Miksi pitäisi käydä töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hei, etkö tiedä, että SWOT on kapitalistinen analyysitool? hyi sua, miten semmosta voit käyttää?! ja muutenkin mua naurattaa sen käyttö johonkin muuhun ku pisnekseen. muista sitten, että lastesi onnellisuus voi koostua ERI asioista kuin sinun, joten annahan heidän tehdä omat valinnat. vaikka oletkin henkisen herätyksen saanut, musita että ihmisen olemassaolon tarkoitus on myös elää tätä elämää, jonne olemme syntyneet, ottaa siitä maksimaalinen ilo irti ja elää maallinen elämä maallisesti. henkinen minä kyllä siinä samalla kehittyy.

Miten sinä sitten teet päätöksesi omaa ja lastesi elämää koskevissa suurissa asioissa? SWOT on pelkkä työkalu, jota voi käyttää moneen asiaan. Onkohan sinulla tietämystä kyseisestä työkalusta? Onnellisuus koostuu eri ihmisillä eri asioista, tiedostan tämän hyvin. Onnellisuus on päämäärä. Jotta siihen päästään, täytyy tiedostaa tunteensa ja eri tekojen vaikutukset tunteisiin. SWOT analyysissä nämä otetaan loogiseen tarkasteluun parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hei, etkö tiedä, että SWOT on kapitalistinen analyysitool? hyi sua, miten semmosta voit käyttää?! ja muutenkin mua naurattaa sen käyttö johonkin muuhun ku pisnekseen. muista sitten, että lastesi onnellisuus voi koostua ERI asioista kuin sinun, joten annahan heidän tehdä omat valinnat. vaikka oletkin henkisen herätyksen saanut, musita että ihmisen olemassaolon tarkoitus on myös elää tätä elämää, jonne olemme syntyneet, ottaa siitä maksimaalinen ilo irti ja elää maallinen elämä maallisesti. henkinen minä kyllä siinä samalla kehittyy.

Miten sinä sitten teet päätöksesi omaa ja lastesi elämää koskevissa suurissa asioissa? SWOT on pelkkä työkalu, jota voi käyttää moneen asiaan. Onkohan sinulla tietämystä kyseisestä työkalusta? Onnellisuus koostuu eri ihmisillä eri asioista, tiedostan tämän hyvin. Onnellisuus on päämäärä. Jotta siihen päästään, täytyy tiedostaa tunteensa ja eri tekojen vaikutukset tunteisiin. SWOT analyysissä nämä otetaan loogiseen tarkasteluun parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi.

hei, teen työkseni analyysejä firmoista muun muassa käytän SWOTtia, joka ei ole kattava ilman STEEPLE analyysiä. pelkkä SWOT ei kerro mitään, se jää tyhjäksi ja irtonaiseksi sellaisenaan ilman toimintaympäristön analyysiä. onnelisuuden kartoittamiseksi käytän itse MIND MAPpiä. se toimii, koska se sinäänsä jo ottaa huomioon taustat ja ympäristön. SWOT ei ole mikään hyvä tool, sori vaan. tiedän mistä naputan.

hei, teen työkseni analyysejä firmoista muun muassa käytän SWOTtia, joka ei ole kattava ilman STEEPLE analyysiä. pelkkä SWOT ei kerro mitään, se jää tyhjäksi ja irtonaiseksi sellaisenaan ilman toimintaympäristön analyysiä. onnelisuuden kartoittamiseksi käytän itse MIND MAPpiä. se toimii, koska se sinäänsä jo ottaa huomioon taustat ja ympäristön. SWOT ei ole mikään hyvä tool, sori vaan. tiedän mistä naputan.

STEEPLE ei käy enää elämänpolun analysointiin. Pelkkä SWOT irrallisena ei sovi, mutta minulla se on toiminut hyvin osana päätöksentekoa. Tietenkin SWOT ristikkoon laitettavat asiat poikkeavat suuresti yrityksen vastaavasta, mutta toimintaperiaate on sama.

Mind Mapin käytöstä haluaisin kuulla lisää, miten käytät sitä oman elämäsi hallintaan päätösten teossa? Taustatutkimuksen tekoon se käy hyvin ennen SWOT:ia, mutta minusta pelkkä Mind Map jää hieman vajaaksi ilman jatkoa.

