Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitäpaitsi "kunnon äidit" eivät ole tähän aikaan päivästä venymässä missään netissä. "Kunnon äidit" ovat askartelemassa, leikkimässä, laulamassa ja tanssimassa lastensa kanssa. Tai vähintään ulkona leikkikentän laidalla. Eihän se mitään lastenhoitoa ole kun itse tappelee plussalla ja kakarat ovat keskenään. Menkää, "kunnon äidit" nyt niiden lastenne kanssa. Sitä vartenhan te kotona olette, vai?

Ei kai kukaan luovu saavutetusta edusta vapaaehtoisesti kun sellainen on laissa heille suotu. Asiahan on niin että laki on tässä mätä eikä sitä hyödyntävät ihmiset. Talouden tiukkoina aikoina ei saa olla "pyhiä" etuuksia joita ei voisi leikata. Joten päivähoito-oikeus pitäisi muuttaa harkinnanvaraiseksi lainsäädännön puolelta kuten muutkin sosiaaliset etuudet.

[QUOTE="vieras";27386309] Jos kotona olevat ongelmat on oikeasti isoja niin ei siihen pelkkä päivähoto riitä avuksi.[/QUOTE]

Miksi aina kuvitellaan, että se äiti vaan makaa kotona ja odottaa ihmettä että parantuisi? Äiti voi hoitaa aktiivisesti itseään tai palautella voimiaan käyden samalla terapiassa, tehden pieniä kotitöitä jne.

[QUOTE="Kyllästynyt";27386543]Sitäpaitsi "kunnon äidit" eivät ole tähän aikaan päivästä venymässä missään netissä. "Kunnon äidit" ovat askartelemassa, leikkimässä, laulamassa ja tanssimassa lastensa kanssa. Tai vähintään ulkona leikkikentän laidalla. Eihän se mitään lastenhoitoa ole kun itse tappelee plussalla ja kakarat ovat keskenään. Menkää, "kunnon äidit" nyt niiden lastenne kanssa. Sitä vartenhan te kotona olette, vai?[/QUOTE]

Osuiko? :D

[QUOTE="Kyllästynyt";27386506]Suuria tunteita se nostattaa siksi, että suurin osa näistäkin ihmisistä jotka täällä huutelevat, eivät käy töissä. Monet ovat matalapalkka-aloilla, tai koulutusta ei ole ollenkaan. On ehkä työpaikka, mutta sinne ei kiinnosta mennä. Mies tienaa sen verran että tullaan toimeen niin ei tarvitse itse mennä töihin ja osallistua verojen maksuun. Oma laiskuus sitten käännetään niin että ollaan muka jotain parempaa. Kun ei millään muulla elämän osa-alueella voi päteä, voi päteä ainakin sillä että vääntää joka toinen vuoksi uuden mukulan entisen joukon jatkoksi. Kyllä tämä on ihan tuolla puistoissa nähty ja kuultu.

Nainen on naiselle susi. On täysin käsittämätöntä miten muka äiti-ihmiset voivat olla niin täydellisen julmia toisilleen. Miten lapsille opettaa empaattisuutta tai muiden huomioimista, kun mamma vouhkaa pää punaisena siitä jos joku tekee toisin kuin itse? Muutamankin mamman pitäisi mennä töihin niin saisi vähän muutakin ajateltavaa kuin muitten ihmisten ratkaisuiden märehtimisen ja vatvomisen. Toisin sanoen: hankkikaa elämä.[/QUOTE]

Nyt meni ainakin mun kohdalla pieleen. Olen korkeasti koulutettu ja mulla on työpaikka. Tosin teen töitä pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Mies tosiaan tienaa niin hyvin, et mun ei tarvitse tehdä täyttä työviikkoa, mikä mahdollistaa meillä kaikkien neljän lapsen kotihoidon. En koe olevani laiska ja meillä ei olla tehty lapsia paljon sen vuoksi et mun ei tarttis menä töihin. Olen aloittanut työt aina äitiysloman loputtua.
siitä huolimatta tuomitsen ne äidit jotka tekevät lapsia mutta eivät halua olla heidän kansaan vaan laittaa jollakin verukkeella muiden hoidettavaksi.

[QUOTE="Kyllästynyt";27386543]Sitäpaitsi "kunnon äidit" eivät ole tähän aikaan päivästä venymässä missään netissä. "Kunnon äidit" ovat askartelemassa, leikkimässä, laulamassa ja tanssimassa lastensa kanssa. Tai vähintään ulkona leikkikentän laidalla. Eihän se mitään lastenhoitoa ole kun itse tappelee plussalla ja kakarat ovat keskenään. Menkää, "kunnon äidit" nyt niiden lastenne kanssa. Sitä vartenhan te kotona olette, vai?[/QUOTE]
Mä olen ainakin sairaslomalla - jalka murtunut, joten menee pitkään vielä kotona - ja lapset on jo koululaisia.

