Minä en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Tähän voisi sanoa että ei ne parisuhteet kariudu JOS niiden eteen on valmis tekemään töitä, mutta sä et sit ollu.....jos kerta maitoakin tulee jokaisella..........

Aivan joo. Mun vikahan se on, että mies lähti. Sovitaan sitten niin jos se sun elämääsi helpottaa.

MÄ EN OLE MISSÄÄN VÄITTÄNYT, ETTÄ MAITOA TULEE JOKAISELTA! EN MISSÄÄN! MUTTA fakta on se, että HUOMATTAVASTI SUUREMPI PROSENTTIMÄÄRÄ naisia onnistuisi imettämisessä, JOS TEKISI SEN ETEEN TÖITÄ! Suomalaiset naiset on ihan jälkijunassa imetystilastoissa ja se ei todellakaan ole sattumaa. Kaikki naiset ei pysty imettämään eikä se aina onnistu vaikka miten tekisi töitä, mutta ihan vissi ja varma on se, että suurimmalta osalta se onnistuu!

No mutta väitithän sinä jossain vaiheessa keskustelua, että jos tietoa on tarpeeksi niin ei se maidontulo lopu tuosta vaan...luepas nyt kaikki tekstisi.

Tähän voisi sanoa että ei ne parisuhteet kariudu JOS niiden eteen on valmis tekemään töitä, mutta sä et sit ollu.....jos kerta maitoakin tulee jokaisella..........

Aivan joo. Mun vikahan se on, että mies lähti. Sovitaan sitten niin jos se sun elämääsi helpottaa.

MÄ EN OLE MISSÄÄN VÄITTÄNYT, ETTÄ MAITOA TULEE JOKAISELTA! EN MISSÄÄN! MUTTA fakta on se, että HUOMATTAVASTI SUUREMPI PROSENTTIMÄÄRÄ naisia onnistuisi imettämisessä, JOS TEKISI SEN ETEEN TÖITÄ! Suomalaiset naiset on ihan jälkijunassa imetystilastoissa ja se ei todellakaan ole sattumaa. Kaikki naiset ei pysty imettämään eikä se aina onnistu vaikka miten tekisi töitä, mutta ihan vissi ja varma on se, että suurimmalta osalta se onnistuu!

Parisuhde on kahden kauppa aivan kuten imetyskin. Aina ei kaikki ole yksin äidistä kiinni. Jospa tuore äiti haluaa keskittyä tekemään töitä muidenkin asioiden kuin imetyksen eteen ja imetys jää taka-alalle. Itsellä kun imetys takkusi, annoin sen mieluummin jäädä ja keskityin olennaiseen, lapseeni ja muihin asioihin mitä häneen hoitoon liittyi. Onko niin vaikeaa ymmärtää, että tilanteita on monia ja myös ratkaisuja, toisille parhaat on toisille väärät.

Ehkäpä sä et tehnyt kaikkeas suhteen eteen niin se kyllästy ja läks ja hei tästä nyt kannata ottaa herneitä nenään mähän vaan pohdin asiaa kato ku fakta on se että suomalaiset parit eroaa aivan liian helposti nykyään ku ei viitsitä yrittää tarpeeksi...

Joo siis mua suunnattomasti ärsyttää tää arvostelu :kieh: Monet täällä haluaa antaa neuvoja, miten voisi jatkaa imetystä, eikä arvostele toisen tekemistä/tekemättä jättämistä. Ap, jos haluut lisää vinkkejä, niin kysele yv:nä tai täällä =)

Miksi imetyksen jatkamisen kannalla olevia Sanna80 ja Emilyniä aletaan mollata ja heidän henkilökohtaisia asioita vatvoa. Hehän ovat vaan kertoneet faktoja imetyksestä!
Monen muun kirjoitukset ihan uskomatomia, kuten parisuhde meni IMETYKSEN takia, ihan uskomatonta, huh huh

Alkuperäinen kirjoittaja äiti tuu ikkunaan...:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
entä jos olisi valmis sitoutuu, mutta sítä maitoo ei vaan tule?? joillain kato voi taustalla olla jokin sairaus tms???