STEEPLE ei käy enää elämänpolun analysointiin. Pelkkä SWOT irrallisena ei sovi, mutta minulla se on toiminut hyvin osana päätöksentekoa. Tietenkin SWOT ristikkoon laitettavat asiat poikkeavat suuresti yrityksen vastaavasta, mutta toimintaperiaate on sama.

Mind Mapin käytöstä haluaisin kuulla lisää, miten käytät sitä oman elämäsi hallintaan päätösten teossa? Taustatutkimuksen tekoon se käy hyvin ennen SWOT:ia, mutta minusta pelkkä Mind Map jää hieman vajaaksi ilman jatkoa.

mind mapin saa toimivaksi tekemällä siihen eriarvoisia asioita. arvottamalla heti siihen asiat, saa itselleen selväksi, mikä on oikeasti tärkeää. tokikaan en varmaan saa siitä kaikenkattavaa, mutta päätöksenteossa se auttaa, jos on tiukka paikka. mulla on nytkin mind map tuolla laatikossa, koska piti talvella laittaa asioita tärkeysjärjesykseen. siihen voi lisätä loputtomasti tasoja, esim asioiden taustatekijöitä ja korrelaatioita, jotka ovatkin mielenkiintoisia. googleta, varmaan löytyy ainakin enkuksi teko-ohjetta ja sitä voi sitten soveltaa aivan loputtomasti. minusta toi swot on niin litteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Tässä arvot joita lapsillesi opetat: Laiskuus, itsekkyys, lapsellisuus, sellainen elämä ettei oteta vastuuta itsestä ja omasta toimeentulosta kuten aikuisten kuuluu. Ei voida olla lapsia ikuisesti ja vain tehdä mikä on KIVAA ja mikä tekee MUT onnelliseksi. Aikuinen joutuu tekemään ikäviäkin asioita ja sekin on tärkeää opettaa lapselle, että on arkea ja työtä sen kaiken muun kivan lisäksi.

Vastuu pitää ottaa omasta elämästään ja itsestään. Opetan lapset aina miettimään tekojaan. Mitä he saavat siitä ja mitkä ovat pitemmän tähtäimen vaikutukset? Mitkä ovat heidän motiivinsa kyseiseen tekoon? Eli itsetietoisuutta ja logiikkaa. Suurimmissa päätöksissä käytän apuna SWOT analyysiä, miten tekoni vaikuttavat elämääni. Asetin jo nuorena 90-luvulla itselleni päämääräksi elää elämäni niin, että elämäni kokonaisonnellisuus olisi mahdollisimman korkea.

Mikset sitten jätä ottamatta vastaan yhteiskunnan tukia? Opettelisit olemaan oikein omavarainen ja elämään harmoniassa luonnon kanssa ilman yhteiskunnan byrokraattisia rattaita ja paperisotia. Kyllä Äiti Maa vai Gaia vai mikä se oli, tukee sinua valitsemallasi tiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja OmitinenOtus:
-Sitä hävettävää on olla sosiaalipummi että:

Ttt on tarkoitettu hetkellisesti käytettäväksi, esim. jonkun onnettomuuden; tulipalon, työttömyyden tmv äkillisen tilanteen yllättäessä.

Sitten *"oikean avun tarpeessa" olevat jäävät paitsi, koska eivät osaa tai jaksa olla yhtä häikäilemättömiä kuin pummit.

-Ja toinen joka minua henkilökohtaisesti kiehuttaa: Kuten otsikko kertoo:

On liikaa terveitä (en tiedä sinusta, ehkä olet ehkä et) ihmisiä, jotka eivät viitsi käydä töissä, ja kuluttavat yhteiskunnan rahoja. Ja jopa leuhottavat sillä kuinka helppoa ja mukavaa plaa plaa.

Ja sitten on tällaisia minunkin kaltaisia ihmisiä, joilla olis halu tehdä työtä ja elättää ittensä, mutta...

Pitkä lista sairauksia on vienyt työ ja toimintakyvyn jo nuorena, alle kaksikymppisenä, mutta silti tällä yhteiskunnalla ei ole mitään annettavaa. Ne verorahat se on iloiten ottanu vastaan jotka on pitäny palkasta maksaa ku on henkensä pitimiksi pitäny käydä töissä.

