Miksi pitää imettää julkisesti jos on mahdollisuus mennä syrjään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Tiedän että tästä syntyy sota, mutta pakko silti kertoa oma mielipiteeni asiasta. Enkä sinänsä kaipaa ketjuun imetystä puolustavia kommentteja vaan ennemmin siitä, että miksei sitä voi tehdä piilossa/syrjässä.

Meillä kävi eilen pariskunta puolivuotiaan vauvan kanssa. Lapsen äiti imetti lapsen kolmesti, kaikilla kerroilla olohuoneessa. Viimeinen kerta oli meidän kaikkien nenän edessä. Istuimme muut siinä sohvalla ja hän siinä meidän edessä ja imetti. Yritin väkisin kääntää pääni pois ja sain melkein niskat kipeiksi.

Okei, ymmärrän sen että lapsonen tarvii ruokaa. Ja ymmärrän senkin että jos joku haluaa täysimettää. Ja ymmärrän senkin, että joku ei halua mennä julkisilla paikoilla esim. vessaan imettämään ja imetää siksi ravintolan pöydässä tms.
Mutta jos ollaan kylässä ja sillä on mahdollisuus mennä toiseen huoneeseen, niin miksi ei menisi?

En tiedä onko pään sisälläni jotain vialla, mutta minua vain etoo julki-imetys. Silti yritän ymmärtää niitä äitejä, jotka sen pakosta ravintolassa tms tekevät, mutta että miksi se pitää tehdä toisen kodissakin julkisesti, eikö voi mennä hieman syrjään?

Itsekin olen imettänyt omaa vauvaani, en tosin kuin 4 kk. Syy lopettamiseen oli se, että epäilin maidon aiheuttavan mahavaivoja - toisaalta en hetkeäkään nauttinut imettämisestä vaan se tuntui jotenkin oudolle pakkopullalle. Enkä koskaan imettänyt julkisesti. Minusta se vaan on jotenkin etovaa nähdä joku imettämässä vauvaansa.

Mutta pointsi siis ei ollut se, että miksi pitää julki-imettää vaan se, että jos on mahdollisuus mukavaan paikkaan piilossa, niin miksei voisi mennä syrjään? Kun kaikki eivät kuitenkaan pidä näkemästä, eli vauva lussuttamassa tissiä.

Mä en ainakaan ennen tätä palstaa ollut edes tajunnut, että imetystä voisi joku pitää jotenkin etovana. En siis osannut jakaa päässäni JULKI-imetykseen ja SALAimetykseen.

Ehkäpä ystäväsi ei vain ole lukenut äitiysfoorumeita ja tutustunut imetykseninhoilmiöön?

[QUOTE="riaa";24221229]Toivottavasti sinäkin menet nurkkaan tai toiseen huoneeseen syömään..Kun onhan se tosi etovaa katsoa kun sinä syöt.[/QUOTE]

Juu, meillä ainakin syödään keittiössä ei olohuoneessa.. :D

Joidenkin täytyy tehdä siitä sellainen show. Kai siitäkin jotain itsetyydystä joku saa kun suvun miehet kattelee vauvan tissin lutkutusta....

Itse menen aina syrjään ja rauhaan jos mahdollista, eli noin 99% tapauksista.

Pienellä vauvalla se imetys"hetki" voi kestää vaikka puol tuntia. Niin ihan oikeesti, jos olet kylässä, sinun pitäisi poistua seurasta puoleksi tunniksi, kun vauva tarvitsee tissiä? Nököttää jossain makkarissa yksikses, vieraassa paikassa, missä ei ole mitään tekemistä (lukemista, telkkua)?!? Ja toiset juttelee siellä mukavia?! Juu en ymmärrä mikä siinä niin kamalaa on, kun nykyään on hyvät imetysvaatteetkin olemassa, eikä rinnasta näy vilaustakaan jne...

[QUOTE="riaa";24221229]Toivottavasti sinäkin menet nurkkaan tai toiseen huoneeseen syömään..Kun onhan se tosi etovaa katsoa kun sinä syöt.[/QUOTE]

No luulen ettei monikaan haluaisi katsoa minun lutkuttavan tissimaitoa....

