Minä hoidan teidän pieniä lapsianne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylihuolehtiva kasvattiemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Sinun tehtäväsi on palvella asiakkaitasi niin hyvin kun pystyt. Ei tulla työpäivän jälkeen ilkkumaan asiakkaitasi ja heidän valintojaan anonyymisti jollekin keskustelupalstalle. Se on sama asia kun psykologi tulisi duunipäivän jälkeen tilittämään (siis kertoen olevansa psykolgi) että hänestä masennuspotilaat saavat syyttää tilanteestaan itseään.
Ajattele hieman ja pidä mölyt mahassasi!

Mä taisin käsittää ap:n pointin ihan eri tavalla kuin sinä eli ap harmittelee sitä, kun materia ajaa lasten tarpeiden ohitse.

Se ei ole ap:n tehtävä. Ap:n ei kuulu ervostella asiakkaitaan julkisesti työpäivän jälkeen vaan hoitaa niitä päiväkodin lapsia niin hyvin kun osaa.

No kait ihminen saa mielipiteensä kertoa, ja kun ei ap edes maininnut missä pk:ssa on töissä niin ei siitä kukaan kait voi leimautua ?
Ja kait alan ammattilainen omaa paremman näkemyksen asiasta kuin toisen alan tekijä....

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
No enhän minä ole käsittääkseni väittänytkään että ne vaan makais maassa. Alunperinhän aloin keskustella pienten kasvavista lapsiryhmistä. Ja on hyvä että teidän pk:ssa on vain se yksi vauveli jolle riittää sitä aikaa. Mutta niitäkin ryhmiä on missä niitä on enemmän.

Ja mä en ole väittänyt sun väittäneen että vauvat vaan makaisi maassa (tai kököttäisivät rattaissa, itkisivät pitkiäkin aikoja yksin, jne).
Vastasin tuolle yhdelle joka niin väitti, sä esitit mulle kysymyksen siihen viestiin liittyen, jne.

Sinun tehtäväsi on palvella asiakkaitasi niin hyvin kun pystyt. Ei tulla työpäivän jälkeen ilkkumaan asiakkaitasi ja heidän valintojaan anonyymisti jollekin keskustelupalstalle. Se on sama asia kun psykologi tulisi duunipäivän jälkeen tilittämään (siis kertoen olevansa psykolgi) että hänestä masennuspotilaat saavat syyttää tilanteestaan itseään.

Mä taisin käsittää ap:n pointin ihan eri tavalla kuin sinä eli ap harmittelee sitä, kun materia ajaa lasten tarpeiden ohitse.

Se ei ole ap:n tehtävä. Ap:n ei kuulu ervostella asiakkaitaan julkisesti työpäivän jälkeen vaan hoitaa niitä päiväkodin lapsia niin hyvin kun osaa.

Samanlaista purkamistahan se on kun esim. kioskin myyjä kiroilee asiakkaitaan, tai baarityöntekijä? Mitä itse teet työksesi? Etkö koskaan,kenellekkään, manaa työtäsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No enhän minä ole käsittääkseni väittänytkään että ne vaan makais maassa. Alunperinhän aloin keskustella pienten kasvavista lapsiryhmistä. Ja on hyvä että teidän pk:ssa on vain se yksi vauveli jolle riittää sitä aikaa. Mutta niitäkin ryhmiä on missä niitä on enemmän.

Ja mä en ole väittänyt sun väittäneen että vauvat vaan makaisi maassa (tai kököttäisivät rattaissa, itkisivät pitkiäkin aikoja yksin, jne).
Vastasin tuolle yhdelle joka niin väitti, sä esitit mulle kysymyksen siihen viestiin liittyen, jne.

No niin, oolrait.

No kait ihminen saa mielipiteensä kertoa, ja kun ei ap edes maininnut missä pk:ssa on töissä niin ei siitä kukaan kait voi leimautua ?
Ja kait alan ammattilainen omaa paremman näkemyksen asiasta kuin toisen alan tekijä....

Sillä ei ole mitään merkitystä. Asiakkaita ja heidän valintojaan EI ARVOSTELLA työpäivän jälkeen julkisella foorumilla edes anonyymisti.

Samanlaista purkamistahan se on kun esim. kioskin myyjä kiroilee asiakkaitaan, tai baarityöntekijä? Mitä itse teet työksesi? Etkö koskaan,kenellekkään, manaa työtäsi?

Olen juristi. Enkä ikinä ikimaailmassa toimisi tuolla tavalla.

