Minkä ikäisen lapsen pitäisi jo osata syödä siististi lusikalla/haarukalla, sotkematta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ja niin ettei tarvita ruokalappua eikä lapsi missään tilanteessa ota ruokaa sormin, tai tiputa ruokaa pöydälle tai paidalleen.

Kysyn siksi, kun 2 v. 2 kk tyttöni aloitti hiljattain päiväkodin, ja sieltä sanottiin että tyttö oli tiputtanut paidalleen ruokaa, ja ottanut ruokaa pari kertaa sormin kun ei ollut lusikalla saanut. Sanoivat että kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata syödä siististi, ja sanoivat että hän syö kuin pieni porsas.

Tyttö on syönyt 1 v. 1 kk ikäisestä saakka itse lusikalla, ja nyt puolisen vuotta myös haarukalla. Ruokalappua ei yleensä käytetä mutta esim. jugurttia tai keittoa saattaa joskus tipahtaa vähän paidalle. Joskus saattaa myös jonkun vihanneksenpalan tms. nappaista lautaselta sormin suuhun, jos se on vaikea ottaa lusikalla.

Pitäisikö tuon ikäisen tosiaan jo olla siistimpi ruokapöydässä? Olemme kyllä opettaneet ruokailutapoja, ja tyttö tietää ettei ainakaan tahallaan saa sotkea, eikä sitä teekään. Minusta tyttö syö ihan yhtä siististi kuin muutkin kaksivuotiaat.

Onko tyttöni oikeasti sotkuinen syödessään, vai onko hoitajien asenteessa parantamisen varaa?

Meillä esikko oli pienestä pitäen siisti syöjä, mutta kuopus on pian 4vee ja suttaa aina... Vaatteet likaantuu, pöytä on ihan sotkussa. Oma kärsivällisyys on välillä koetuksella. Mutta kai hän joskus oppii???

No, meidän tyttö täytti juuri 2 vuotta eikä syö oikeastaan koskaan itse koko ateriaa. Lusikan käyttö on aika heikkoa, yrittää kyllä mutta aikuisen täytyy olla apuna koko ajan. Pudottaa usein ja kotona (toivottavasti hoidossakin) käytössä on kaukalomallinen ruokalappu edelleen. Oppi vasta kuukausi sitten juomaan tavallisesta mukistakin... Että sinuna pitäisin tuota ihan normaalina, meillä ollaan varmasti tässä asiassa jälkijunassa. En sitten todellakaan tiedä, miten ihmeen taitavia ne muiden 2-vuotiaat onkaan!

HÄHHHH? Meillä on aina ruokalappu, tosin ei välttämättä aina paljoa sotkeennu, mutta huomauttaa nyt tollasesta!!!! Eli on menny päivä hyvin, jos tollasesta pitaa tulla sanomaan. Joo, Hoitajat vois vähän rentoutua, ja jos ne puhuu noin sun lapsen kuullen, niin huomauta asiasta! Jos 2v syö itse, eikä tahallaan sotke, vaan vahingossa vaan, niin silloin ruokailu on mennyt hyvin, eikä siitä saa joutua kuulemaan urputusta. Rupes oikein vituttaa... :D

• Tykkää
Reactions: Squawe
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla saman ikäinen;24516968:
HÄHHHH? Meillä on aina ruokalappu, tosin ei välttämättä aina paljoa sotkeennu, mutta huomauttaa nyt tollasesta!!!! Eli on menny päivä hyvin, jos tollasesta pitaa tulla sanomaan. Joo, Hoitajat vois vähän rentoutua, ja jos ne puhuu noin sun lapsen kuullen, niin huomauta asiasta! Jos 2v syö itse, eikä tahallaan sotke, vaan vahingossa vaan, niin silloin ruokailu on mennyt hyvin, eikä siitä saa joutua kuulemaan urputusta. Rupes oikein vituttaa... :D

Kiitos, hyvä kuulla etten turhaan päästellyt savuja korvistani. Varsinkin sanat TUON IKÄINEN ja PIKKU PORSAS saivat aikaan punaisen näkymistä, aika huolella.

Itselläni ei ole omaa lastani ennen juurikaan kokemuksia lapsista, niin en sitten pistänyt hanttiin kun en ollut varma että pitäisikö TUON IKÄISEN tosiaan jo olla ihan tiptopsiisti. :-)

2v.10kk. aloitti muutama viikko sitten päiväkodin ja kyllä on ruokalistaa paidassa ollut :D,ei ole päiväkodissa valitettu,ei sotke tahallaan. N.1v4kk. asti syönyt itse,jotkut ruuat vieläkin sotkuisia syötäviä,käyttää myös sormia apuna välillä... Minusta ihmeellistä käytöstä pk:n tädeiltä,ei ole porsastelua jos ei tahallaan sotke,varsinkaa tuollainen pieni vähän yli 2v. höh.

ei meillä vielä 30-vuotiaskaan osaa syödä siististi :D
ei vaan, ei tuon ikäisen tarvitse vielä niin siististi syödä! kyllähän aikuisellakin saattaa joskus sotkua tulla :) tärkeintä se, että syö itse! lapsi siis..

