Minkä ikäisenä antaisitte tyttärenne meikata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole ikinä kieltänyt. Ei vaan itse halua erityisemmin, on nyt 10 vuotias. Juhliin saatetaan laittaa jos hän haluaa ja tanssinäytöksiin. Opettaisin tietysti meikkaamaan nätisti ja ostaisin omat meikit hänelle jos hän tahtoisi.

Mun tyttö täytti alkuvuodesta 12v ja oon hänelle ostanut muutamia toivomiaan meikkejä. Lähinnä hän vielä leikkii meikeillä, meikkaa itsensä kotona ja ottaa kuvia, mutta kouluun menee ilman meikkiä kun kuulemma nolottaa omat meikkaustaidot vielä. Ollaan kyllä yhdessä harjoiteltu, mutta tiedättehän te noi esiteinit, joka toinen asia on noloa. :D

Oma kokemus.
5-6. luokalla mulla taisi olla huulikiiltoa ja ripsaria. Seiskalla tuli luomivärit (mulla oli joku sininen-lila luomivärikausi). Sitten astui kehiin järkyttävä akne, jota sitten piti tietenkin peittää. Eli meikkivoide ja puuteri astui kehiin.

Kouluun meikkasin sangen hillitysti, mutta olisittepa nähneet ne perjantai-illan discot. Äiti oli kuulemma naureskellu mun luomivärikokeiluille. Ei sitten tohtinu kieltääkään.
Kynsiä lakkailin, mutta tykkäsin enemmänkin pastelliväreistä. Siis hailakkaa liilaa, hailakkaa sinistä, vaaleanpunaista yms.

Kajaalia ja muita rajauksia opettelin noin 30 vuotiaana.

6.-luokkakaiselleannoin tänä keväänä luvan meikata kouluunkin. Ripsiväriä ja kajaalia, mutta meikkivoide ja puuteri on vielä no-no. osaa laittaa kajaalin nätisti ja häivyttää, pyytää apua jos tarvitsee.
Ja huolehtii hyvin meikkien poispesusta iltaisin

Mulla on sellainen lapsuuskokemus, että meikkaamista pidettiin erittäin pahana, se oli epäsopivaa siinä seurakuntakulttuurissa, missä kasvoin. Yläasteella taisin ensimmäiset meikkini saada, ostatin isällä, kun sillä ei ollut hajuakaan mitä ostatin. Mä en halua lapselleni sitä kokemusta, että kaikki on jotain likaista ja kiellettyä vasn haluan että hän saa vapaasti olla tyttö. Minun lapsuudessa tyttöys oli kai jotenkin eiarvostettu asia, seksuaalisuus oli ihan jotain tukahdutettua ja kiellettyä. Iloiset pienet tytöt haluttiin neutralosoida sukupuolettomiksi essuliinoiksi.

En tarkoita, että meillä kotona, mutta uskonnollisen yhteusön meininki oli tämä. Tai niin minä sen koin. Ehkä vieläkin jossain mielessä koen, että tyttöjen seksuaalisuus häiritsee ihmisiä. Sitä ei saisi sanoa, että ihminen on seksuaalinen olento ihan lapsuudesta asti. Ehkä tämä nyt ei aivan meikkaamiseen liity, mutta jossain mielessä tälläisiä asioita siihenkin liitetään.

Tyttöjen pitäisi saada vapaasti olla, mitä ovat, kasvaa turvallisessa ympäristössä, saada kokeilla juttuja, kuten meikkaamista. Eihän se kaikkien oma juttu edes ole, eikä tarvikaan olla.

Puuteria ei kyllä ehkä kande nuoreen ihoon laittaa kun useinhan se on ihan tarpeeton ja vie vaan hehkun pois. Pakkelit on kauheita useimmiten, suotta ei kannata koko naamaa peittää. Ihan pikkutytöillä ei mitään ihovirheitä vielä edes ole.

Nyt viikonloppuna meikkasi, on siis 4-vuotias.
Ite oli meikannut ja oli niin söpö, että laittaisin kuvan siitä tänne, mut ei pysty kun se on nimenomaan naamakuva.
Viime kesänä tein kerran hänelle meikit, kun halusi.

Eli leikkiä saa meikeillä pienestä saakka, mutta silleen arkikäyttöön...hmm.
No joku ripsari ois OK jo melkein minkä ikäisenä vaan, mutta sellanen "kunnon meikki" pohjineen arkikäytössä mielellään joskus lähempänä aikuisuutta, tosin ihon kunnosta riippuen tietysti.
Ja sitten toki jos on joku selkeä tyylisuuntaus kuten lolitat, gootit ym. niin vahvakin meikki saattaisi kuulua tyyliin jo nuorempana.

En osaa mitään tarkkaa siis sanoa, kun on niin tapauskohtaista.
Ja toisaalta lapsen/nuoren pitää jossain määrin antaa kokeilla asioita ja elää omat "kautensa".

Ollaan miehen kanssa sovittu silleen, että arkimeikkailut voi aloittaa sitten yläasteikäisenä. Sitä ennenkin saa kokeilla meikkejä. Varmaan, kun limudiskot ja sellaiset tulee ajankohtaisiksi, saapi vähän meikkejä niihin laittaa. Tulen varmaan olemaan aika tarkka siitä, että miten niitä meikkejä laitetaan. Siis opettamaan niiden käyttöä. Sama juttu korkokengissä. Mun äitini harjoitti vähän samanlaista "politiikkaa". Ekat korkkarit kun hankittiin, niin ulos ei menty ennen kuin olin opetellut niillä kävelemään. :D Muutamia kuvia on niistä ala-asteen meikkikokeiluista, ja hyvä vaan, etten saanut niissä mennä kouluun. :D Yläasteikäisenä oli jo napsahtanut kohdilleen jotain, ja koulukuvissa on jo ihan nätit ja hienovaraiset tällingit.

Tietty yksi asia, joka vähän saattaa rajoittaa noita aikaisempia meikkikokeiluita, on tytön atopia. Pitää seurata sitä, miten iho kestää ylipäänsä ja millaista kosmetiikkaa. Nyt ainakin vielä pienellä menee nassu ruvelle jos vähänkään intoutuu kokeilemaan äidin meikkejä. Eli meikkihygienia ja oikeat tuotteet on opetettava joka tapauksessa. Jos aknea tulee, ensimmäiset osoitteet ovat ihotautilääkäri ja kosmetologi.