Missä kunnossa teidän lapsiperheiden kodit on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En siedä sotkua. En kertakaikkiaan pysty olemaan kotona, jos paikat tursuaa tavaraa/sotkua/likaisia astioita. Mulle on kyllä tärkeämpää, että tavarat ja tasot on järjestyksessä kuin että joka pölyhiutale on jokapäivä imuroitu. Teenkin paljon työtä siisteyden ylläpitoon. Mieskin on oppinut laittamaan tavaransa paikoilleen kun tietää et mulla hajoaa pää jos on sitäsuntätä paikat väärällään. Pyykki pestään kun on kori täynnä. Kerran viikossa pyyhitään pölyt, imuroidaan ja vessa siivotaan. Kerran vuodessa siivotaan kaikki keittiön kaapit (tarpeen tullen toki yksittäisiä kaappeja) ja sauna (ei käydä usein) sekä pesuhuoneen ja vessan kaakelit pestään.

Meitä on 2 aikuista (mies töissä,minä hoitovapaalla) ja 2 lasta,1,5v ja 4v. Nykyään koti on perussiisti,olen tässä esikoisen äitiysloman alkupuolelta alkaen opetellut "paremmille tavoille". Ennen lapsia vietimme niin vähän aikaa kotona että koti pysy siistinä (plus tietysti 2 aikuista nyt ei levitä leluja ym tavaroita ihan niin perusteellisesti kun kaks pientä..).

Sen lisäksi että olen opetellu laittaa tavarat aina paikoilleen&siivoamaan jälkeni heti,olen opetellu myös "siinä samalla"-toimintaa. Eli tähän tyyliin: aamulla esikoisen kanssa aamupissalle (herää lähes joka aamu pissahätään) - mennessä kurkkaan pyykkikorin tilanteen. Jos kori täydehkö,nappaan sen mukaan vessaan ja heitän pyykkiä koneeseen. Aamupalan jälkeen siivoan keittiön (astiat koneeseen,pinnat puhtaiks,lattia lakaisu) ja ripustan pyykit (ensin viikaan telineestä kuivat pyykit kaappeihin). .. Päivän aikana teen kaikkea pientä "samalla kun" - esim lasten syödessä välipalaa tyhjennän tiskikonetta/valmistelen päivällistä/järjestelen kuivauskaapista astioita kaappiin (yleensä tiskaan pannut,kattilat ym isot käsin),lasten leikkiessä pesen vessan/vaihdan lakanat/järjestelen paikkoja.. Lapset joko leikkii keskenään/erikseen tai pyörii mukana "kotitouhuissa". Kuopuksen päikkäreiden aikana esikoinen usein maalaa vesi- tai sormiväreillä (kuopuksen kanssa se touhu on musta aivan sietämätöntä sotkua) ja mä istun vieressä juomassa kahvia :)

• Tykkää
Reactions: Glenn. ja Phoebsi
meillä iso huusholli(180m2)ja 5 lasta&koira,huusholli pysyy perussiistinä kun jaksaa kuskata tavaroita paikoilleen ahkerasti,tiskit ei jää koskaan seisomaan eikä pöydät pyyhkimättä,pesukone pyörii ainakin kerran päivässä,viikkosiivous ei jää väliin ja tosiaan kaikki turha tavara lentää säälimättä veks.koira on helppo kun siitä ei lähde karvaa,tassut putsataan ulkoa tultua.mutta rennolla asenteella silti,elämä saa näkyä,lastenhuoneista en stressaa,yleiset tilat pyrim pitämään kurissa..

Mä ehdin kummasti enemmän kun jätin netissä roikkumisen päiväsaikaan pois. Käyn tosin töissäkin päivällä mutta siis surffailua vasta lasten käytyä nukkumaan. Alkuillasta teen hommia, järjestelen keittiön kuntoon, viikkaan pyykit tms.

Tuohon pyykkirumbaan meillä helpotuksen toi kuivausrumpu. Eipä ole pyykkikasoja eikä pyykkitelineitä eikä pursuilevaa pyykkikoria enää. Tuostakin liikenee lisäminuutteja joka päivälle kun ei tartte noita pyykkejä ripustella. Koneeseen, kuivuriin ja kaappiin :-) suosittelen.

Nyt on isomman pojan huone hyrskyn myrskyn, siihen ei auta oikein mikään enkä sitä koko ajan ole järjestelemässä vaan tarkoitus olisi saada poika itse pitämään huoneensa järjestyksessä. Eli siellä on usein kaaos mutta ovi kiinni ja ei häiritse :) Muuten on paikat mallillaan ja puhtaina. Tänään pesin vessan ja kylppärin. HUomenna pyyhin pölyt ja pesen lattiat. Vielä pitäisi tänä iltana legot keräillä koriin tuosta olkkarin lattialta.

