miksi raskaanaolevat jäävät turhaan sairaslomalle kovin helposti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olin liki loppuun asti työssä suljetulla osastolla kummankin tytön odotusaikana eikä sairaslomia ollut.Taisin lopulta jäädä kummankin tytön kohdalla noin viikkoa ennen saikulle ennenkuin äitiysloma alkoi

Minä jäin ekassa raskaudessa sairaslomalle rv27 paikkeilla, vaikka mulla ei mitään muuta fyysistä vaivaa ollutkaan kuin väsymys, mutta mä en enää jaksanut sitä yötyötä ja alkoi jo hieman pelottamaankin, että jos jotain käy.
Tässä toisessa jäin saikulle rv26 paikkeilla ja nyt mulla oli iskiaskipua ja töissä olisin jatkanut, jos vain olisin pystynyt, tosin työkaverit oli mulle jo viikkoja hokeneet, että mitä sä vielä täällä teet, kun tein niskalimassa töitä. Sitten yhtenä päivänä päätin itse, että ei tästä enää tule mitään, kun iskiaskipu on niin kova, että ei tahdo rappuja edes päästä alas ja soitin neuvolaan ja sainkin lääkäriajan jo seuraavalle päivälle.

Sitten kun hain lisää saikkua, niin eka lääkäri totesi, että etkö nyt kuitenkin voisi yrittää ja kysy nyt vielä onko sinulle helpompaa työtä ja kun soitin pomolle, niin se totesi, että voisihan hän pariksi viikoksi jotain keksiä, mutta siinä ei ole mitään järkeä ja sinä olet tehnyt ihan tarpeeksi nyt töitä, että ota ihan rauhassa. Ja normityöhön en siinä vaiheessa olisi pystynyt, kun pienessäkin kävelyssä iskias alkoi vaivata, vasta nyt kun olen jo äitiyslomalla, niin tuo iskiasvaiva on hävinnyt.

[QUOTE="vieras";22246869]Luuleks olevas ainoa? Hanki Tenoja.[/QUOTE]

No aika monessa työpaikassa pääsee käymään vessassa silloni kun siltä tuntuu, mutta ajelepa polkupyörällä ja ramppaa rappukäytävissä pari-kolmetuntia putkeen, niin ettet todellakaan pääse vessaan.

Hih, mulla vauva painoi hermoon niin pahasti, että jouduin turvautumaan välillä pyörätuoliin kun jalat petti alta. Ja saikkarille jouduin, eipä tuo haitannut pomoa kun minä se pomokin olin. Mutta sekin oli varmaan ihan turha sairasloma, vai mitä?

[QUOTE="hihi";22246944]Hih, mulla vauva painoi hermoon niin pahasti, että jouduin turvautumaan välillä pyörätuoliin kun jalat petti alta. Ja saikkarille jouduin, eipä tuo haitannut pomoa kun minä se pomokin olin. Mutta sekin oli varmaan ihan turha sairasloma, vai mitä?[/QUOTE]

Jos susta jalkojen pettäminen alta on yhtä turha saikun syy kuin vauvan potkut niin ehkä seuraava saikku olis aiheellinen korvien välin sairauden takia.

Miksi niin monella nousee niskakarvat pystyyn tästä asiasta? Oikeassahan ap on. JOTKUT hakevat s-lomaa raskauden varjolla, vaikka olisivat työkykyisiä. Itse jouduin jäämään rv 28 saikulle ä-lomaan asti päivittäisten supistelujen ja lyhentyneen kohdunkaulan takia. Työni on fyysisesti raskasta. En minä silti villat pystyssä ole, koska saikkuun oli peruste. Mutta jos syy olisi ollut tyyliin, ai mua supisti kerran eilen, nyt tää varmaan syntyy, niin silloin kyse olisi ollut lorvilomasta.

Ite jäin sairaslomalle rv.30 supistuksien vuoksi... Sen verran tuskanen oli olo ja varmasti näky jo naamastakin että sain onneks saikkua... Poika synty sitten onneks vasta 41+3 mut kyllä se säikäytti...

