Mistä tietää, onko lapsi älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fiksujen muksujen äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fiksujen muksujen äiti?

Vieras
Minulla on kaksi lasta. Molempia kehutaan usein älykkäiksi. Menen näistä kehuista vähän hämilleni. Millainen on älykäs lapsi? Minusta lapseni ovat ihan tavallisia, enkä tiedä, että tekevätkö he jotakin eri tavalla kuin muut ikäisensä, tietävätkö enemmän tai jotain muuta, joka saa ihmiset sanomaan, että lapset ovat älykkäitä. En tunne oikein muita lapsia, kun sukulaisillakaan ei vielä lapsia ole.

Ovat ilmeisesti halunneet olla kilttejä ja lohduttaa jossain asiassa?

Kyllähän älykkyyttä on monenmoista, joten en väitä, että eivät olisi oikeassa. Esim. musikaalisuus - musikaalinen älykkyys - näkyy jo varhain, kun lapsi alkaa hetkutella itseään musiikin tahdissa. :) Kielellinen kehityskin näkyy taatusti jo tuon ikäisestä.

Tulee mieleen, että jos lapsella on jotain kehityksellistä / terveydellistä erityisyyttä, ammattihenkilöt ovat halunneet korostaa, että lapsen älykkyydessä ei ole vikaa, ts. tuo voi tarkoittaa sitäkin että lapsi on normaalin älykäs eikä välttämättä erityisen älykäs? Vaikka voi toki olla erityisen älykäskin, en sitä kiellä.

Minunkin lastani on kehuttu varhaiskasvatuspalvelujen ja neuvolan piirissä mm. kielellisesti lahjakkaaksi ja sosiaaliseksi, mutta ei hän mitenkään ERITYISEN lahjakas tai sosiaalinen ole, ne vain ovat hyvin esille tulevia vahvuuksia hänen kohdallaan, kaikki taitoalueet mahtunevat normaalivaihteluun.

Mutta joo, en tiedä, mistä tietää onko lapsi älykäs, enkä tiedä sitäkään, mitä merkitystä sillä on.

[QUOTE="vieras";28980679]Muaki ihmetyttää, et miten se niin erityisen älykäs 6v on ollut noin monen ammattiauttajan tutkittavana?[/QUOTE]

Adhd. Sehän ei siis älykkyyteen vaikuta. Lapsella oli toki epätasainen profiili, kun häntä 4-vuotiaana tutkittiin: joissakin asioissa oli jo 5-6 -vuotiaan tasolla, toisissa taas ikäänsä jäljessä. Yleisarvio oli kuitenkin, että lapsi on älykäs, vaikka hänellä onkin ongelmia keskittymisessä ja hienomotoriikassa.

Tuossa iässä on vielä vaikea sanoa. Omaa lastani kehuttiin päiväkodissa aina, että on kovin fiksu. Erittäin laaja sanavarasto ja muistaa satuja lähes sanasta sanaan ulkoa yms. Nopea oppimaan jne. Lapselle on aina luettu paljon ja luulen, että syy on siinä.
Nyt koululainen ja ihan normaalisti oppii ja kehittyy. Mun mielestä alle kouluikäisen älykkyyttä on vaikea tutkia. Edes alakouluikäisen älykkyyttä on vaikea tutkia.
Joistakin ihmisistä huomaa vasta aikuisena, että on fiksukin tyyppi. Toisaalta älykkyyttään voi myös kehittää. En usko, että kovin moni syntyy erityisen älykkäänä, vaan älykkyys tulee pitkälti sitten ympäristöstä. Ympäristö voi myös vaikuttaa siten, että älykäs lapsi ei pääse koskaan ns. kukkaansa.

Toiset vanhemmat pitävä lastaan suorastaan nerona, jos osaa kouluun mennessä lukea ja laskea. Todellisuudessa kuka tahansa terve lapsi oppii 4-5v lukemaan, jos lasta vain kiinnostaa. Se, että eskarilaista kiinnostaa enemmän jalkapallo, kuin aapisen luku etukäteen, ei tarkoita, etteikö lapsi olisi jopa älykkäämpi, kuin se naapurin liisa, joka jo lukee.

Olipas sekava teksti.

Alkuperäinen kirjoittaja fiksujen muksujen äiti?;28980705:
Adhd. Sehän ei siis älykkyyteen vaikuta. Lapsella oli toki epätasainen profiili, kun häntä 4-vuotiaana tutkittiin: joissakin asioissa oli jo 5-6 -vuotiaan tasolla, toisissa taas ikäänsä jäljessä. Yleisarvio oli kuitenkin, että lapsi on älykäs, vaikka hänellä onkin ongelmia keskittymisessä ja hienomotoriikassa.

