Miksi niin monet miehet parisuhteessa käyttäytyy kuin lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28787593]Minkälainen nainen ja vaimo ei halua lapsia? :/[/QUOTE]

No oisko sellainen joka ei halua lapsia? Todella outo kysymys. Vai meinaatko että _naisessa_ pitää olla jotain vialla jos hän ei halua lapsia, etenkin kun on jopa naimisiin asti mennyt ja vaimoksi ruvennut (ja miehelle toki se on ihan ok olla haluamatta)? Huh, melko 1800-lukuinen ajatusmaailma sinulla...

No oisko sellainen joka ei halua lapsia? Todella outo kysymys. Vai meinaatko että _naisessa_ pitää olla jotain vialla jos hän ei halua lapsia, etenkin kun on jopa naimisiin asti mennyt ja vaimoksi ruvennut (ja miehelle toki se on ihan ok olla haluamatta)? Huh, melko 1800-lukuinen ajatusmaailma sinulla...

Olen 21v. että enpä usko, mutta on tiettyjä asioita mitkä koetaan tärkeimpinä tässä elämässä ja lasten (hyvin) kasvattaminen on yksi niistä. Ymmärrän kyllä, että joku pariskunta voi olla onnellinen ja tyytyväinen ilmankin lapsia! :)

[QUOTE="vieras";28787845]Olen 21v. että enpä usko, mutta on tiettyjä asioita mitkä koetaan tärkeimpinä tässä elämässä ja lasten (hyvin) kasvattaminen on yksi niistä. Ymmärrän kyllä, että joku pariskunta voi olla onnellinen ja tyytyväinen ilmankin lapsia! :)[/QUOTE]

No, taitaa nuoruus sitten selittää sen miksi et vielä ymmärrä että se jonka koet itsellesi tärkeäksi voi joillekin olla yhdentekevää tai jopa negatiivista. Sinä haluat lapsia ja sinä koet että niiden kasvattaminen on sinulle tärkeä elämäntehtävä, mutta voi kuule, monet kokevat että elämä ilman lapsia on itselle paaaaaaljon parempi ja mieluisempi vaihtoehto. Moni pariskunta on onnellinen ja tyytyväinen SIKSI, että heillä ei ole lapsia, ei niin päin että he VOIVAT olla onnellisia myös ilman niitä. Siinä on iso sävyero.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri mieltä;28787380:
Olen pljon kanssasi samaa mieltä, mutta ei lasten/nuorten tarvitse pestä pyykkejään, tuovat vain ne koriin. Samassa ne peseytyvät kaikkien pyykit. Turhaa stressiä otetaan perheissä moista hommista.
Meillä aina riittänyt koriin tuonti aikuisillakin lapsilla. Miksi heidän pitäisi pestä omat pyykkinsä, kun ne läjitellaan värin, lämpötilan mukaan.

olen huolehtinut omista pyykeistäni ihan omatoimisesti 13 vuotiaana kun halusin tietyt vaatteet aina puhtaiksi ja stringejä ei kehdannut äidin silmien eteen viedä kun aina kyseli että mitä nämä ovat ja muuta. Pyykkini vein usein myös ihan yhteiseen koriin, mutta itse ne yleensä sieltä pesin. Farkkuja kun piti tosi usein pestä kun piti olla kireät ja löystyivät heti parin käytön jälkeen. Petivaatteet laitoin äidin pestäväksi, kun niillä niin kauheasti väliä, mutta toki ne omatoimisesti vaihdoin.

Veljeni taas eivät pesseet vaatteitaan itse, äiti vaihtoi heidän lakanansa kun muuten eivät mitään tehneet. Vei puhtaat pyykit suoraan kaappiin. Vöhän saamattomua ovat nykyäänkin. Äitini kasvatuksen tulosta, mutta itse olen vaan halunnut huolehtia itsestäni, se on ollut luonnollista.

kyllä viimeistään yläasteella tulisi ottaa vastuuta asioista. Ruokaakin laitoin jos vanhemmat poissa. Se homma jötettiin mulle, koska olin tyttö, vaikka en edes vanhin. Kai olin vähän äidillinen. Siivous myös jäi minulle, koska tiesin etteivät veljeni mitään tekisi enkä halunnut äidilleni jättää selaista asuntoa. Äitini olisi kai pitänyt enemmän veljiäni laittaa hommiin.