No ne on sitten erityistapauksia ja jokainen tekee sitten päätökset senhetkisen tilanteen terveydentilan mukaan. Jokatapauksessa fakta on se, että sitä maitoa tulee lähes kaikilta naisilta jos vaan näkee vaivaa imetyksen eteen. Mä itse täysimetin esikoista 4 kk ja aloin sitten antaa soseita "kun maitoa ei vaan tullut". Nyt tällä tietämyksellä kyseessä oli vain tiheän imun kausi ja jos olisin päivän tai kaksi pidempään jaksanut sitä tississä roikottamista, olisi imetys onnistunut. Esikon imetys loppui kokonaan 8 kk iässä kun jouduin leikkaukseen ja lääkärit sanoi, että imetys pitää lopettaa nukutuksen vuoksi. No, tällä tietämyksellä voin sanoa, että ei olisi tarvinnut lopettaa, vaan sitä olisi aivan hyvin voinut jatkaa. Myöhäistä mukista kun paskat on housussa, mua itseäni vaan sieppaa se, että oma ensimmäinen imetykseni meni mönkään virheellisen tiedon ja liian vähäisen ohjauksen puutteessa ja sen vuoksi pyrin jakamaan tietoa niin että mahdollisimman moni pystyisi imettämään eikä lopettaisi sitä liian heppoisin perustein kuten minä esikoiseni kohdalla.

Pienenä vihjeenä voisin sitten sinulle sanoa tämän, kun kerta haluat jakaa imetystietoutta. Asia on erittäin herkkä melkeinpä kaikille tuoreille äideille ja jos tuohon malliin tietoasi jaat, saat varmasti äidille entistä huonomman olon. Imetystietouden jakaminen on erittäin herkkä laji, jossa täytyy miettiä myös sitä, miten sanansa asettelee. Esimerkiksi itselleni jo pelkkä: korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia-kommentti sai aikaan itkun ja pahan mielen. Että ihan empatiaa mukaan, hienoa että haluat auttaa toisia imetyksen kanssa, mutta jos noin neuvot, niin suosittelisin siinä tapauksessa jättämään väliin. Muistat varmaan, että tuoreet äidin on aika herkkiä :)

Todella osuvasti osasit asian esittää! :hug: Kyllä minullekin itku tuli, kun mulle kommentoitiin "eikö noin pienen vauvan pitäisi syödä rintaa eikä pulloa?!", vaikka vauva ei pystynyt syömään rintaa synnynnäisen vammansa vuoksi. Nämä imetysasiat ovat tosi herkkiä juttuja tuoreelle äidille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi imetyksen jatkamisen kannalla olevia Sanna80 ja Emilyniä aletaan mollata ja heidän henkilökohtaisia asioita vatvoa. Hehän ovat vaan kertoneet faktoja imetyksestä!
Monen muun kirjoitukset ihan uskomatomia, kuten parisuhde meni IMETYKSEN takia, ihan uskomatonta, huh huh

Niimpä.. Jos parisuhde karituu imetykseen niin sit on kyllä pahasti vikaa aika monessakin asiassa. Ja järjen käyttö on sallittua..siinä imettämisessäkin.
Mutta ap:lle sanoisin että älä vielä luovuta. Mutta ketään en tuomitse.

Juu, todella herkkiä asioita ovat. Älkää sellaiset äidit pahoittako mieltänne, jotka ette oikeasti pysty imettää. Ei se äidinmaito ole korvaamatonta. Mutta jos imetykseen on mahdollisuus, niin kyllä siihen kannattaa panostaa.