Jumalattoman siivottomassa! Miehen vanhemmat on olleet muutaman päivän kylässä ja niitten patjat on yhdessä huoneessa, tavarakasseja kahden huoneen lattialla ja keittiössä jättävät astiansa ja roskansa just siihen kohtaan, missä ruokailunsa lopettavat. Ei jaksa aikuisten ihmisten jälkiä stana siivoilla! Normitilanteessa leikkihuoneessa on yleensä pari leikkiä kesken. Takkahuoneessa on jatkuvasti pyykkejä kuivumassa, eteisessä on yleensä vähän kengissä tullutta hiekkaa lattialla, keittiössä tasoja ei kerkiä aina heti pyyhkiä, olkkarissa on yleensä lelulaatikko nurin ja taapero heittelee DVD:itä laatikosta kun silmä välttää. Lattiat on kuitenkin melkeinpä aina puhtaat ja makkari, pesuhuone ja vessa siistit.

Mun salaisuuteni on ilta. Ja yö :D

Pikkutyttöjen huone on kyllä sen näköinen, että siellä olisi pommi räjähtänyt, mutta sen siivoaminen ei kuulu mulle, vaan tytöille itselleen. Siis lelujen korjaamisen osalta.

Tänään sain vauvan yöunille klo 22:40, jonka jälkeen olen ulkoiluttanut koirat, siivonnut alakerran kodarin, pistänyt koneellisen pyykkiä pyörimään, tyhjännyt kuivausrummun (olohuoneen sohvalle, kohta ryhdyn puhtaan pyykin kimppuun), täyttänyt astianpesukoneen loppuun (iltapalatarvikkeet) ja laittanut sen päälle, vienyt pahviroskat ja mitäköhän vielä...hmmm...kaipa ne siinä oli. Aikaa kului alle tunti.

Tänään on tosiaan vielä vuorossa pyykkien viikkaus, mutta se menee siinä samalla, kun katselen leffaa...eli aivan huomaamatta.

Yöllä herään viemään koiran ulos ja siinä samalla heitän sitten nuo nyt pyykkikoneessa olevat pyykit rumpuun ja nakkaan rummun päälle. Jos jaksan, laitan uudet pyykit koneeseen...tosin ei taida olla vielä riittävästi pyykkiä, että koneen saisi myös päälle.

Ja aamulla kun herään, aloitan noista tiskeistä...laitan siis kaikki puhtaat tiskit kaappiin samalla, kun teen aamupalaa. On sitten mukava, kun saa taas likaiset tiskit suoraan koneeseen. Kuivausrummun tyhjään ja pyykit viikkaan varmaan sitten taas illalla, kun katselen leffoja.

Mun pelastus on varmaan ihana mies, joka ei tykkää turhasta tavarasta eli meillä on aika vähän tavaraa ja mieheni on myös järjestelly kaikki paperit siisteihin kansioihin piiloon. En kyllä itsekään niin hirveästi välitä turhasta tavarasta, esim. mitään pieneksi jääneitä lastenvaatteita ei todellakaan ole, kaikki pistän myyntiin/uffille sitä mukaa kun alkaa hihat/puntit näyttämään pieniltä. Rahaakin niistä saa nyt eikä joskus kymmenen vuoden päästä, kun kuosit on jo poissa muodista.

Yks hyvä keino on myös kutsua vieraita. Silloin on pakko siivota. Sitten on ihanaa ihastella kotiaan ja huomata, miten kivalta se näyttääkään siistinä. Muutaman päivän ainakin jaksaa taas petrata...

Mutta tärkein on kyllä minusta oikeasti tuo tavaran karsiminen. Monesti sitä vaan tottuu näkemäänsä eikä näe niitä turhia leluja/vaatteita lastenhuoneessa. Mekin laitoimme vähän sitten varmaan puolet lasten huoneen vempeleistä kiertoon, kun tajuttiin että eihän lapset näillä edes leiki.

Meillä nyt kaikki 6 lasta paikalla, 4h+k ja sotku on aika järkky. On tää kyllä arkenakin kolmen lapsen settinä yleensä aika sikolätti. Neliöitä ei vaan oo tarpeeks, siksi sekamelska. Kohtalaisen puhtoista on kaiken aikaa. Vieraita en just nyt ottais vastaan.

Meillä on aina siistiä niin ettei yllätysvieraat esimerkiksi haittaa.
Tavaroilla on omat paikkansa, olemme perussiistejä ihmisiä kaikki ja mulla on hyvin organisoitu taktiikka pitää paikat kunnossa, rutiinit. Koskaan ei ole mitään hävitystä tai pölypalloja.
Ainoa vitutus on näillä säillä koirien tassuissa kantautuva hiekka. Lähes joka päivä saa imuroida, se ärsyttää.