Kun lapsi on riittävän vanha ottamaan lelut hyllystä, hän on riittävän vanha laittamaan ne takaisin. Kun lapsi on riittävän vanha saamaan oman huoneen, hän on riittävän vanha auttamaan sen siivoamisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28787637:
Juuri näin :) Pyykinpesu on ihan yksinkertainen homma, sillä vaatteissa on pesumerkinnät ja pesukoneen päällä käyttöoppaan välissä on niiden selitykset. Käyttöoppaassa on myös selitykset pesukoneen mahdollisille virhekoodeille sekä ohjeet, miten esim nukkasihti tyhjennetään. Paljon vaativampaa mun mielestäni on tunnistaa, mitkä astiat käyvät mikroon ja/tai tiskikoneeseen ja mitkä eivät. Ja olisihan se hassua, jos teini odottaisi koulun jälkeen kotona, että äiti tulee töistä laittamaan sen mustan lempihupparin pesukoneeseen, jotta se on aamuksi puhdas ja kuiva, kun kerran voi itsekin sen hupparin sinne koneeseen laittaa ja huppari on kuivumassa jo ennenkuin mutsi on tullut kotiin. Miksi odottaa äitiä tekemään asioita, joita osaa itsekin tehdä?

Aivan, ja edellyttämällä osallistumista tekee kyllä palveluksen lapsilleen. Sekin aika kun yleensä kaikille koittaa että äiti ei enää asu samassa taloudessa, ja silloin on hyvä kun ei tarvitse lähteä kaikkea ihan A:sta alkaen opettelemaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
No, taitaa nuoruus sitten selittää sen miksi et vielä ymmärrä että se jonka koet itsellesi tärkeäksi voi joillekin olla yhdentekevää tai jopa negatiivista. Sinä haluat lapsia ja sinä koet että niiden kasvattaminen on sinulle tärkeä elämäntehtävä, mutta voi kuule, monet kokevat että elämä ilman lapsia on itselle paaaaaaljon parempi ja mieluisempi vaihtoehto. Moni pariskunta on onnellinen ja tyytyväinen SIKSI, että heillä ei ole lapsia, ei niin päin että he VOIVAT olla onnellisia myös ilman niitä. Siinä on iso sävyero.

Mutta eihän he voi sanoa että juuri siksi ovat onnellisia? Kyllä lastenkin kanssa voi tehdä ja kokea asioita, matkustella jne. Lpsettomat ei voi tietää miten antoisaa se elämä olisi lasten kanssa ja mitä hyvää se toisi.

[QUOTE="vieras";28787741]Ihan tosi? Mä opiskelen yliopistossa enkä ole moista huomannut.. Päinvastoin koulutetuille ihmisille on kunnia asia pystyä tarjoamaan lapsille hyvä elintaso ja mielekäs ja merkityksellinen elämä.[/QUOTE]

Asetat nyt hassusti vastakkain kaksi asiaa jotka eivät ole toistensa vastakohtia. Totta hitossa ne, jotka lapsia haluavat ja hankkivat, haluavat nuo mainitsemasi asiat tarjota. M32 puhuu kuitenkin tilanteesta, jossa ihmiset eivät halua lapsia ensinkään, ja silloin ei tietenkään tarvitse pohtia millaisen elintason heille tarjoaisi.

[QUOTE="vieras";28787909]Mutta eihän he voi sanoa että juuri siksi ovat onnellisia? Kyllä lastenkin kanssa voi tehdä ja kokea asioita, matkustella jne. Lpsettomat ei voi tietää miten antoisaa se elämä olisi lasten kanssa ja mitä hyvää se toisi.[/QUOTE]

Ja lapsia hankkineet eivät voi tietää miten antoisaa heidän elämänsä olisi ilman lapsia ollut, ja mitä kaikkea hyvää se olisi tuonut. Kysymys on vain siitä, kummanlaisen elämänsisällön haluaa valita.

Tähän ei ole kuin yksi ratkaisu: JÄTÄ SE SIKA!!! Jätä se possu ja hylkää se sikapossu. Kunnon sikakyrsäs kyseessä, joten vaihtoehtona on vain jättää se sikapossu.

[QUOTE="vieras";28787909]Lpsettomat ei voi tietää miten antoisaa se elämä olisi lasten kanssa ja mitä hyvää se toisi.[/QUOTE]Kuvittele jokin sellainen ammatti tai rooli, jota et missään tapauksessa haluaisi tehdä, ja jota pitäisit itsellesi täysin sopimattomana ja vastenmielisenä. Joko keksit? No mistäs sinä tiedät, ettet sittenkin nauttisi siitä? Eikö kannattaisi kuitenkin kääntää koko elämä ympäri, että pääsisit kokemaan kaiken hyvän, mitä se toisi mukanaan. Kyllähän jokainen nainen nyt haluaa olla teurastaja, muslimi tai pienviljelijä Keuruulla. Et vain tiedä sitä, kun et ole itse kokenut.