Jumankauta taas nousee savu korvista!!! Katoin äsken ykköseltä ohjelmaa, jossa kerrottiin kiinan lapsipolitiikasta. Yhdeltä perheeltä oli siepattu pieni poika, jotta joku rikas perhe saisi itselleen kaivatun pojan ja toinen perhe oli myymässä vastasyntynyttään, koska heitä uhkasi sakko luvattomasta lapsesta. Puhumattakaan niistä 40 miljoonasta (en nyt muista millä aikavälillä ) abortoidusta tyttösikiöstä. On se vaan kumma että täällä akat saa toisen masennuksen partaalle mustamaalamalla hänen pätevyyttään äitinä tälläisen asian takia, kyllä on pikkasen suhteellisuudentaju poissa!! Eiköhän ap tiedä että ensisijainen vaihtoehto on imetys. Mutta onhan se nyt selvä, että asiat pitää arvottaa kokonaisuuden mukaan, ei (EDES!!) imetys ole niin arvokas asia että se pitää tehdä hinnalla millä hyvänsä. Nyt joka arvostelija kattoo vaan peiliin ja miettii, eikö omassa äitiydessä todella ole MITÄÄN ns. epätäydellistä (mutta silti usein ah, niin vaaratonta ) :kieh: :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Chloe:
Juu, todella herkkiä asioita ovat. Älkää sellaiset äidit pahoittako mieltänne, jotka ette oikeasti pysty imettää. Ei se äidinmaito ole korvaamatonta. Mutta jos imetykseen on mahdollisuus, niin kyllä siihen kannattaa panostaa.

No siis juurikin näin!

Ja mun PITÄISI jo tajuta, että ei pitäisi lähtee koskaan vääntämään henk. koht. asioistani YHDENKÄÄN harmaan kanssa. Jos ei ole munaa sanoa mielipidettään edes nimimerkin takaa, voisi sen kommentin jättää ihan omaan arvoonsa, mutta myönnän - mua on aika helppo provosoida...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mä en kyl sanonut et avioliitto päätty siks. mä vaan kaikesta tapahtuneesta huolimatta jatkoin imetystä et olisin edes siinä hyvä.. ja minkä kustannuksella. mielenterveys oli kiikun kaakun.

Alkuperäinen kirjoittaja Chloe:

No siis juurikin näin!

Ja mun PITÄISI jo tajuta, että ei pitäisi lähtee koskaan vääntämään henk. koht. asioistani YHDENKÄÄN harmaan kanssa. Jos ei ole munaa sanoa mielipidettään edes nimimerkin takaa, voisi sen kommentin jättää ihan omaan arvoonsa, mutta myönnän - mua on aika helppo provosoida...

Pakko nyt kysäistä kun otit puheeksi, että mitä se siihen mielipiteen arvokkuuteen merkkaa sanooko sen nimimerkillä vai harmaana? Mitä sillä nimimerkin tiedolla tekee kun ei sinne kuitenkaan kukaan omaa nimeänsä tai osoitettaan näkyville laita, siis profiiliin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Pakko nyt kysäistä kun otit puheeksi, että mitä se siihen mielipiteen arvokkuuteen merkkaa sanooko sen nimimerkillä vai harmaana? Mitä sillä nimimerkin tiedolla tekee kun ei sinne kuitenkaan kukaan omaa nimeänsä tai osoitettaan näkyville laita, siis profiiliin?

Ei laitakaan, mutta jokatapauksessa se, että on edes nimimerkin takana ja vastaa omista mielipiteistään edes sillä mustalla merkillä, tekee mulle aika paljon. Mä en ymmärrä sitä harmaana vittuilua, en tippaakaan. Jos joku on mun kanssa samaa mieltä, niin ei sen mielipiteen arvo ole siitä riippuvainen onko harmaa vai ei, mutta jos alkaa vääntää jostain tai alkaa piikitellä minua tai jotakuta muuta jostain henkilökohtaisesta, olisi minusta ihan reilua tehdä se edes nimimerkin takaa eikä täysin anonyyminä.

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että sillä, onko nimimerkki musta tai harmaa, ei ole MITÄÄN merkitystä koskaan?!