Kunhan kotiutuvat, niin sitten syödään välipalaa ja tehdään läksyt. Siihen asti mulla on vaan aikaa, jota pitää jollain tavalla tappaa. :)

Mut on kasvatettu niin että työnteko on yksi elämän tärkeimmistä asioista. Siksi katonkin oudoksuen niitä jotka ei käy töissä. Toki sairaus tai työttömyys on eri asioita, mutta jos ei edes yritä! Jos haluaa olla kotona niin pitäisi sitten ne lapsetkin hoitaa siellä kotona.

Täällä yksi "kunnon äiti" vastaa. Mulla on isommat lapset kerhossa ja vauva nukkuu päiväunia. Tämä on mun omaa aikaa ja voin käyttää sen juuri koneella notkumiseen. Kiva lukea näitä ketjuja, tuntuu vaan käyvän tunteet yhtä kuumina joka päivä samasta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27386641:
siksi koska hoitopaikoista on pulaa! annettakoon ne paikat niille, ketkä niitä oikeasti tarvitsevat eikä niille, jotka haluavat maata persehomeessa kotona.

Ei ole omasta halusta kiinni tämä kotonaolo kun töitä vaan ei ole ja on haettu myös paskaduunit.

No minä itse edelleen pidän lapset hoidossa sen 10pvä/kk koska odotan edelleen että josko se minun/meidän unelma työpaikka kuitenkin löytyisi. Hoitopaikka on niin super hyvä sijaintinsa ja "laatunsa" puolesta etten uskalla antaa pois. Itse sain juuri opiskeluni loppuun ja pieni nollaus siis senkin puolesta tarpeen. Olen jo useamman vuoden työelämässä ja myös edellisen opiskeluni rinnalla. Nautin työstä johon valmistuin ja kaipaan sitä..

Mutta se kolikon kääntöpuoli on että ei saada arkea sujumaan niillä kriteereillä millä töitä tällä erää mahdollisesti saisin, jään siis odottelemaan josko se unelmatyö löytyisi, ja nautin tästä hetkestä kun voin antaa lapsille näin paljon aikaa : )

[QUOTE="vieras";27386575]Miksi aina kuvitellaan, että se äiti vaan makaa kotona ja odottaa ihmettä että parantuisi? Äiti voi hoitaa aktiivisesti itseään tai palautella voimiaan käyden samalla terapiassa, tehden pieniä kotitöitä jne.[/QUOTE]

Mä tarkoitin vähän eriaisaa isoilla ongelmilla. Mun mielestä masennus ei ole iso ongelma. Mun työssä nää isot ongelmat on mm. suonensisäisiä huumeita käyttävät äidit, tosin voi heilläkin olla taustalla masennustakin. Meidän kunnassa saa kotityöntekijän kotiin noiden terapia käyntien ajaksi. Ja miksei niitä pieniä kotitöitä vois tehdä yhdessä sen lapsen kanssa. Ei lasta niiden takia tarvitse päiväkotiin viedä.

[QUOTE="aloittaja";27386691]Ei ole omasta halusta kiinni tämä kotonaolo kun töitä vaan ei ole ja on haettu myös paskaduunit.[/QUOTE]

No miksei se lapsi sit voi olla sun kanssa kotona. Onko teillä kotioloissa jotain vikaa jos lapsi ei halua olla kotona vaan menee mieluummin hoitoon.

[QUOTE="vieras";27386814]No miksei se lapsi sit voi olla sun kanssa kotona. Onko teillä kotioloissa jotain vikaa jos lapsi ei halua olla kotona vaan menee mieluummin hoitoon.[/QUOTE]

Ei ole kotioloissa mitään vikaa siellä päiväkodissa on virikkeitä ja kavereita siksi pidän häntä siellä.Hän on erittäin sosiaalinen lapsi eikä varmasti kontaktit muiden lasten kanssa 2 kertaa viikossa riittäisi.On ainokainen.

jos ei hae töitä,ei odota vauvaa,ei ole sairaslomalla yms vaan pitää lapsen hoidossa vaan virikkeiden ja kavereiden takia,niin miksi sellainen tuomitaan?

En lukenut koko ketjua mutta halusin vaan sanoa että ei kai se ketään haittaisi jos pitää lapsen päiväkodissa ja koton ahengailee muuten vaan tekemättä mitään. Mutta se alkaa ärsyttää että o n varaa olla kotona ja olla tekemättä mitään ja laittaa lapsen hoitoon mutta ei maksa koko summaa kuitenkaan siitä hoidosta. Sehän maksaa oikeasti sellainen 1000€ kuussa, ja sekin taitaa olla alakanttiin.
Jos on varaa olla kotona eikä tehdä mitään toimeentulinsa etee niin kai sitten on varaa maksaa myös se koko päivävähoidon hinta? Jos näin toimittaisiin olisi varmaan kunnilla varaa palkata tarpeellinen määrä hoitajia sinne päiväkotiin, eikö?