Asetat nyt hassusti vastakkain kaksi asiaa jotka eivät ole toistensa vastakohtia. Totta hitossa ne, jotka lapsia haluavat ja hankkivat, haluavat nuo mainitsemasi asiat tarjota. M32 puhuu kuitenkin tilanteesta, jossa ihmiset eivät halua lapsia ensinkään, ja silloin ei tietenkään tarvitse pohtia millaisen elintason heille tarjoaisi.

Minusta ne eivät ole vastakkaisia asioita? Ihmiset haluavat ja ovat motivoituneita hankkimaan korkean koulutuksen jos heillä on siihen porkkana. Monille tärkeä syy hyvään koulutukseen ja asemaan työelämässä on juuri perheen elättäminen ja lapsille hyvän elintason antaminen. Siksi korkeassa asemissa työskentelevät ihmiset usein nauttivat siitä että pystyvät tarjoamaan ahkeruutensa ja työnteon ansiosta hyvää lapsillensa. :)

Kuvittele jokin sellainen ammatti tai rooli, jota et missään tapauksessa haluaisi tehdä, ja jota pitäisit itsellesi täysin sopimattomana ja vastenmielisenä. Joko keksit? No mistäs sinä tiedät, ettet sittenkin nauttisi siitä? Eikö kannattaisi kuitenkin kääntää koko elämä ympäri, että pääsisit kokemaan kaiken hyvän, mitä se toisi mukanaan. Kyllähän jokainen nainen nyt haluaa olla teurastaja, muslimi tai pienviljelijä Keuruulla. Et vain tiedä sitä, kun et ole itse kokenut.

Kenties jopa keuruulainen pienviljelijä ja halalteurastaja? Voisi olla vaikka kuinka antoisa elämä :xmas:

(2) Meillä ei ole lapsia juuri siksi, ettei lapsiperhe-elämä kiinnosta. Olemme paljon onnellisempia kahdestaan. Nykyistä huomattavasti useamman naisen ja mehen kannattaisi valita elämä ilman lapsia. Moni kuvailemani kaltainen mies kuitenkin suostuu lasten hankintaan vastoin omia arvojaan, eikä siitä aina seuraa hyviä asioita.
Saanko kysyä, mitä ihmettä teet MAMMAPALSTALLA? (Siis ihan vilpittömästi olen utelias, tuntuu oudolta foorumilta tuollaisilla ajatuksilla varusteltulle ihmiselle.)

[QUOTE="vieras";28787937]Minusta ne eivät ole vastakkaisia asioita? Ihmiset haluavat ja ovat motivoituneita hankkimaan korkean koulutuksen jos heillä on siihen porkkana. Monille tärkeä syy hyvään koulutukseen ja asemaan työelämässä on juuri perheen elättäminen ja lapsille hyvän elintason antaminen. Siksi korkeassa asemissa työskentelevät ihmiset usein nauttivat siitä että pystyvät tarjoamaan ahkeruutensa ja työnteon ansiosta hyvää lapsillensa. :)[/QUOTE]

Kyllä kyllä, paitsi niille ihmisille jotka haluavat korkeakoulutuksen ja uran mutteivat lapsia. Ehkä sanamuoto hämäsi, kun asetit asian että "Päinvastoin..." :)

Kuvittele jokin sellainen ammatti tai rooli, jota et missään tapauksessa haluaisi tehdä, ja jota pitäisit itsellesi täysin sopimattomana ja vastenmielisenä. Joko keksit? No mistäs sinä tiedät, ettet sittenkin nauttisi siitä? Eikö kannattaisi kuitenkin kääntää koko elämä ympäri, että pääsisit kokemaan kaiken hyvän, mitä se toisi mukanaan. Kyllähän jokainen nainen nyt haluaa olla teurastaja, muslimi tai pienviljelijä Keuruulla. Et vain tiedä sitä, kun et ole itse kokenut.

Jooh ymmärrän, vaikka mun mielestä lasten saaminen ja kasvattaminen ei ole itseen liittyvä asia niinkään. Lapselle äitinä tai isänä oleminen ei ole samanlainen juttu kun palkkatyö tai harrastus.

Saanko kysyä, mitä ihmettä teet MAMMAPALSTALLA? (Siis ihan vilpittömästi olen utelias, tuntuu oudolta foorumilta tuollaisilla ajatuksilla varusteltulle ihmiselle.)

Vastaan vaikket multa kysynyt: täällä käy jonkun verran myös lapsettomia palstailijoita, itsekin olen. Aina välillä nousee tämä kysymys esille että miksi juuri täällä, ja vastaus on että koska tämä on yksi eläväisimpiä keskustelufoorumeita Suomessa. Aiheet ovat moninaiset ja paljon puhutaan muustakin kuin lapsista. Tämäkään ketju ei alkanut lapsellisuus vs lapsettomuus -ketjuna.

