Minkä ikäisenä lapset oppii uimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mehukatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on käyty 4 kk iästä alkaen viikottain uimassa ja puolentoista vuoden iässä tyttö osasi sukeltaa n. metrin matkan itsenäisesti. Pian täyttää 2 v ja nyt näyttää siltä, että olisi haluja pitää päätä pinnalla, mutta vielä ei ihan onnistu pitempään kuin hetken. Uskon että oppii uimaan ennenkö täytää 3 vuotta. Itse olen vauvauintiohjaaja, joten vauvauinnin oppien mukaan on menty.

[QUOTE="Miepä";30679293] Itse olen vauvauintiohjaaja, joten vauvauinnin oppien mukaan on menty.[/QUOTE]

Miten sitten vauvauinnin oppien mukaan uimaharjoittelu vauvavaiheen jälkeen jatkuu? Me käytiin vaan vauvauinnissa kunnes lapsi oli reilun vuoden, ei jatkettu enää taaperoryhmässä.

Monet tekee mielestäni sen virheen, että vauvaiän jälkeen lapsella on jatkuvasti kellukkeet käsissä eikä lapsi pääse siten itsenäisesti sukeltelemaan. Meidän lapsi ei ole koskaan tykännyt kellukkeita käyttää, joten sellaisia ei olla edes ostettu. Jossain vaiheessa lainattiin uimahalleista välillä selkäkellukkeita kun mentiin isoihin altaisiin, mutta nyt taas mennään niihinkin kellukkeitta ja lapsi saa uida itse. Nyt 5-vuotiaana uimakoulussakin tavallaan lapselle tulee takapakkia, kun siellä pitää käyttää apuvälineitä, vaikka lapsi ui jo paremmin ilman niitä. No ei siis tuosta haittaa ole, ei lapsi oikeasti tässä vaiheessa taannu, mutta sen sijaan jatkuva kellukkeiden käyttö pikkulapsilla estää minusta luonnollisen kehittymisen.

Yleisimmin tuntuu käytössä olevan käsikellukkeet ja niitä ei tosiaan pitäisi käyttää ollenkaan, ne estävät uimaan oppimista, eivät helpota sitä. Käsikellukkeet ohjaavat kropan liian pystyyn eli pois uintiasennosta ja lisäksi estävät käsien oikeanlaisen käytön.

Vauvauinnin tärkein periaate on, että lapsi oppii parhaiten tekemällä sitä, mistä on juuri sillä hetkellä eniten itse kiinnostunut. Sama pätee myös taaperovaiheessa. Eli tärkeintä on viedä lapsi uimaan ja antaa vapaus tehdä ja touhuta. Välillä voi yrittää tarjota jotakin tarkoituksellista opettelua väliin, mutta vain sellaista mistä lapsi aidosti innostuu itsekin. Jos ei innostu vanhemman tarjoamasta leikistä niin keksikööt itse jotakin sellaista, mistä innostuu enemmän. Ja aina varmasti keksii, kunhan uinnissa on alusta asti pidetty kiinni siitä että tehdään vain hauskoja juttuja, mitään ei väkisin, ei maanittelemalla eikä pakottamalla. Vanhempi voi kyllä ruokkia oppimista lapsen touhutessa, esim. kun lapsi polskii jaloilla kuten "oikeassa uinnissa", se kannattaa huomata ja kehua iloisesti "kylläpä osaat hienosti polskutella!".

meilla 4vuotias pystyy olemaan syvassa altaassa niin kauan kuin haluaa. eli kelluu sukeltaa ui. varsinaista uimista paapinnal ei huvita viel tehda vaik onnistuu sekin tarvittaes. tykkaa enemman sukeltaa ja haukkaa happea pinnalta valissa. emme ole koskaan varsinaisesti opettaneet vaan taito on tullut lapselta itseltaan. voin nayttaa jonkun liikkeen esim kellunnan ja lapsi tekee kun haluaa. renkaita syvan altaan pohjasta haki jo 3.5vuotiaana. samoin hyppas veteen noin 1.5m korkeudesta.

Yhteistyössä