Sillä ei ole mitään merkitystä. Asiakkaita ja heidän valintojaan EI ARVOSTELLA työpäivän jälkeen julkisella foorumilla edes anonyymisti.

Jos henkilöt eivät ole tunnistettavia, niin mikä ettei. Sama juttu työtovereiden kanssa. Miten muuten asioihin saadaan muutosta yleisellä tasolla?

Eli täällä ei saa kukaan arvostella tai pohtia miksi joku toimii niinkuin toimii...varsinkaan jos sattuu olemaan sillä määrätyllä alalla töissä josta kirjoittaa.
On hieman eri asia puhua siitä miksi lapsia laitetaan ns liian varhain hoitoon kodin ulkopuolelle kuin se, että sinä juristina kirjoittaisit täällä jotain yksittäiseen juttuun liittyvää. :whistle:

että minä olen niin tuhat kertaa mielummin omien lasteni kanssa kotona ja kituutan kun hoidan narisevien ja kohtuuttomien vanhempien jälkikasvua 1500netto/kk!
EN ole katunut ja nuorin on 4v.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-lto:
että minä olen niin tuhat kertaa mielummin omien lasteni kanssa kotona ja kituutan kun hoidan narisevien ja kohtuuttomien vanhempien jälkikasvua 1500netto/kk!
EN ole katunut ja nuorin on 4v.

No onneksi tuohon vanhempien kirjavaan joukkoon mahtuu monia ihania vanhempiakin :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
muuta vaihtoehtoahan ei ole kuin 9h 5pvä vko.ssa!!??

On toki, 4 päivää 8h, kuukaudessa tosin useampi päivä jää viiteen tuntiin, kun mulla pari iltaa :)

Jos haluaa tarjota lapsilleen kunnon kasvuympäristön, ei vuokrakerrostalolähiötä, jossa nelihenkinen perhe asuu asfalttiviidakossa 60m2 loukossa, ei voi jäädä kotihoidontuelle kotiin, kun ei saa tukia ym.

Eli täällä ei saa kukaan arvostella tai pohtia miksi joku toimii niinkuin toimii...varsinkaan jos sattuu olemaan sillä määrätyllä alalla töissä josta kirjoittaa.
On hieman eri asia puhua siitä miksi lapsia laitetaan ns liian varhain hoitoon kodin ulkopuolelle kuin se, että sinä juristina kirjoittaisit täällä jotain yksittäiseen juttuun liittyvää. :whistle:

Asiallisia mielipiteitä voi esittää, mutta oman kärjistetyn ja syyllistävän näkemyksen esittäminen tietyn ammattikunnan edustajana ei kerro hyvästä arvostelukyvystä.
Tarkoitin sitä, että en ikimaailmassa ottaisi tuosta vain kummemmin tutkimatta kärjistetysti kantaa ammattinimikkeeni kertoen edes mihinkään yleiseenkään ammattialaani liittyvään asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ylihuolehtiva kasvattiemo:
Mietin, että mitä tällaisista "9 h päivähoidossa 5 päivänä viikossa alle vuoden iästä lähtien" -lapsista tulee? Kukaan ei vielä tiedä siihen vastausta....
No mä tiedän vastauksen vain yhdestä tällaisesta lapsesta. Siitä tulee insinööri ja luultavasti vielä ihan lähivuosina myös isä. Surullinen kohtalo :'(

Ja minusta tuli kaksin kertainen maisteri, ja miehestäni insinööri myöskin, ja ja - jatkanko? Ihan tavallisia onnellisia ihmisiä olemme kaikki. Siis me, 70-luvun lapset. Päiväkodeissa kasvatetut. Ja meitä on paaalljjjooon.

Totta, paremmin me tunnumme pärjänneen kuin 80-luvun vapaankasvatuksen tulokset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsellä poika on nyt 9 kk ja ihan varma on, että hoitoon ei tule menemään vielä aikoihin! Just otti ekat askeleensa ja on vielä niiiiiiiiin pieni :( Esikoinen ei tässä iässä edes ryöminyt vielä. Miten semmosen olisi voinut pistää johonkin päiväkotiin?

Mutta ymmärrän kyllä, että joillain on tilanteita, kun vaihtoehtoja ei ole. Itse vaan tingin mieluummin kaikesta muusta ja olen lapseni kanssa.

Esikoisen kohdalla tilanne on aivan eri, itsekin olin esikoisen kanssa kotona neljä vuotta. Enää se ei ole mahdollista.

