Minä en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä kannattaa vielä vaan sitkeesti koittaa, edes vähän aikaa. Vaikka lypsää omaa maitoa pulloon ja tarjota siitä välillä jos vauva oikeasti tunti tolkulla vaan roikkuu tississä kiinni pitkin päivää. Ja tuttia kannattaa koittaa tarjota (muistelisin että olit hommaamassa erimoisia tutteja millä koittaa sopisko joku?), voi olla että vauvalla on vaan ihan mahdottoman voimakas imemisen tarve ja siksi viihtyy rinnalla käytännössä koko päivän.
Pienet vauvat vaan on sellaisia että ne tykkää imeä ja (en muista mitä vastasit sillon viimeks kauanko toi meraton imeminen on kestänyt) tosiaan vauvalla on niitä tiheän imun kausia jolloin asuu siinä tissillä ja yks osuu tuohon 3 vko:n tietämille. Mutta nuo ei kestä viikko tolkulla. Jos viikon päästä on edelleen noin tiiviisti tissillä, niin ei enää tilaa lisää maitoa vaan luultavasti imee imemisen ilosta. Pieni vauva saa suurimman turvallisuuden tunteen imemällä, näin muistan lukeneeni jostain.

Mutta jos sitten kuitenkin tuntuu siltä että olet yrittänyt ja yrittänyt ja yrittänyt ja vauva vaan imee maraton syöntejä, niin ei siinä ole mitään pahaa antaa vauvalle välillä korvikettakin. Parastahan olisi jos pystyisi ja kykenisi imettämään, mutta ei sitä oman terveyden uhalla kannata tehdä.

Itse imetin poikaa tuskan ja itkun kanssa ensimmäiset puoli vuotta minkä jälkeen koko imetys vasta muuttui leppoisaksi ja helpoksi ja nautittavaksi ja rehellisesti voin sanoa, että jos sillon olisin tiennyt mitä nyt tiedän niin en olisi kiduttanut itseäni niin kauaa.
Äitiys ei ole pelkästään imettämistä. Ei. Äitiys on sitä että osaa asettaa lapsen kokonaiskuvassa etualalle ja jos lapsen etujen mukaista on tarjota ravinto muualta kun tissistä niin Hyvä äiti silloin tekee niin.

Ehkä nyt tulee paskaa niskaan mutta kannattaa koittaa saada se tutti tilalle jos toteaa että on vain sitä imeskelyä. Kastaa tutin sokeriveteen. Sairaalassakin noin tehtiin kun mein neidille tarvi silloin 3vrk ikäsenä päästä ottaa verikokeita.

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja juma:
sun varmaa hei kannattais situtua niihin lapsiisi että ne saa kunnon ruokaa ja pääsee ulkoilee!!! Ja rytmit tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Et kenenköhän täs olis pitäny jättää lapset tekemät, ku ei voi lapsiinsa panostaa täysillä!!!

Minun. Ja olisin ihan satavarmasti jättänytkin jos olisin tiennyt jääväni yksinhuoltajaksi kahdelle lapselle. Mä kun olin laskenut rahkeeni sen mukaan, että mulla on toinen aikuinen jakamassa vastuuta kodista, lapsista ja toimeentulosta. Että ihan jos ei tiedä asioista sen enempää, niin ei kannata huudella. Mä en ihan aikuisten oikeasti TODELLAKAAN olisi alkanut lapsia tehdä jos tämä tuleva tilanne olisi ollut tiedossa.

Kuka tahansa saa parisuhteen onnistumaan! Se on vaan asenteesta kiinni, että tahdotaanko taata lapsille paras mahdollinen isä, joka on aina se biologinen isä, tästä on tehty lukuisia tutkimuksia, etsi vaikka netistä. Parisuhdeterapiaa saa yksityiseltä taholta ja julkiselta ja vielä kirkon taholta. Pyysittekö edes rukousapua? Jokainen pari saa asiat sujumaan, se on fakta. Mutta kun ollaan niin itsekkäitä ja laiskoja, ettei tikkua ristiin pistetä, vaikka se on sekä lapsen että yhteiskunnan etu, että perheet pysyvät koossa, niin en ihmettele, että nykyään on niinkin pahoinvoivia lapsia kuin on! Tarhassakin kiusaavat toiset hengiltä, kun ei ole äiti pitänyt isää tyytyväisenä, jotta hän olisi jaksanut laittaa lapsille rajat. Kyllä se kuitenkin on isä, jonka velvollisuus on pitää ryhtiä perhe-elämässä. Hävetä saisitte, kun eroatte aina vain uudestaan ja lapsia on kohta kymmenelle miehelle. Ei se riitä, että imettää kuusivuotiaaksi, lapsi tarvitsee isän, biologisen isän. Jokainen pystyy sen lapselleen takaamaan, jos on vähänkään viitseliäisyyttä!

