Tunnistan itseni sinun käytöksestäsi ja mies muistuttaa ihan exääni. Kesti todella kauan, ennen kuin käskin itseni irrottautua exästäni. Joku kumma veto siinä vain oli, vaikka seksi ei ollut kummoista, kohtelu oli huonoa (ellei oteta mukaan paria "esiintymistapausta", jolloin minä olin NIIIIN tärkeä ja ihana - piti muille näyttää) ym. negatiivista. Pettämistä mm.
Kerronpa vaan, miten mitä toimin, kun lopulta sain siihen voimia.
Yritin keskustella, saada tietää, missä mennään, mitä mies haluaa, ei onnistunut. Tunsin itseni (hän sai minut tuntemaan) hulluksi vainoharhaiseksi ämmäksi. Hän meni ja tuli miten itse halusi, ottamatta huomioon minua ja tarpeitani. Lopulta sanoin, että ota tai jätä (olimme kihloissa), mä en enää kestä hänen huonoa kohteluaan ja ikuista valehtelua. Hän lähti.
Heti hänellä oli toinen nainen kainalossa. Kestihän sitä pari kuukautta. Sitten tapasimme sattumalta. Mies tuli luokseni anteeksipyydellen ja anellen; nyt hän oli se, joka halusi yhteistä kotia, mennä naimisiin, olla uskollinen ja rakastava puoliso. Hän ei ole koskaan rakastanut ketään niin kuin minua jne jne.
Tämä tietysti imarteli minua, mutta olin hänen takiaan ihan rikki, kävin terapiassa ym. Sanoin, että ennen kuin edes ajattelen asiaa, meidän (tai hänen) oli mentävä parisuhdeterapiaan, senkin lupasi hoitaa ja tilata ajan. Meni pari viikkoa, hän soitti - ei pystykään menemään terapiaan. Sanoin, että selvä se, ei sitte, itsehän päätät. Käytiin kuitenkin pari kertaa ulkona syömässä, jossain tapahtumissa - kavereina.
Tapasin sitten nykyisen mieheni ja kerroin tästä exälle (kun hän pyysi ulos). Siitähän "riemu" syntyi. Ex oli ihan sekaisin, tekstaili ja soitteli vähän väliä, ajeli taloni ohi tarkastelemassa, kuka on milloinkin paikalla, kävi nykyisen miehen kodin luona toisessa kaupungissa (meilasi, että oli käynyt tarkistamassa, missä mies asuu), soitti nykyisen miehen työpaikalle (tunsi sieltä jonkun) ja kyseli jotain "likaista" nykyisestäni. Nämä keksityt jutut sitten syötti minulle "ollen huolissaan minusta". Siis sama mies, joka piut paut välitti minusta ja hyvinvoinnistani vielä ½ vuotta aiemmin. Tätä kesti varmaan 3-4 kk.
Sanoin hänelle monta kertaa, että mitään hän ei saavuta tuolla käytöksellään, pahentaa vain asiaa. Lopulta hän lopetti. Pari kertaa ollaan törmätty, hän on tentannut, miten menee, ja vastaan, että loistavasti!!
Opetus Juulialle: Sinä selviät. Mieti, haluatko elää vielä tuollaisessa suhteessa? Onko mies edes sen arvoinen, että saisi sinulta mitään viestiä enää. Älä kysele. Anna olla. Vedä henkeä ja jatka eteenpäin. Niin minä tein, ja olen vihdoin onnellinen annettuani pompottaa itseäni 5 pitkää ja tuskallista vuotta exän kanssa. Nyt uutta suhdetta on kestänyt kaksi vuotta ja kertaakaan mies ei ole minua loukannut, arvostaa minua ja saan olla ihan oma itseni niinkuin hänkin.
Kyllä se aurinko paistaa vielä sinullekin, Juulia!