Minkä verran teillä on sisarukset/kummit lapsenvahtina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevää marinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun siskot on hoitanu meidän tenavia, ja vastaavasti ollaan tehty heille palveluksia (kuskaamista jne.) Varsinkin toinen siskoistani hoitaa oikeastaan viikottain meidän pikkuapinoita. Kummeista ei oo paljoa apuja ollu.. joskus todella satunnaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
tuntuu siis yleinen mielipide olevan että oma napa on tärkein.

sillä vaan, kun aikoinaan oon siskon likkaa hoitanut monet kerrat. jotenkin sitä odottais vastavuoroisuutta jommalta kummalta. ja varsinkin kun lupaa ja on halukaskin hoitamaan , mutta vain silloin kun heille itelle sopii! eikö se kumminkin pitäisi mennä niin, että jos toisilla on todellinen tarve niin sillon autettais jos mahollista? ei me mitään leffaillan takia vahtia tarvita.
Jaa-a, vaikea sanoa. Meillä ainakin systerin lasten harrastukset menee hautajaistenkin ohi.

kamalaa :(

kai mä sitten olen outo muinaisjäänne, kun ajattelen et muitakin tarttee auttaa. kyllä mulla on jääneet lentisharkat tai muut väliin joskus, jos lapsenvahtina oon ollut. maalla on kasvettu. tiiä sit miten meistä on tullut siskon kanssa niin erilaisia... mutta omasta lapsuudesta ja nuoruudesta muistan miten naapurit ja sukulaiset aina auttoi toisiaan. kai se sisko on siihen kyllästynyt.

Kyllä mäkin auttamisen kannalla oon, mutta auttamishalun täytyy nousta siitä ihmisestä itsestään. Ette te voi sitä häneen istuttaa, ettekä vaatia, varsinkaan sillä verukkeella, että olette itse aikanaan auttaneet. Valitettavasti. Ihminen on vaaa päättämään. Ja ehkä tuo kummin nuori ikäkin on vähän vaikuttamassa tähän asiaan, hänen oma elämänsä ja sen tapahtumat (harrastukset jne) ovat nyt tärkeimpiä. Ja saavat ollakin, ei hän ole vastuussa lapsenne hoidosta.

Eipä oo kummit olleet lapsenvahtina. Toisen tytön kummitäti joskus pyytänyt tyttöä kaupungille humputteleen, mutta ei siis ole ollut lapsenlikkana.

Mun sisko on ollu pari kertaa, mut mä oon aina vuorostaan sille kun tarttee. Meillä on yhteistyö- ja avunantosopimus =)

Mun äiti on tiukan paikan tullen tullu satoja kilsoja meille hoitaan lapsia. Esim. kun ite olin sairaalas ja mies työreissuun lähös niin äiti otti töistä vapaata ja tuli muksuja vahtiin. Muuten ei ole ollut tarvetta juurikaan lastenvahdille.

kyllä miustakin muita pitää auttaa tarvittaessa jos ja kun vaan itse pystyy ja kykenee. joskus ei voi kuten varmaan ap itsekin tietää. valitettavasti aina ei ole apua saatavilla silloin kuin sitä tarvii mut sitä kannataa opetella ottamaan vastaan silloinkin kun ei itse niin kaipaisi.

Aiemmin ei ollut juuri hoitoapua, mutta avomieheni myötä hänen sisaruksensa on innokas hoitamaan, samoin heidän vanhempansa eli tytön "isovanhemmat". Suorastaan vaativat välillä tyttöä luokseen ja tyrkyttävät meitä kahdestaan esim. kauppareissulle :D Käytännössä varmaan hoitaisivat tyttöäni/tulevaa vauvaa vaikka joka viikko mutta ei nyt niin usein tarvetta ole. Viikottain (vähintään se 1krt) kuitenkin kyläillään puolin ja/tai toisin.