Vai oletko kuullut että esim. pullosta ruokittavat vauvat häädettäisiin pöydästä? minä en.

Ja minä taas en ymmärrä miksi pitäis mennä johonkin pois ihmisten silmistä. Siis kyllähän se nyt on ihan normaali asia ja kattelethan muun ikäisten ihmisten ruokailua ilmeisesti ongelmitta?

no kyllä on ärsyttävää ja ällöttävää kun pitää se tissi siihen esille lupsauttaa niin et koko löllerö varmasti näkyy!sit napataan tujusti kiinni tisusta ja työnnetään nielurisoihin asti:X
ah niin naiselliseti kaivetaan se iiiiiso,lyllyvä tissi sieltä paidan sisältä ja törkätään suuhun,ei väliä vaikka oltas kaupan kassalla tai hienossa ravintelissa,isoa lolloahan sinne on tultu katsomaan:X

Pienellä vauvalla se imetys"hetki" voi kestää vaikka puol tuntia. Niin ihan oikeesti, jos olet kylässä, sinun pitäisi poistua seurasta puoleksi tunniksi, kun vauva tarvitsee tissiä? Nököttää jossain makkarissa yksikses, vieraassa paikassa, missä ei ole mitään tekemistä (lukemista, telkkua)?!? Ja toiset juttelee siellä mukavia?! Juu en ymmärrä mikä siinä niin kamalaa on, kun nykyään on hyvät imetysvaatteetkin olemassa, eikä rinnasta näy vilaustakaan jne...

No voi kaamee. Onhan siellä sitä tekemistä että imetät vauvaa. Tai voinee ainakin pyytää jonkun lehden lainaksi tai pyytää että voiko laittaa esim. makkarin telkun tai radion päälle jos ei kestä ilman puoli tuntia.

Peesi! Ja ehkä tästä naisesta tuntuisi oudolta istua teidän makkarissa syöttämässä lastaan.. (erityisesti kun useille oma makkari on paikka,jonne vieraita ei haluta)

No kun tässä tapauksessa kyse ei ollut pienestä vauvasta ja toisekseen kyllä siinä vilahti.

Ja joku kirjoitti, että imettää silloin kun vauvalla on nälkä. Minähän jo sanoin, että ymmärrän tämän pointsin. Ei tätä tarvi tulla mulle todistelemaan. Vaan pointsi on se, että miksi se pitää tehdä siinä keskellä olohuonetta, kun muut istuvat puoliympyrässä edessäsi, miksei voi siirtyä hieman syrjään, ettei kaikkien niiden muiden tarvi vääntää päätä hassuun asentoon, ettei koko ajan tuijottaisi sitä mitä sieltä paidan helman alta näkyy...

Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;24221238:
Itse imetin silloin kun vauvalle nälkä tuli, paikasta riippumatta.

näin minäkin.
vuoden sai lapsi kaiken maidon rinnasta, oltiin missä tahansa. jos olin kylässä tai meillä oli vieraita, halusin seurustella niidne ihmisten kanssa, en kylässä kököttää koko aikaa makuuhuoneessa. vai yksin kotonako olisi pitänyt vuosi pysyä. turhahan se oli kylään lähteä, jos sielä pitää toisessa huoneessa olla vauvan kanssa koko ajan

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
No ei minulla varsinaisesti mitään julki-imettämistä vastaan ole, mutta häiritsee se kyllä hieman kun kaveri imettää lasta kahvipöydässä kun ovat kylässä.
Ensinnäkin pelottaa kun pöydällä on kuumia kahvikuppeja ja toisaalta ei tunnu luontevalta keskustella kun toinen koskettelee ja hieroo rintojaan siinä (tekee näin jostain syystä imettäessä?)
Sama sitten mikä ihmetytti kun olivat perheellä meillä kylässä, niin veti tissin paljaaksi ja alkoi olohuoneessa sohvalla vieressä istuen lypsämään käsin maitoa johonkin astiaan minkä toi mukana.
Minulla ei ole vielä lapsia niin en nyt sitten osaa sanoa, että onko nuo esimerkkini kovin tavattomia vai ihan normaalia.. Miestäkin kyllä tuo sohvalla lypsäminen häiritsi ja kehoitti sanomaan että siirtyisi toiseen paikkaan seuraavan kerran.