*hirn*
Hui, mä jo alkuun luulin, että oot tosissas :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja juma:
sun varmaa hei kannattais situtua niihin lapsiisi että ne saa kunnon ruokaa ja pääsee ulkoilee!!! Ja rytmit tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Et kenenköhän täs olis pitäny jättää lapset tekemät, ku ei voi lapsiinsa panostaa täysillä!!!

Minun. Ja olisin ihan satavarmasti jättänytkin jos olisin tiennyt jääväni yksinhuoltajaksi kahdelle lapselle. Mä kun olin laskenut rahkeeni sen mukaan, että mulla on toinen aikuinen jakamassa vastuuta kodista, lapsista ja toimeentulosta. Että ihan jos ei tiedä asioista sen enempää, niin ei kannata huudella. Mä en ihan aikuisten oikeasti TODELLAKAAN olisi alkanut lapsia tehdä jos tämä tuleva tilanne olisi ollut tiedossa.

Kuka tahansa saa parisuhteen onnistumaan! Se on vaan asenteesta kiinni, että tahdotaanko taata lapsille paras mahdollinen isä, joka on aina se biologinen isä, tästä on tehty lukuisia tutkimuksia, etsi vaikka netistä. Parisuhdeterapiaa saa yksityiseltä taholta ja julkiselta ja vielä kirkon taholta. Pyysittekö edes rukousapua? Jokainen pari saa asiat sujumaan, se on fakta. Mutta kun ollaan niin itsekkäitä ja laiskoja, ettei tikkua ristiin pistetä, vaikka se on sekä lapsen että yhteiskunnan etu, että perheet pysyvät koossa, niin en ihmettele, että nykyään on niinkin pahoinvoivia lapsia kuin on! Tarhassakin kiusaavat toiset hengiltä, kun ei ole äiti pitänyt isää tyytyväisenä, jotta hän olisi jaksanut laittaa lapsille rajat. Kyllä se kuitenkin on isä, jonka velvollisuus on pitää ryhtiä perhe-elämässä. Hävetä saisitte, kun eroatte aina vain uudestaan ja lapsia on kohta kymmenelle miehelle. Ei se riitä, että imettää kuusivuotiaaksi, lapsi tarvitsee isän, biologisen isän. Jokainen pystyy sen lapselleen takaamaan, jos on vähänkään viitseliäisyyttä!

*hirn*

Ei kun tarhassa saa kiusata, jos selittää, että on ero tulossa tai tullut. Silloin katsos muita lapsia saa kiusata ihan miten paljon haluaa, ja muiden pitää ymmärtää.

Oletko ap kokeillut erilaisia huvitutteja? Jos se on mallista kiinni, minkä huolii? Se voi joskus olla nuukaakin... :D Jos saisit tuohon suurimpaan imemisen tarpeeseen annettua vauvalle tutin niin ei tarvitsisi koko ajan itse toimittaa tutin virkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Vai että et jaksa.. ja jo kolme viikkoa imetetty :headwall:

etkös se emilyn ollut sinä, joka aina tuominnut nää imettämättömyydet täällä.. muistelen, että sulla itselläkin oli jotain ongelmia imettämisessä? Ootko kenties päässyt jo sen yli, kun olet täällä taas päätäsi aukomassa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

etkös se emilyn ollut sinä, joka aina tuominnut nää imettämättömyydet täällä.. muistelen, että sulla itselläkin oli jotain ongelmia imettämisessä? Ootko kenties päässyt jo sen yli, kun olet täällä taas päätäsi aukomassa?

Emilyn se tosiaankin on, joka on aina valmis piikittelemään muita. Ja vain hänen tapansa on se ainoa oikea. Joten eiköhän kaikki nyt aleta seuraamaan neiti täydellisyyden jalanjälkiä ja erotaan, otetaan uusi mies, erotaan ja otetaan taas uus mies. Niin ja mielellään sitten lapsellinen mies niin saadaan lisää tenavia ihan ilmaseksi ja päästään leikkimään kuukauden tapailun jälkeen äitipuolta =) Eikä unohdeta, että nuo miesten vaihdot pitää tapahtua puolen vuoden sisällä! Missään nimessä omalle vauvalle ei kannata antaa rauhaa ja aikaa sopeutua, saattais vahingossa tuntea olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi. Uutta vauvaa vaan kehiin, mieluiten kuukauden päästä seurustelun alkamisesta, ei tuu olemassa olevalle vauvalle aika pitkäks: juuri kun luulee saavansa hetken pitää omaa äitiä omanaan, syntyyki uus...

