pyykkinsä vaatteistaan liinavaatteisiin (lakanat, tyynyliinat, pyyheliinat) asti.

Ei ole todellakaan, mutta miksi jo niin pienenä olet pojan pistänyt hoitamaan oman pyykkinsä pesun? Eihän siinä mitään pahaa ole tokikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787199:
Tästä vastauksesta minulle kirkastuu jotenkin alkuperäisen kysymyksen avainsanaksi KIINNOSTUS.

Omat poikani eivät (ehkä) ole vähä-älyisempiä kuin tyttäreni, mutta vaateasiat eivät kiinnosta 13-v poikaa. Kuulin juuri, kun mieheni kysyi pojalta, mistä tämän vaatteet tulevat (siis mistä ne hankitaan), johon poika vastasi "öhh, mä otan niitä vaatekaapista". :D Tämä on kätevää, sillä näin minä pääsen todellisuudessa valitsemaan, mitä poika pukee päälleen.

Ja kyllä, juuri näin kasvatetaan niitä ap:n kuvailemia miehiä, joille täytyy vaimon etsiä suihkun jälkeen puhtaat kalsarit. :saint:

Muoks
Eipä kun tämä osaakin siis ottaa ne ihan itse sieltä kaapista. :cool:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28787275:
Ei ole todellakaan, mutta miksi jo niin pienenä olet pojan pistänyt hoitamaan oman pyykkinsä pesun? Eihän siinä mitään pahaa ole tokikaan.
Pienenä? Kyllä mun mielestä siinä vaiheessa, kun jäpikkä on äitiään päätä pidempi, niin se voi alkaa jo huolehtimaan asioista. Sitäpaitsi jos ei tuossa iässä tarvitse mistään vielä vastuuta kantaa, niin ei ne mokomat tahdo sitä vastuuta ottaa paria vuotta myöhemminkään. Sitäpaitsi mun kasvatusperiaatteeni on, että vastuun myötä lisääntyy vapaus, ja sitä ainakin omat nuoreni ovat arvostaneet. Eikä ole sitten mullakaan ollut tarvetta viskata lapsiani täysi-ikäistyttyään pihalle, kun ovat osanneet omatoimisesti hoitaa omat sotkunsa. Ja monesti vielä myös mun sotkut :D

Oltiin just kylässä viikonloppu ja käytännössä miehet istu grilliä "sytyttämässä" koko viikonlopun, ku minä ja emäntä höösättii lapsia ja ruokia. Kyllä mäki oisin voinut istua vaan juomassa sidukkaa.

Ei molemmat vanhemmat voi juoda sidukkkaa, kun lapsen hoidettavana vedeb lähellä. Olisitte ottaneet hoitajat, kaikki olisivat saaqneet juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787334:
Pienenä? Kyllä mun mielestä siinä vaiheessa, kun jäpikkä on äitiään päätä pidempi, niin se voi alkaa jo huolehtimaan asioista. Sitäpaitsi jos ei tuossa iässä tarvitse mistään vielä vastuuta kantaa, niin ei ne mokomat tahdo sitä vastuuta ottaa paria vuotta myöhemminkään. Sitäpaitsi mun kasvatusperiaatteeni on, että vastuun myötä lisääntyy vapaus, ja sitä ainakin omat nuoreni ovat arvostaneet. Eikä ole sitten mullakaan ollut tarvetta viskata lapsiani täysi-ikäistyttyään pihalle, kun ovat osanneet omatoimisesti hoitaa omat sotkunsa. Ja monesti vielä myös mun sotkut :D

Olen pljon kanssasi samaa mieltä, mutta ei lasten/nuorten tarvitse pestä pyykkejään, tuovat vain ne koriin. Samassa ne peseytyvät kaikkien pyykit. Turhaa stressiä otetaan perheissä moista hommista.
Meillä aina riittänyt koriin tuonti aikuisillakin lapsilla. Miksi heidän pitäisi pestä omat pyykkinsä, kun ne läjitellaan värin, lämpötilan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787334:

Luin väärin, katsoin, että 10-vuotiaana jo :D

Minä en kotona lapsena/nuorena siivonnut, mutsi teki sen eikä apua kaivannut (apua tarjosin). Mutta siitä nousi mulle arvostus niitä kotitöitä kohtaan, ja kun omilleni muutin, opettelin itse nämä kotityöt. Eli kyllä se on enemmän asenteesta kiinni kuin siitä, miten hyvin on äiti passannnut.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri mieltä;28787380:
Olen pljon kanssasi samaa mieltä, mutta ei lasten/nuorten tarvitse pestä pyykkejään, tuovat vain ne koriin. Samassa ne peseytyvät kaikkien pyykit. Turhaa stressiä otetaan perheissä moista hommista.
Meillä aina riittänyt koriin tuonti aikuisillakin lapsilla. Miksi heidän pitäisi pestä omat pyykkinsä, kun ne läjitellaan värin, lämpötilan mukaan.
Miksi ei tarvitsisi? Eikä siitä ole tarvinnut meillä kenenkään stressiä ottaa, että laittaa vaattensa pyykkikoneeseen ja nostaa ne sieltä narulle kuivumaan. Ei ole ollut ainakaan omille lapsilleni vaikea asia eivätkä ole ikinä edes narisseet siitä, että joutuvat omia vaatteitaan pesemään. Kuopus varsinkin ei halua käyttää mitään tuoksuvia huuhteluaineita, joten on pessyt vaatteensa ihan mielelläänkin eri koneellisessa kuin minä omani.