[QUOTE="Hoitsu";29407039]Meitä on kaksi aikuista (molemmat 23v) 1,5v taapero ja kissa :) ja minä olen rv 30 raskaana. Olen kolmivuorotyössä hoitoalalla ja mieheni tehtaalla töissä. Silti ehdimme pitää kodin siistinä ja puhtaana :O lapsen kanssa siivotaan joka ilta yhdessä lelut pois , aina ruoan jälkeen laitan tiskit sekä pyyhin pöydän, aamulla pyykkikone päälle ja petaan sängyt.. Kaupassa käydään yhdessä ja ruokaa ehdin laittaa joka päivä. Sen lisäksi mulla ei ole ajokorttia joten menen lapsen kanssa kävellen kauppaan. En käsitä miten sitä ei ehtisi/jaksaisi pitää huolta kodista ja perheestä :)[/QUOTE]

Minullakin oli koti aika siisti kun oli vain yksi lapsi ja kolmivuorotyö arki- ja päivävapaineen.

Ap: et tykkää koirista ja teillä on koira?! :O En ymmärrä!

Minä en paljoa ressaa siisteydestä. Kunhan nyt ei paskasilta lautasilta ja pöydiltä tarvitse syödä. No meilläkin virraa koirankarvapalleroita pitkin lattioita, vaikka imuroinkin varsin taajaan. Epäjärjestystä nyt löytyy, mikä on ihan tavallista meille. Sen lisäksi meillä on remppahommia kesken, niin tavaroita on sitten ladottu sinne, missä vapaata tilaa on ollut.
Joskus toivoisin olevani enemmänkin kodinhengetär, mutta haluista huolimatta en ole sellainen. Järjestelen vasta sitten, kun on pakko. :O

Meillä on aina näin aamupäivisin ihan kauhee kaaos :D
Nyt sain vauvan kuistiin unille, esikoinen värkkää huoneessaan ja nyt on mun aamukahvin aika. Kun saan sen juotua niin pyöräytän tavarat paikoilleen. Tossa tiskipöydällä odottaa aamupala JA eiliset iltapalatiskit koneeseen laittoa ja taas olis viikattavaa pyykkiä telineellinen ja eteisessä on taas lihalaatikollinen ulkovarastoon menevää tavaraa, kakkuvuokaa, maljakoita ja sen sellaista, joita ollut joulun aikaan käytössä.

Meillä 2 aikuista, 2 lasta (6kk ja 5v) ja 2 kissaa 60 neliössä. Tarkoittaa sitä, ettei edes kaikille arkena tarvittaville asioille ole järjellistä säilytyspaikkaa.
Iltaisin, vauvan nukkumaan mentyä me ollaan panttivankeina, herkkäuninen vauva ja kaikki avointa tilaa> iltatiskit jää aamuun yms.

Mutta mä jaksa mitään paineita ottaa. Joka aamu ehdin helposti mopata kaiken muun paitsi esikoisen huoneen, se siivotaan kerta viikkoon.

Vessan pyyhkäisen tai suihkutan joka ilta.

Minä taas en ole varma, mitä teen oikein :D Mutta meillä on siistiä aina, leluja tietenkin siellämtäällä, mutta kun ne korjaa pois niin tadaa!

Sotkuisia keittiöitä en ihan oikeasti ymmärrä. Mikä siinä on niin vaikeaa siivota jäljet sitä mukaa kuin niitä tulee? Astiat tiskialtaaseen ja pesuvesi päälle, tai astianpesukoneeseen (eikö niitä muka ole jo kaikilla?). Tasot ja ruokapöytä pyyhitään heti, kun on syöty.

Ja mihin tarvitaan tavaraa niin paljon, että ne ei mahdu siihen kaappimäärään, mitä on? Kahdet rattaat? Mulle se siisteyden pito on niin helppoa, etten oikeasti ymmärrä mikä siinä on vaikeaa. Ryhtyminen varmaan?

Meillä nyt kaikki 6 lasta paikalla, 4h+k ja sotku on aika järkky. On tää kyllä arkenakin kolmen lapsen settinä yleensä aika sikolätti. Neliöitä ei vaan oo tarpeeks, siksi sekamelska. Kohtalaisen puhtoista on kaiken aikaa. Vieraita en just nyt ottais vastaan.

Öö, meillä on kaksi lasta, kaksi aikuista, kaksi koiraa, kaksi kissaa ja talon koko 2h+tupakeittiö. Siistinä pysyy ja tila riittää. Eikö teillä nuorin ole vielä ihan vauvakin, niin ei paljoa vielä sotke? Taitaa syy olla muualla, kuin neliöissä.

mies siivoa joten kämppä pysyy joten kuten siistinä, vieraita varten siivotaan paremmin, meillä 6hlö ja kaksi isoa koiraa joten sotkua piisaa!:( Mies jos ei osallistuis saisin siivota koko päivän, siinä se mun aika sit oliskin, siivousta, pyykkäystä, ruuanlaittoa, juu ei kiitos.:)

Meillä on 85 neliön kodissa 2 aikuista+ 3lasta, ja aina on siistiä! Tavaroista kaikki turhat on karsittu pois ja kaikella on oma paikkansa. Ei mitään epämääräisiä läjiä siellä täällä.