"Onneksi" mun ei kannata rahallisesti edes mennä töihin niin ei tarvi sitäkään asiaa sen enempää miettiä. 3v:ksi hoidetaan lapset kotona, mies varmaan jää jossain vaiheessa kotiin kun haluaa ja minä menen töihin. Meillä kun ei ole eroa palkassa.

Tukiako teillä nostetaan, jos ei rahallisesti ole kannattavaa mennä töihin. Itse ne kyllä 200e/kk pärjäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
muuta vaihtoehtoahan ei ole kuin 9h 5pvä vko.ssa!!??

On toki, 4 päivää 8h, kuukaudessa tosin useampi päivä jää viiteen tuntiin, kun mulla pari iltaa :)

Jos haluaa tarjota lapsilleen kunnon kasvuympäristön, ei vuokrakerrostalolähiötä, jossa nelihenkinen perhe asuu asfalttiviidakossa 60m2 loukossa, ei voi jäädä kotihoidontuelle kotiin, kun ei saa tukia ym.

ja 60neliössä? Me asumme Helsingin Käpylässä pienessä kolmiossa (4henkeä). Emmekä oikeasti keksi mitään paikkaa maailmassa mihin muuttaisimme mielummin! Ja ihan on meilläkin velkaa tästä 170 000e. Onneksi mieheni tienaa keskituloisesti 2700netto/kk, joten olemme vielä voineet hoitaa lapsemme kotona kun olemme nuukailleet.

No herranen aika teitä, naiset :o? Nytkö maailma on sitten oikein jaettu - "hyviin kotiäiteihin" ja "pahoihin uraäiteihin"? Mites olisi sellainen ajatus, että ihmiset ovat yksilöitä. Niin äidit, lapset kuin päivähoitajatkin. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä istu toiselle ollenkaan. Varokaa siis arvostelemasta niin kovin suurella suulla...perhe voi hyvin kun siinä kaikki saavat rakkautta ja tukea olemiseensa ja kasvuunsa. Jos lapsi voi pahoin, kun vanhemmilla on aina kiire, pitää pysähtyä ja miettiä luovia tapoja ratkaista tilanne. Jos lapsi voi pahoin kun äiti istuu naama sitruunalla pitkät päivät kotosalla ja etupäässä huutaa > sama hoito. Ei maailma kaipaa kotihoidon marttyyreita eikä uraputken maalitauluja. Viisautta tänne kaivataan, yhteisöllisyyttä ja jakamista. Ja uskoa itseen ja toisiin. Menkääpä itseenne, toistenne ruoskijat - paljonko tuli tämän ketjun lukemalla maailmaan rakkautta ja harmoniaa lisää?

"Onneksi" mun ei kannata rahallisesti edes mennä töihin niin ei tarvi sitäkään asiaa sen enempää miettiä. 3v:ksi hoidetaan lapset kotona, mies varmaan jää jossain vaiheessa kotiin kun haluaa ja minä menen töihin. Meillä kun ei ole eroa palkassa.

Tukiako teillä nostetaan, jos ei rahallisesti ole kannattavaa mennä töihin. Itse ne kyllä 200e/kk pärjäisi.

pakko kai se on pärjätä jos enempää ei saa.
Töihin ei monesti kannata mennä, jos esim kaksi lasta pitäisi viedä hoitoon ja kunnassa kunta lisä ja saa hoitolisääkin.
Ensin kun palkasta ottaa verot ja sitten kahdne hoitomaksut, jää monesti aika vähän, ja töissä ollessa pitää maksaa kulkeminen, vaatetus ym. Minulla ainakin kotihoidontuki kuntalisän ja hoitolisän kanssa on paljon isompi kuin 200 euroa.

Ero on usein niin pieni, että jos vain suinkin kotona jaksaa tehdä työtä (hoitaa lapsensa) niin se kannattaa jäädä kotiin. Ei kaikki 200 euron takia hoitoon raahaa lapsiaan, jos vain muutenkin heidät ruokkii.

Asiallisia mielipiteitä voi esittää, mutta oman kärjistetyn ja syyllistävän näkemyksen esittäminen tietyn ammattikunnan edustajana ei kerro hyvästä arvostelukyvystä.
Tarkoitin sitä, että en ikimaailmassa ottaisi tuosta vain kummemmin tutkimatta kärjistetysti kantaa ammattinimikkeeni kertoen edes mihinkään yleiseenkään ammattialaani liittyvään asiaan.