[QUOTE="vieras";27386450]Paitsi antavat omaa aikaansa?

Lapsi, jonka vanhemmat tekevät kaikkensa hänen eteensä on harvoin onnellinen. Yleensä näistä lapsista kasvaa näitä "minä-olen-maailman-napa-tyyppejä", joista ei kukaan oikeesti tykkää - ja jotka ovat läpi elämänsä tyytymättömiä, kun maailma ei pyörikään heidän ympärillään.

Onnellinen kasvaa lapsesta, jolla on hyvä ja tasapainoinen koti ja jota rakastetaan, mutta, joka oppii myös luopumaan, oppii ottamaan muut huomioon ja joka ei ajattele ainoastaan omaa etuaan.[/QUOTE]

Miten niin? Missä kerroin, etten anna lapselleni aikaa? Pitääkö äidin ja isän olla läsnä 24/7? :D

Opi lukemaan, meillä tullaan käyttämään tuota hoitopaikkaa 0-2pv/vko ja korkeintaan 7h/pv. Eli max 14h/vko. Jos sun mielestä lapseni vaurioituu tuosta, niin saat pitää sen mielipiteen kyllä :)

Taas nähdää kuinka avuksi tarkoitettu palvelu ajataan alas itsekeskeisten ihmisten toimesta.

Subjektiivinen hoito käsitykseni mukaan luotiin sitä varten että mm. pienten lasten äiti voi koulutautua ja lapselle taataan se muutama päivä hoitoa viikossa.Tai tyttömyyden varalta - siis kun se äiti oikeasti hakee töitä ja työllistyminen voi tapahtua pikaisestikin iritisanomisen jälkeen. Subjektiivisella hoidolla myös voidaan auttaa vaikkapa maseentuneita äitejä - toimii tarvittavan ajan arjen apuna.

Mutta ylläriylläri, apua käytetään niin paljon väärin että se alkaa syödä kannattavuuttaan. Sen sijaan että yllä mainitut tapaukset käyttäisivät palvelua - sitä käyttää myös ne muijat jotka nyt vaan ei jaksa olla kotona vauvan ja isomman kanssa jne.

Näinhän tää meidän yhteiskunta pikku hiljaa ajetaan alas. Hyväksi tarkoitetut palvelut pilateen väärinkäytöllä.

[QUOTE="mamma";27386856]En lukenut koko ketjua mutta halusin vaan sanoa että ei kai se ketään haittaisi jos pitää lapsen päiväkodissa ja koton ahengailee muuten vaan tekemättä mitään. Mutta se alkaa ärsyttää että o n varaa olla kotona ja olla tekemättä mitään ja laittaa lapsen hoitoon mutta ei maksa koko summaa kuitenkaan siitä hoidosta. Sehän maksaa oikeasti sellainen 1000€ kuussa, ja sekin taitaa olla alakanttiin.
Jos on varaa olla kotona eikä tehdä mitään toimeentulinsa etee niin kai sitten on varaa maksaa myös se koko päivävähoidon hinta? Jos näin toimittaisiin olisi varmaan kunnilla varaa palkata tarpeellinen määrä hoitajia sinne päiväkotiin, eikö?[/QUOTE]

Tää vois olla hyvä idea, mut sitä pitäis vähän kehitellä, kun muuten pienituloisilla työssäkäyvillä ei ois mahdollisuutta maksaa hoitoa. Voishan ideaa kehitellä ja muuttaa palvelu yksityiseksi ja kunta vois antaa palveluseteleitä niille joilla päivähoito on oikeasti tarpeellista. Loput vois sit itse päättää maksavatko virikehoidosta sen täyden hinnan vai olisiko lapselle sit kuitenkin jokin muu vaihtoehto parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja kuka ajattelee ja ketä;27386454:
Lapsen etu on olla kotona. Lapsen etu on omistaa vanhempi joka kykenee vanhemmuuteen sen kaikissa muodoissa. Lapsen etu ei ole vanhempi joka tunkee lapsen ylitäyteen päiväkotiin virikemielessä. Koska se arvon vanhempi on itse laiska ja ajatusköyhä ettei itse kykene moista lapselleen suomaan. Vaikka notkuu päivät pitkät kotona tekemättä mitää ja olemalla nolla tälle yhteiskunnalle.

