Miksi pitää imettää julkisesti jos on mahdollisuus mennä syrjään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No onpa näitäkin ihmisiä jotka katsoivat pitkään kun imetin yleisessä hampurilaisravintolassa.

Istuttiin syrjässä ja imetin todella huomaamattomasti harson ja paidan avulla. Ulkopuoliset näkivät vain lapsen makaavan poikittain sylissäni. Kuitenkin yksi vanhempi nainen vilkuili koko ruokailun ajan paheksuvasti ja supatti miehelleen. Luultavasti arvasi että syötin, vaikka moni muua tätä ei huomannu tai siitä välittänyt.

Kaikkia ei voi miellyttää vaikka yrittäisikin. En itsekään näitä rinta paljaana olevia ymmärrä. Ihan kuin korostettaisiin että huomaattehan kaikki että minä imetän nyt. Musta se on ajattelematonta muita kohtaan. Mutta kuinka paljn ajatellaan nykyään muita, tai mietitään että loukataanko omilla teoilla muita.

Kyllä mua kuvottaa enemmän jos tyypit ahmii hampulaisia suunpielet kastikkeessa kuin sivussa harson alla imettävä äiti.

JOKU kysyi tuosta show-imettämisestä.. Miksi yleensä ihmiset korostavat tekojaan? (kailottavat ravintolassa/kaupassa tms seksiseikkailujaan tai perheongelmiaan..) TOISET VAAN OVAT HUOMIONHAKUISIA.
Uskallan silti väittää että moni imettäjä imettää mahdollimman huomaamattomasti..

[QUOTE="ihime";24221547]No kun täällä on kaikki vastaajat niitä jotka imettää harson alla tai kunnollisella imetyspaidalla - eli tehdään se ilman tissin vilauttelua! Niin onko tää nyt ok, vai onko tääkin iljettävää, voisko joku vastata siihen?![/QUOTE]

No Lue! Monesti sanottu että harvaa haittaa se että imettää jos siitä ei kerran mitään näy. Mutta se haittaa että kaivetaan se utare esiin kokonaan, siis nää henkilöt jotka ei varmaan ole kuulleetkaan imetyspaidoista tai harsoista.

höpöhöpö.. ennen vanhaan imettäminen oli luonnollista. nykyään on hyväksytympää pitää tissejä miesten leluina ja seksikkyytensä osoituksena, kun vauvan syöttämiseen tarkotettuna. aika paljo rintaa näkyy kesäsin ulkona naisten pienistä topeista, miksi se sitten on ok?

No ei oo todellakaan ennenkään imetetty vieraiden nähden, vaan se on pidetty erittäinkin yksityisenä tapahtumana, mitä se onkin. Ennenvanhaanhan toivottukin raskaus oli tila, joka pyrittiin peittelemään viimeiseen asti.

Sori nyt vaan, mutta siitä ei pääse mihinkään, että imetys on muutakin kuin lapsen ruokkimista eikä se, että tississä roikkuu vauva, poista tosiasiaa että se on kuitenkin tissi jota tässä kulttuurissa tulkitaan aina eroottisesti ja siinä saadaan mielihyvää molemminpuolisesta läheisyydestä ja ihokosketuksesta. Mikä sinällään on kaunis ja ihana asia, mutta kuuluu vähän syrjemmälle ihan yhtälailla kuin aikuisten ihmisten toistensa hyväily ja suukottelu (vaikkei siihen liittyisi mitään eroottistakaan).

Suurin osa ketjunu vastanneista ei näytä tajuavan tämän ketjun pointsia, niinkuin et sinäkään. En minä ole ketään pakottamassa kusiseen ravintolan vessaan imetykseen. Vaan että pakkoko se on tehdä siinä keskeisellä, paraatipaikalla - ilman suojaa ilman mitään, silleen että tissi näkyy puseron nostetun helman alta.

Ihan rehellisesti sanottuna minä en ole ennen eilistä ja tämän päiväistä ketjua tajunnut, että joku voi kokea imetyksen noin ahdistavana. Itse imetän nyt toista lastani ja olen imettänyt useasti myös julkisilla paikoilla. En todellakaan asettele harsoja eteen vaan imetän imetyspaisan ja rintaliivien avulla. Tissiu onsaattanut hetkeksi vilahtaa kerran jos toisenkin, mutta suurimman osan aikaa se on siististi piilossa.

Tuntuu uskomattomalta, että olen saattanut traumatisoida imetykselläni näin monia ihmisia. Ja kun miettii esim mitä televisio suoltaa sisuksistaan päivittäin. Ties montako tissiä y, jopa ihan mainoksissa. Ne ovat sitten ihan ok, muuta lapseni ruokkiminen ei ole? Kaikkea sitä oppii... On kyllä maailma outo, kun pitää häpeillä imetystä :(

Kamalaa jos pitäisi mennä jonnekin piiloon imettämään. Etenkin jos osaa tehdä sen vilauttelematta ylimääräisiä.