Sehän hyvä. Halusivat siis varmasti rauhoitella, ettet olisi huolissasi. Älykkyys on hiukan suhteellinen käsite, koska joissakin asioissa voi tosiaan olla kehittyneempi kuin ikäisensä, joissakin ei. Jos asiantuntijat ovat yleisarvionsa sanoneet, luota heihin.

Tämä ei kuulu tähän, mutta itselläni on kehitysvammainen veli. Kävi peruskoulun, lukee ja kirjoittaa, mutta on syndrooma, jonka takia on joissakin asioissa kuin lapsi. Häntäkin on luonnehdittu älykkääksi. Tätä tarkoitan kun sanoin että älykkyys on suhteellista. Veljeäni mitattiin samaa synndroomaa sairastavien keskitasoon, ei "normaaliin" väestöön, ja saatiin tämä tulos.

Tuossa iässä on vielä vaikea sanoa. Omaa lastani kehuttiin päiväkodissa aina, että on kovin fiksu. Erittäin laaja sanavarasto ja muistaa satuja lähes sanasta sanaan ulkoa yms. Nopea oppimaan jne. Lapselle on aina luettu paljon ja luulen, että syy on siinä.
Nyt koululainen ja ihan normaalisti oppii ja kehittyy. Mun mielestä alle kouluikäisen älykkyyttä on vaikea tutkia. Edes alakouluikäisen älykkyyttä on vaikea tutkia.

Meillä lapsi oli pk-ikäisenä tosi kiinnostunut ihmisvartalosta. Sille sitten hommattiin Olipa kerran elämät joita se innolla katsoi. Hoitotädit sai jauhot suuhun kun keskustelu hoidossa oli mennyt ihmiskehoon ja ne oli kuunnellut meidän lasta. Sama juttu tapahtui eskarissa ja ekalla luokalla hoitajille ja opettajalle. Lapsessa sinänsä mitään ihmeellistä ole, se vaan oli todella kiinnostunut asiasta ja imi itseensä tietoa kuin pesusieni :)

Tätä samaa kysymystä olen itsekin pohtinut oman 2vuotiaan (täyttää 3v vuoden lopulla) kohdalla. Olenkin miettinyt että tässä omassa tapauksessa onkin kysymys ehkä enemmän keskityskyvystä ja runsaista toistoista, kuin älykkyydestä. Eli poikani jaksaa keskittyä mm. elektronisiin kirjainpeleihin jopa puoli tuntia yhteenputkeen.

Taustaa: Oppi kävelemään vasta 1v 3kk iässä. 1½vuotiaana hän osasi jo kaikki kirjaimet ja numerot, koska kaikenlaiset symbolit kiinnosti häntä. Osasi silloin lisäksi luetella numerot jo mm. 30:een. Koska nämä symbolit kiinnostivat häntä niin paljon, näytettiin hänelle myös 2 vuotiaana tietokoneen ekapeliä, joka on tarkoitettu eskarilaisille ja ensimmäisen luokan opetukseen. Peli osoittautuu todella nopeasti suosituksi ja tästä seurauksena hän osaa nyt lukea ja kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä n. 400 sanaa. Kynällä puolestaan hän ei osaa piirtää edes ympyrää. Lisäksi hän muistaa pitkienkin laulujen sanat ulkoa. Matemaattisesti hän pystyy erottamaan todella nopeasti kuvioiden lukumääriä näytöltä, yleensä jopa nopeammin kuin itse pystyn. Tämän uskon olevan puolestaan toistojen ja lisätoistojen saavutusta. Luonnollisesti olemme kehuneet poikaa näistä taidoista ja se näyttääkin kannustavan häntä vaan oppimaan lukemista ja numeroita enemmän. Mitenkään emme ole kuitenkaan kannustaneet lukemaan, vaan olemme yrittäneet kannustaa enemmän liikuntaan.

Toisia lapsia kohden hän on sosiaalinen (aina äänessä) ja kohtelias, liikunnallisesti jonkin verran muita jäljessä (isokokoinen lapsi). Olen miettinyt että mitä poikani tekee sitten koulussa, mutta onneksi olen kuullut eskarin opettajilta että ennen ekaluokkaa jo puolet oppilaista tosiaan lukee, eli kyllä niitä muitakin samanvaiheisia on.

Yhteistyössä