Meillä kohta 6v. tyttö vielä tiputtelee ruokaa rinnuksilleen välillä. Ei osaa käyttää veistä ja haarukkaa samaan aikaan ja välillä syö myös sormin. Meidän 7v. tyttö syö jo siististi kuin aikuiset. Että lapsissa on eroja. Aika kumma että päiväkodin työntekijöillä tuollaista kielenkäyttöä. 2v. on ihan pieni vielä!

Meillä pidetään ruokalappua aina, vaikka joskus käy jopa niin, ettei mitään tipu minnekään. Mutta vasta nyt poika on alkanut kunnolla oppia lusikan ja haarukan käytön, ja ruokalappua aion pitää hänellä vielä pitkään.

Ikää siis nyt 2,5v.

Meillä pidetään ruokalappua aina, vaikka joskus käy jopa niin, ettei mitään tipu minnekään. Mutta vasta nyt poika on alkanut kunnolla oppia lusikan ja haarukan käytön, ja ruokalappua aion pitää hänellä vielä pitkään.

Ikää siis nyt 2,5v.

Ok.

Jos vielä huomauttavat tytön ruokatavoista tai sanovat porsaaksi, keskustelen heidän kanssaan asiallisesti mutta napakasti asiasta.

Meidän 2,5v syö yleensä ilman ruokalappua, mutta keittoruoissa, jogurteissa ym käyttää lappua.
Yleensä ei kauheesti sotke, mutta välillä ruokaa on kyllä rinnuksilla ja housuilla :D Jos syö kiireellä ja hutiloiden, niin sitten tuloksena on sotkua :D Ei tosiaankaan tuon ikäisen tarvi syödä tip top siististi!
Meidän 3,5v syö jo aika hyvin...

Meillä taisi n. 2,5-v osata syödä (melko) siististi. Luulisin kyllä, että silloinkin vielä käytettiin lappua, varmaan n. 3 v asti. Ja edelleenkin joskus tippuu jotain, nyt 4 v. No kenellä ei tippuisi, hitto soikoon itsellänikin tippuu ja olen 31 v. Niin ja meillä saa kyllä syödä sormin jos on siihen sopivaa ruokaa, esim. ranskiksia tai vihanneslohkoja. Pyritään siihen, ettei puuroa tms. syödä käsin, edes pikkusisko. :D

Niin ja ihan p***seesta toi hoitajien asenne. Onhan sitä sellaisiakin lapsia, kenellä ihan oikeasti on viivettä ja haastetta motoriikassa, sanooko ne heillekin, että sinun PITÄISI osata ja syöt kuin porsas???

Mun marraskuussa 2 vuotta täyttävä tyttö ei käytä aterimia kuin pakon edessä, eli jos ruoka on sellaista mitä ei saa sormin syötyä. Olettaisin että hänkin joskus alkaa syödä siistimmin ja käyttää aterimia. Omalla tahdillaan.

[QUOTE="tiimarinvihko";24517981]Mun marraskuussa 2 vuotta täyttävä tyttö ei käytä aterimia kuin pakon edessä, eli jos ruoka on sellaista mitä ei saa sormin syötyä. Olettaisin että hänkin joskus alkaa syödä siistimmin ja käyttää aterimia. Omalla tahdillaan.[/QUOTE]

:-O ja nimenomaan tuosta sanoivat että kun laittoi välillä sormilla suuhun ruokaa. :-O

Meillä tyttö on vauvasta asti saanut sormiruokaa, ja annan vieläkin välillä, esim. juuri vihanneksia sekä raakoina että kypsennettynä. Kyllä sitten sattaa vihanneksen napata vieläkin lautaselta sormin suuhun, muttei niillä sen kummemmin sotke. Kyllä kuitenkin pääasiassa syö lusikalla tai haarukalla.

Mutta ei sekään oikeasti ole kivaa katsottavaa kun isot lapset sotkevat ruokaa miten sattuu. Sitten taas motoriikka voi olla heikko, joten yli kolmevuotiaillakin sottaisuus johtuu siitä. Riippuu aika paljon siitä, mihin kukin ruokapöydässä ja muussakin toiminnassa panostaa.

Meidän esikoinen oppi 1-vuotiaana syömään itse, ei koskaan ole pahemmin sotkenut. Siististi siis syö, ruokalappua ei tarvitse.

Tosikko on 1,5v eikä osaa syödä itse lusikalla/haarukalla. Syö tosiaankin kuin pieni porsas käsillään.

Meillä aloitti 2,5v päiväkodin, ja ihmettelin, kun tuossa 2-3v ryhmässä ei käytetä ruokalappuja. Tyttö syö suht siististi, mutta esim. keittolientä tai kastiketta tiukuu helposti paidalle. Kotona pidän kyllä ruokalappua, koska turhan pyykin tehtailu on mielestäni hölmöä.

Yhteistyössä