Tarjoillaanhan ravintoloissa ruokaakin vaikka kuinka epäsiisteile asiakkaille, toiset on jopa hui kauheaa reilusti ylipainoisia (palstalta olen oppinut sen olevan tavattoman ällöttävää). Ei kukaan aikuistakaan estä syömästä julkisesti, miksi siis lasta.
Henkilökohtaisena mielipiteenä, pariskunta istuu ravintolassa, vanhempien pöydässä keskustellessa lapsi hiljaa imee maitoa, mieluummin istun heidän viereensä kun viikon suihkukäynnit unohtaneen peruspentin jonka persvako näkyy ja joka mussuttaa ruokaansa suu auki.

Musta on hirveän surullista, että on menty niin "teolliseen" ja luonnosta vieraantuneeseen systeemiin, että lapsen ruokailu aiheuttaa inhon väristyksiä. Musta se on sääli ja surullista nimenomaan niille, jotka sitä inhoa kokevat. Mä toivon 100% että ihmiset katsovat mua silmiin, jos juttelevat mulle, eivätkä mun tissejäni, olivat ne missä vaan. Enkä takuulla mene mihinkään syrjään imettämään. Mikäli imettäminen Sinun kotonasi ei ole suotavaa, kerro se ennen kutsua. En takuulla tule ollenkaan. Odotan, että ystäväni, joiden luona kyläilen, hyväksyvät minut ja tapani ruokkia lastani. Tsiisus. Onpa nykyisin mennyt vaikeaksi tämäkin...

[QUOTE="vieras";24221303]Voihan imettämisestä tehdä shown jos niin haluaa. Itse en ole koskaan tavannut näitä show-äitejä, joita täällä jatkuvasti parjataan.
JA toiseksi PITÄÄKÖ SITÄ RINTAA KATSOA? Itse katson ihmisiä silmiin kun keskutelen EN RINTOIHIN![/QUOTE]

Joo, samaa ihmettelen, en ole koskaan tavannut tällaista imettäjää, jolla tissit liehuis täysin esillä estottomasti. Itse käytän, ja kaikki tuntemani imettäjät käyttävät imetyspaitoja, joista rinta ei näy laisinkaan vauvan ollessa rinnalla.

Itse olen 2 lastani imettänyt "julkisesti", niin että lapsi ja tissi on esim. harson alla. Minusta olisi todellä tylsää lähteä yksin pois vieraiden joukosta johonkin toiseen huoneeseen.

No minä nyt en ymmärrä että miksi teidän muiden piti istua siinä puoliympyrässä ja vain katsoa kun tämä äiti imetti vauvaansa? Imettäminen on minusta luonnollisempaa kuin se että sinäkin naisihmisenä tuijotit vieraasi tissiä! Itse imetän kylässäkin. Jos on isot juhlat menen syrjempään, mutta jos on vain talonväki paikalla tutussa kylässä niin imetän myös olohuoneessa. Harson laitan yleensä siihen päälle. Kuten vieraasikin imetti kolmesti kylässä oloaikanaan niin minäkin joudun usein tekemään. Ja se voi tarkoittaa sitä, että koko kyläily menee imettämiseen. Jos menee toiseen huoneeseen yksin vauvan kanssa istumaan koko vierailun ajaksi niin miksi kannattaisi edes mennä kylään.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
No jos ne tissit ja imettäminen on niiiiin luonnollista (siis myös sen vastapäisen keskustelukumppanin näkökulmasta) niin miksi äidit täällä sitten keuhkoaa että "mua pitää katsoa silmiin eikä tissejä kun imetän!!!1"

Onpas naurettavaa. Luulis että olisi sitten ihan luonnollista katsoa myös sitä imettämistä jos joku sun nokan edessä alkaa imettämään.

Yhteistyössä