Tuollainen toiminta vain tuhoaisi koko imetyskulttuurin kokonaan, se olisi vain mystinen tabu joista vanhat mummot kertovat salamyhkäisesti "silloin 2000-luvulla oli vielä imettäjiä, mummoni aina kertoi miten jotkut kehtasivat julkisesti imettää.. minä en kyllä tuollaiseen usko, onneksi saatiin se lakiesitys läpi imetyksen rajoittamisesta ja määritelmä rintojen toiminnasta.." :mad:

Tuollainen toiminta vain tuhoaisi koko imetyskulttuurin kokonaan, se olisi vain mystinen tabu joista vanhat mummot kertovat salamyhkäisesti "silloin 2000-luvulla oli vielä imettäjiä, mummoni aina kertoi miten jotkut kehtasivat julkisesti imettää.. minä en kyllä tuollaiseen usko, onneksi saatiin se lakiesitys läpi imetyksen rajoittamisesta ja määritelmä rintojen toiminnasta.." :mad:

No ei kyllä todellakaan mummon aikoihin paljoa julkisesti imetetty kuin ehkä perhepiirissä. Hyvin kasvoivat lapset silti rintamaidolla.

Tosin silloin mammojen ei tarvinnutkaan luuhata missään kahviloissa tissejään esittelemässä kaikkia päiviä ja riepottaa vauvojaan mukana ympäri kyliä aamusta iltaan. Tää nykyinen imetyskulttuurihan tuntuu perustuvan pitkälti sille, ettei tarttis kotona käväistäkään saati ruokaa laittaa, kunhan menee menojaan viihdykkeestä toiseen ja heittää lennossa tissin suuhun. Sitähän vois vaikka pitkästyä jos joutuis ihan vaan sen vauvan kanssa olemaan, hui kamalaa, omassa kotonaan joskus.

En mä provosoidu koskaan mistään keskusteluista :) Se voi siltä näyttää, mutta musta nää on lähinnä huvittavia. Osittain myös hieman pelottavia, kun ei tiiä, onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä...

Lukematta ketjua...

Minä menen kylään tavatakseni ihmisiä. Niinpä jos vauvalle tulee nälkä, jatkan keskustelua ja imetän siinä samassa. Miksi ihmeessä menisin kylään nyhjöttääkseni vauvan kanssa yksin sivuhuoneessa? Voin olla yksin kotonakin.

[QUOTE="vieras";24221382]No jos ne tissit ja imettäminen on niiiiin luonnollista (siis myös sen vastapäisen keskustelukumppanin näkökulmasta) niin miksi äidit täällä sitten keuhkoaa että "mua pitää katsoa silmiin eikä tissejä kun imetän!!!1"

Onpas naurettavaa. Luulis että olisi sitten ihan luonnollista katsoa myös sitä imettämistä jos joku sun nokan edessä alkaa imettämään.[/QUOTE]

Niinpä. Ja sitäpaitsi, ei ihmisnaaraiden tissit ole todellakaan yksin vauvan ruokkimista varten, vaan ne ovat nimenomaan visuaaliseksi ärsykkeeksi kehittyneet niin valtavan suuriksi verrattuna mihin tahansa muihin nisäkkäisiin. Luonnotonta olla katsomatta jos niin voimakas visuaalinen ärsyke, kuin paljas rinta on lähellä. Mun puolesta saa imettää missä tahtoo, imettäminen on luonnollista, mut ihan tasan yhtä luonnollista on tuijottaa tissiä joka näkyy. Jos kokee sen kiusalliseksi, niin ei siinä auta muu kuin pitää peittävää paitaa ja imettää yksityisyydessä.

Ihan sama kuin hilluisi sukuelimet paljaana julkisella paikalla ja sit alkaisi kimittää kun ihmiset tuijottaa.

Mä mieluiten menen syrjään imettämään, mutta en vessaan tai mihinkään huonolle pallille nököttämään jos voi mukavasti sohvallakin istua. Se on kiva, jos kylässäki saa mennä johonki toiseen huoneeseen ees kohtuullisen mukavalle tuolille tai vaikka sängylle.

Mutta jos ei kehtaa kysyä, että voiko mennä...

Mä oon monesti miettinyt et eikö se ole lapsenkin kannalta parempi et menee vähän sivumpaan?Monasti nähnyt kun imetys menee ihan sirkustelemiseks kun vauva ei malta keskittyä muiden keskustellessa, naureskellessa jne..Sit vallankin tilanne menee epämiellyttäväks kun äiti tuskailee, vauva kiukkuilee ja muitten pitäs sit olla hiljempaa ja antaa imetysrauha.. :rolleyes: Ja ei, en tarkoita et kaikki tekee niin, mut turhan usein moiseen on törmätty..