Ei laitakaan, mutta jokatapauksessa se, että on edes nimimerkin takana ja vastaa omista mielipiteistään edes sillä mustalla merkillä, tekee mulle aika paljon. Mä en ymmärrä sitä harmaana vittuilua, en tippaakaan. Jos joku on mun kanssa samaa mieltä, niin ei sen mielipiteen arvo ole siitä riippuvainen onko harmaa vai ei, mutta jos alkaa vääntää jostain tai alkaa piikitellä minua tai jotakuta muuta jostain henkilökohtaisesta, olisi minusta ihan reilua tehdä se edes nimimerkin takaa eikä täysin anonyyminä.

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että sillä, onko nimimerkki musta tai harmaa, ei ole MITÄÄN merkitystä koskaan?!

No mä kirjoittelen aina harmaana, mutta en ole vittuillut kenellekään koskaan, ainoastaan sanonut mielipiteeni. Enkä mä tosiaan ymmärrä mitä merkitystä sillä on kirjoitteletko täällä harmaana vai mustana tai vaikkapa vihreenä. Ja mä voin tosiaan sanoa, ettei mulle ole MITÄÄN merkitystä sillä miten kirjoittelee.

No mun mielestä luo se mustana oleminen tietyn "luotettavuuden" omasta nimimerkistä =) Mutta edelleen olen tähän äärettömään ketjuun sitä mieltä, että älä ap pahoita mieltäsi, jokainen haluaa vain auttaa sinua. Ymmärrän kyllä, että sulla on vaikeaa, ja teet itse omat päätöksesi riippumatta tästä viestiketjusta. Toivottavasti olet saanut jotain apua :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No mä kirjoittelen aina harmaana, mutta en ole vittuillut kenellekään koskaan, ainoastaan sanonut mielipiteeni. Enkä mä tosiaan ymmärrä mitä merkitystä sillä on kirjoitteletko täällä harmaana vai mustana tai vaikkapa vihreenä. Ja mä voin tosiaan sanoa, ettei mulle ole MITÄÄN merkitystä sillä miten kirjoittelee.

Näinpä mä myöskään en edes omista mustaa nimimerkkiä enkä myöskään koskaan aio kirjautua... ja silti joskus sanon johonkin mielipiteeni. Niin ja kyllähän nuo mustatkin suurin osa on täysin anonyymejä ja jotkut voivat olla ihan keksittyjä........... että mitä väliä onko musta vai harmaa?

Minulla oli joskus musta nimim. mutta en muista mikä se oli. Enkä uutta hanki. Miksi pitäisi? En mä etsi täältä mitään vakinettikamuja, joiden kans voidaan virtuaalihalailla, kerron vaan mielipiteeni ja voin tehdä sen kirjautumattakin.

Villivadelma :hug: , kovin tutulta kuulostaa nuo sinun tuntemuksesi. Kuten moni on täällä sanonutkin, koita jaksaa vielä yrittää, alkutaipaleella olette vielä-kuuntele kuitenkin itseäsi ja tee päätös imetyksen jatkamisesta tai lopettamisesta sen mukaan!

Itselläni esikoisen imetys takkusi ensimmäiset pari kuukautta, pojalla oli aluksi väärä imuote ja imetys teki siitä johtuen turkasen kipeää, lisäksi ei huolinut tuttia, eikä myöskään pulloa vaan mieluummin huusi nälkäänsä. Itku tuli monta kertaa kun oikeaa otetta harjoiteltiin ja kun otteen oppi alkoi asua tissillä iltapäivästä iltaan. Siinä sitä sitten sohvalla nökötettiin yksinään imettämässä koko ilta kun mies oli iltavuoroissa töissä. Monta kertaa sen parin kuukauden aikana ajattelin että lyön oikeasti hanskat tiskiin ja lopetan koko imetyksen, vaikka maitoa tuli ja reilusti, jotenkin sain kuitenkin tsempattua itseni jatkamaan. Tuon kahden kuukauden vääntämisen jälkeen imetys kuitenkin helpottui huomattavasti ja aloin itsekin siitä nauttimaan, tiheän imun kausia tuli kyllä myöhemminkin, mutta ne kestivät vain muutaman päivän. Lopulta kaikkien alkuhankaluuksien jälkeen imetin poikaa reilun vuoden ja näin jälkikäteen ajatellen olen enemmän kuin tyytyväinen etten luovuttanut, imetys muuttui aina vaan helpommaksi mitä isommaksi lapsi kasvoi.