Mutta nyt kun sitä työkykyä ei ole, eikä tule, niin lekurit yms luulee että uudelleenkouluttamalla tästä saadaan vielä veronmaksaja. Mitään tukiaisia ei tipu vaikka kaiketi ne kuuluis. MUTTA kun olet niin nuori niin ei eläkkeestä puhutakkaa ennenku on ihan kaikki tiet kokeiltu.

Eikä riitä kerta eikä kaksi uudelleenkoulutusta. Varmaan riepotelllaan niin kauan että henki menee niin saadaanpa yks kuluerä pois että voidaan juopot ja pummit pitää leivän (pullon) syrjässä kiinni.

Eli on se vaan todella loistava asia että joillakin on kotoa opittu malli olla itse vastuussa itsestään taloudellisesti ja muutenkin!

Olen terve ja luultavasti pysynkin terveenä. Ja kyllä niitä tukia riittää samalla tavalla tarpeessa olevillekin. En ole juoppo, yhteiskunnan elätti olen. Täälläpäin on yhä paljon työttömyyttä, eikä töitä riitä edes kaikille halukkaille. Mikä minä olen viemään työn sellaiselta, joka tulisi siitä onnelliseksi. Minun onnellisuus ei kasvaisi työstä yhtään, luultavasti vähenisi. Paikkakunnan kirjastopalveluja käytän paljon ja samoilen metsissä ihan ilmaiseksi, joten harrastukseni eivät vie rahaa juuri ollenkaan. Vaatteeni ostan kirppareilta, ruokani on suurelta osin viimeisen myyntipäivän tuotteita. Joten ekologiselta kannalta ajatellen elän hyvin. Olen vastuussa vain itselleni, perheelleni ja äiti Gaialle.

Haluat ärsyttää ja onnistut siinä. Túkia EI todellakaan riitä samalla tavalla tarpeessa olevillekin, varsinkaan kun kaltaistesi joukko kasvaa.

Ole vaan onnellinen, toivon hartaasti että joskus tulisi ryhdistäytyminen noissa tuki-asioissa niin että huvikseen tuilla elävät joutuisivat "pakkotyöhön", ts. tekemään töitä ruokansa eteen.

kasvattaisi ehkä työhaluja.

Mutta yhteiskunnan mädännäisyys taitaisi kostautua siinäkin, ja kieroimmat venkoilisivat edelleenkin.

Työ on minulle itseisarvo. Olen saanut sossustakin kyllä toimeentukea, enkä sitä häpeä. Olin samaan aikaan 2 työpaikassa, extraamassa ja siivoamassa 2 päivänä viikossa. Palkka riitti joko elämiseen tai vuokraan. Sain siis sossusta rahaa jompaan kumpaan.

Ei olisi tullut silti mieleenkään lopettaa töitä vaikka työ oli todellakin "paskahommaa" ja vastenmielistä minulle. helpommalla olisin päässyt olemalla tekemättä mitään ja olisin saanut saman rahan sossusta. Työ on kuitenkin mahdollisuus itsensä elättämiseen ja kaikesta työkokemuksesta on aina jotain hyötyä. :)

mind mapin saa toimivaksi tekemällä siihen eriarvoisia asioita. arvottamalla heti siihen asiat, saa itselleen selväksi, mikä on oikeasti tärkeää. tokikaan en varmaan saa siitä kaikenkattavaa, mutta päätöksenteossa se auttaa, jos on tiukka paikka. mulla on nytkin mind map tuolla laatikossa, koska piti talvella laittaa asioita tärkeysjärjesykseen. siihen voi lisätä loputtomasti tasoja, esim asioiden taustatekijöitä ja korrelaatioita, jotka ovatkin mielenkiintoisia. googleta, varmaan löytyy ainakin enkuksi teko-ohjetta ja sitä voi sitten soveltaa aivan loputtomasti. minusta toi swot on niin litteä.

Toki Mind Map auttaa päätöksenteossa, sillähän saa taustatekijät etsittyä. Mutta varsinaisesti itse päätöksentekoon en saa sitä kunnolla sovellettua. SWOT analyysi on hyvä silloin, kun halutaan valita kahdesta vaihtoehdosta. Esimerkiksi otanko tämän työpaikan vastaan? Grid analyysi on taas pätevä silloin, kun pitää valita monesta vaihtoehdosta.