• Tykkää
Reactions: nokkimus
[QUOTE="vieras";28787937]Monille tärkeä syy hyvään koulutukseen ja asemaan työelämässä on juuri perheen elättäminen ja lapsille hyvän elintason antaminen.[/QUOTE]Eiköhän yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin haeta etupäässä ihan muista syistä – esimerkiksi siksi, että jokin tietty oppiala kiinnostaa, koska ajattelee nauttivansa juuri tietynlaisesta työstä tai koska tiettyjä ammatteja arvostetaan sosiaalisesti ja taloudellisesti. Myöhemmällä iällä opinnot aloittaneet ovat toki asia erikseen, mutta suurin osa korkeakouluun hakevista on kuitenkin juuri lukionsa päättäneitä. Hyvin harva tekee tuolloin koulutusvalintoja perheen elättäminen mielessään.

[QUOTE="vieras";28787954]Lapselle äitinä tai isänä oleminen ei ole samanlainen juttu kun palkkatyö tai harrastus.[/QUOTE]Ei niin. Työ lisää rahaa ja harrastukset ovat mukavia. :)

Eiköhän yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin haeta etupäässä ihan muista syistä – esimerkiksi siksi, että jokin tietty oppiala kiinnostaa, koska ajattelee nauttivansa juuri tietynlaisesta työstä tai koska tiettyjä ammatteja arvostetaan sosiaalisesti ja taloudellisesti. Myöhemmällä iällä opinnot aloittaneet ovat toki asia erikseen, mutta suurin osa korkeakouluun hakevista on kuitenkin juuri lukionsa päättäneitä. Hyvin harva tekee tuolloin koulutusvalintoja perheen elättäminen mielessään.

Tottakai se on tärkein syy ja ei mullakaan ole mielessä mitkään lapset ja perheiden perustamiset. Mutta kun sanoit et juuri korkeasti koulutut nykyään valitsevat lapsettomuuden.. Siinä ei minusta ole järkeä :D

[QUOTE="vieras";28787979]Mutta kun sanoit et juuri korkeasti koulutut nykyään valitsevat lapsettomuuden.. Siinä ei minusta ole järkeä :D[/QUOTE]Minusta siinä on paljonin järkeä. Noita tutkimustuloksia on selitetty mm. sillä, että korkeakoulussa (ja etenkin yliopistossa) opiskelevilla on monta vuotta aikaa rakentaa uraa, parisuhdetta, mielekkäitä harrastuksia, ystäväverkostoa, itsetuntemusta ja kokemuksia hyvästä aikuiselämästä. Otollinen aika tehdä lapsia jää kolmenkympin korville tai vielä paljon myöhemmäs, ja siinä vaiheessa monella on jo tarpeeksi perspektiiviä ja itsevarmuutta todeta, ettei lapsiperhe-elämä ole sitä, mitä itselleen haluaa, vaan nykyinen elämänpolku onkin se sopivin. Vanhemmuus kun ei ole läheskään kaikille mikään kutsumustehtävä.

Minusta siinä on paljonin järkeä. Noita tutkimustuloksia on selitetty mm. sillä, että korkeakoulussa (ja etenkin yliopistossa) opiskelevilla on monta vuotta aikaa rakentaa uraa, parisuhdetta, mielekkäitä harrastuksia, ystäväverkostoa, itsetuntemusta ja kokemuksia hyvästä aikuiselämästä. Otollinen aika tehdä lapsia jää kolmenkympin korville tai vielä paljon myöhemmäs, ja siinä vaiheessa monella on jo tarpeeksi perspektiiviä ja itsevarmuutta todeta, ettei lapsiperhe-elämä ole sitä, mitä itselleen haluaa, vaan nykyinen elämänpolku onkin se sopivin. Vanhemmuus kun ei ole läheskään kaikille mikään kutsumustehtävä.

No jos ei kolmikymppisenä ole jo tarpeeksi kerennyt toteuttaa itseään, bilettää ja nauttia vapaudesta niin hmm? Siinä vaiheessa (ja tytöillä aikasemminkin) kypsyy ajatus että oon jo saanu elää rentoa ja vapaata elämää ja kaipaa pysyvyyttä/merkityksellisyyttä. Voi miettiä haluanko kuuskymppisenä olla ehkä yksin jos puoliso on sairastunut ja kuollut? Ilman lapsenlapsia ja eheyden kokemusta. Ei kaikki ole vahinkolapsia ja vaikka monet ovatkin - he silti antavat vanhemmilleen saman ilon ja onnen.

Yhteistyössä