AP:lle voimia. Taidat kärsiä jo jonkinasteisesta masennuksesta. Korvike + iloinen ja jaksava äiti = upea yhdistelmä, äidinmaito + itkuinen ja täysin uupunut äiti = erittäin huono yhdistelmä. Hae neuvolasta apua, jos et saa lasta opetettua pullolle. Äläkä viivyttele, ettet ala kärsimään voimakkaasta masennuksesta.

Mä olen ollut nyt 7 kuukautta tutti/baari yötäpäivää, ja voin kertoa ettei yhtään naurata kun fyysinen väsymys on muuttunut henkiseksikin. :ashamed: kun mulla ei muiden lasten vuoksi ole mahdollista nukkua edes päivisin. Ja poitsu ei osaa syödä pullosta, ei nokkamukista ja kiinteitä ei myöskään osaa syödä. meillä syynä se kireä kielijänne, mistä täällä olenkin puhunut jo kyllästymiseen asti. :hug:

Mut ite tiedän mihin toi voi johtaa, joten jos susta ei tunnun hyvältä imettää, niin korvikkeet on oikeesti keksitty, vaikka ne ei oliskaan yhtähyvä juttu ku aito äidinmaito.

Mut jos sulla ei oo hyvä olla, se ei oo kenenkään etu :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Mä olen ollut nyt 7 kuukautta tutti/baari yötäpäivää, ja voin kertoa ettei yhtään naurata kun fyysinen väsymys on muuttunut henkiseksikin. :ashamed: kun mulla ei muiden lasten vuoksi ole mahdollista nukkua edes päivisin. Ja poitsu ei osaa syödä pullosta, ei nokkamukista ja kiinteitä ei myöskään osaa syödä. meillä syynä se kireä kielijänne, mistä täällä olenkin puhunut jo kyllästymiseen asti. :hug:

Mut ite tiedän mihin toi voi johtaa, joten jos susta ei tunnun hyvältä imettää, niin korvikkeet on oikeesti keksitty, vaikka ne ei oliskaan yhtähyvä juttu ku aito äidinmaito.

Mut jos sulla ei oo hyvä olla, se ei oo kenenkään etu :hug:

Täysi peesi!
Väsyneenä kaikki on perseestä.

Hei!
En koko juttua vielä lukenut, mut parin ekan sivun jälkeen kommentoisin..
Mielestäni Emilyn on siinä oikeassa, että lyhyt aikahan tuo kolme viikkoa on, kumpikin vielä harjoittelee tuota imetyshommaa.
Mutta, en tosiaan usko että kukaan "tekee" lapsia saadakseen imettää. Voihan olla että jollakulla ois halu imettää lastaan, mut syystä tai toisesta ei siihen pystykään..

Minun mielestäni rintaruokinta on ollut paljon vaivattomampaa kuin pullosta syöttäminen. "Ruoka" on valmiiks sopivan lämmintä ja valmiissa "paketissa", kun vaan lykkää tissin vauvalle suuhun. Ei tarttee keitellä eikä peseskellä niin paljoo. Ja, ei minunkaan imetys oo niitä kaikkein helpoimpia ollut..aluks maito ei meinannut nousta, ja sitten kun nousi, meinas tissit mennä ihan tukkoon. Enkä vieläkään pysty imettää ilman rintakumia, vaikka vauva on 3kk vanha.

Mutta, unohtui sanoa..
Siis kasvaahan lapset korvikkeillakin! Sitä en kiellä, mutta jos vaan millään mahdollista niin sinuna yrittäisin vielä..vaikka tyyliin, syötät ensin rinnasta ja sitten kun et jaksa enää istuskella niin annat pullosta lisää, jos vauva ei ole vielä tyytyväinen. Tai jos vauvan isä on, niin siinä hän vois auttaa..vauva ei ehkä syö sen takia pullosta että sinä haiset maidolta, näin ainakin meillä joskus.
Katso pientä ihmistäsi ja ihastele mitä oot saanut aikaan, kun hän siinä tissillä syö ja nauttii ruuastaan:)
Tsemppiä ja koita ottaa ihan rauhallisesti vaan..

Nyt kaikki tuomiotorvet hiljaa!!! Mulla oli kanssa ekan lapsen kanssa imetys yhtä h-ttiä, jos se on todella vaikeaa, on vaikea nauttia enää koko vauvasta. Siinä vaiheessa kun touhu oikeasti alkaa ahdistaa, kannattaa miettiä onnistuisiko osaimetys, tai sitten vaikka kokonaan pulloruokinta. Itse hakkasin esikon kanssa päätä seinään yrittäen olla "hyvä äiti", traumat olivat kauan syviä. Toisen lapsen kanssa imetys sujui jo paljon paremmin, vaikka pullosta annoinkin lisää, tykkäsin imettää, nyt kolmosen kanssa olen todella nauttinut imetyksestä ja haikeana jo mietin että kohta se loppuu kun vauva lähenee 1v. Mutta jos tilanteesi on TODELLA "patti", ota pullo käteen. Rakkautta ja läheisyyttä voit antaa kuitenkin ihan yhtä paljon - paremmin jos itse olet onnellinen!! Tahdon kuitenkin kertoa vielä, että ennenkuin toimivaan imetykseen pääsin niin että maito riitti ja jonkinlaista rytmiä ja taukoa ( n 2h) löytyi, kesti n. 2 kk. Joskus kärsivällisyys palkitaan.