Esimerkiksi kuvitellaan tilanne, jossa nuoren pitää päättää minne hän lähtee opiskelemaan. Mind Mapin avulla löydetään kiinnostuksen kohteet eli saadaan selville vaihtoehdot. SWOT ei käy tähän enää, koska vaihtoehtoja on liikaa. Tarkoititko tätä, kun sanoit SWOTtia liian litteäksi? Grid analyysi taas tarjoaa selkeän taulukon, josta näkee kokonaiskuvan. SWOT auttaa kylläkin jokaisen yksittäisen valinnan puolien etsimisessä.

Tosin on varmasti eroja, mikä menetelmä käy millekin ihmiselle. Ihmisillä on kuitenkin erilaisia ajattelutapoja. Joillekin luova ajatelu käy tiukan loogista ajattelua paremmin.

Mikset sitten jätä ottamatta vastaan yhteiskunnan tukia? Opettelisit olemaan oikein omavarainen ja elämään harmoniassa luonnon kanssa ilman yhteiskunnan byrokraattisia rattaita ja paperisotia. Kyllä Äiti Maa vai Gaia vai mikä se oli, tukee sinua valitsemallasi tiellä.

Ei Äiti maata kiinnosta yhtään yksittäisen ihmisen tekoset sen enempää kuin yksittäisen oman solunsa toiminta. Yhteiskunta rajoittaa toimintaani ja elän sen rajoitusten alla, joten voin ottaa hyvillä mielin sen tarjoamat tuet vastaan. En riko lakeja vaan tyydyn siihen, mitä lait minulle tarjoavat.

Ap:n jutut kuulostavat kaksikymppisen pilvenpössyttelijän jutuilta :laugh:

Kyse on myös yhteisöstä. Nyt kun olet aikuinen (ilmeisesti ainakin iän puolesta?), on valitettavasti sinun vuorosi olla meidän kaikkien muiden terveiden ja työkykyisten ihmisten kanssa niitä, jotka auttavat oikeasti huono-osaisia, sairaita jne. käymällä töissä ja kartuttamalla verovaroja. Ajattelusi on läpeensä itsekästä ja tosi lapsellista.

Ei Äiti maata kiinnosta yhtään yksittäisen ihmisen tekoset sen enempää kuin yksittäisen oman solunsa toiminta. Yhteiskunta rajoittaa toimintaani ja elän sen rajoitusten alla, joten voin ottaa hyvillä mielin sen tarjoamat tuet vastaan. En riko lakeja vaan tyydyn siihen, mitä lait minulle tarjoavat.

Onpa se kova vaiva elää lakien mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ap, millaisia palveluja sinä käytät? Millaisien työssäkäyvien ihmisten kanssa olet tekemisissä?

Kirjasto, lapsen koulu, terveydenhoito, toimeentulotukivirasto, kela ja kaupat tulevat ensimmäisenä mieleeni. Lisäksi on palveluja, joiden edustajia en suoraan kohtaa. Näitä ovat sotilaat, poliisit ja maanviljelijät muiden ohessa. En juurikaan eroa tältä osin muista perheellisistä. En ole mikään takametsien hippi tai kommuunissa asuva talonvaltaaja. Et erottaisi minua mitenkään normaalista työttömästä, ellei sitten lasketa iloista ilmettä mukaan (En sano ettei vastentahtoisilla työttömillä olisi iloista ilmettä).

Ap, millaisia palveluja sinä käytät? Millaisien työssäkäyvien ihmisten kanssa olet tekemisissä?

Kirjasto, lapsen koulu, terveydenhoito, toimeentulotukivirasto, kela ja kaupat tulevat ensimmäisenä mieleeni. Lisäksi on palveluja, joiden edustajia en suoraan kohtaa. Näitä ovat sotilaat, poliisit ja maanviljelijät muiden ohessa. En juurikaan eroa tältä osin muista perheellisistä. En ole mikään takametsien hippi tai kommuunissa asuva talonvaltaaja. Et erottaisi minua mitenkään normaalista työttömästä, ellei sitten lasketa iloista ilmettä mukaan (En sano ettei vastentahtoisilla työttömillä olisi iloista ilmettä).