• Tykkää
Reactions: röppö
Aikanaan kun itse imetin lastani niin ei mulla kyllä tullut mieleenkään imettää julkisella paikalla tai omassakaan olohuoneessa silloin kun meillä oli vieraita. Tai jos olimme esim. vanhempieni luona käymässä niin en imettänyt olohuoneessa jos isäni istui vieressä vaan menin sitten makkariin siksi ajaksi. Eikä todellakaan tullut mieleen imettää esim. miehen veljen tai siskon poikaystävän nähden...Ehkä mä olen sitten tosi huono äiti,mutta ainaki lapsestani kasvoi todella tyytyväinen ja fiksu :D kaikesta huolimatta...:D

[QUOTE="hymy";24221905]Aikanaan kun itse imetin lastani niin ei mulla kyllä tullut mieleenkään imettää julkisella paikalla tai omassakaan olohuoneessa silloin kun meillä oli vieraita. Tai jos olimme esim. vanhempieni luona käymässä niin en imettänyt olohuoneessa jos isäni istui vieressä vaan menin sitten makkariin siksi ajaksi. Eikä todellakaan tullut mieleen imettää esim. miehen veljen tai siskon poikaystävän nähden...Ehkä mä olen sitten tosi huono äiti,mutta ainaki lapsestani kasvoi todella tyytyväinen ja fiksu :D kaikesta huolimatta...:D[/QUOTE]

Joo ja varmaan myös vähän keskivertoa parempikäytöksisempi ja muut huomioon ottavampi :)

[QUOTE="vieras";24221712]No ei kyllä todellakaan mummon aikoihin paljoa julkisesti imetetty kuin ehkä perhepiirissä. Hyvin kasvoivat lapset silti rintamaidolla.

Tosin silloin mammojen ei tarvinnutkaan luuhata missään kahviloissa tissejään esittelemässä kaikkia päiviä ja riepottaa vauvojaan mukana ympäri kyliä aamusta iltaan. Tää nykyinen imetyskulttuurihan tuntuu perustuvan pitkälti sille, ettei tarttis kotona käväistäkään saati ruokaa laittaa, kunhan menee menojaan viihdykkeestä toiseen ja heittää lennossa tissin suuhun. Sitähän vois vaikka pitkästyä jos joutuis ihan vaan sen vauvan kanssa olemaan, hui kamalaa, omassa kotonaan joskus.[/QUOTE]

Taisit ymmärtää hieman väärin tekstini. Viittasin sillä kuvitteelliseen tulevaisuuteen, vaikka vuoteen 2130 ja porukka muistelee kauhulla tätä meidän nykyistä (2011) aikaamme :)

Mä en yhtään ymmärrä miksi sen äidin pitäisi mennä pois seurasta siksi aikaa kun imettää (pahimmassa tapauksessa 30min/kerta).. Samalla vaivalla voi sitten jäädä kotiin ja tulla mökkihöperöksi.. Ja miksi se "isäntä/emäntä" ei voi sanoa sille äidille suoraan että "sori, sun seuraa ei enää kaivata, kun olet tullut äidiksi. Painu kotiis imettämään"?

Mä en yhtään ymmärrä miksi sen äidin pitäisi mennä pois seurasta siksi aikaa kun imettää (pahimmassa tapauksessa 30min/kerta).. Samalla vaivalla voi sitten jäädä kotiin ja tulla mökkihöperöksi.. Ja miksi se "isäntä/emäntä" ei voi sanoa sille äidille suoraan että "sori, sun seuraa ei enää kaivata, kun olet tullut äidiksi. Painu kotiis imettämään"?

Voi jestas....

Ja vicylle ojennettakoon päivän marttyyri-kruunu! Ollos hyvä.

[QUOTE="riaa";24222322]Anna toinen mulle.. Vicy on meinaan oikeassa![/QUOTE]

Ja milläköhän tapaa vicy nyt oli oikeassa? Toinen vaihtoehto on väärinymmärryksen suomen mestaruus....

Ymmärrän kyllä aloittajaa, minä olen sen verran häveliäs että kylässä olllessani, jos en mene toiseen huoneeseen niin ainakin etsin syrjäisemmän paikan. Ihan vauvankin rauhoittumisen vuoksi haluan imettää rauhassa.

Jos isäntää/emäntää häiritsee tämä luonnollinen tapahtuma, voisiko harkita vaikka kysyvänsä imettävältä äidiltä tyyliin: "Haluaisitko mennä imettämään rauhassa tuonne makkarin puolelle?"
Mutta muutoin olen sitä mieltä, että imettäminen ystävien ympäröimänä mukavassa seurassa on täysin ok. Ei ole mikään pakko tuijottaa sitä tissiä...joka kuten keskustelussa on tullut ilmi, on useimmiten harson tai paidan peitossa...

Yhteistyössä