Keittiö siisvotaan heti ruokailun ja kokkailun päätteeksi; astiat koneeseen, roskat roskiin ja tasojen pyyhintä. Se ei ole iso vaiva kun sen tekee HETI, ei vasta sitten kun kaikki möhnä on pinttynyt tasoihin ja astioihin kiinni. Myöskään keittiön tasoilla ei ole mitään ylimääräistä tavaraa seikkailemassa.

Pyykkiä pestään tarpeen mukaan ja kuivausrumpu kuivaa märät pyykit. Sieltä ne viikataan suht joutuisasti jokaisen omaan vaatekaappiin. Suosittelen ehdottomasti kuivausrummun hankintaa!!

Lasten leluja meillä toki pyörii siellä täällä, mutta niiden keräämiseen ei mene 5-10 minuuttia kauempaa ja joka ilta ne kerätäänkin yhdessä lasten kanssa.

Vessat pestään pari kertaa viikossa, ei suuri vaiva sekään kun on hyvät välineet helposti saatavilla.

Eteinen järjestellään aina heti kun tullaan ulkoa sisälle. Ei jää kenkiä tai takkeja lojumaan pitkin poikin. Turhat vaatteet ja kengät siivoan tasiasin väliajoin pois. Esim. kesä- ja syysvaatteet ovat tietysti nyt varastoituna muualle.

Minä en siivoa suinkaan koko ajan, vaan päivän mittaan otan lyhyitä siivousspurtteja, jolloin esim. vartissa siivoan niin paljon kuin kerkiän, sitten taas keskityn lapsiin ja muihin asioihin. Se vartti esim. 2 krt päivässä riittää vallan hyvin kodin siisteyden ylläpitoon.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Inhoan myös siivoamista, mutta olemme opetelleet laittamaan tavarat heti omille paikoilleen. Joten tuntuu, että siivoamme koko ajan ihan huomaamatta. Meitä on 2 aikuista, 2 lasta ja 2 koiraa joilla ei karvanlähtöä. Koti pysyy näin suht siistinä.

Epäsiisteiltä ihmisiltä puuttuu rutiinit. Miksi astiat jätetään lojumaan?
Mä viikkaan pyykit kaappeihin heti kun ne ovat kuivuneet. Tyhjennän astianpesukoneen heti kun se on pyörinyt, näin voi ladata sitä sitä mukaa kun astioita likaantuu.
Turhat tavarat pois nurkista niin kaikille löytyy paikkansa ihan kaapista tai hyllyiltä.
Likavaatteet saman tien pyykkikoreihin, ei mihinkään tuolin nojalle.
Luetut lehdet paperinkeräykseen, roskat roskikseen. Lapset siivoaa lelunsa iltaisin, toki autamme siinä.
Esim. joulunajan tavarat olen puhdistanut ja vienyt varastoon.
Mulla on pesuaineella terästetty vesisuihkepullo koko ajan niin kodinhoitohuoneessa kuin keittiössä, tasoja tulee pyyhkäistyä aina kun niille pölyä ilmaantuu. Imuri on vierashuoneessa aina valmiina käyttöön kun roskia kantautuu polttopuiden ja koirien mukana.
Pieneksi jääneet vaatteet suoraan kiertoon, mitä niitä säilömään? Käytössä olevat ulkovaatteet omilla paikoillaan niin ne on helppo vetää lasten päälle ulos lähtiessä.

Vie mennessä, tuo tullessa taktiikka.
Joitakin sellaisia siivousongelmia tuntuu ihmisillä olevan etten ymmärrä miten niitä ei saa tehtyä; olen nähnyt vessoja joissa lavuaarin/pesukoneen ympäykset ovat pinttyneessä, kosteassa pölyssä, eikö niitä voi huuhtaista ja hangata ihan käsin käsiä pestessä?
Jarruraidat wc-pöntöissä, wc-harja pöntön vieressä???
Vessapaperihylsyt ja tyhjät shampoo pullot jäävät lojumaan, huuhteluainepullot. Miten vaikea se on napata ne mukaan ja heittää roskiin....? Astiat yöpöydillä.... Vaateläjiä sohvalla....
olen monenlaista sikolättiä nähnyt joita en voi käsittää....

Muuten siistiä, mutta vauva levittää lelunsa pitkin olohuonetta aina.

Ahdistuisin sotkussa. Siivoan kyllä paljon ja ei ylimääräisiä tavaroita ja kaikelle oma paikkansa.