Niin, monet palvelut kelpaavat sinulle, niitä tuottavat ihmiset, jotka käyvät työssä, eivät kaikki vain saadakseen rahaa itselleen, vaan myös varmasti osaksi siksi, että he tahtovat auttaa ihmisiä. Eikö sinusta tunnu, että sinunkin olisi hyvä jollakin lailla osallistua? Mikä on sinun panoksesi tämä yhteiskunnan pyörittämiseen? Tai jos tämä puoli ei sinua kiinnosta, niin miten ajattelit, että saisit nuo kaikki tarvimasi ja käyttämäsi palvelut, jos muillakin olisi sinun asenteesi työntekoa kohtaan? Luulen, että ajattelet, että ihan sama, ei kaikki kuitenkaan tee kuin sinä, vaan tekevät työtä, josta minä pääsen kyllä aika pian päättelemään, että sinä olet hyväksikäyttäjä.

Kyse on myös yhteisöstä. Nyt kun olet aikuinen (ilmeisesti ainakin iän puolesta?), on valitettavasti sinun vuorosi olla meidän kaikkien muiden terveiden ja työkykyisten ihmisten kanssa niitä, jotka auttavat oikeasti huono-osaisia, sairaita jne. käymällä töissä ja kartuttamalla verovaroja. Ajattelusi on läpeensä itsekästä ja tosi lapsellista.

Kyse onkin, miksi yksilön ei tulisi olla itsekäs. Siis silloin kun hän ei ole lyhytkatseisen itsekäs? Autan muita, koska tulen siitä hyvälle mielelle. En siksi että se on velvollisuuteni. Lapset ovat onnellisempia kuin aikuiset, joten miksi emme ottaisi heistä mallia soveltuvin osin?

Myönnän että ajatteluni on läpeensä itsekästä. Silti minua pidetään mukavana ja auttavaisena. Toimintani ei ole yleisesti ottaen itsekästä, jos ei oteta tätä loisimista lukuun. Silti motiivini ovat itsekkäät, oman onnellisuuteni ylläpitäminen. Tulen onnelliseksi, kun näen toisen kasvoilla hymyn tai kun puolustan jotakin kiusattua. Siksi autan heitä. Tämä on sitä itsetuntemusta, se että tietää miten teot vaikuttavat omiin tunteisiin.

Luulen, että ajattelet, että ihan sama, ei kaikki kuitenkaan tee kuin sinä, vaan tekevät työtä, josta minä pääsen kyllä aika pian päättelemään, että sinä olet hyväksikäyttäjä.

Tämä on oikea vaihtoehto. Yhteiskunta sallii pienen määrän vapaamatkustajia ilman romahtamista. Nuo ekologiset seikat tulevat mukavana bonuksena. Ainoat tähän mennessä elämäntapaani vastustavat seikat ovat olleet tunneseikkoja tai vetoamista ajatteluun, että mitä jos kaikki tekisivät samalla tavalla. Tähän mennessä täällä näyttäisi olevan paljon velvollisuusetiikan kannattajia.

Toiminta voi näyttää samalta, mutta perusta on muualta. Ainakin tapaamani pilvenpössyttelijät ovat olleet äärimmäisen epäloogisia ja tunteellisia.

Tämä on oikea vaihtoehto. Yhteiskunta sallii pienen määrän vapaamatkustajia ilman romahtamista. Nuo ekologiset seikat tulevat mukavana bonuksena. Ainoat tähän mennessä elämäntapaani vastustavat seikat ovat olleet tunneseikkoja tai vetoamista ajatteluun, että mitä jos kaikki tekisivät samalla tavalla. Tähän mennessä täällä näyttäisi olevan paljon velvollisuusetiikan kannattajia.
Okei, minulle passaa oikein hyvin, kun myönnät että toimintasi perusteet ovat itsekkäät ja minun näkökantani mukaan moraalittomat. =)