Eli jos esim poliisi kertoo, että somalialais-syntyperää olevien nuorten tekemät rikokset ovat kovassa nousussa ja syyksi epäillään heikkoa halua elää maan tavalla, niin hän ei omaa hyvää arvostelukykyä.
Tai jos sossu sanoo lasten voivan pahoin, kun joutuvat olemaan liikaa omillaan vanhempien paahtaessa duunia iltamyöhään, niin hänkään ei toimi hyvällä arvostelukyvyllä.
(molemmat yllämainitut asiat ovat tulleet telkkarista eli ei ole keksittyjä)

Näin se vaan on, että ne ihmiset jotka tietävät jostain asiasta voivat kertoa näkemyksensä joka perustuu FAKTAAN ja me muut voimme sitten kertoa mutu-tuntumalla omat näkemyksemme.
Missä on sananvapaus ? Tässä ei ole tietääkseni loukattu ketään...jos joku tuntee piston sydämessään tästä aiheesta niin se on osa tällaisia keskusteluita.

Alkuperäinen kirjoittaja alina:
Koska sen lapsen saa laittaa hoitoon?

Sinä päivänä kun se täyttää 3 v, tietenkin. Siinä vaiheessahan lapsi alkaa yhtäkkiä ja yllättäen kaivata ikäistensä seuraa ja virikkeitä.
Ja silloin loppuu kotihoidon tuki :saint: :whistle:

kuulisittepa mitä ne hoitajat puhuvat näiden pienien vanhemmista ja heidän syistä tuoda jälkikasvunsa hoitoon n. vuoden ikäisinä, huh (harjoittelujaksot päiväkodissa suorittanut )

Itse hoitajana ollut niin ei mitään, ainakaan fiksut hoitajat. Ei keskituloisilla, kunnon ihmisillä, jotka haluaa lapsilleen jotain jättää, ole varaa olla käymättä töissä, he kun ei tukiaisia nosta ja toisten siivellä elä.

Typerää syylistää ihmisiä, kaikista ei ole edes kotiäideiksi ja miksi pitäisi olla, jos hankkinut hyvän ammatin ja on fiksu nainen, joka haluaa jotin toteuttaa. Eriasiahan on, jos kunnon ammattia ei ole jaksanut hankkia, täytyy omaa egoa nostaa kotiäitiydellä. Ei ne hoitopaikat niin huonoja ole, on niissä hyvääkin; lapsista tulee sosiaalisia ja oppivat ottamaan toiset huomioon. Lähinnä sääliski käy niitä lapsia, joiden ainoa kokemus lapsiryhmästä on seurakunnan kerho, ennen kouluikää, vaikeuksia tulee olemaan, samoin suoraan kotoa eskariin tulevilla.

Ja mitäkö tulee esim. 80-luvulla 9kk ikäisinä hoitoon menneistä, esim. menestyvä lakinainen ja poliisi, huonommatkin ammatit voisi elämässä hankkia.

kuulisittepa mitä ne hoitajat puhuvat näiden pienien vanhemmista ja heidän syistä tuoda jälkikasvunsa hoitoon n. vuoden ikäisinä, huh (harjoittelujaksot päiväkodissa suorittanut )

Itse hoitajana ollut niin ei mitään, ainakaan fiksut hoitajat. Ei keskituloisilla, kunnon ihmisillä, jotka haluaa lapsilleen jotain jättää, ole varaa olla käymättä töissä, he kun ei tukiaisia nosta ja toisten siivellä elä.

Typerää syylistää ihmisiä, kaikista ei ole edes kotiäideiksi ja miksi pitäisi olla, jos hankkinut hyvän ammatin ja on fiksu nainen, joka haluaa jotin toteuttaa. Eriasiahan on, jos kunnon ammattia ei ole jaksanut hankkia, täytyy omaa egoa nostaa kotiäitiydellä. Ei ne hoitopaikat niin huonoja ole, on niissä hyvääkin; lapsista tulee sosiaalisia ja oppivat ottamaan toiset huomioon. Lähinnä sääliski käy niitä lapsia, joiden ainoa kokemus lapsiryhmästä on seurakunnan kerho, ennen kouluikää, vaikeuksia tulee olemaan, samoin suoraan kotoa eskariin tulevilla.

Ja mitäkö tulee esim. 80-luvulla 9kk ikäisinä hoitoon menneistä, esim. menestyvä lakinainen ja poliisi, huonommatkin ammatit voisi elämässä hankkia.

höpöhöpö. Nykyään on enemmän lapsia päiväkodeissa kuin ksokaan, ja ei takuulla toisia otetan sen paremmin huomioon. Koskaan ei ole ihmiset näin röyhkeitä ja itsekkäitä olleet.
Mutta sehän ei johdu päiväkodeista, vaan yhteiskunnasta.

Yhteistyössä