Jokainen tekee kuitenkin oman ratkaisunsa omista lähtökohdistaan, ei kukaan muu voi sun tilannetta tietää, eikä sitä jaksatko vai et. Itselläni oli nyt miettien kyse myös siitä, että uuteen elämäntilanteeseen sopeutuminen vei aikansa, vaikka vauva oli kovin odotettu ja toivottu. Sitä ei voi kuitenkaan etukäteen itse arvata, eikä kukaan kertoa, miten paljon pieni vauva sitoo.

Jaksuja kuitenkin, yritä jättää palstan syyttelyt omaan arvoonsa ja tee oma ratkaisusi oman jaksamisesi mukaan-hyvä äiti ei ole se, joka imettää hinnalla millä hyvänsä, vaan se, joka ruokkii lapsensa tavalla tai toisella!

Minulla on kaksi lasta täysimetetty eivätkä he ole saaneet pullosta maitoa. Kolmannen lapsen kanssa imetin, sekä annoin pullosta. Menin opiskelemaan lapseni ollessa puoli vuotias. Tiesin opiskeluiden jatkumisesta jo lapsen synnyttyä, niin opetin häntä osaksi myös pullolle n.8 viikon ikäisestä. Pullosta annettiin maitoa aluksi vain n.20 ml, ettei imetys häiriintyisi. Luonnon kumi tutista imi paremmin kuin silikoni. Aloin käydä jumpassa kerran viikossa ja silloin mies antoi pullosta maitoa. Kolme kuisena oppi lopulta syömään tuttia. Juotin vauvalle myös päivittäin hiukan vettä tuttipullosta. Kun koulu alkoi ja lapsi meni kummitädille hoitoon, niin lapseni sopeutui hyvin, kun osasi juoda pullosta ja imeä tuttia. Hän söi päivisin pullosta kummitädin kans ja iltaisin, öisin ja aamuisin imetin häntä. Kunnes 9 kk iässä kieltäytyi syömästä rintaa.
Koen olevani paras äiti kaikille kolmelle lapselleni, siitäkin huolimatta, että en ole täydellinen ja kolmas lapsi joi osaksi pullosta ja söi tuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja:
Näinpä mä myöskään en edes omista mustaa nimimerkkiä enkä myöskään koskaan aio kirjautua... ja silti joskus sanon johonkin mielipiteeni. Niin ja kyllähän nuo mustatkin suurin osa on täysin anonyymejä ja jotkut voivat olla ihan keksittyjä........... että mitä väliä onko musta vai harmaa?

No ainakin sitä väliä, että jos tällä palstalla on Sanna80 kirjoittama viesti, on se melkoisella varmuudella aina mun kirjoittama ellei joku hakkeroi mun tunnuksilla tänne häröilemään ja sehän on sitten jo rikos. Jos sä kirjoitat nimimerkillä harmaja, niin sillä nikillä voi kirjoittaa sun lisäksi myös kymmenen muuta harmaana häröilijää. Silloin on ihan sama vaikka sä olisit miten reilu ja mukava tyyppi, mutta jos joku idiootti katsoo asiakseen kuttuilla harmaja-nikillä, niin ne kuttuilut menee sun piikkiin. Lopulta kun kukaan ei tiedä, että onko ne jonkun muun kirjoittamia vai onko sulla ollu vaan huono päivä. Että ainakin siinä on se syy, miksi mä haluan olla aina mustana ja omalla nikilläni.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Vai että et jaksa.. ja jo kolme viikkoa imetetty :headwall:

Vittu sä osaat olla sympaattinen. Ja ihmettelet että tilaisuuden tullen jotkut ihmiset täällä antaa sulle takaisin samalla mitalla? :headwall: Siis oikeasti?! Oikein vielä ihmettelet?! Ei juma... Asiat ja mielipiteet (jopa ne tiukemmatkin) voi esittää niin monella tavalla. Esim mäkin olisin voinut esittää tämän kantani asiallisemmin, mutta oikeasti miksi nähdä vaivaa, kun sä olet täällä aina lynkkaamassa toisia oli syy sitten liikalihavuus tai imetys tai ihan mikä vaan..

Villivattu, teet justiinsa niin kuin sinusta hyvältä tuntuu. Ei äitityttä mitata tissittelyllä tai äidinmaidon määrällä, vaan jollain aivan muulla. Äitiyteen kuuluu niin monia eri asioita, ei se ole imetyksestä kiinni - siis oikeasti. Sanoivat muut mitä tahansa! Äläkä turhaan rääkkää itseäsi vaan keskity niihin asioihin mistä uuden vauvasi kanssa nautit. Sulla on ihan yhtä lailla velvollisuus pitää omasta itsestäsi huolta kuin tästä uudesta rakkaasta tulokkaasta. Jos sinä itse voit pahoin ja kärsit tuosta tilanteesta niin vauvasi ei menetä yhtikäs mitään siinä, että vaihdat pullolle, päinvastoin.

Kuitenkin jos sinä itse koet imetyksen sinulle itsellesi tärkeäksi ja hyväksi asiaksi, niin en tahdo kannustaa sinua heittämään hanskoja tiskiin.. Jos asia on niin toki toivon, että yrität jatkaa ja toivon myös, että saat näiltä asian hallitsevilta naisiltä hyviä niksejä ja tukea. Ja paino sanalla tukea, ja ihan vaan tiedoksi tukeminen, ilkeily ja halveeraaminen eivät sitten ole keskenään synonyymejä, jos se joillekin imetyksen mestareille ei ole vielä valjennut..

Oikeasti, mä niin toivon näkeväni sen päivän, että nämä imetysfanaatikot heräävät siihen todellisuuteen, että painostamalla, syyllistämällä ja ilkeilemälle, he kaikista vähiten ajavat asiaansa, joka kuitenkin on kaunis, hyvä ja luonnollinen juttu.. Imetyksen pahinvihollinen on imetysfanaatikko, ei korvike- tai pumppailijaäiti. :xmas:

Peikkis kiittää ja kumartaa.

vaikka täällä on jo täysrähinä päällä.

Mutta siis, itsellä sellanen kokemus että vauva asui tissillä, söi ja nukkui ja heräsi ja taas söi. Ja minä tunkin joka inahdukseen tissiä. Loppujen lopuksi vauva ei itkenyt nälkää vaan sitä kun vatsa oli kipeä ylensyönnistä!
Jälkeenpäin kuulin että pieni vauva ei "osaa" erottaa nälän ja masukivun tunnetta vaan automaattisesti on ruokaa vailla.
Siispä kun tuo jatkuva tississä roikkuminen alkoi isi otti vauvan käden päälle niinkuin apinanpoikasen ja hyssytteli. Pierut tuli pois ja vauva oli tyytyväinen.

Ja jos tosiaan tuntuu että oma jaksaminen on jo kortilla niin kannatan pulloa! Ei se pumppaaminen ole niin iso asia kuin kuvitellaan jos kerran maito riittää.

Joo, mäkin syötin esikoisen koko ajan liian täyteen :ashamed: Siitä osittain johtui mahavaivat. Toisen kohdalla osasin vähän säännöstellä syömistä, ettei saanut liika maitoa. Ja edelleenkin ap jos kaipaat yksityiskohttaisempaa neuvoa omiin ongemiisi, niin kysele =)

Yhteistyössä