Tästähän tuli piiitkä ketju.Olen tässä viime yön murehtinu,miettiny ja pähkäilly tätä asiaa.Päätin nyt,että jatkan imetystä,mutta pumppaan omaa maitoa silloin tällöin pulloon jos vauva vaikka sen avulla nukkuis yhdet pidemmät unet päivällä.Jos tyttö yleensä suostuu pullosta ottamaan.Ja jos suostuu,niin helvetin hieno homma.Sillon voi hyvillä mielin antaa maidon pullosta jos oma jaksaminen on kortilla..
Mutta sitä mä ihmettelen ku moni täällä keuhkoo korvikkeesta,vaikka en ole missään vaiheessa sanonu että antaisin pullosta korviketta.
Miljoonasti kiitos niille jotka ymmärtää ja kannustaa.Tuli eilen paljon parempi olo ja "olen huono äiti" fiilis helpotti aika paljon.Ehkä se imetys ei ole vauvanhoidon a ja oo..

Useimmilla se tuosta tasaantuu, eikös sun vauvas ollut vielä tosi pieni.

On toki niitä, jotka ränkkyilee monta kuukautta mutta ihan hyvin teillä voi tuo tilanne tasaantua. Kuitenkin noin pieni vielä.

Se vauva lähettää tuolla käytöksellä signaaleja sun aivoille että maidon tarvitsija kasvaa ja tarvii koko ajan vaan enemmän ja enemmän maitoa!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Käy ihmeessä sivulla
http://www.babyidea.fi/palstat/index.php?23

Minä käsitin kolmen ensimmäisen lapsen kohdalla ihan väärin ne kitinät ja kiukut ja aina tissillä olot ja lopetin imetykset kun vauva oli 1-2kk.
Neljännen kohdalla tutustuin tuohon babyidea sivuun ja sieltä sain tukea ja kannustusta sekä itseluottamusta asiaan. Näinpä sitten neljäs lapseni sai rintaruokintaa 1v2kk asti =)

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Pää kiinni |O |O |O

Niin, aina pitäisi sympatisoida ihmisiä joille se oma napa on tärkein.

Näinhän se omalla kohdallasikin pitäisi tehdä, muuten sä avaat marttyyrina ketjun siitä, kuinka olet huonosti kohdeltu, etkä ikinä ole kelleen pahaa sanaa palstalla sanonut...ja omaa napaashan säkin ajattelit esimerkiksi erotessasi ja alettuasi uudelleen seurustelemaan ja pistämällä vauvan alulle semmosen miehen kanssa, jonka oot tuntenut tosi vähän aikaa...:kieh: Että älä puhu omasta navasta toisten kohdalla yhtään mitään...

Mää ihmettelen kovasti, miten noin kauniin ihmisen (näin kuvasi jossain ketjussa) sisällä voi olla tuommosta....hmmm....jätetään sanomatta ääneen.

Villivadelmalle jaksuja, toivottavasti asiat järjestyvät!!! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja juupa:
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Pää kiinni |O |O |O

Niin, aina pitäisi sympatisoida ihmisiä joille se oma napa on tärkein.

Näinhän se omalla kohdallasikin pitäisi tehdä, muuten sä avaat marttyyrina ketjun siitä, kuinka olet huonosti kohdeltu, etkä ikinä ole kelleen pahaa sanaa palstalla sanonut...ja omaa napaashan säkin ajattelit esimerkiksi erotessasi ja alettuasi uudelleen seurustelemaan ja pistämällä vauvan alulle semmosen miehen kanssa, jonka oot tuntenut tosi vähän aikaa...:kieh: Että älä puhu omasta navasta toisten kohdalla yhtään mitään...

Mää ihmettelen kovasti, miten noin kauniin ihmisen (näin kuvasi jossain ketjussa) sisällä voi olla tuommosta....hmmm....jätetään sanomatta ääneen.

Villivadelmalle jaksuja, toivottavasti asiat järjestyvät!!! :hug:

Omaakin mutta ennen kaikkea lapsen napaa, kun en jatka huonoa suhdetta, etenkään jonkun aggressiivisen sekopään kanssa.

Oletko Emilyn ikinä ollut millään keskustelupalstalla ketään kohtaan aidosti empaattinen? Miksi jaksat aina vaan olla ilkeä. Sinulla on takuulla todella paha olla itsesi kanssa.

Yhteistyössä