Mä kyllä haluaisin ruveta elämäntapaintiaaniksi. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän on hinku hypätä pois tästä oravanpyörästä. Lapsuudenystäväni teki niin jo nuorena, mutta huonolla menestyksellä. Osti mökkipahasen maalta ja alkoi itse kasvattaa ruokansa. Välttämättömien menojensa maksamiseksi rakensi kitaroita. Valitettavasti ne kitarat olivat hyviä ja tilauksia tuli yhä enemmän ja enemmän. Piti palkata apuvoimia kitaroita tekemään ja 10 vuotta ekotekonsa jälkeen hän huomasi olevansa kitaroita valmistavan yrityksen toimitusjohtaja, jolla aika ei tahtonut riittää enää muuhun kuin työntekoon :laugh:

mä elin vuosikaudet tt.lla kun ei jaksanut/pystynyt tekemään töitä tai opiskelemaan, joten pystyn jotenkin ymmärtämään ap.ta. Tosin mulla oli tuolloin sen verran paha huumeonglema, etten olis kyennyt mihinkään töihin, eikä mua olis mihinkään otettukaan.
Tätä nykyä opiskelen (yhteiskunnan elättinä siis edelleen) ja nostan myös toimeentulotukea, koska en aiempien törttöilyjeni vuoksi saa opintilainaa (luottotiedot meni).
Nyt mun on kuitenkin vaikea käsittää sitä, että joku haluaa vaan lorvailla, mulla kyllä menis mielenterveys siinä puuhassa. Valmistumisen jälkeen aion todellakin mennä töihin, toivon, että joskus tulis aika, että voisin seisoa omilla jaloillani, eikä aina tarttis kituuttaa noiden tukien armoilla. Jos saan joskus töitä omalta alaltani niin työnteko ei todellakaan tule olemaan mitään ikävää raatamista...koska valmistun maailman hauskimpaan ammattiin....

Luulen, että ajattelet, että ihan sama, ei kaikki kuitenkaan tee kuin sinä, vaan tekevät työtä, josta minä pääsen kyllä aika pian päättelemään, että sinä olet hyväksikäyttäjä.

Elämäntapasi perustuu myös ajatukselle, että työnteko on yksiselitteisesti ikävää ja onnellisuutta vähentävää? Kaikille se ei ole kuitenkaan niin. Joillekin työ voi olla samalla esim rakas harrastus. Tai että vaikka työ voi olla 80% ehkä arkistakin puurtamista, mutta se 20% antaa niin paljon, että sitä haluaa tehdä. Ihan kuin elämä yleensä. Ei voi vain kaapia kermoja päältä joka kohdassa niin kuin sinä yrität tehdä. Opetatko lapsillesikin, ettei mitään tarvitse tehdä, mikä ei kiinnosta tai ei ole KIVAA? Tai ettei työstä tai vaivannäöstä saa itselleen mitään palkitsevaa?

On työstä vaivaa, mutta iloakin. Jotkut saavat työstä (kuten minäkin) onnistumisen iloa, oppimisen ja kehittymisen iloa ja kohonnutta itsetuntoa. Sinulla ilmeisesti kaikki kokemukset työstä ovat olleet negatiivisia?

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Ap vaan muistaa sen että jos hänen kaltaisensa vapaamatkustajat lisääntyvät, ei meillä tulevaisuudessa ole enää tällaisia tukia tai ilmaispalveluita.

Eikä tarvitse edes lisääntyä, koska veronmaksajien joukko suhteessa eläkeläisiin supistuu joka tapauksessa niin paljon, ettei tulevaisuudessa tuet ole läheskään tätä mitä ne nyt ovat. Kannattaisi lapsille kuitenkin opettaa jokin plan B sen varalle, ettei aina ole joku muu elättämässä.

Mun mielestä kukin saa käydä töissä tai olla käymättä, koska kerran on järjestelmä, joka sen töissä käymättömyydenkin mahdollistaa. Jos joku haluaa elää niin vähällä rahalla, se on mulle ookoo. Se lappujen täyttely kyllä käykin ihan työstä. Mä saan kyl puolipäivätyöllä enemmän, ku jos hakisin korvauksia.

Mut en mä tajua, miksi ihmiset on vihasia siitä, et joku ei halua mennä töihin. Jos tulee kerran sillä toimeen, niin se on ihan oma asia. täällä on kuitenkin kaikille samat säännöt, et kateellinen ei kannata olla. Voihan sitä sit itekki ruveta työttömäks, jos jonkun työttömyys rassaa.

Yhteistyössä