Ihania ihmisiä :heart:

kamalaa :(

kai mä sitten olen outo muinaisjäänne, kun ajattelen et muitakin tarttee auttaa. kyllä mulla on jääneet lentisharkat tai muut väliin joskus, jos lapsenvahtina oon ollut. maalla on kasvettu. tiiä sit miten meistä on tullut siskon kanssa niin erilaisia... mutta omasta lapsuudesta ja nuoruudesta muistan miten naapurit ja sukulaiset aina auttoi toisiaan. kai se sisko on siihen kyllästynyt.
Mä olen oppinut ymmärtämään, että jos huipulle haluaa, niin silloin on omistauduttava lajilleen. Ei noita ulkolaisia maailmanmestareita Suomen kaltaisessa maapahasessa käy antamassa ykstyistunteja kuin kerran pari vuodessa ja ne on otettava silloin, kun yksäri on saatavilla. Ymmärrän myös sen, että sen harvan kerran, kun on ilta tai viikonloppu ilman treenejä tai kisoja, systeri haluaa olla rauhassa kotona tai mennä mökille.

Mun lapsuudessa sukulaiset ja kummit oli satojen kilometrien päässä, mutta kyllä mutsi on käynyt rimpauttamassa naapurin ovikelloa ja saanut mut naapuriin hoitoon siksi aikaa, kun on itse ollut verta vuotavan siskoni kanssa lääkärissä. Mutta harvoinhan sellaisia tilanteita kuitenkin oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aiemmin ei ollut juuri hoitoapua, mutta avomieheni myötä hänen sisaruksensa on innokas hoitamaan, samoin heidän vanhempansa eli tytön "isovanhemmat". Suorastaan vaativat välillä tyttöä luokseen ja tyrkyttävät meitä kahdestaan esim. kauppareissulle :D Käytännössä varmaan hoitaisivat tyttöäni/tulevaa vauvaa vaikka joka viikko mutta ei nyt niin usein tarvetta ole. Viikottain (vähintään se 1krt) kuitenkin kyläillään puolin ja/tai toisin.

Miksi muuten avokkisi erosi entisestään? Heillehän jäi aika pieni lapsi! Et kai sä mennyt sössimään väliin vai mikä tuli? Jos oma poikani olisi alta vuoden ikäisen lapsen isä ja tulisi esittelemään mulle jo toista eukkoa, niin en kyllä kovin ihanasta suhtautuisi.

Täh? Ei kukaan tilauksesta mun pentuja oo hoitanut. Nuorimmaiseni on 1,5v ja ei oo viel ollut hoidossa kellään. Ja mitä, oliko ap:llä peräti yks lapsi, jota ei ehdi hakea tarhasta ja ruikuttaa, kun muut ei vaivaudu hakeen?? Huoh :D

Alkuperäinen kirjoittaja beatrice:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Miksi muuten avokkisi erosi entisestään? Heillehän jäi aika pieni lapsi! Et kai sä mennyt sössimään väliin vai mikä tuli? Jos oma poikani olisi alta vuoden ikäisen lapsen isä ja tulisi esittelemään mulle jo toista eukkoa, niin en kyllä kovin ihanasta suhtautuisi.

Avokin exä lähti ihan itse lätkimään toisen miehen mukaan ennen kuin kumpikaan heistä tiesi raskaudesta, vaikka sitä tietoisesti yrittivätkin.

Että kyllä tuo anoppikokelas on ollut ihan vaan iloinen kun poikansa on löytänyt uuden rakkauden :)

Minkälaisia vanhempia te ootte, kun annatte mennä työn lapsenne edelle? Hoitaisitte työnne niin, ettei tartte sen takia miettiä, kuka ULKOPUOLINEN ehtii hakea lapsen. Kehtaatteki ruikuttaa siitä, kun ite ootte sössiny lapsenhoidon että kun ei kummin kaimat jätä harrastusta väliin ton takia.

Minä tätinä haen paljonkin siskoni lapsia tarhasta, jos heidän vanhempansa ovat molemmat iltavuorossa. Autoin juuri kaverisynttäreiden järjestämisessä ja uimakoulutunneille viemisissä. Itselläni on kaksi työtä, mutta iltahommat otan aina sen mukaan, että kun lapset eivät tarvi minua. Siskoni on yrittäjä ja miehensä vuorotöissä, minä pystyn parhaiten joustamaan omissa töissäni. Itselläni ei ole lapsia, mutta minulla on "lapsiperheen menot". Kaikki pomonikin tietävät sen, lapset ensin. :D Lasten toiset isovanhemmat (omat vanhempani) hoitavat lapsia todella paljon myös. Aina on joku lapsista yökylässä tai mukana mökillä.

Yhteistyössä