Peesi ap:lle. Mun työkaveri ei ole ollut kuin muutaman päivän töissä raskauden puolivälin jälkeen. Tekee kevyttä toimistotyötä joka kuulemma on liian raskasta... mutta jaksaa kyllä Hulluilla Päivillä yms. ravata päivästä toiseen. Eikä tuntien autossa istuminen haittaa yhtään....

Itse olen onneksi pysynyt terveenä ja hyvässä kunnossa kaikki neljä raskauttani, ilman yhtään sairauslomapäivää.

[QUOTE="vieras";22247000]Jos susta jalkojen pettäminen alta on yhtä turha saikun syy kuin vauvan potkut niin ehkä seuraava saikku olis aiheellinen korvien välin sairauden takia.[/QUOTE]

Esikko kyllä potkas mua niin lujaa, että murtui kylkiluu,sairaslomalla tosin olin silloinkin. Valitettavasti niin tyhmästä syystä kuin lonkkien sijoiltaanmeno. ei pysynyt lonkat paikoillaan kun vauva oli kovasti suuri :/ siinä taas yksi turhaakin turhempi.

Miksi niin monella nousee niskakarvat pystyyn tästä asiasta? Oikeassahan ap on. JOTKUT hakevat s-lomaa raskauden varjolla, vaikka olisivat työkykyisiä. Itse jouduin jäämään rv 28 saikulle ä-lomaan asti päivittäisten supistelujen ja lyhentyneen kohdunkaulan takia. Työni on fyysisesti raskasta. En minä silti villat pystyssä ole, koska saikkuun oli peruste. Mutta jos syy olisi ollut tyyliin, ai mua supisti kerran eilen, nyt tää varmaan syntyy, niin silloin kyse olisi ollut lorvilomasta.

Kyllä mä uskon et osa varmasti voi hyvin ollakki näitä tapauksia jotka ei vaan enää kehtaa sinne töihin vääntäytyä niin jäävät saikulle mutta uskosin et suurin osa on ihan todellisistä syistä saikulla...
Musta ainaki se saikun hakeminen oli niin noloa... Musta tuntu kauheelta soittaa töihin ja jättää ne pulaan et niin en tuu töihin enää...

[QUOTE="hihi";22247021]Esikko kyllä potkas mua niin lujaa, että murtui kylkiluu,sairaslomalla tosin olin silloinkin. Valitettavasti niin tyhmästä syystä kuin lonkkien sijoiltaanmeno. ei pysynyt lonkat paikoillaan kun vauva oli kovasti suuri :/ siinä taas yksi turhaakin turhempi.[/QUOTE]

Joo voi että sä oot marttyyri ja blaa blaa blaa. Kuinka tyhmä sä olet ellet tajua että nyt puhutaan TURHISTA saikuista??????? Kuten pissahätä tai väsymys.

[QUOTE="vieras";22246970]No kai sulla oli kusirakon tulehdus tai joit litratolkulla, jos paria tuntia et kusematta selvinnyt?[/QUOTE]

Ehkä sitä on vaikea ymmärtää jos ei ole koskaan tuota työtä tehnyt mitä minä teen ja todellakin noilla 30 asteen helteillä kesällä piti juoda ja paljon tai olisi varmaan taju kesken töiden mennyt. Yksi ihminen meidän puljustahan kuoli kesällä noiden helteiden aikana, että ei mikään naurun asia. Niin ja mulla on nuo vauvat aina tökkineet ihan kiitettävästi tuonne virtsarakon suuntaan, että kun liikkuu, niin pitää käydä aika useinkin vessassa.