[QUOTE="vieras";28787043]no sellaiselta mieheltä olet palstan perusteella kuulostanutkin. Miksi kaltaisesi mies ryhtyisi perheelämään jos mikään siinä ei kiinnosta?[/quote](1) Minulla ja vaimollani on yhtenevät käsitykset siitä, kuinka siistiä kotona pitää olla, ja jaettu halu hoitaa välttämättömät kotityöt mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti. Suhteemme voi hyvin, koska meillä on samankaltaiset arvot sekä taitoa puhua ja neuvotella asioista. (2) Meillä ei ole lapsia juuri siksi, ettei lapsiperhe-elämä kiinnosta. Olemme paljon onnellisempia kahdestaan. Nykyistä huomattavasti useamman naisen ja mehen kannattaisi valita elämä ilman lapsia. Moni kuvailemani kaltainen mies kuitenkin suostuu lasten hankintaan vastoin omia arvojaan, eikä siitä aina seuraa hyviä asioita.

(1) Minulla ja vaimollani on yhtenevät käsitykset siitä, kuinka siistiä kotona pitää olla, ja jaettu halu hoitaa välttämättömät kotityöt mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti. Suhteemme voi hyvin, koska meillä on samankaltaiset arvot sekä taitoa puhua ja neuvotella asioista. (2) Meillä ei ole lapsia juuri siksi, ettei lapsiperhe-elämä kiinnosta. Olemme paljon onnellisempia kahdestaan. Nykyistä huomattavasti useamman naisen ja mehen kannattaisi valita elämä ilman lapsia. Moni kuvailemani kaltainen mies kuitenkin suostuu lasten hankintaan vastoin omia arvojaan, eikä siitä aina seuraa hyviä asioita.

Minkälainen nainen ja vaimo ei halua lapsia? :/

Olen pljon kanssasi samaa mieltä, mutta ei lasten/nuorten tarvitse pestä pyykkejään, tuovat vain ne koriin. Samassa ne peseytyvät kaikkien pyykit. Turhaa stressiä otetaan perheissä moista hommista.Meillä aina riittänyt koriin tuonti aikuisillakin lapsilla. Miksi heidän pitäisi pestä omat pyykkinsä, kun ne läjitellaan värin, lämpötilan mukaan.

Musta taas tuntuu että Keittiksen malli vähentää stressiä, kun kaikki oppivat osaltaan huolehtimaan kodin eri töistä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";28787593]Minkälainen nainen ja vaimo ei halua lapsia? :/[/QUOTE]Kaunis, älykäs, itsevarma, intohimoinen, empaattinen, järkevä, huumorintajuinen ja omat arvonsa tunteva. Siis tässä tapauksessa ainakin. :)

Musta taas tuntuu että Keittiksen malli vähentää stressiä, kun kaikki oppivat osaltaan huolehtimaan kodin eri töistä.
Juuri näin :) Pyykinpesu on ihan yksinkertainen homma, sillä vaatteissa on pesumerkinnät ja pesukoneen päällä käyttöoppaan välissä on niiden selitykset. Käyttöoppaassa on myös selitykset pesukoneen mahdollisille virhekoodeille sekä ohjeet, miten esim nukkasihti tyhjennetään. Paljon vaativampaa mun mielestäni on tunnistaa, mitkä astiat käyvät mikroon ja/tai tiskikoneeseen ja mitkä eivät. Ja olisihan se hassua, jos teini odottaisi koulun jälkeen kotona, että äiti tulee töistä laittamaan sen mustan lempihupparin pesukoneeseen, jotta se on aamuksi puhdas ja kuiva, kun kerran voi itsekin sen hupparin sinne koneeseen laittaa ja huppari on kuivumassa jo ennenkuin mutsi on tullut kotiin. Miksi odottaa äitiä tekemään asioita, joita osaa itsekin tehdä?

Kaunis, älykäs, itsevarma, intohimoinen, empaattinen, järkevä, huumorintajuinen ja omat arvonsa tunteva. Siis tässä tapauksessa ainakin. :)

Toivottavasti :) Itselle vaan ollut pikkutytöstä asti päivänselvää että lapsia haluan ja kasvattaa niitä ihanasti ja rakastavasti. Mikään ei ole antoisampaa kun lasten kanssa touhuilu ja heidän välitön palaute ja into kaikkeen<3

[QUOTE="vieras";28787645]Itselle vaan ollut pikkutytöstä asti päivänselvää että lapsia haluan ja kasvattaa niitä ihanasti ja rakastavasti. [/QUOTE]Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa on nykyään yhä yleisempää jättää lapset kokonaan tekemättä. Aivan lähimpään ystäväpiiriin kuuluu kolme pariskuntaa ja yksi sinkku, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia.

Pyykin pesu on helppoa, ja kotityö siinä missä imurointikin. Miksi ihmeessä EI kuuluisi myös teineille? Oppia myös sekin taito pitää.

Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa on nykyään yhä yleisempää jättää lapset kokonaan tekemättä. Aivan lähimpään ystäväpiiriin kuuluu kolme pariskuntaa ja yksi sinkku, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia.

Ihan tosi? Mä opiskelen yliopistossa enkä ole moista huomannut.. Päinvastoin koulutetuille ihmisille on kunnia asia pystyä tarjoamaan lapsille hyvä elintaso ja mielekäs ja merkityksellinen elämä.

Yhteistyössä