Ja mun lapsi tulee olemaan kotona, suurimman osan viikkoa! Mikä helketti teitä oikeasti vaivaa, ettekö te osaa lukea?? :D Eli kyse ei ole aina virikepaikasta, kyse on vaan ihan järjen käytöstä! Mutta myös se, että me siitä maksamme, oikeuttaa meidät sitä paikkaa joskus tarvittaessa käyttämään. Ja siinäkin ajattelen kyllä lastani, pääsee joskus leikkimään tuttujen kavereidensa kanssa ja itse pääsen huseeraamaan mitä tarvitsee; käyttämään pienempää neuvolassa esim.

Meidän perheen etu on se, että me pidämme lapsellamme hoitopaikan, koska kyseessä on niin lyhyt aika. Jos aika olis pidempi, niin varmaankin irtisanottaisiin tuo paikka, mutta koska tiedän että viimeistään 1.5v:n päästä tarvitsemme lapselle jälleen hoitopaikkaa niin miksi ihmeessä luopuisimme hyvästä paikasta?! Johon se pikkusisaruskin sitten pääsee. Lapsi viihtyy siellä, siellä on ihanat hoitajat ja pienet ryhmät. Jos tämä ei ole sun mielestä lapsen parasta ajatellen tehty, niin sitten ei ole :)

[QUOTE="vieras";27386498]Eli sun lapsellasi ei ole hyvä olla kotona? Parempi päiväkodissa?

Mun tyttäreni on ollut onnellisin kotona - ja saman onnellisen lapsuuden hän toivon mukaan antaa omille lapsilleen, jos siihen mahdollisuus on. Tietenkään kaikilla ei ne kotiolot ole hyvät, vaan lapsen on parempi olla siellä päiväkodissa ja lapsi tykkää siitä enemmän.

Ehkä kannattaisi miettiä, miksi teillä lapsi haluaa olla mielummin päiväkodissa?[/QUOTE]

Ja missä olen sanonut, että lapsi haluaa olla mieluummin päiväkodissa? :D Hienoja tulkintoja, kertakaikkiaan, aplodeeraan täällä seisaaltani... ;)

Täyspeesi tälle! :D Kukakohan se ei ole lastensa käytettävissä, kysyn vaan... ;)

[QUOTE="aloittaja";27386831]Ei ole kotioloissa mitään vikaa siellä päiväkodissa on virikkeitä ja kavereita siksi pidän häntä siellä.Hän on erittäin sosiaalinen lapsi eikä varmasti kontaktit muiden lasten kanssa 2 kertaa viikossa riittäisi.On ainokainen.[/QUOTE]

Uskon et osaat järjestää niitä virikkeitä lapselle itsekin ja kavereita voi saada muualtakin kuin hoidosta. Meillä on lapsella paljon kavereita vaikka ei ole ikinä ollut hoidossa. Hän käy kanssa 2x viikko seurakunnan kerhossa ja sen lisäksi tavataan useamman kerran viiikossa näitä muita kerholaisia. Siellä srk:n kerhossa on juuri niitä kotona olevia lapsia ja kun lapsesi tutustuu heihin niin voitte sopia vanhempien kanssa leikkitreffejä. Meillä on lapsi (4v) ollut tosi onnessaan kun on päässyt yksin kaverille kylään ja kaverit on tullut meille ilman äitiä. Tää toimii muuten hyvin jos tarvitset joskus itselle vapaa-aikaa. Meillä on kanssa hyvin sosiaalinen lapsi ja siksi hänellä on niitä kavereita paljon. Tää järjestely tietysti vaatii äidiltä vähän enemmän panostusta kuin se et vie lapsen vain hoitoon ja hakee sieltä pois.

[QUOTE="vieras";27386913]Tää vois olla hyvä idea, mut sitä pitäis vähän kehitellä, kun muuten pienituloisilla työssäkäyvillä ei ois mahdollisuutta maksaa hoitoa. Voishan ideaa kehitellä ja muuttaa palvelu yksityiseksi ja kunta vois antaa palveluseteleitä niille joilla päivähoito on oikeasti tarpeellista. Loput vois sit itse päättää maksavatko virikehoidosta sen täyden hinnan vai olisiko lapselle sit kuitenkin jokin muu vaihtoehto parempi.[/QUOTE]

Mun ajatus oli kyllä että jos käy töissä olis oikeutettu myös kunnan järjestämään hoitoon, siihen hintaa mitä se nyt tänäpänä on.
Jos taas on varaa olla kotona eikä halua/tarvitse töitä tehdä toimeentulon takia niin sitten maksaisi hoidon markkinanhinnan. Tämähän tarkoittaisi sitä että jos on varakas ja raha tulee muussa muodossa kuin työtä tekemällä niin silloin on varaa maksaa vaivainen 1000€ siitä että lapsi saa olla hoidossa ja saa virikkeitä sekä saa olla "köyhien" laten seurassa. Vai pitäisikö laittaa nämä "tonnin hoidokit" omiin ryhmiinsä? :)

Yhteistyössä