[QUOTE="vieras";22247050]Joo voi että sä oot marttyyri ja blaa blaa blaa. Kuinka tyhmä sä olet ellet tajua että nyt puhutaan TURHISTA saikuista??????? Kuten pissahätä tai väsymys.[/QUOTE]

Sinä se taidat olla se joka nyt tyhmä on :)

[QUOTE="vieras";22246953]:o No just. Muakin väsyttää usein ja pelottaakin monesti, mutta enpäs ole tajunnut hakea saikkua! Ai joo, mutta mähän en olekaan raskana, koska se raskaushan on sairaus, eiku..?[/QUOTE]

No ei mua muuten pelottanut, mutta pelotti se painavalla polkupyörällä ajo ison mahan kanssa, siinä olisi voinut nimittäin käydä aika pahasti jos nurin olisin mennyt. Alkoi se maha nimittäin haittaamaan sitä työntekoa tuossa vaiheessa. Niin ja se pyörä on muuten todella painava, kun siinä on lasti kyydissä.

Mun ystävä on nyt rv 10 ja on jo päättänyt, millon jää saikulle. Ei kuulemma ole töissä päivääkään viikon 25 jälkeen. Tekee kevyttä duunia, eikä voi yhtään vielä tietää miten raskaus menee. Mutta on jo keksinyt valmiiksi, millä perusteilla saikkua hakee - esim. selkäkipu, jota on vaikea varmistaa diagnoosilla, ei voida hoitaa raskausaikana ja vahvoja särkylääkkeitäkään ei voi syödä.

Hän sanoo ihan avoimesti, että aikoo ottaa palkallista vapaata ja hoitaa asioita ja ostoksia!

Musta toi on moraalitonta - ei se, että joku on saikulla koska SIIHEN ON SYY. Ap on oikeassa, sellasisiakin on, jotka ihan oikeasti laskelmoivat raskauden varjolla itselleen palkallista vapaata. Tylsintä on, että pilaavat maineen, kasaavat töitä toisten niskaan.

No ei mua muuten pelottanut, mutta pelotti se painavalla polkupyörällä ajo ison mahan kanssa, siinä olisi voinut nimittäin käydä aika pahasti jos nurin olisin mennyt. Alkoi se maha nimittäin haittaamaan sitä työntekoa tuossa vaiheessa. Niin ja se pyörä on muuten todella painava, kun siinä on lasti kyydissä.

Eikö teillä saa pistää nippuja matkan varrelle, joudutko kuljettamaan kaikki kerralla? Pitkä matka kierroksen alkupisteeseen vai millainen reitti kun ei jalan voinut?

[QUOTE="vieras";22247106]Eikö teillä saa pistää nippuja matkan varrelle, joudutko kuljettamaan kaikki kerralla? Pitkä matka kierroksen alkupisteeseen vai millainen reitti kun ei jalan voinut?[/QUOTE]

Nuo piirit joita minä olen tehnyt, niin niissä on kaikissa aika pitkä alkumatka ja vielä niin että siinä on ylämäkeä, että aika raskasta se on. Tosiekseen kesällä mulla oli sellainen 7 viikon putki, piirillä, jossa oli pelkästään hissittömiä 3-kerroksisia kerrostaloja ja muutama omakotitalo ja muutama rivitalo. Noita hissittömiä rappusia oli melkein 40, että aika raskasta se oli.
Osa posteista toki viedään valmiiksi nippulaatikoihin, mutta niissä aina sai täyttääkin sitten pyörän taas ihan täyteen, jos ei halunnut koko ajan eestaas ajella, se olisi käynyt vielä raskaammaksi.

Ekan raskauden aikana tein varhaisjakelun puolella ja mun piiri vaan nyt sattui olemaan kaupungin rankin polkupyöräpiiri.

esikoista oottaessa ei ollu mitään kremppaa. alussa väsymystä vain. ratsastin viikolal 20 ja töissä oli äitiyslomaan asti. tuurasin parivuoroa viikolla 38. poika synty 39+2 ilman saikkua

kuopus. väsymys,etovaa olo. töissä 29+5 asti. siitä saikulle. supistukset jokka teki tulosta. ennen aikasen syntymän vaara ja seurantaan. selkämeni samaan syssyyn että kevely ei onnistunu. syy selkivaivoihin löyty myöhemmin, reuma. olisin kyllä mielelläni ollu töissä lophuun saakka mutta en tee sitä vaivan kustannuksella.

Yhteistyössä